مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع پیدا کردن کار در روسیه

راهنمای جامع پیدا کردن کار در روسیه

این مقاله اطلاعات و توصیه های مفید برای مهاجرانی که به دنبال کار در مسکو و سایر شهرهای روسیه هستند و همچنین مشاغل روسی برای انگلیسی زبانان را پوشش می دهد. روسیه فرصت های شغلی متنوعی دارد و مهاجران اغلب پردرآمدترین متخصصان هستند. شهرهای بزرگی مانند مسکو و سن پترزبورگ بهترین فرصت ها را به خصوص برای کسانی که به دو زبان انگلیسی و روسی صحبت می کنند ارائه می کنند.

کار در روسیه

بازار کار در روسیه

مسکو و سن پترزبورگ مراکز اصلی اقتصادی روسیه هستند که بهترین فرصت های شغلی را ارائه می دهند. نرخ کلی بیکاری در روسیه در ژوئیه سال 2021 حدود 6.3٪ به دست آمده است. این افزایش حدود 30٪ از ابتدای سال است و تا حد زیادی به تأثیرات COVID-19 مربوط می شود. مسکو بالاترین نرخ اشتغال را در روسیه دارد و نیروی کار آن حدود یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی روسیه را تشکیل می دهد. بخش خدمات بیش از نیمی از مشاغل روسیه را تشکیل می دهد که خرده فروشی، گردشگری، بهداشت و آموزش از مهم ترین بخش های خدماتی هستند. معدن، تولید و ساخت و ساز بزرگترین بخش های صنعتی هستند. شما می توانید بسیاری از مشاغل انگلیسی زبان را در شرکت های بزرگ چند ملیتی در شهرهای بزرگ روسیه پیدا کنید. برخی از بزرگترین کارفرمایان بین المللی در روسیه عبارتند از:

کارفرمایان بین المللی در روسیه

ژاپن توتون بین المللی Japan Tobacco International

EuroChem

فیلیپ موریس بین المللی Philip Morris International

تویوتا Toyota

فولکس واگن Volkswagen

اپل Apple

بزرگترین کارفرمایان روسی عبارتند از:

  • گازپروم Gazprom نفت و گاز
  • لوک اویل Lukoil نفت و گاز
  • اسبر بانک روسیه( Sberbank مالی)
  • راه آهن روسیه (حمل و نقل)
  • PAO Rosseti  (انرژی)

فرصت های شغلی در روسیه

بسته به پیشینه شما، یافتن شغل در روسیه ممکن است آسان نباشد. گزینه‌های موجود برای انگلیسی‌زبانان عبارتند از آموزش زبان انگلیسی (سایر مشاغل آموزش زبان مانند فرانسوی یا آلمانی نیز موجود است)، کار برای یک شرکت چند ملیتی در بخش‌هایی مانند انرژی، مالی یا ساخت‌وساز، یا ترجمه اگر دو زبانه هستید. معلمان انگلیسی باید در BKC International و English First جست و جو کنند. بخش هایی در مسکو که تقاضای بالاتری دارند عبارتند از:

  • آی تی IT
  • توسعه تجاری
  • مالی، سرمایه گذاری
  • منابع انسانی
  • پزشکی و دارویی

کمبود موارد زیر در سن پترزبورگ:

  • متخصصین فروش
  • رانندگان
  • مهندسان
  • متخصصان فنی


حقوق در روسیه

میزان حقوق در ژانویه 2022 به 13.130 روپیه در ماه افزایش یافت. حقوق در روسیه حداقل هر شش ماه یکبار بررسی می شود، اگرچه لزوماً همیشه افزایش نمی یابد. متوسط حقوق ماهانه روسیه تا ژوئن 2021 کمی بیش از 52.000 روپیه گزارش شده است. با این حال، دستمزدها در مسکو کمی بالاتر است و بسیاری از ساکنان بیش از 75.000 روپیه در ماه درآمد دارند.

فرهنگ کار روسیه

شرکت‌های روسی تمایل دارند سلسله مراتبی و بوروکراتیک باشند، همچنین دارای قوانین و مقررات فراوانی است که می‌تواند با گذشته کمونیستی این کشور توضیح داده شود. به همین دلیل، حل و فصل مذاکرات تجاری ممکن است زمان زیادی طول بکشد. با این حال، با باز شدن تدریجی اقتصاد روسیه از اوایل دهه نود، این وضعیت شروع به تغییر کرده است. استانداردها و ارزش‌های سنتی هنوز در بسیاری از محیط‌های کاری پابرجا هستند و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در زمینه پیشرفت شغلی مهم باشند. روس‌ها دوست دارند تجارت را با لذت ترکیب کنند و ناهارهای کاری طولانی و حتی دعوت‌های آخر هفته برای اقامت با شرکای تجاری امری متداول و ویژه است.

قوانین کار و حقوق کار در روسیه

قانون کار در روسیه در 2002 Russian Labor Code گنجانده شده است. قراردادهای کاری باید کتبی باشد. قانون کار روسیه اینگونه بیان می کند که سه نوع اصلی قرارداد وجود دارد:

  • قرارداد کار با متن آزاد Employment Contract with Free Text  - اکثر قراردادهای فعلی بدون مدت اعتبار دقیق، اما شامل شرط فسخ است.
  • قرارداد کار با مدت زمان معین - اعتبار قرارداد تا پنج سال است و تنها زمانی منعقد می شود که به یک کارمند موقت قرارداد دائم پیشنهاد شود.
  • قرارداد کار فصلی که فقط دو ماه اعتبار دارد.

هفته کاری معمول در روسیه 40 ساعت است و کارمندان باید حداکثر 50 ساعت در هفته کار کنند. کارگران تمام وقت مستحق حداقل 28 روز مرخصی سالانه هستند. علاوه بر این، تعدادی از تعطیلات رسمی نیز در روسیه وجود دارد. مدت زمان اطلاع فسخ قرارداد در روسیه با توجه به دلایل فسخ متفاوت بوده و دامنه آن از عدم اطلاع قبلی تا دو ماه (در مواردی مانند تعدیل نیرو یا انحلال شرکت) متغیر است. اگر کارمندان بخواهند از کار استعفا دهند معمولاً باید حداقل از دو هفته قبل اطلاع دهند.

چگونه در روسیه شغل پیدا کنیم؟

آژانس‌های استخدام و وب‌سایت‌های کاریابی زیادی در مسکو و سن پترزبورگ وجود دارد. با این حال، آنها فقط برای جذب افراد واجد شرایط مناسب اند و هدفشان ضربه زدن به شرکت های بزرگتر است. اکثر این آژانس‌ها می‌خواهند رزومه شما به زبان انگلیسی باشد و از طریق ایمیل ارسال شود یا در وب‌سایت آنها تکمیل شود. یکی دیگر از راه های مفید برای یافتن کار در روسیه این است که مستقیماً از کشور خود با شرکت های بین المللی تماس بگیرید و بپرسید که آیا آنها در روسیه کار می کنند یا خیر. چنین شرکت هایی به احتمال زیاد مهاجران را برای کار در روسیه استخدام می کنند. 


کار به عنوان خدمتکار تهاتری au pair

خانواده های ثروتمند زیادی در روسیه وجود دارند که مشتاق هستند فرزندانشان از سنین پایین زبان دوم را یاد بگیرند. باز هم، زبان انگلیسی به دلیل اینکه زبان تجاری بین المللی است، تقاضای زیادی دارد. اگر علاقه مند به زندگی و کار در مسکو یا سن پترزبورگ به عنوان خدمتکار تهاتری au pair هستید، با Gouverneur تماس بگیرید.

فرصت های شبکه سازی

روس ها به خصوص مردم دوستانه ای هستند و تا جایی که ممکن است سعی می کنند به خارجی ها در یافتن کار کمک کنند. همانطور که ضرب المثل معروف می گوید: '{تو این کار} مهم نیست چی میدانی، مهم این است کی را میشناسی.' (یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن بيشتر از دانش تان به شما سود می بخشد.) هنگامی که به مسکو یا سن پترزبورگ رسیدید، مطمئن شوید که به طور فعال ارتباط برقرار کرده و تا حد امکان در رویدادها و گروه ها شرکت می کنید.

فریلنسری  در روسیه

شما می توانید کسب و کار خود را در روسیه راه اندازی کنید یا به عنوان یک فریلنسر کار کنید، مشروط بر اینکه حق کار در این کشور را داشته باشید. همچنین این امر ممکن است به معنای درخواست ویزای کار روسیه باشد. طبق آمار فدراسیون روسیه در سال 2019، تنها حدود 6.8 درصد از کارگران روسی به عنوان فریلنسر ثبت شده اند. این مقدار کمتر از میانگین جهانی و اروپایی است. با این حال، اگر ایده کسب و کار خوبی دارید و فکر می کنید که می توانید آن را عملی کنید، ارزش آن را دارد که این مورد را در نظر بگیرید. اگر به‌عنوان یک شرکت محدود ساختار یافته در روسیه کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنید، فراموش نکنید که باید علاوه بر ثبت مالیات جداگانه‌ای را برای کسب‌وکار، مالیات شرکت روسی بدهکار را نیز بپردازید.

درخواست برای مشاغل روسی

اگرچه برخی از شرکت های چند ملیتی از فرم های درخواست آنلاین استفاده می کنند، رزومه ها و نامه ها راهی معمولی برای درخواست شغل در روسیه هستند. نامه پوششی بخش ضروری درخواست کار است و اغلب مهمتر از رزومه CV در نظر گرفته می شود. فرمت نامه باید رسمی باشد و نشان دهد که چقدر برای شغل مناسب هستید، اهداف شما برای آینده، صلاحیت ها و تجربه کاری شما چیست. وقتی برای مصاحبه دعوت شدید، ضرورت های لازم را انجام داده و در مورد شرکت تحقیق کنید تا خود را کامل آماده کنید. در روز مصاحبه لباس رسمی بپوشید. یک کپی از رزومه خود و تمام مدارک اضافی مانند توصیه نامه ها، جوایز یا گواهینامه ها را به همراه داشته باشید.

در طول مصاحبه با اشتیاق نشان دهید که به این موقعیت شغلی علاقه مند هستید و چند سوال هوشمندانه برای پرسیدن داشته باشید. در صورت موفقیت، ظرف چند روز از طرف شرکت با شما تماس گرفته و به شما پیشنهاد کار داده خواهد شد. انتظار داشته باشید که حداقل دو مرجع استخدامی فراهم کنید.


شرایط کار در روسیه

ویزای کار روسیه

همه اتباع خارجی که مایل به کار در روسیه هستند باید مجوز کار داشته باشند. سرویس مهاجرت فدرال روسیه مجوزهای کاری صادر می کند که قبل از درخواست ویزای کار به آن نیاز دارید. اکثر خارجی ها به ویزای کار روسیه نیاز دارند، اما استثناهایی وجود دارد:

  • کسانی که دارای مجوز اقامت دائم هستند؛
  • کسانی که به طور موقت برای یک کشور خارجی کار می کنند یا اغلب به خارج از کشور سفر می کنند.
  • کسانی که در نمایندگی های دیپلماتیک یا سازمان های بین المللی کار می کنند.
  • نمایندگان رسانه های دارای اعتبار؛
  • معلمان با دعوت به کار در یک موسسه آموزشی

الزامات زبان برای کار در روسیه

اگر به زبان روسی صحبت نمی کنید، می توانید در روسیه کار پیدا کنید زیرا مشاغل انگلیسی زبان و خارجی زبان وجود دارد. با این حال، اینها معمولاً شامل مشاغل سطح پایین تر می شوند. مشاغل چند ملیتی و بین‌المللی گاهی کارکنان ارشدی را استخدام می‌کنند که روسی صحبت نمی‌کنند، اما اگر دانش خوبی از زبان روسی داشته باشید، شانس استخدام خود را بسیار افزایش خواهید داد.

شروع کار در روسیه

قبل از اینکه برای تامین اجتماعی در روسیه ثبت نام کنید، ممکن است بخواهید پس از شروع به کار در این کشور پوشش خصوصی برای چند مورد را در نظر بگیرید. این موارد شامل:

  • بیمه درمانی خصوصی در روسیه. اگرچه همه افراد حق دارند از مراقبت های بهداشتی دولتی در روسیه استفاده کنند اما کیفیت خدمات همیشه خوب نیست، بنابراین ممکن است بخواهید برای دسترسی به بهترین مراقبت از پوشش خصوصی استفاده کنید.
  • بیمه بیکاری و حوادث در روسیه. مجدداً، سطوح مزایای دولتی ممکن است کافی نباشد، بنابراین یک بیمه خصوصی ارزش در نظر گرفتن دارد تا مطمئن شوید که در صورت بیکار شدن از بودجه کافی برخوردار هستید.
  • مستمری تکمیلی روسیه. به همه کارمندان در روسیه این امکان داده می شود که در عوض پرداخت و تکمیل مستمری دولتی ملی، از طرح های بازنشستگی شغلی یا خصوصی برخوردار شوند. کارفرمای شما باید جزئیات را به شما ارائه دهد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل روسیه بدون مدرک زبان انگلیسی
تحصیل روسیه بدون مدرک زبان انگلیسی

یکی از جذابیت های روسیه برای دانشجویان، تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان است اما نباید فراموش کرد که داشتن مدرک زبان می تواند یک امتیاز باشد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه
تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه

تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه موسوم به دوره آمادگی یا پادفک مخصوص داوطلبانی است که قصد تحصیل در روسیه بدون ارائه مدرک زبان را دارند. ...

بیشتر بخوانید
اخذ ویزای کار روسیه
اخذ ویزای کار روسیه

این مقاله راهنمای کامل ویزای کار برای شهروندان ایرانی و سایر مهاجرانی است که به دنبال استخدام در روسیه هستند. مهاجرت و کار در روسیه به عنوان یک خارجی برای اکثر مردم فرآیندی پیچیده و طولانی است که شامل کارهای زیاد اداری و آماده سازی از قبل می شود. دولت روسی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: