مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
چگونگی گرفتن فول فاند از آمریکا و کانادا

چگونگی گرفتن فول فاند از آمریکا و کانادا

برای بسیاری از دانشجویان ایرانی که می خواهند برای تحصیل به کانادا یا آمریکا مهاجرت کنند، این سوال پیش می آید که آیا امکان اخذ بورسیه ی کامل تحصیلی کانادا یا آمریکا را دارند یا خیر؟ و برای اخذ بورسیه ی کامل تحصیلی باید چه نکاتی را در نظر بگیرند.

یکی از دغدغه‌های اصلی برای متقاضیان تحصیل در آمریکا و کانادا ، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشورها است، چرا که تحصیل در کشورهای آمریکا و کانادا به صورت تمام وقت است و عملا فرصت چندانی برای کار و کسب درآمد باقی نمی‌گذارد و حتی در صورت داشتن وقت کافی برای کار، فرصت‌های شغلی در دوران تحصیل محدود است و درآمد چندانی به همراه ندارد.بنابراین عده زیادی به دنبال چگونگی گرفتن فول فاند از آمریکا و کانادا  هستند، تا به این ترتیب بتوانند تمام هزینه‌های تحصیل و اقامت خود را پوشش داده و فقط بر روی پیشرفت تحصیلی خود متمرکز شوند. در ابتدا این مقاله را با توضیح مفاهیم پایه همچون فاند چیست؟ انواع فاند و پذیرش فول فاند چیست؟ شروع می‌کنیم. پس از آن شرایط گرفتن فول فاند از آمریکا در مقطع ارشد و دکترا  و شرایط گرفتن فول فاند از کانادا در مقطع ارشد و دکترا را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در پایان قسمت ویژه‌ای خواهیم داشت که چگونگی پیدا کردن استاد برای دریافت فول فاند آمریکا و کانادا را برای شما بیان خواهیم کرد.


فاند چیست؟

لغت فاند (Fund) در زبان انگلیسی به معنی تامین سرمایه و تامین مالی یک کار خاص است؛ اما در مورد تحصیل، فاند به معنای تامین هزینه‌های تحصیل از طرف یک نهاد دولتی یا خصوصی است. نهادهای دولتی و یا خصوصی زیادی در کشورهای مختلف وجود دارند که به منظور حمایت از دانشجویان با استعداد و یا حمایت از پروژه‌های دانشجویان، آنان را حمایت مالی می‌کنند و به وسیله انواع گوناگونی از فاند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هزینه تحصیل این دانشجویان و یا حتی هزینه زندگی آنان را تامین می‌کنند.

انواع فاند

همانطور که در بخش قبلی بیان شد، این نوع از تامین مالی انواع گوناگونی دارد که با توجه به شیوه تامین مالی با یکدیگر متفاوت هستند. انواع فاند عبارتند از :

دستيار آموزشی (Teaching Assistantship)

در فاند دستیار آموزشی که اختصارا به آن فاند TA هم می‌گویند؛ شما در کارهای خاصی مانند متصدی آزمایشگاه، حل تمرین، رفع اشکال و .... به استاد خود کمک می‌کنید و در ازای آن حقوق و پول دریافت می‌کنید. به این وسیله می‌توانید بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را به صورت مستقیم بپردازید.

 دستيار پژوهشی  (Research Assistantship)

در فاند دستیار پژوهشی که اختصارا به آن فاند RA هم می‌گویند؛ در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با استاد خود همکار می‌کنید و در عوض بخشی از فاند پروژه مورد نظر را دریافت می‌کنید. با پولی که از این طریق دریافت می‌کنید نیز می‌توانید به صورت مستقیم بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را بپردازید.


تخفيف و یا چشم پوشی از شهريه دانشگاه  (Tuition Waiver)

 در این نوع از فاند که با نام Waiver نیز شناخته می‌شود. دانشگاه به صورت کلی (Full Tuition Waiver) یا به صورت جزیی (Partial Tuition Waiver) از دریافت شهریه چشم‌پوشی می‌کند و به شکل غیرمستقیم از دانشجو حمایت مالی می‌کند.

اسکالرشیپ  (Scholarship)

اسکالرشیپ که ما آن را با عنوان بورس تحصیلی هم می‌شناسیم؛ کمک هزینه‌ای است که از طرف یک دانشگاه یا یک ارگان دولتی یا خصوصی برای کمک تحصیلی به دانشجو پرداخت می‌شود و دانشجو به وسیله آن می‌تواند با توجه به نوع اسکالرشیب یک بخش یا کل هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تامین کند.

فلوشیپ  (Fellowship)

فلوشیپ نوعی فاند است که بیشتر به دانشجویان دوره دکتری و در گاهی موارد به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. فلوشیپ در واقع کمک هزینه‌ای است که برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی خاص پرداخت می‌شود تا ضمن حمایت مالی از پروژه تحقیقاتی، فرد محقق را به تحصیل و پژوهش تمام‌وقت ترغیب کند. فلوشیپ‌ ها معمولا اعتبار بالایی دارند.

پذیرش فول فاند چیست؟

فاندهای تحصیلی را از لحاظ پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیلی می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد :

فاندهای جزیی (Partial Fund): این نوع از فاند فقط بخشی از هزینه‌های زندگی یا تحصیلی شما را تامین می‌کند و شما برای تامین باقیمانده هزینه‌ها باید به صورت شخصی هزینه کنید.

فول فاند ها یا فاندهای کامل تحصیلی ( Full Fund ) : این نوع از فاند، تمام هزینه‌های نرمال زندگی و تحصیلی شما را پوشش خواهد داد. پذیرش فول فاند می‌تواند شامل یک فاند تحصیلی با مبلغ مناسب باشد (مانند اسکالرشیپ وانیر کانادا که با مبلغی در حدود 50000 دلار تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد) و یا آنکه مجموعه از فاندهای تحصیلی گوناگون ( دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی، اسکالرشیپ و ...) باشد.  در هر صورت پذیرش فول فاند به معنای تامین کامل هزینه‌های زندگی و تحصیلی شماست و عموما فول فاند تحصیلی تمام هزینه‌های یک زندگی تک نفره ( و به سختی یک زندگی دو نفره ) در آمریکا و کانادا را پوشش خواهد داد.

شرایط گرفتن فول فاند از آمریکا در مقطع ارشد و دکترا

گرفتن فول فاند از دانشگاه های آمریکا ، شرایط تحصیلی خاصی نیاز دارد. در این قسمت سعی داریم این شرایط را متناسب با سیستم تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا برای شما شرح دهیم. به طور کلی برای  گرفتن فول فاند از آمریکا در مقطع ارشد و دکترا باید شرایط زیر را داشته باشید :


داشتن حداقل معدل مورد نیاز ( GPA مناسب )

داشتن معدل یا GPA مناسب در مقاطع دانشگاهی قبلی شما یکی از معیارهای بسیار مهم در پذیرش فول فاند در دانشگاه‌ های آمریکا به حساب می‌آید. حداقل معدل مورد نیاز می‌تواند با توجه به دانشگاه‌های مختلف آمریکا متفاوت باشد. شما می‌توانید شرط معدلی هر دانشگاه برای پذیرش فول فاند را در سایت آن دانشگاه بیابید.نکته مهم آن است که سیستم نمرات دانشگاه‌های آمریکا بر حسب سیستم چهار نمره‌ای محاسبه می‌شود. در این سیستم، به نمرات بالای 16 نمره چهار، به نمراه میان 14 تا 16 نمره سه،  به نمراه میان 12 تا 14 نمره دو ، و به نمراه میان 10 تا 12 نمره یک اختصاص داده می‌شود. لازم است که قبل از خواندن شروط معدل دانشگاه‌ها معدل مقاطع دانشگاهی خود را به سیستم آمریکایی تبدیل کنید. می‌توانید تک تک نمرات خود را با شیوه گفته شده به سیستم نمرات آمریکایی تبدیل کرده و معدل خود را حساب کنید.در صورتی که GPA شما از حداقل لازم برخوردار نیست یا نگران پایین بودن آن هستید، نگران نباشید در ادامه شرایطی را توضیح خواهیم داد که می‌تواند جایگزین این کمبود باشد.

داشتن حداقل نمرات آزمون تافل یا آیلتس

آزمون تافل (TOEFL) و آزمون آیلتس (IELTS) دو آزمون معتبر بین‌المللی برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی شما (خواندن، نوشتن، صحبت کردن) هستند. اکثر دانشگاه‌های آمریکا نمره هر دو این آزمون‌ها را قبول می‌کنند. هر دانشگاه حداقل نیز حداقل نمره خاصی برای این آزمون‌ها در نظر گرفته است و بدیهی است هر چه نمرات شما در این آزمون‌ها بیشتر از حداقل‌ها باشد، شانس شما برای گرفتن پذیرش فول فاند بیشتر خواهد بود.

نمره آزمون GRE 

یکی از پارامترهای بسیار مهمی که تقریبا تمام دانشگاه‌های آمریکا آن را از شما درخواست می‌کنند، نمرات آزمون GRE است. آزمون Graduate Record Examinations یا به اختصار GRE یک آزمون بین‌المللی است که مهارت‌ها و توانایی‌های شما را در سه سطح زیر ارزیابی می‌کند :

استدلال کمی و ریاضیات (Quantitative): این بخش از آزمون شامل سوالات هندسه، جبر ، ریاضیات و تجزیه و تحلیل داده‌هاست. تقریبا ساده‌ترین بخش این آزمون محسوب می‌شود و نمرات این بخش برای دریافت پذیرش فول فاند در رشته‌های مهندسی و علوم پایه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استدلال کیفی و درک زبانی (Verbal): این بخش توانایی‌های تحلیل زبانی فرد را می‌سنجد. مجموعه سوالاتی است که به صورت درک مطلب، پر کردن جای خالی و پیدا کردن معادل برای جملات است. این قسمت برای دریافت پذیرش فول فاند در رشته‌های انسانی و مدیریت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تحلیل نوشتار (Analytical Writing): شاید سخت‌ترین قسمت این آزمون همین تحلیل نوشتار باشد، این قسمت شامل دو بخش است، در بخش اول شخص باید در مورد موضوعات خاصی مطلبی را بنویسد و در بخش بعدی باید با خواندن یک سری از متون که به ظاهر منطقی و معقول هستند، اشکالات آن را بیابد و به تحلیل و استدلال در مورد آن‌ها بپردازد و در پایان متن را اصلاح نماید.

 نمره آزمون GRE یک پارامتر مهم در میان دانشگاه‌های آمریکاست، اکثر مسئولین پذیرش فول فاند در دانشگاه‌های آمریکا این نمره را معیار عادلانه تر و مناسب‌تری برای مقایسه دانشجویان با یکدیگر می‌دانند. چنانچه معدل شما پایین است، می‌توانید با نمره GRE بالاتر آن را جبران کنید. 

داشتن سوابق تحقیقاتی خوب

داشتن سوابق تحقیقاتی مناسب برای جلب نظر اساتید بسیار مهم است. همانطور که در ادامه بیان خواهیم کرد، جلب نظر یک استاد اولین قدم برای گرفتن فول فاند از آمریکا و کاناداست. هر چه شما سوابق تحقیقاتی بهتری داشته باشد و مقالات چاپ شده در ژورنال‌های بین‌المللی معتبر داشته باشید، شانس شما برای دریافت پذیرش فول فاند بیشتر خواهد شد.

تنظیم و نوشتن یک CV خوب

Curriculum Vitae یا اختصارا CV ، در واقع مشابه همان رزومه در حوزه کار است. رزومه اکثرا برای معرفی شخص به کارفرماها استفاده می‌شود و معمولا کوتاه بوده و در حد یک یا دو صفحه است؛ اما CV برای معرفی سوابق و توانایی‌های تحصیلی و تحقیقاتی به اساتید دانشگاه تنظیم می‌گردد و طول آن از رزومه بیشتر است و در حدود سه تا چهار صفحه است.یک CV خوب، شامل بخش‌هایی مانند اطلاعات تماس، اطلاعات مربوط به مقاطع تحصیلی و ریز نمرات، افتخارات و جوایز، معرفی علایق تحقیقاتی، معرفی مقالات و کتب چاپ شده شخص و پارامترهای اختیاری دیگر است.تنظیم یک  CVکامل و با ادبیات مناسب، عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری برای جلب نظر اساتید است. در کنار یک CV مناسب، داشتن یک وبسایت برای معرفی خود و کارهایتان یک نکته بسیار تاثیرگذار و مثبت است. به زودی مطلب جامع و کاملی را در مورد چگونگی تنظیم و نوشتن یک CV خوب برای شما آماده خواهیم کرد.درست است که داشتن GPA مناسب، نمره GRE و نمره آزمون‌های زبان در گرفتن پذیرش فول فاند از آمریکا در مقطع ارشد و دکترا مهم است؛ ولی نباید از داشتن یک CV خوب غافل شد، چرا که شما ضمن داشتن سوابق خوب باید قادر باشید تا آن‌ها را به خوبی معرفی کنید؛ چرا که افرادی با داشتن سوابق تحصیلی و تحقیقاتی خوب، فقط به علت نداشتن CV مناسب، نتوانسته‌اند نظر اساتید را جلب نمایند.

شرایط گرفتن فول فاند از کانادا در مقطع ارشد و دکترا 

شرایط گرفتن فول فاند از کانادا در مقطع ارشد و دکترا ، بسیار مشابه شرایط گرفتن فول فاند از آمریکاست. فقط توجه به چند نکته در گرفتن فول فاند از کانادا ضروری است :

نمره GRE ملاک آنچنان مهمی در نزد دانشگاه‌های کانادا نیست و شاید فقط تعداد کمی از دانشگاه ها، داشتن نمره GRE را ملاک پذیرش فول فاند قرار دهند.

برخی از ایالات کانادا مناطق فرانسوی زبان هستند، برای گرفتن فول فاند کانادا از دانشگاه‌های این مناطق نیازی به داشتن مدرک زبان فرانسوی نیست، ولی دقت کنید که تدریس در این دانشگاه‌ها با زبان فرانسوی است و در صورت بلد نبودن این زبان به دردسر خواهید افتاد.

GPA  نیز مانند دانشگاه‌های آمریکا در سیستم چهار نمره‌ای محاسبه می‌شود.

در تنظیم CV برای دانشگاه‌های کانادا دقت بیشتری به خرج دهید و سعی کنید برای هر دانشگاه و هر استاد، یک CV اختصاصی بفرستید. حساسیت بر روی CV در کانادا نسبت به دانشگاه‌های امریکا بیشتر است. در قسمت بعدی این مقاله علت این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.

چگونگی پیدا کردن استاد برای دریافت فول فاند آمریکا و کانادا (راهنمای گام به گام دریافت فول فاند)

گام اول : پیدا کردن دانشگاه‌های مناسب

قبل از هر چیز باید دانشگاه مناسب خود را پیدا کنید. دقت کنید که برای پیدا کردن دانشگاه مورد نظر خود فقط نباید به رده بندی جهانی دانشگاه توجه کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که امکانات رفاهی دانشگاه لزوما با رتبه جهانی دانشگاه ارتباط مستقیم ندارد و دانشگاهی که رتبه بالاتر دارد، لزوما امکانات رفاهی بهتر و بیشتری ندارد.یک نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنید این است که، دانشگاهتان را با توجه به رشته و علایق تحقیقاتی خود بسنجید. دانشگاهی که رتبه بالایی در جهان دارد، لزوما اساتید بهتری در زمینه رشته شما ندارد و احتمال دارد رتبه بالای آن دانشگاه به دلیل رشته‌های دیگر باشد، حتما رتبه دانشگاه در زمینه رشته تحصیلی خود را بررسی کنید و دانشگاهی را انتخاب کنید که از لحاظ پتانسیل اساتید موقعیت بهتری دارد.

گام دوم : پیدا کردن استاد 

مهم‌ترین گام گرفتن فول فاند از آمریکا و کانادا، پیدا کردن استاد است. دریافت فول فاند در مقاطع ارشد و دکترا نیاز به استاد راهنما دارد، بنابراین در این مرحله شما باید استاد دارای اختیار اعطای فول فاند را پیدا کنید و سپس نظر او را برای جذب جلب کنید. برای پیدا کردن استادهای مناسب در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

به سایت دانشگاه مورد نظر بروید، وارد قسمت Faculty سایت شوید. اساتید دانشگاه را در رشته و دانشکده مورد نظر خود مشاهده کنید. زمینه تحقیق و علایق تحقیقاتی اساتید را بررسی کنید و سعی کنید استادی را انتخاب کنید که بیشترین اشتراکات را با زمینه تحقیقاتی و تحصیلی شما داشته باشد.

برای دریافت فول فاند از دانشگاه‌های کانادا، می‌توانید علاوه بر روش گفته شده در بالا، از سایت‌های میانبر برای این کار استفاده کنید. در این سایت‌ها اطلاعات اساتیدی که دارای اختیار فول فاند هستند، به همراه زمینه تحقیقاتی آنان آورده شده است. شما می‌توانید با استفاده از جستجوی پیشرفته این سایت‌ها در زمان کمتری، استاد مورد نظر خود را بیابید.

گام سوم : مکاتبه با اساتید و ارسال CV به آن‌ها

برای این گام حتما توجه کنید که CV کامل و خوبی تنظیم کرده باشید. به استاد مورد نظر خود ایمیل بزنید و CV را برای او بفرستید. از آنجا که امکان دارد برخی اساتید ایمیل شما را نبینند و یا آنکه برخی شما را نپذیرند، حتما به چندین استاد در دانشگاه‌های گوناگون ایمیل بزنید.برای پذیرش فول فاند در دانشگاه‌های کانادا، حساسیت بیشتری روی CV وجود دارد و بهتر است که برای هر استاد یک CV اختصاصی طراحی شود و متن ایمیل نیز برای هر استاد خاص باشد. یعنی دقیقا CV و متن ایمیل را مطابق با علایق تحقیقاتی استاد تنظیم نمایید. برای دانشگاه‌های کانادا که کمتر از آمریکا هستند، این روش امکانپذیر است، اما از آنجا که تعداد دانشگاه‌های آمریکا تعداد زیادتری است، برای گرفتن فول فاند از آمریکا احتیاجی برای تنظیم CV اختصاصی برای هر استاد نیست.منتظر جواب اساتید بمانید، در صورتی که چند جواب مثبت دریافت کردید، برای همه جواب‌ها تشکیل پرونده بدهید. شاید کارمزدهای دلار چندین تشکیل پرونده در نگاه اول بسیار گران به نظر برسد، اما در نهایت گرفتن فول فاند ارزش آن را خواهد داشت. دلیل این کار آن است که امکان دارد در مراحل بعدی و حتی مرحله صدور ویزا، برخی از این درخواست ها رد شوند. با داشتن پرونده‌های بیشتر شانس گرفتن فول فاند افزایش خواهد یافت.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: