مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه تحصیل در کانادا و آمریکا

مقایسه تحصیل در کانادا و آمریکا

تخمین زده می شود که 1.57 میلیون دانشجوی بین المللی در کانادا و ایالات متحده آمریکا وجود دارد و سالانه ده ها هزار نفر دیگر که برای پیگیری تحصیلات عالی وارد آمریکای شمالی می شوند، به این تعداد اضافه می شود. تصمیم برای تحصیل در ایالات متحده یا کانادا یکی از مواردی است که بسیاری از این دانشجویان با آن مواجه خواهند شد. در حالی که این دو کشور از نظر کیفیت آموزش و فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی تقریبا مشابه هستند، تفاوت‌های کلیدی در شهریه، کمک‌های مالی و فرصت‌های مهاجرت پس از فارغ‌التحصیلی وجود دارد که کانادا را به مقصدی مطلوب در میان دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

مقایسه کیفیت آموزش در کانادا و آمریکا

اگرچه کیفیت آموزش اغلب به بک موسسه دانشگاهی و برنامه های تحصیلی خاص بستگی دارد، اما با این وجود می توان در مورد آموزش عالی در کانادا و آمریکا مقایسه ای انجام داد. در سال 2023، QS (یک آژانس معتبر بین المللی در مورد تحلیل آموزش عالی) بهترین شهرهای دانشجویی را در سطح بین المللی رتبه بندی کرد. کانادا سه رتبه از 20 رتبه برتر (مونترال، تورنتو و ونکوور) را در اختیار داشت، در حالی که ایالات متحده دو رتبه (بوستون و نیویورک سیتی) را در اختیار داشت. این یک نشانه کلی از یکنواختی کیفیت آموزش بین هر دو کشور است (حداقل در شهرهایی که مراکز آموزشی پس از متوسطه آنها را تشکیل می دهند).

یک نظرسنجی اخیر انجام شده توسط IDP (یک سازمان آموزش بین المللی متخصص در استخدام دانشجو در کانادا، استرالیا و ایالات متحده) نشان داد که کانادا به طور کلی بهترین مقصد تحصیلی در بین دانشجویان بین المللی بوده است: 27 درصد از پاسخ دهندگان، کانادا را به عنوان اولین انتخاب آنها در نظر دارند. در مقایسه، تنها 15 درصد از پاسخ دهندگان، ایالات متحده را انتخاب کردند که به ترتیب پس از استرالیا و انگلستان در رتبه چهارم قرار گرفت. اگر کیفیت آموزش تا حد زیادی مشابه است، آیا دلایل دیگری وجود دارد که دانشجویان بین المللی به شدت کانادا را به ایالات متحده ترجیح می دهند؟

مقایسه شهریه تحصیل در کانادا و آمریکا

هزینه های شهریه، یک عامل بزرگ در انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور است. در ایالات متحده، متوسط هزینه تحصیل بین 20000 تا 60000 دلار است، بسته به اینکه فرد در یک موسسه دولتی یا خصوصی شرکت می کند و چه سطح تحصیلی را دنبال می کند. برعکس، متوسط هزینه تحصیل پس از دبیرستان در کانادا بین 20000 تا 40000 دلار کانادا است که باز هم به موسسه و سطح تحصیل بستگی دارد. با این حال، به تفاوت ارز کانادا و آمریکا نیز توجه کنید. نرخ ارز مطلوب‌تر کانادا، علاوه بر هزینه‌های متوسط شهریه کمتر، آن را در مقایسه با ایالات متحده به مقصدی جذاب تر برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند.

مقایسه بورسیه های کانادا و آمریکا

دانشجویان بین المللی همچنین ممکن است در دسترس بودن بورسیه ها را به عنوان عاملی برای انتخاب کشور مقصد در نظر بگیرند. در حالی که ایالات متحده دارای بودجه دولتی و بورسیه های تحصیلی خاص برای دانشجویان بین المللی است، هیچ برنامه ای با بودجه فدرال برای ارائه کمک های مالی به دانشجویان بین المللی وجود ندارد. دانشجویان بین‌المللی در ایالات متحده نیز واجد شرایط دریافت وام‌های دانشجویی هستند، اگرچه آنها به یک امضاکننده معتبر نیاز دارند که شهروند ایالات متحده یا مقیم دائم باشد.

در مقایسه، کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در سطح دانشگاه، استانی و فدرال، بورسیه‌هایی دارد که استفاده از آن‌ها اغلب بسیار آسان‌تر از برنامه‌های مشابه در ایالات متحده است. بر اساس واجد شرایط بودن آنها برای گزینه های کمک مالی قبلی، دانشجویان بین المللی می توانند در عوض وام خصوصی از بانکی در کانادا بگیرند. این وام ها اغلب دارای نرخ بهره خاص دانشجویی هستند که می تواند بازپرداخت را برای دانشجویان بین المللی امکان پذیرتر کند.


مقایسه فرصت های کاری برای دانشجویان بین المللی در کانادا و آمریکا

فرصت های کاری تا حد زیادی برای دانشجویان بین المللی در کانادا و ایالات متحده یکسان است، اما تفاوت هایی نیز بین این دو کشور در این مورد وجود دارد. به عنوان مثال، یک نظرسنجی توسط World Education News + Review (WENR) نشان داد که از بین 1095 فارغ التحصیل بین المللی پاسخ دهنده در آمریکا، 62% پس از فارغ التحصیلی شغل تمام وقت پیدا کرده اند. National Bureau of Economic Research  نیز دریافت که تقریباً 23 درصد از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد کار پیدا کرده اند. در مقایسه، یک مطالعه در سال 2022 که توسط اداره آمار کانادا انجام شد، نشان داد که فارغ التحصیلان بین المللی در تمام سطوح تحصیلی به طور متوسط 73 درصد نرخ اشتغال تمام وقت داشته اند. به طور خلاصه، در حالی که کانادا دارای مشارکت فارغ التحصیلان بین المللی بالاتری در نیروی کار است، فرصت های کاری برای دانشجویان بین المللی تا حد زیادی در دو کشور یکسان است.

با این حال، کار برای بسیاری نه تنها وسیله ای برای تامین مالی است، بلکه راهی برای مهاجرت دائم به کشور محل تحصیلشان است. در حالی که گرفتن گرین کارت برای اقامت دائم در ایالات متحده می تواند دشوار باشد، دانشجویان بین المللی در کانادا، با مسیرهای متنوع برای اخذ اقامت دائم (PR) پس از فارغ التحصیلی، بسیار آسان تر می توانند مقیم دائم کانادا شوند. در ایالات متحده، مسیر دریافت گرین کارت پس از فارغ التحصیلی به عنوان یک دانشجوی بین المللی معمولاً شامل یکی از سه مسیر زیر است:

  • به عنوان یک کارگر مهاجر (مهاجر اقتصادی) تحت یکی از پنج دسته ' preference' درخواست دهید، یا درخواست خود را برای همان ویزا به عنوان یک فرد با توانایی های فوق العاده ارائه دهید.
  • به عنوان سرمایه گذار مهاجر اقدام کنید.
  • به عنوان همسر/ نامزد یک شهروند ایالات متحده درخواست دهید.

در حالی که گزینه های متعددی وجود دارد که دانشجویان بین المللی می توانند برای تمدید موقت اقامت خود در ایالات متحده به عنوان کارگر خارجی استفاده کنند، راه های کمتری برای دریافت گرین کارت پس از آن وجود دارد. باید توجه داشت که مجموع سالانه مهاجران اقتصادی واجد شرایط دریافت گرین کارت تنها 140000 نفر است (بین هر سه جریان ترجیحی) که همسران و فرزندان مهاجران تایید شده نیز در این تعداد حساب می شوند. بنابراین، تعداد واقعی مهاجران پذیرفته شده در این جریان کمتر از حداکثر اعلام شده است.

نحوه دریافت اقامت دائم کانادا و آمریکا

در مقایسه، در کانادا، مهاجرت برای دانشجویان بین المللی بسیار ساده تر است. دانشجویانی که در یک برنامه واجد شرایط (حداقل یک سال) در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) تحصیل کرده اند، می توانند برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست دهند. این یک مجوز کار آزاد (open work permit) است که فارغ التحصیلان را قادر می سازد در اکثر صنایع و تقریباً برای هر کارفرمایی کار کنند. پس از کسب حداقل یک سال تجربه کاری در کانادا، دانشجویان بین المللی می توانند یکی از مسیرهای زیر را برای کسب اقامت دائم دنبال کنند:

  • اکسپرس انتری – به‌ ویژه مسیر کلاس تجربه کانادا (CEC) که برای تازه‌واردان با تجربه کاری کانادایی طراحی شده است تا مقیم دائم شوند.
  • برنامه نامزدهای استانی، که به استان های خاصی اجازه می دهد تا مهاجران را برای اسکان در استان خود معرفی کنند؛ استان ها اغلب دارای جریان های تخصصی برای فارغ التحصیلان بین المللی هستند.
  • مهاجرت به کبک (که به طور مستقل عمل می کند)، از جمله برنامه تجربه کبک، که برای تازه واردانی طراحی شده است که تجربه کار و تحصیل در کبک را دارند. 
  • اسپانسرشیپ همسر برای تازه واردانی که با یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم ازدواج کرده اند.

این فرصت‌های مهاجرت، به همراه  موسسات آموزشی معتبر بین‌المللی، قیمت‌های مناسب، گزینه‌های کمک مالی متعدد و فرصت های کاری فراوان، کانادا را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی بین‌المللی تبدیل کرده است. برای بسیاری، تحصیلات نشان دهنده مسیری به سوی زندگی بهتر است و کانادا به طور منحصر به فردی می تواند از طریق مسیرهای مهاجرتی خود این فرصت را برای دانشجویان بین المللی فراهم کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: