مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ ویزای کار روسیه

اخذ ویزای کار روسیه

این مقاله راهنمای کامل ویزای کار برای شهروندان ایرانی و سایر مهاجرانی است که به دنبال استخدام در روسیه هستند. مهاجرت و کار در روسیه به عنوان یک خارجی برای اکثر مردم فرآیندی پیچیده و طولانی است که شامل کارهای زیاد اداری و آماده سازی از قبل می شود. دولت روسیه در حال حاضر تعداد اتباع خارجی مجاز به کار در روسیه را در نظر گرفته است. این میزان سالانه تعیین می شود. دریافت مجوز کار روسیه به معنای پیروی از روشی است که هم شما و هم کارفرمایتان را در بر می گیرد و مهم است که این کار را به نحو احسن انجام دهید. مقامات روسیه می توانند جریمه های سنگینی را برای کارفرمایان به دلیل عدم پایبندی به قوانین اعمال کنند که بر حق شما برای ماندن در روسیه تأثیر می گذارد.

چه کسانی می توانند ویزای کار روسیه و مجوز دریافت کنند؟

اگر یک تبعه خارجی هستید که برای کار به روسیه می آید، هم به مجوز کار و هم ویزای کار نیاز دارید. با این حال، تنها در صورتی می توانید برای مجوز کار و ویزای روسیه درخواست دهید که از یک کارفرمای روسی پیشنهاد شغلی داشته باشید که مجوز استخدامی را به دست آورده باشد که به آنها اجازه می دهد اتباع خارجی را برای مشاغل خاص استخدام کنند.

اتباع خارجی که برای ورود به روسیه نیاز به ویزا دارند برای کار در روسیه به مجوز کار و ویزای کار نیاز دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد افرادی که برای ورود به روسیه به ویزا نیاز دارند، به مقاله ما در مورد ویزا و مجوزهای اقامت روسیه مراجعه کنید. البته معافیت های خاصی نیز وجود دارد که در زیر به تفصیل توضیح داده شده است. اتباع کشورهای مشترک المنافع (CIS) که برای ورود به روسیه نیازی به ویزا ندارند، تنها شهروندانی هستند که به مجوز کار و ویزای روسیه یا پیشنهاد شغلی تضمین شده از یک کارفرمای روسی نیاز ندارند. از سال 2015، اتباع کشورهای مستقل مشترک المنافع مشمول سهمیه مجوز کار روسیه نیستند. در عوض، آنها باید ظرف 30 روز پس از ورود به روسیه برای ثبت اختراع کار یا پتنت درخواست دهند و سپس باید ظرف 60 روز پس از دریافت پتنت کار، کار پیدا کنند. شما نمی توانید با ویزای دیگری غیر از ویزای کار روسیه (به عنوان مثال، ویزای تجاری یا ویزای توریستی) وارد روسیه شوید و شروع به کار کنید. شما باید از کشور خارج شوید و با ویزای کار روسیه دوباره وارد شوید.


معافیت ویزای کار در روسیه

گروه های اتباع خارجی زیر از نیاز به ویزای کار یا مجوز روسیه معاف هستند:

  • اتباع خارجی ساکن روسیه که قبلاً مجوز اقامت دائم روسیه را دریافت کرده اند.
  • اتباع خارجی که به طور موقت برای یک شرکت خارج از کشور کار می کنند می توانند برای ویزای تجاری درخواست دهند که به کارگران امکان می دهد تا حداکثر یک سال در روسیه برای مقاصد تجاری بمانند.
  • کارمندان نمایندگی های دیپلماتیک یا موسسات کنسولی کشورهای خارج از کشور در روسیه به همراه هر کارمند خصوصی خانگی
  • کارمندان کشورهای خارجی که نصب، سرویس یا تعمیر تجهیزات نصب شده را انجام می دهند
  • روزنامه نگاران معتبر در روسیه
  • دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی معتبر روسیه هستند که در تعطیلات یا در محل تحصیل خود کار می کنند
  • کسانی که برای موقعیت های تدریس در موسسات آموزشی به روسیه دعوت شده اند
  • کسانی که در زمینه های بسیار ماهر کار می کنند می توانند برای یک مجوز کار ویژه روسیه برای مهاجران بسیار ماهر درخواست دهند که به آنها امتیازات خاصی می دهد

مهاجرت به روسیه برای کار به عنوان کارمند

برای کار در روسیه باید قبل از درخواست برای ویزای کار روسیه شغلی پیدا کنید، مگر اینکه تابعیت کشورهای مستقل مشترک المنافع را داشته باشید. همانطور که گفته شد، روسیه برای تعداد اتباع خارجی که می تواند در سال استخدام کند، سهمیه صادر می کند. اگر یک کارفرما بخواهد کارمندان خارجی استخدام کند، باید ثابت کند که به کارگران خارجی نیاز دارد. این کار با ارسال یک اعلامیه نیاز و سپس درخواست مجوز استخدام از اداره امور مهاجرت روسیه (GUVM) انجام می شود. مجوز استخدامی که برای کارفرما صادر می‌شود، مشخص می‌کند که چه تعداد کارمند خارجی می‌توانند استخدام شوند، چه ملیتی می‌توانند استخدام کنند و چه موقعیت‌هایی را می‌توان پر کرد. بنابراین برای یافتن شغل در روسیه، باید کارفرمایی با مجوز کار مناسب پیدا کنید. اگر کارفرمایی پیدا کردید که مجوز پذیرش شما را ندارد، باید برای دریافت مجوز به GUVM مراجعه کند.

انواع مجوز کار روسیه

هنگامی که با یک کارفرما با مجوز لازم شغل پیدا کردید، کارفرما برای مجوز کار شما از GUVM درخواست می کند. انواع زیر از مجوزهای کار روسیه در دسترس است:

مجوز کار استاندارد روسیه

این مجوز کار عمومی روسیه برای کسانی است که از کشورهای غیر CIS در روسیه مشغول به کار هستند. برای مدت قرارداد کار معتبر است. اگر کار بیش از یک سال طول بکشد، باید ویزای کار روسیه خود را سالانه تمدید کنید. شما همچنین باید یک مجوز اقامت موقت را کسب کنید. این با مجوز کار آزاد روسیه که مختص شغل نیست متفاوت است.


مجوز کار روسیه برای افراد حرفه ای با صلاحیت بالا

این یک مجوز کار ویژه روسیه برای افرادی در حرفه های ماهری است که دارای حقوقی بیش از 1 میلیون روپیه (از 2 میلیون روپیه در سال 2015 کاهش یافته است) هستند. مزایای این مجوز این است که معمولاً ظرف 14 روز پردازش می شود، برای سه سال اعتبار دارد و به بستگان از جمله همسر، فرزندان و والدین حق دریافت ویزای روسیه را می دهد.

ثبت اختراع کار برای اتباع کشورهای مستقل مشترک المنافع

اگر شهروند یک کشور CIS هستید که برای ورود به روسیه نیازی به ویزا ندارید، برای ورود به روسیه برای مقاصد کاری نیازی به داشتن مجوز کار روسیه یا شغل ندارید. شما باید ظرف 30 روز پس از ورود به روسیه برای ثبت اختراع کار از دفتر محلی GUVM در منطقه خود درخواست دهید. عدم انجام این کار می تواند جریمه ای تا سقف 15.000 روپیه داشته باشد. پس از آن 60 روز فرصت دارید تا شغل پیدا کنید. اختراع کار به مدت 12 ماه اعتبار دارد و یک بار قابل تمدید است. یعنی شما می توانید خارج از سهمیه دولتی کار کنید و کارفرمای شما نیازی به مجوز استخدام نخواهد داشت. برای به دست آوردن یک حق ثبت اختراع، شما باید آزمونی را بگذرانید که نشان دهنده دانش زبان روسی، تاریخ و قوانین فدراسیون روسیه باشد.

درخواست مجوز کار و ویزای روسیه

کارفرمای شما با درخواست به GUVM از اخذ مجوز کار روسیه حمایت می کند. شما نیاز به ارائه اسنادی از جمله:

  • عکس پاسپورت رنگی
  • پاسپورت یا شناسنامه معتبر
  • کپی گواهینامه های صلاحیت لازم
  • گواهی پزشکی مبنی بر عدم وجود بیماری خاص
  • رسید پرداخت هزینه ها
  • پس از دریافت مجوز، یک دعوت نامه ویزای کار روسیه از GUVM دریافت خواهید کرد. شما باید این کار را در سفارت یا کنسولگری روسیه در کشور خود انجام دهید.
  • یک کپی از فرم درخواست ویزای کار روسیه در اینجا موجود است.

شما باید مدارک زیر را به همراه فرم تکمیل شده درخواست ویزای کار روسیه ارائه دهید:

  • گذرنامه
  • یک قطعه عکس گذرنامه
  • دعوت نامه از GUVM
  • نامه از کارفرما با جزئیات شغل، محل کار و تاریخ قرارداد
  • گواهی پزشکی مبنی بر عدم وجود بیماری خاص

کارمندان برخی کشورها ممکن است نیاز به ارائه اسناد اضافی داشته باشند. اکنون برخی از کشورها از متقاضیان می خواهند که برای انجام مراحل اسکن بیومتریک شخصاً به سفارت یا کنسولگری روسیه مراجعه کنند. شما باید با سفارت یا کنسولگری روسیه در کشور خود بررسی کنید تا ببینید آیا این مورد وجود دارد یا خیر.


زمان پردازش و اعتبار ویزا

زمان پردازش ویزای کار روسیه حدود 20 روز است، اگرچه کل زمان از درخواست مجوز کار روسیه تا دریافت ویزای کار روسیه می تواند بین 3 تا 6 ماه طول بکشد. پس از دریافت ویزای کار روسیه، می توانید به روسیه سفر کنید. همه ورودی های خارجی به روسیه باید ظرف 7 روز ورود خود را در دفتر محلی GUVM ثبت کنند. این کار اغلب توسط کارفرمای شما انجام می شود، اما برای اطمینان از انجام این کار حتما آن را شخصا بررسی کنید. عدم ثبت نام در GUVM می تواند منجر به جریمه و در برخی موارد تبعید از روسیه شود. ویزای کار روسیه معمولاً 90 روز اعتبار دارد، اما می توان آن را تا یک سال تمدید کرد و پس از آن سالانه تمدید کرد. این کار باید از طریق شعبه محلی GUVM در منطقه شما انجام شود. اگر بیش از 90 روز در روسیه می‌مانید، باید از طریق GUVM )غیر از متخصصان با صلاحیت بالا که به طور خودکار اجازه اقامت 3 ساله دریافت می‌کنند) برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید.

هزینه ویزای کار روسیه

هزینه های ویزای کار روسیه از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، چه ویزا یک بار ورود یا چند بار ورود باشد و چه خدمات استاندارد یا سریع را انتخاب کنید. هزینه ویزای کار روسیه برای شهروندان بریتانیا از 165 پوند شروع می شود. همچنین هزینه ای برای مجوز کار روسیه وجود دارد که پس از ورود، به روبل روسیه قابل پرداخت است، اما اغلب توسط کارفرما دریافت می شود. هزینه حدود 1000 روپیه است.

کار در روسیه به عنوان یک فریلنسر

شما می توانید برای مجوز کار روسیه و ویزای کار به صورت فریلنسری در روسیه با استفاده از همان سیستمی که برای کارگران شاغل وجود دارد، درخواست دهید. شما باید خودتان برای دریافت مجوز به GUVM اقدام کنید. احتمالاً به نامه حمایتی از یک فرد یا سازمان در روسیه نیاز خواهید داشت که مزایای فریلنسری شما را در روسیه توجیه کند. هنگام درخواست برای ویزای کار روسیه، باید نامه مقدماتی را ارائه دهید که در غیر این صورت از طرف کارفرما ارسال می شود. 

اگر کارآفرینی هستید که به دنبال راه اندازی کسب و کاری در روسیه هستید که ممکن است برای کشور درآمد و شغل ایجاد کند، می توانید این کار را با استفاده از ویزای تجاری روسیه به جای ویزای کار روسیه انجام دهید. همچنین اگر مقدار مشخصی پول را در اقتصاد سرمایه گذاری کنید، واجد شرایط مجوز اقامت خواهید بود.

کار داوطلبانه و آموزش در روسیه

ویزاهای مختلف روسیه برای اهداف داوطلبانه و آموزشی وجود دارد. ویزای The Russian Humanitarian روسیه را می توان برای سفرهای خیریه یا تحویل کمک های بشردوستانه و همچنین برای بازدیدهایی که برای اهداف فرهنگی، سیاسی، علمی یا ورزشی انجام می شود استفاده کرد. ویزای تجاری روسیه می تواند برای اهداف تجاری رسمی یا خصوصی استفاده شود، از جمله شرکت در دوره های آموزشی یا سمینارها یا کار بدون دستمزد برای سازمان های خصوصی.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل روسیه بدون مدرک زبان انگلیسی
تحصیل روسیه بدون مدرک زبان انگلیسی

یکی از جذابیت های روسیه برای دانشجویان، تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان است اما نباید فراموش کرد که داشتن مدرک زبان می تواند یک امتیاز باشد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه
تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه

تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه موسوم به دوره آمادگی یا پادفک مخصوص داوطلبانی است که قصد تحصیل در روسیه بدون ارائه مدرک زبان را دارند. ...

بیشتر بخوانید
راهنمای جامع پیدا کردن کار در روسیه
راهنمای جامع پیدا کردن کار در روسیه

این مقاله اطلاعات و توصیه های مفید برای مهاجرانی که به دنبال کار در مسکو و سایر شهرهای روسیه هستند و همچنین مشاغل روسی برای انگلیسی زبانان را پوشش می دهد. روسیه فرصت های شغلی متنوعی دارد و مهاجران اغلب پردرآمدترین متخصصان هستند. شهرهای بزرگی مانند مسکو و س ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: