مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اقامت پس از تحصیل در روسیه

اقامت پس از تحصیل در روسیه

تحصیل در کشور روسیه به دلیل هزینه پایین زندگی و دانشگاه‌های باکیفیت این کشور، همواره موردتوجه ایرانیان بوده است. برای ورود به روسیه، نیاز به دریافت ویزای روسیه دارید که امکان اخذ ویزای سریع و بدون مشکل برای ایرانیان وجود دارد. از طرفی تحصیل در این کشور معمولا بدون آزمون ورودی امکان‌پذیر است و هزینه دانشگاه‌ها نیز در این کشور پایین است. مزایای گفته‌ شده و دیگر مزایای کشور روسیه، آن را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد تحصیلی ایرانیان تبدیل کرده‌است. در ادامه تمام جزییات و مزایای تحصیل در روسیه به تفصیل بررسی خواهد شد.  

تحصیل ارزان در روسیه

روسیه یکی از کشورهایی است که تحصیل و زندگی در آن نسبتا کم‌ هزینه به‌شمار می‌رود. هزینه‌های زندگی در روسیه به نسبت کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی نسبتا پایین است. هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، حدود 400-300 دلار برآورد می‌شود که این میزان هزینه به نسبت شهر مورد سکونت، متغیر خواهد بود. از طرفی دانشگاه‌های برتر روسیه نیز، جزو دانشگاه‌های معتبر جهان به‌ شمار می‌روند و در رده‌ بندی‌های جهانی از جمله رده‌بندی QS، رتبه‌های خوبی را کسب کرده اند. این در حالی است که شهریه دانشگاه‌های این کشور، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی به مراتب کمتر است. در ادامه مقاله جزییات کاملی در مورد شهریه‌ها و هزینه‌های تحصیل در روسیه ارائه خواهد شد.

دانشگاه های برتر روسیه در سال 2022

علاوه بر رتبه‌ بندی جهانی، وجود دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در روسیه و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه، از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تحصیل دراین کشور به‌ شمار می‌رود. در سال 2021، تعداد 97 دانشگاه روسیه مورد تایید وزارت علوم ایران و 9 دانشگاه آن مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفت. تحصیل در روسیه به هردو زبان انگلیسی و روسی امکان‌ پذیر است و برای تحصیل به زبان روسی اثبات دانش زبان روسی مورد نیاز است و در غیر این‌ صورت باید در دوره پادفک شرکت نمود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه، باید به کنسولگری روسیه در کشور خود مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی برای کشور روسیه عبارتند از:

  • اصل و کپی پاسپورت معتبر؛
  • دعوت‌نامه رسمی برای ورود به کشور روسیه (دریافت شده از یک دانشگاه معتبر)؛
  • فرم‌های مورد نیاز؛
  • عکس به ابعاد 3.5 در 4.5 سانتی‌متر؛
  • تست سلامت (ایدز)؛
  • اجازه پدر و مادر (برای افراد زیر 18سال)؛




خوابگاه و زندگی دانشجویی در روسیه

زندگی دانشجویی در روسیه هزینه بالایی ندارد و با حدود 300 الی 400 دلار در ماه می‌توان زندگی خود را گذراند. هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در روسیه بسیار به شرایط خوابگاه بستگی دارد. قیمت اجاره خوابگاه‌ها بسته به نوع اتاق و ساختمان، کیفیت خدمات، امکانات اتاق و… بین 50 تا 600 دلار می‌تواند متغیر باشد.

کار حین تحصیل در روسیه

دانشجویان محصل در روسیه، اجازه کار حین تحصیل به هر میزان که به تحصیلشان آسیبی نرسد دارند. برای اشتغال حین تحصیل، نیاز به دریافت مجوز وجود دارد. هزینه دریافت مجوز کار حین تحصیل، برای تحصیل به زبان روسی 3500 روبل روسیه است. مجوز کار حین تحصیل برای دانشجویان، یک‌ساله صادر می‌شود و امکان تمدید برای دوره تحصیل وجود دارد. با کار در روسیه، امکان پرداخت هزینه‌های تحصیل افراد تا حد زیادی فراهم می‌شود. البته باید دقت شود که دریافت مجوز برای کار در روسیه نسبتا دشوار است.

ویزای همراه برای دانشجویان روسیه

دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه، امکان بردن همراه را با خود حین تحصیل دارند. همراه این افراد می‌تواند همسر و فرزندان زیر 18 سال و در مواقعی والدین نیز باشد.

فرصت اخذ اقامت پس از تحصیل در روسیه روندی فوق العاده در خصوص برترین راه اخذ اقامت از این کشور می باشد که از طریق تحصیل در روسیه نیز امکان پذیر خواهد بود. اخذ اقامت پس از تحصیل در روسیه به وسیله طرق گوناگونی از قبیل کار، سرمایه گذاری و ثبت شرکت و اخذ اقامت از طریق ازدواج با دختران روس نیز انجام پذیر می باشد. مهاجرت از طریق تحصیل به این کشور از جمله راه های محبوب اخذ اقامت از این کشور پهناور محسوب می گردد که با استقبال دانشجویان خارجی نیز مواجه شده است.

دلایل محبوبیت دانشگاه های روسیه

از دلایل محبوبیت دانشگاه های روسیه عبارتند از:

  • از آنجایی که در این کشور به دلایلی مانند وجود داشتن دانشگاه های فوق العاده و با تراز و سطح علمی بالا و هم چنین سطح زندگی بالا در بیشتر شهرهای این کشور باعث شده است که دانشجویان زیادی در فکر گرفتن اقامت پس از تحصیل در روسیه باشند.
  • همانطور که می دانید این کشور از حیث وضعیت توسعه اقتصادی در سرتاسر دنیا مطرح می باشد.
  • با توجه به این موضوع که تعداد زیادی از اشخاص برای ماندن در روسیه، اقامت پس از تحصیل در روسیه را انتخاب می کنند. لازم به ذکر می باشد که این اشخاص قادر می باشند که با در نظر گرفتن تخصص و رشته تحصیلی مختص به خود شروع به کار بعد از تحصیل در این کشور نمایند.
  • اشخاصی که موفق به پایان رساندن دوران تحصیلی خود در این کشور می شوند نیز به راحتی می توانند در این کشور موفق به پیدا کردن کار شوند. بعد از گذراندن مدتی و هم چنین پرداخت نمودن مالیات مربوط به اقامت خود در این کشور را دریافت نمایند.

ناگفته نماند که برای گرفتن اقامت پس از تحصیل در روسیه از راه های گوناگونی میسر می باشد که این راه ها عبارتند از اشتغال داشتن یا شروع به تحصیل مجدد در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه های این کشور.




راه های اخذ اقامت پس از تحصیل در روسیه

همانطور که می دانید از جمله روش های مهاجرت به این کشور اقدام به مهاجرت نمودن از طریق تحصیل می باشد. کلیه دانشجویانی که دارای تابعیت خارجی می باشند، قادر هستند که به موفقیت در به پایان رساندن تحصیلات خود در زمینه گرفتن اقامت پس از تحصیل از روش های گوناگون و مختلف اقدام نمایند. این روش ها نیز عبارتند از:

  • روش اشتغال به کار؛
  • اقدام به ثبت شرکت؛
  • اقدام به ازدواج؛
  • شروع به تحصیل مجدد برای گرفتن اقامت پس از تحصیل؛

مزیت های تحصیل و اقامت پس از تحصیل در روسیه

کشور روسیه از مزیت های فوق العاده ای در خصوص تحصیل برخوردار می باشد که عبارتند از:

  • شروع به تحصیل در روسیه در حقیقت می تواند شانس و فرصتی مناسب برای اشخاصی باشد که قصد تحصیل در کشوری با امکانات فوق العاده و هم چنین تحصیل در بهترین دانشگاه ها با رنک جهانی و اعتبار مدرکی معتبر در بین الملل را دارند.
  • دومین مزیت تحصیل در این دانشگاه ها میزان مخارج و سایر هزینه های تحصیلی در این دانشگاه ها می باشد. با این توضیح که نسبت به دانشگاه های هم تراز دانشگاه های روسیه از هزینه تحصیلی مناسبی برخوردار هستند.
  • دانشجویانی که بتوانند در دانشگاه های کشور روسیه درس خود را به اتمام برسانند فرصت این را دارند که وارد بازار کار در کشورهای گوناگون دنیا شوند.
  • تعداد بالای دانشگاه و سایر موسسات آموزشی در این کشور از جمله سایر مزایای تحصیل در این کشور می باشد. با این توضیح که میانگین حدود 160 دانشگاه و همچنین موسسه آموزش عالی دراین کشور به فعالیت می پردازند. کلیه این دانشگاه ها نیز می توانند به ازای هر سال، میزبان تعداد زیادی از دانشجویان با تابعیت خارجی در سراسر دنیا باشند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های روسیه

دانشجویانی که موفق به ورود به این کشور می شوند ملزم به گذراندن یک دوره مقدماتی به زبان روسی می باشند با این توضیح که تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی هم ممکن می باشد. لازم به ذکر است که در برخی از رشته های تحصیلی مانند رشته پزشکی و رشته داروسازی تحصیل به زبان روسی هم ممکن می باشد.

شرط دیگر تحصیل در دانشگاه های کشور روسیه شرط مصاحبه نمودن برای اشخاصی می باشد که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه را نیز دارند. از شروط دیگر ویژه اشخاصی می باشد که قصد ادامه تحصیل به زبان روسی در دانشگاه های این کشور را دارند. این اشخاص ملزم به گذراندن دروس مربوط به زبان این کشور از 7 الی 10 ماه قبل از شروع نمودن کلاس ها دوره زبان می باشند و بعد از این مراحل می توانند موفق به ورود دانشگاهای این کشور شوند.

با توجه به این که میزان مخارج و هم چنین هزینه های زندگی و تحصیل نسبت به دیگر کشورهای موجود در قاره اروپا مناسب تر و کم هزینه تر می باشد اشخاص زیادی تمایل به تحصیل در این کشور را دارند که در نهایت بتوانند موفق به اخذ اقامت پس از تحصیل گردند. مهاجرت به روسیه از طریق تحصیل و اخذ اقامت پس از تحصیل در روسیه نیز از این قانون مستثنی نمی باشد. تحصیل پزشکی در روسیه از جمله علایق افراد در خصوص مهاجرت تحصیلی محسوب می گردد که از امتیازات مختص به خود نیز برخوردار می باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

یک دانشجو در روسیه به طور متوسط به 300 تا 400 دلار آمریکا در ماه یا 3000 تا 4000 دلار آمریکا در یک سال تحصیلی (از سپتامبر تا ژوئن) نیاز دارد. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: