لغات بزرگ، گرامرهای کوچک

 لغات بزرگ، گرامرهای کوچک

برخی از لغات قدرت بسیار زیادی در تولید عبارات پرکاربرد در زبان انگلیسی دارند مثلا فعل take. به مثال های زیر توجه کنید:

  • He took my hand.
  • She took a holiday.
  • She took up ballroom dancing.


فعل take کلمه خیلی بزرگی است که علاوه بر42 معنی آن (به همراه تعدد معنایی هر یک از آن ها بطور جداگانه) در دیکشنری و 14 فعل دو وجهی، با اسامی بسیاری نیز عبارات مختلفی می سازد (take exception, take fright). همچنین، با کلمات دیگری نیز تولید اسامی مرکب میکنند (leave-taking, takeaway …).
در بعضی موارد نیز ترکیبات و اصطلاحاتی را با کلمات دیگر می سازند که در اینجا دیگر این کلمه عاری از هرگونه معناست و یک ترکیب کاملا ساختاری و گرامری است (معنای اصلی توسط اسم رسانده می شود)، چیزی همانند یک فعل کمکی. مانند، take a photo, take nap, take a shower. بنابراین فعل take جایی مابین لغت و گرامر قرار دارد.
take a + noun بطور مثال یکی از همین ساختارهاست که در آن 'take' بیشتر نقش یک گرامر کوچک را ایفا میکند تا لغت (take a break, take a seat …). همچنین، عباراتی چون (I take your point…) آنقدر ثابت و مصطلح هستند که بیشتر شبیه کلمات بزرگ هستند تا ترکیبات گرامری.این نوع کاربرد، یعنی کلمات بزرگ، گرامرهای کوچک، تقریبا در تمامی کلمات پرکاربرد زبان انگلیسی مشهود است مانند have, give, make.
کلمه take هشتمین کلمه پرکاربرد درزبان انگلیسی است و این بخاطر تعداد زیاد معانی آن در دیکشنری نیست. بلکه بدلیل اهمیت معنای مرکزی آن است که مورد نیاز کاربرانزبان انگلیسی است. بطور مثال 'گرفتن چیزی از کسی/جایی و دادن آن به کسی یا جای دیگری' (take … to …)، بسیار در زندگی روزمره افراد اتفاق میفتد.در واقع لغات پرکاربرد در هر زبان، پرکاربردترین معنی آن کلمه را می رساند. بنابراین برای زبان آموزان لغاتی از این دست از اهمیت بسیاری برخوردارند.




اکنون با توضیح یکی از کاربردهای فعل take شما را بیشتر با این مورد آشنا می کنیم. این فعل همیشه با یک مفعول همراه است (take the bus, take your time). و همچنین اغلب بعد از آن قید مکان بکار میرود (take the suit to (the cleaner's و یا یک مفعول شخص (take grandma her dinner)، که چیزی را می بایست به او بدهید که این در واقع همان ساختار دو مفعولی برخی از افعال است (مفعول مستقیم و غیرمستقیم) که یکی از پرکاربردترین ساختارها در انگلیسی است و افعال دیگری نظیر(ask, tell, give, buy, lend, pay, sell, show, teach, send, (throw را نیز شامل می شود.

بنابراین با یادگیری یک کلمه و ساختار مرتبط با آن در جمله، امکان ساختن ترکیبات و عبارات بیشماری در دسترس زبان آموزان قرار می گیرد.در واقع زبان آموزان با یادگیری کلمات معمول یک زبان بطور کامل قادر خواهند بود به خوبی به بخش عظیمی از آن زبان اشراف داشته باشند، چراکه این گروه از کلمات قسمت های اصلی یک زبان را تشکیل می دهند. در واقع، مانند کودکی که با یادگیری تنها 200 کلمه پرکاربرد می تواند زبانی را صحبت کند، شما نیز می توانید با یادگیری 200 کلمه پرکاربرد در انگلیسی بهمراه ساختار گرامری منطبق با آن، تمامی ساختارهای اصلی گرامری آن را بیاموزید.بویژه برای آن دسته از افرادی که در یادگیری قوانین گرامری با مشکل مواجه هستند، یادگیری این عبارات و بخشهای زبان کمک زیادی به آنها خواهد کرد. چراکه این گروه (200 کلمه پرکاربرد) تقریبا 50 درصد متون را تشکیل میدهند، یعنی نیمی از لغات. فقط فکر کنید چقدرعبارت پرکاربرد را میتوان با کلماتی نظیر have, be, do و یا قیودی مانند ever, more, still و یا حروف ربط if, while, since ساخت. پس وقت آن رسیده که در روش یادگیری گرامر و دستور زبان تجدید نظر کنیم و این کلمات بزرگ را با قوانین گرامری کوچک جایگزین کنیم.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

کسب نمره ی هفت در آزمون آیلتس

کسب نمره ی هفت در آزمون آیلتس

خيلي از کساني که براي مهاجرت به کشورهاي استراليا، نيوزلند و کانادا اقدام مي کنند و همچنين اون دسته از زبان آموزاني که قصد ادامه تحصيل در کشورهاي مختلف اروپايي يا امريکاي شمالي را دارند به نمره 7 در امتحان آيلتس نياز دارند.اگر شما سطح زبان متوسطي داشته باشي ...

بیشتر بخوانید
سه نکته مهم و اساسی در ایمیل زدن در کسب و کار

سه نکته مهم و اساسی در ایمیل زدن در کسب و کار

این دو ایمیل در واقع حرفه ای به نظر آمده و کسی برداشت منفی نسبت به آنها نخواهد داشت. و همچنین برای دریافت کننده ایمیل٬ پیدا کردن ایمیل شما کار آسانی خواهد بود. ولی اگر شما اسم خود را در ایمیل نداشته باشید٬ پیدا کردن ایمیل شما بسیار سخت خواهد شد. ...

بیشتر بخوانید
ده تکنیک برا ی موفقیت در مصاحبه های شغلی

ده تکنیک برا ی موفقیت در مصاحبه های شغلی

برای موفقیت در مصاحبه کاری شما می بایست از هر جهت آماده بوده تا بتوانید در رقابتی که برای رسیدن به شغل مورد نظرتان وجود دارد شانس خوبی داشته باشید. بنابرین هنگامی که تصمیم به رفتن به مصاحبه کاری را داشتید این ۱۰ نکته را فراموش نکنید ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter