مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه

تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه

آیا زبان روسی را دست و پا شکسته حرف میزنید یا اصلا آن را بلد نیستید؟ نگران نباشید. بعضی از دانشگاه های روسیه دوره های یک ساله ی  آماده سازی را ارائه میکنند. این دوره ها به افراد تازه وارد این امکان را میدهند تا از طریق دوره هایی درمورد زبان، فرهنگ، و سبک زندگی روسی خود را کاملا در جامعه ی روسیه ادغام کنند. 

آزمون های ورودی در روسیه در تعیین این موضوع که آیا دانشجو در دانشگاه منتخب خود پذیرش میشود یا نه، نقش بسزایی دارند. آزمون ورودی سراسری روسیه (EGE)، مانند SAT مورد استفاده در ایالات متحده ی آمریکا، یک آزمون استاندارد است که برای پذیرش دانشگاه در سراسر کشور استفاده میشود. داوطلبان برای مورد بررسی قرار گرفتن در دانشگاه های برتر، باید بالاترین نمرات (EGE) را کسب کنند و همین موضوع باعث میشود که پذیرش در این دانشگاه ها سخت شود. 

همچنین همه مدارک موردنیاز مثل درخواستتان برای پذیرش، شناسنامه، مدارک تحصیلی قبلی، گواهی پزشکی و عکس های گذرنامه، همگی باید با کپی های رسمی که به روسی ترجمه شده اند، ارائه شوند. 

اگر دو تابعیتی هستید، میتوانید با استفاده از گذرنامه ی غیر روسی تان و به عنوان یک دانشجوی خارجی درخواست بدهید. 

تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه موسوم به دوره آمادگی یا پادفک مخصوص داوطلبانی است که قصد تحصیل در روسیه بدون ارائه مدرک زبان را دارند. گذراندن دوره مذکور برای ادامه تحصیل دانشجویان بین الملل یک پیش نیاز محسوب می شود. معمولا این دوره تحصیلی نیز در اکثر دانشگاه های معتبر روسیه و در دپارتمان های مخصوصی به همین نام برگزار می شود. شرایط کورس مذکور به صورت است که می توان آن را هم به صورت عادی و هم به صورت فشرده به اتمام رساند. در این مورد دانشگاه های لومونوسوف، سن پترزبورگ و سچنوف از پیشتازان برگزاری دوره های تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه می باشند. اما سوالاتی که در ادامه همین مقاله درباره موضوع دوره های آمادگی زبان در روسیه 2022 به پاسخ آنها می رسید عبارتند از:

  • آیا می توان بدون ارائه مدرک زبان از دانشگاه های روسیه پذیرش گرفت؟
  • شرایط تحصیل در دوره پادفک روسیه 2020 چگونه است؟
  • انواع دوره های پادفک یا کورس پیش از دانشگاه در کشور روسیه کدامند؟
  • دوره پیش دانشگاهی (پادفک) در روسیه کلا چند ماه است؟
  • هزینه تحصیل در کورس پیش دانشگاهی در روسیه چقدر است؟

شرایط تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه

همان طوری که مطلع هستید یکی از امتیازات آموزش عالی در روسیه این است که فرد می تواند تحصیلات خود در دانشگاه های روسیه را بدون نیاز به ارائه مدرک زبان شروع کند. در واقع قبل از شروع دوره لیسانس یا فوق لیسانس، داوطلبان می توانند با ثبت نام در دپارتمان آمادگی دانشگاه مربوطه اقدام به تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه کنند. معمولا کورس تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه با عنوان پادفک معروف بوده و نهایتا یک سال طول می کشد

برای ثبت نام و اخذ پذیرش از دوره های پادفک یا آمادگی، متقاضیان بایستی تا مهلت مقرر (معمولا تا 10 جولای هر سال) به سایت دانشگاه روسی مراجعه کرده و نسبت به انجام موارد ذیل اقدام نمایند:

  • تکمیل آنلاین و پرینت فرم درخواست ( فرم اصلی بایستی شخصا جهت ثبت نام آورده شود)؛
  • ارسال کپی اسکن رنگی گواهی پایان دوره متوسطه؛
  • تکمیل درخواست جهت دریافت دعوت نامه رسمی از روسیه؛
  • رزومه یا cv فرد متقاضی؛
  • رسید پرداخت کل هزینه دوره قبل از ورود به روسیه؛

توصیه می شود که کپی کلیه مدارک فوق حتما به صورت رنگی با کیفیت عالی و به صورت فایل PDF به دانشگاه های روسیه ارسال گردد. چراکه فقط در اینصورت به آنها ترتیب اثر داده شده و به درخواست های ناقص رسیدگی نمی شود.




هزینه تحصیل دوره پادفک در روسیه

همانند هر دوره تحصیلی در کشور روسیه، تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه یا همان دوره پادفک نیز منوط به اخذ شهریه می باشد. هزینه تحصیل این دوره در دانشگاه های مختلف روسیه با اندکی تفاوت تقریبا یکسان است. منتها بستگی دارد به اینکه داوطلب در کدام دوره مشغول به تحصیل شود. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، هزینه تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه از حدود 506$ تا 4500$ (دلار) متفاوت می باشد و این بستگی به این دارد که از چه دانشگاهی اخذ پذیرش نمائید. 

اما اینها همه هزینه های دانشجویانی نمی باشد که برای تحصیل پیش از دانشگاه به کشور روسیه مسافرت می کنند. هزینه های دیگری نیز شامل حال دانشجویان این دوره می شود. ابتداء باید عرض کنیم که روسیه جای ارزانی برای تحصیل است پس لازم نیست که دغدغه هزینه را داشته باشید. معمولا هزینه های گوناگون دانشجویان دوره پادفک یا آمادگی در این کشور از قرار ذیل می باشد:

 آیتم هاهزینه های ماهیانه
هزینه های زندگی (غذا و حمل و نقل شهری)72 دلار 
بیمه پزشکی یا بیمه سلامت435 دلار
هزینه ویزای تحصیلی 3 ماهه در روسیه1448 دلار

شرایط ویزا برای تحصیل پیش از دانشگاه در روسیه

ویزا و هزینه آن برای تحصیل در دوره های پیش دانشگاهی یا پادفک روسیه از جمله ضروریات مهمی محسوب می شود که اطلاع از آن برای متقاضیان کاربردی است. اول از همه باید بدانید که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در روسیه حالا چه در دوره تمام وقت و یا نیمه وقت و یا حتی دوره آمادگی زبان نیازمند اخذ ویزا می باشند. شرایط ویزای مذکور نیز غالبا به ملیت فرد متقاضی در روسیه بستگی دارد. معمولا از آنجایی که دوره پیش دانشگاهی یا آمادگی زبان در روسیه یک دوره دو ترمی نهایتا به مدت 9 ماه است، پس متقاضیان بایستی برای اخذ ویزای تحصیلی کوتاه مدت (3 ماهه) روسیه اقدام کنند که هزینه اخذ و تمدید مجدد ان هم حدود 14.48$ (دلار) است. اما مجموع مدارک لازم برای درخواست ویزای مذکور عبارتند از:

  • پاسپورت یا ID با حداقل مدت اعتبار 18 ماهه؛
  • عکس پاسپورتی جدی با ابعاد 3.5 در 4.5؛
  • دعوت نامه رسمی و اصلی از GUVM؛
  • گواهی پزشکی نشانگر عدم وجود بیماری ایدز؛
  • فرم درخواست پرینت شده برای ارائه به سفارت؛
  • رضایت نامه والدین برای افراد سنین زیر 18 سال؛

سوالاتی پیرامون تحصیل دانشگاه در روسیه

جذابیت بزرگ روسیه برای اغلب متقاضیان ایرانی اخذ پذیرش بدون نیاز به مدرک زبان است. اما قبل از شروع سال تحصیلی داوطلبین بایستی خود را برای گذراندن دوره آمادگی زبان روسی آماده کنند. برای همین طبیعی است که سوالاتی توسط این دسته از متقاضیان هم مطرح شود:

  • دوره آمادگی زبان پیش از دانشگاه چند ترمی است؟ در شرایط عادی این دوره 9 ماهه و شامل دو ترم می باشد.
  • مراکز برگزاری دوره های پیش از دانشگاه در کشور روسیه کجاست؟ اغلب دانشگاه های روسیه برگزار کننده این دوره ها برای دانشجویان بین المللی هستند؟
  • هزینه دوره پیش از دانشگاه در کشور روسیه چقدر است؟ هزینه این دوره ها در دانشگاه های روسیه از حدود 506$ تا 4500$ (دلار) متفاوت می باشد.
  • ویزای مخصوص دوره های پیش از دانشگاه در دانشگاه های روسیه چیست؟ معمولا از آنجایی که دوره پیش دانشگاهی یا آمادگی زبان در روسیه یک دوره دو ترمی نهایتا به مدت 9 ماه است، پس متقاضیان بایستی برای اخذ ویزای تحصیلی کوتاه مدت (3 ماهه) روسیه اقدام و در صورت اتمام مهلت، آنرا تمدید کنند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

یک دانشجو در روسیه به طور متوسط به 300 تا 400 دلار آمریکا در ماه یا 3000 تا 4000 دلار آمریکا در یک سال تحصیلی (از سپتامبر تا ژوئن) نیاز دارد. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
ارزان ترین دانشگاه های روسیه
ارزان ترین دانشگاه های روسیه

از مزایای تحصیل در روسیه می توان به آموزش دانشگاهی جامع، طیف گسترده ای از دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی، نسبت بهینه قیمت و کیفیت آموزش، امکان دریافت بورسیه تحصیلی، فرصت یادگیری زبان روسی، فرصت تحصیل به زبان انگلیسی، فرصت کسب دو دانشنامه، خوابگاه ها و محوط ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: