10 تمرین تلفظ انگلیسی

10 تمرین تلفظ انگلیسی

چه تلاش می‌کنید لهجه‌ی انگلیسی خود را کامل کنید و چه فقط به کمک در بخش‌‌های سخت و دشوار تلفظ انگلیسی نیاز دارید، تمرین‌های آسان و تعاملی ما به شما کمک می‌کند بیشتر شبیه فردی که به زبان مادری انگلیسی صحبت می‌کند، به‌نظر برسید و مهارت‌های تلفظ خود را در کوتاه‌مدت بهبود بخشید.

تمرینات زبان پیچ (Tongue Twister)

زبان پیچ سخت و دشوار است، اما می‌تواند شما را مجبور سازد تا کلمات مشابهی را تلفظ کنید تا هر عبارت قابل‌درک باشد.

برای مثال، 'Peter Piper' می‌تواند به شما کمک کند تا تلفظ حروف صامت (در این مورد، 'P') را یاد بگیرید. 'A Proper Cup of Coffee' در حالیکه از انواع صداهای مصوت استفاده می‌کند، بر حروف P و F تاکید دارد.

لازم نیست سریع شروع کنید. چند بار نخست را آهسته شروع کنید و به‌تدریج سرعت خود را افزایش دهید. بخوانید و خودتان تمرین کنید.

Tongue Twister

Peter Piper

Peter Piper picked a peck of pickled peppers

A peck of pickled peppers Peter Piper picked

If Peter Piper picked a peck of pickled peppers

Where’s the peck of pickled peppers that Peter Piper picked?

Fuzzy Wuzzy

Fuzzy Wuzzy was a bear,

Fuzzy Wuzzy had no hair,

Fuzzy Wuzzy wasn’t very fuzzy, was he?

Woodchuck

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

He would chuck, he would, as much as he could, and chuck as much wood

As a woodchuck would if a woodchuck could chuck wood.

تمرین صامت

صامت‌ها صداهای گفتاری هستند که زمانی ایجاد می‌شوند که جریان هوا را به‌راحتی در دهان خود متوقف می‌کنید. برخی از آن‌ها با بستن لب‌ها و برخی دیگر با لمس زبان با دندان‌ها یا سقف دهان ایجاد می‌شوند.

زبان‌آموزان ESL ممکن است در تسلط بر برخی صامت‌ها همچون 'p'، 't' و 'k' که صداهایی هستند که همه‌ی زبان‌ها دارای آن‌ها نیستند، مشکل داشته باشند. برخی ترکیبات صامت همچون 'ch'، 'sh' و 'th' صداهای منحصربه‌فردی ایجاد می‌کنند.

الفبای آوانگاری بین‌المللی یا IPA- که در اروپا بیشتر از آمریکا استفاده می‌شود- در اواخر قرن نوزدهم در تلاش برای استانداردسازی چگونگی نمایش زبان گفتاری ایجاد شد. اثبات شده که یادگیری الفبای آوانگاری بین‌المللی در تسلط بر این تلفظ‌های دشوار مفید است و به همین دلیل است که در کلاس‌های ESL تدریس می‌شود.

بازی بورد صامت

بازی بورد صامت قابل‌دانلود ما به 2 یا چند بازیکن، یک تاس تکی و نشانگرهای مکانی همچون سکه یا دکمه برای هر بازیکن نیاز دارد. در نوبت هر بازیکن، تاس چرخانده می‌شود و بازیکن تعداد فاصله‌های نشان داده شده روی تاس را به پیش می‌برد.

بازیکن ابتدا ترکیب صامت را تلفظ می‌کند، سپس کلمه‌ای می‌آورد که از آن ترکیب استفاده می‌کند. برای مثال، اگر تاس روی /d/ فرود بیاید، شما 'd' را تلفظ می‌کنید و سپس کلمه‌ای همچون 'dog' را بیان می‌کنید. اولین بازیکنی که به انتهای بورد برسد برنده است.



تمرین مصوت‌ها

مصوت‌ها صداهایی هستند که وقتی نفس در دهان جریان می‌یابد، بدون اینکه توسط زبان، دندان یا لب مسدود شوند، ایجاد می‌شوند. حروف مصوت انواع مختلفی دارند، از جمله صداهای 'بلند' و 'کوتاه'. گاهی‌اوقات حروف مصوت کاملاً ساکت هستند، همچون 'ue' در 'tongue'.

وقتی با هم ترکیب شوند، حروف مصوت ممکن است ابهام بیشتری ایجاد کنند، همچون زمانی‌که یک جفت حرف O در 'cool' صدایی همچون 'u' طولانی یا 'ei' در 'vein' صدای 'a' بلند مشابه 'lay' و 'plane' تولید می‌کند.

تمرین‌های تکرار صدا که با صداهای بلند پایه برای هر یک از پنج مصوت شروع می‌شوند، می‌توانند به دانش‌آموزان ESL کمک کنند تا بین بسیاری از صداهای مصوت گوناگون انگلیسی تمایز قائل شوند و یاد بگیرند که آن‌ها را به‌درستی تلفظ کنند.

تمرین گرم کردن مصوت‌‌ صبحگاهی را می‌توان تکی یا در محیط کلاس انجام داد. برای انجام این تمرین در کلاس، فقط به زبان‌آموز آموزش دهید که هر یک از مصوت‌ها را به‌صورت جفت یا تکی برای هر مدت زمانی تمرین کند، اگرچه این را می‌توان به‌عنوان یک شروع آسان برای درس خود نسبتاً سریع انجام داد.

تمرین گرم کردن مصوت صبحگاهی

زمانی از روز را انتخاب کنید که مطابق با برنامه‌ی شما باشد و 5 تا 10 دقیقه را به تمرین صداهای مصوت خود در مقابل آینه اختصاص دهید. در حالیکه به آینه نگاه می‌کنید، به گردی دهان و شکل‌هایی که هنگام ایجاد هر صدای مصوت می‌سازید فکر کنید. ممکن است همچون احمق‌ها به‌نظر برسید، اما این تکنیک به طولانی شدن هر مصوت کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد روی صدای آوایی حروف A، E، I، O و U تمرکز کنید.

Morning vowel warm-up

A as in ape

E as in easy

I as in eye

O as in over

U as in usually

برای مثال، یک 'a' بلند به 'ayy' تبدیل می‌شود. سعی کنید همچون نگه داشتن نُت یک آهنگ، هر صدا را 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. سپس برای مصوت بعدی این تمرین را تکرار کنید. ببینید چند بار می‌توانید تمام پنج حرف مصوت را انجام دهید!

هر چقدر در استفاده از این صداها راحت‌تر عمل می‌کنید، تمرین خود را با عبور سریع‌تر از حروف مصوت و نگه داشتن هر کدام برای مدت زمان کوتاه‌تری سرعت دهید.

تمرین کلماتی که معمولاً اشتباه تلفظ می‌شوند

صداهای مشابه ممکن است حتی انگلیسی‌زبانان را گیج سازند. برای مثال، بسیاری از افراد به‌جای 'should have' و 'could have' می‌گویند یا می‌نویسند: 'should of' و 'could of'. در موارد دیگر، هجاها یا صامت‌ها حذف می‌شوند ('probly' به‌جای 'probably' یا 'pitcher' به جای 'picture').

افزودن حرف S به آخر کلمه‌ی 'anyway' یا اشتباه گرفتن 'accept' با 'except' ساده است. یادگیری تسلط بر کلماتی که معمولاً حتی توسط افراد بومی نیز به اشتباه تلفظ می‌شوند، می‌تواند به تلفظ و تمرین صحیح صحبت کردن شما کمک کند.

 تمرین هموگراف

هوموگراف‌ها کلماتی هستند که املای یکسان اما معانی متفاوتی دارند- و گاهی‌اوقات، از تلفظ‌های متفاوتی نیز برخوردار هستند. برای مثال، شما می‌توانید در مقابل خانواده‌ی سلطنتی تعظیم کنید 'bow' (صدای 'ow') یا از یک کمان 'bow' (صدای 'oh') برای پرتاب تیر استفاده کنید. کلمه‌ی entrance، با تاکید بر هجای اول، اسمی است به‌معنای ورودی و to entrance، با تاکید بر هجای دوم، فعلی است به‌معنای لذت بردن.

هموگراف‌ها را نباید با هموفون‌ها اشتباه گرفت که شبیه هم هستند، اما متفاوت می‌باشند، همچون 'too'، 'to' و 'two'. اما هومونیم‌ها نیز وجود دارد. هومونیم کلمه‌ای است که مشابه کلمه‌ای دیگر تلفظ می‌شود، اما معنای متفاوتی دارد. یک مثال 'spring' است که می‌تواند یک قطعه فلز در هم پیچیده، یک فصل، منبع آب یا فعلی به‌معنای پرتاب کردن باشد.


بازی آنلاین Pancake Panic

گاهی‌اوقات بازی‌های ساده بهترین راه برای تقویت یک مفهوم هستند. Pancake Panic به بازیکنان این امکان را می‌دهد که هموگراف‌ها و همفون‌ها را مطابقت دهند یا با تکیه بر حافظه‌ی خود، به ساختن مجموعه‌ای از پنکیک‌ها (تطبیقی) یا چرخاندن پنکیک‌ها برای آشکارسازی کلمات گوناگون (حافظه) کمک کنند.

چند هموگراف و هموفون شایع که زبان‌آموزان می‌توانند قبل از بازی Pancake Panic تمرین کنند از این قرار است:

Homograph exercise

bear and bare

ad and add

peace and piece

stair and stare

close and close

تمرین تلفظ کلمات مشابه

انگلیسی تعداد زیادی هموفون دارد که می‌تواند برای کسانی که این زبان را یاد می‌گیرند سردرگمی ایجاد کند. کلماتی که شبیه هم به‌نظر می‌رسند، حتی برای سخنگویان زبان مادری نیز ممکن است دشوار باشد، چون ممکن است در نوشته‌ی خود 'their' را با 'they’re' یا 'there' اشتباه بگیرند.

تمرین می‌تواند به زبان‌آموزان انگلیسی کمک کند تا املاء و معانی مختلف کلماتی همچون 'shoot' و 'chute' یا 'colonel' و 'kernel' را تشخیص دهند. همچنین می‌تواند به تاکید بر تفاوت‌های ظریف بین کلماتی همچون 'accept' و 'except' و 'boy' و 'buoy' کمک کند.

بازی Minimal pairs

این بازی به بهتر شدن وضعیت گوش برای شنیدن زبان انگلیسی کمک می‌کند و می‌تواند به‌تنهایی یا با یک شریک بازی انجام شود.

برای بازی با یک شریک، از او بخواهید یکی از کلمات روی برگه را بخواند و کلمه‌ای را که می‌شنوید خط بکشید یا علامت‌گذاری کنید. سپس، پاسخ خود را با آنچه شریک بازی‌‌تان گفته مقایسه کنید.

اگر می‌خواهید تنها بازی کنید، کافی است هر کلمه را با صدای بلند بخوانید و به تفاوت‌های تلفظ هر کلمه توجه کنید. آهسته صحبت و هر سیلاب را بیان کنید.


تمرین استرس سیلاب

سیلاب واحدی از گفتار است که از یک مصوت یا یک مصوت ترکیب شده با یک یا چند صامت تشکیل شده است. کلمات می‌توانند یک یا چند سیلاب داشته باشند. هنگام صحبت، کلماتی با بیش از یک سیلاب با تاکید بر یک سیلاب خاص همچون 'gage' در 'engage' یا 'ar' در 'architect' بیان می‌شوند. به این استرس سیلاب گفته می‌شود.

تمرین‌های تلفظی که بر استرس سیلاب تمرکز دارند، می‌توانند برای دانش‌آموزان ESL مفید باشند. تمرکز بر سیلاب دارای استرس می‌تواند به شفاف‌تر کردن گفتار و پاک‌تر شدن تلفظ کمک کند.

جدول تمرین استرس سیلاب

این تمرین به شما این امکان را می‌دهد که کلمات دارای دو، سه و چهار سیلاب را به‌راحتی تمرین کنید. هر بخش در کاربرگ دارای یک کلمه است که به دنبال آن، مجموعه‌ای نقطه (دو نقطه برای دو سیلاب، سه نقطه برای سه سیلاب و غیره) وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چگونه هر کلمه‌ی انگلیسی را با استرس درست بیان کنید.

تمرین صداهای کوتاه

در حالیکه برخی سیلاب‌ها دارای استرس هستند، برخی دیگر کوتاه‌تر و واضح‌تر می‌باشند. دو صدای مصوت کوتاه در انگلیسی وجود دارد: صدای 'i' محبوس‌شده همچون 'monitor' و صدای schwa (که اغلب به‌صورت 'uh' بیان می‌شود و در الفبای آوانگاری بین‌المللی به‌صورت Ə نوشته می‌شود).

صدای schwa یک مصوت بدون استرس است که همچون 'e' در 'problem' یا 'a' آغازین در 'again' تلفظ می‌شود.

یادگیری تلفظ صدای schwa برای ایجاد لهجه‌ی طبیعی انگلیسی آمریکایی مهم است، چون به گوینده کمک می‌کند تا از تاکید بر هجای اشتباه اجتناب کند. به همین دلیل، تمرین‌های تلفظی که بر کاهش صداهای خاص تمرکز دارند، می‌توانند برای دانش‌آموزان ESL مفید باشند.

آهنگ Schwa

آهنگ Schwa روشی بامزه برای معرفی سخنرانان به چگونگی استفاده از صدای Schwa در گفتار با ارائه‌ی مثال است. صدای 'uh' در کلماتی همچون 'about'، 'around'، 'pizza' و 'sofa' به آشنایی خوانندگان با schwa کمک می‌کند.

Schwa Song

(To the tune of “The Wheels on the Bus”)

The Schwa sound is in pizza and sofa,

Pizza and sofa,

Pizza and sofa,

The Schwa sound is in pizza and sofa,

Do you hear an uh?

تمرین قافیه

تمرین‌ها و بازی‌های قافیه می‌توانند به زبان‌آموزان انگلیسی کمک کنند تا با چگونگی وجود صداهای مشابه در کلمات گوناگون آشنا شوند. تکرار این کلمات و صداها به آن‌ها کمک می‌کند تا با تمرین، طبیعی‌تر صحبت کنند.

بازی فلش‌کارت حافظه‌ی قافیه

فلش‌کارت‌ها می‌توانند چگونگی استفاده و تلفظ کلمات را از طریق تکرار تقویت کنند. بازی‌های حافظه‌ی، شناخت بصری را بهبود می‌بخشند و به زبان‌آموز کمک می‌کنند تا جزئیات و تفاوت‌ها را تشخیص دهند. این باعث آشنایی بیشتر با تمایزات در زبان می‌شود.

تمرین صحبت کردن Shadowing

صحبت کردن در سایه، تکنیکی برای یادگیری زبان و شامل گوش دادن به حرف‌های یک شخص و سپس تکرار آن با کمترین تاخیر ممکن است. این تکنیک غالباً از طریق ضبط صدا برای کمک به افراد در یادگیری زبان‌های جدید استفاده می‌شود. کلمات و عبارت‌های شایع برای فرد پخش شده و شنونده تشویق می‌شود آنچه را که شنیده تقلید کند. این می‌تواند به زبان‌آموز کمک کند تا بر تلفظ‌های دشوار تسلط پیدا کند.

یکی از راه‌هایی که زبان‌آموزان می‌توانند صحبت کردن در سایه را یاد بگیرند، انجام بازی تلفن است که یک بازی شایع در دوران کودکی محسوب می‌شود. در بازی تلفن، یک نفر چیزی را برای فرد کناری خود زمزمه می‌کند، او نیز آنچه را که شنیده برای فرد کناری خود زمزمه می‌کند.

تمرین مفسر

شما می‌توانید با تمرین‌های مفسر روی صحبت کردن در سایه کار کنید. از کسی بخواهید چیزی را توضیح دهد یا داستانی را تعریف کند. شریک او باید آنچه را که او گفته بازنویسی کرده و آن را برایش تکرار کند. مثلاً:

گوینده:

'To make toast, you need to make sure the toaster is plugged in and then grab whatever you want to toast, such as bread or a bagel.'

مفسر:

“Before you can make toast, check to see if the toaster is plugged in, then get bread.”

گوینده:

“Check the dial to make sure the toaster is on the setting you prefer and then put the bread into the slots on the toaster.”

مفسر:

“Adjust the toaster’s setting and then put the bread in.”

هدف این تمرین، آموزش زبان‌آموزان انگلیسی است که چگونه آنچه را که می‌شنوند رمزگشایی کرده و با استفاده از کلماتی که می‌دانند آن را تکرار کنند. هدف گوینده باید این باشد که آهسته و بادقت صحبت کند و دستورات واضح و روشنی را به مفسر بدهد. مفسر باید بر روی ارائه‌ی نزدیکترین نسخه‌ی داستان به بقیه براساس آنچه می‌شنود تمرکز کند.


نکات کلی برای بهبود تلفظ انگلیسی

برای بهبود تلفظ انگلیسی خود، نیاز به تمرینات رسمی ندارید. روش‌‌هایی از چگونگی استفاده از زبان انگلیسی در اطراف شما وجود دارد و می‌تواند در ارائه‌ی فرصت‌هایی برای تمرین به شما مفید باشد. در اینجا چند نمونه از آن‌ها بیان می‌شود.

با صدای بلند بخوانید و صدای خودتان را ضبط کنید

جملات و عبارت‌ها را با صدای بلند بخوانید و صدای خودتان را ضبط کنید. وقتی صدای خودتان را پخش می‌کنید، می‌توانید آن را با دیگران مقایسه کنید. مقایسه آنچه روی نوار می‌شنوید با نمونه‌هایی از چگونگی تلفظ کلمات توسط افراد بومی می‌تواند به شما در تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌ها کمک کند. سپس می‌توانید روی تغییر گفتار خود در جاییکه تفاوت وجود دارد، کار کنید. این کار همچنین می‌تواند به گرامر انگلیسی شما کمک کند.

تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به زبان انگلیسی

فیلم‌ها و شوهای تلویزیونی، نمونه‌های دیگری از چگونگی صحبت کردن افراد را ارائه می‌دهند. با تماشای این برنامه‌ها، شما می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را تمرین کرده و سعی کنید از آنچه که روی صفحه می‌شنوید تقلید کنید. به‌خاطر داشته باشید که در این برنامه‌ها یا فیلم‌ها ممکن است لهجه‌های گوناگونی همچون لهجه‌ی نیویورکی یا لهجه‌ی جنوبی را بشنوید.

اگر خود را در بخشی از کشور می‌بینید که لهجه‌ها در آن قوی است، سعی کنید نمایش‌ها یا برنامه‌هایی را که از آن لهجه استفاده می‌کنند ببینید تا بتوانید همچون افراد آن منطقه صحبت کنید.

برای کمک به یادگیری زبان انگلیسی خود در عصر اینترنت، می‌توانید به سایت‌های خبری، موسیقی و حتی سایت‌هایی که بازی‌های واژه‌ای ارائه می‌دهند مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود یاد بگیرید یا برنامه‌هایی را برای دستگاه تلفن همراه خود دانلود کنید.


آهنگ‌ها را به زبان انگلیسی بخوانید

موسیقی زبان جهانی است. بنابراین جای تعجب نیست که آهنگ‌ها می‌توانند به زبان‌آموزان کمک کنند تا با اصطلاحات و تلفظ‌های انگلیسی آشنا شوند.

سعی کنید آهنگ 'ABC' جکسون 5 را برای کنترل تلفظ حروف و اعداد یا آهنگ 'جمعه، من عاشق شدم' توسط The Cure را بخوانید تا با روزهای هفته آشنا شوید. آهنگ 'چیزهای مورد علاقه‌ی من' از فیلم آوای موسیقی دارای قافیه، همخوانی صداهای صامت و یک نمونه‌ی خوب واژگانی است.

در واقع، بسیاری از آهنگ‌ها دارای عبارت‌های قافیه‌داری هستند که می‌تواند به آشنایی بیشتر تلفظ کلمات گوناگون کمک کند. آهنگ‌های کودکان نیز می‌تواند منبع خوبی باشد.

یک فرد انگلیسی زبان برای گفتگوهای هفتگی خود پیدا کنید

دوستی که انگلیسی را روان صحبت می‌کند، می‌تواند به چندین شکل به شما در فرایند یادگیری زبان انگلیسی کمک کند. یا اگر دوستی ندارید که به انگلیسی روان صحبت کند، با یک معلم ESL صحبت کنید تا به شما در این تمرین یاری برساند. از آن فرد بپرسید که آیا می‌توانید با او صحبت کنید یا نه. اگر با کلمات خاصی مشکل دارید، آن‌ها را از آن فرد بپرسید.

از چگونگی پیشرفت خود و نقاط ضعفی که دوست‌تان فکر می‌کند شما ممکن است به کار بیشتری نیاز داشته باشید از او سوال کنید. آن فرد می‌تواند نحوه‌ی یادگیری شما را در طول زمان مشاهده کند و بازخورد ارزشمندی را در مورد مهارت‌های مکالمه‌ی انگلیسی شما ارائه دهد.

آهسته صحبت کنید

کودکان یاد می‌گیرند که کلمات را به‌صورت سیلاب بیان کنند و این تمرین خوبی برای زبان‌آموزان انگلیسی نیز هست. این می‌تواند به شما کمک کند که تلفظ بهتری داشته باشید، اما همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا عادت کنید که در مکالمه شفاف‌تر صحبت کنید. وقتی آهسته صحبت می‌کنید، بدون توجه به اینکه انگلیسی برای شما یک زبان جدید است یا زبان مادری‌تان، راحت‌تر آن را درک می‌کنید.

نتیجه

یادگیری یک زبان جدید همیشه چالش‌برانگیز است و یادگیری زبان انگلیسی یکی از سخت‌ترین آن‌هاست. اما انجام این کار می‌تواند مفید باشد. در حالیکه انگلیسی یکی از چندین زبان موجود در آمریکا و سراسر جهان است، شایع‌ترین زبان نیز هست. هر کسی که می‌خواهد انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم بیاموزد، گزینه‌های زیادی برای تقویت این مهارت‌ها دارد، از جمله منابع آنلاین و اساتید ESL.

چه در حال آواز خواندن، تماشای فیلم، گپ زدن با یک دوست انگلیسی زبان یا انجام تمرینات رسمی هستید، می‌توانید یاد بگیرید که به زبان انگلیسی روان صحبت کنید و در تلفظ آن مهارت پیدا کنید تا در هر کجا که هستید با آن سازگار شوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

سه نکته مهم و اساسی در ایمیل زدن در کسب و کار

سه نکته مهم و اساسی در ایمیل زدن در کسب و کار

این دو ایمیل در واقع حرفه ای به نظر آمده و کسی برداشت منفی نسبت به آنها نخواهد داشت. و همچنین برای دریافت کننده ایمیل٬ پیدا کردن ایمیل شما کار آسانی خواهد بود. ولی اگر شما اسم خود را در ایمیل نداشته باشید٬ پیدا کردن ایمیل شما بسیار سخت خواهد شد. ...

بیشتر بخوانید
ده تکنیک برا ی موفقیت در مصاحبه های شغلی

ده تکنیک برا ی موفقیت در مصاحبه های شغلی

برای موفقیت در مصاحبه کاری شما می بایست از هر جهت آماده بوده تا بتوانید در رقابتی که برای رسیدن به شغل مورد نظرتان وجود دارد شانس خوبی داشته باشید. بنابرین هنگامی که تصمیم به رفتن به مصاحبه کاری را داشتید این ۱۰ نکته را فراموش نکنید ...

بیشتر بخوانید
9روش برای نوشتن یک رزومه موثر و تاثیرگذار به زبان انگلیسی

9روش برای نوشتن یک رزومه موثر و تاثیرگذار به زبان انگلیسی

نوشتن یک رزومه موفق یکی ازچالش های دشوار در پیدا کردن شغل می باشد. اکثر کارفرمایان فقط با چند ثانیه نگاه گذرا بر روی رزومه نظر مثبت و یا منفی خود را ارائه می دهند. در این مقاله سعی شده است که شما را با ۹ روش موثر برای نوشتن رزومه آشنا کنیم. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter