آماده شدن برای مصاحبه کاری

آماده شدن برای مصاحبه کاری

آمادگی، کلید موفقیت در یک مصاحبه‌ی شغلی است. در این مقاله، درباره‌ی نحوه‌ی آماده شدن برای پاسخگویی به برخی از سوالات متداول مصاحبه صحبت می‌شود. مصاحبه‌های شغلی می‌تواند یک تجربه‌ی اعصاب‌خردکن باشند، به‌ویژه اگر برای آن‌ها آماده نباشید و این روزها با تنوع سوالات مصاحبه، دشوار است بدانید که برای چه نوع سوالاتی، باید خود را آماده کنید. سه نوع سوال مصاحبه که باید قبل از هر مصاحبه‌ی مهم شغلی، خود را برای پاسخ دادن به آن‌ها آماده کنید، از قرار زیر است.

1- سوالات رایج در مصاحبه کاری

  • از خودت به ما بگو.
  • نقاط ضعف و قوت تو چیست؟
  • چرا می‌خواهی شغل فعلی خود را ترک کنی؟

این سوالات برای مصاحبه‌کننده است تا شما را بشناسد و ببیند آیا شما بهترین فرد برای کار مورد نظر او هستید یا نه. در پاسخ‌های خود، مواردی مانند سرگرمی‌ها، نقاط قوت یا تجربه‌ی کاری خود را فهرست نکنید. در عوض، مثال‌هایی را بیان کنید و از آن‌ها برای نشان دادن شخصیت و خصوصیاتی از خود که برای آن کار مناسب است، استفاده کنید. مصاحبه‌گر شما ممکن است بخواهد در مورد بخش‌های خاصی از رزومه‌تان از شما سوال کند. بنابراین، از این فرصت استفاده کنید و تجربه‌ی خود را به شغل مورد نظرتان پیوند دهید.

  • از این موارد اجتناب کنید: دادن شرح حال مفصل زندگی خود یا بیان داستان‌های طولانی که به شغل یا شرکت بی‌ربط هستند.

2- سوالات شایستگی در مصاحبه کاری

  • از زمانی برایم بگو که مجبور بودی کار تیمی داشته باشی.
  • از زمانی برایم بگو که مجبور بودی از خلاقیت خودت برای حل مشکل استفاده کنی.
  • از زمانی برایم بگو که با یکی از همکارانت درگیری داشتی و نحوه‌ی مدیریت آن شرایط را برایم توضیح بده.




در این مرحله، از داوطلب سوالاتی در مورد موقعیت‌هایی که در گذشته با آن‌ها روبرو شده و مهارت‌های خاصی که در برخورد با این موقعیت‌ها از خود نشان داده پرسیده می‌شود. این سوال‌‌ها می‌تواند شامل مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، تاثیرگذاری، حل مسئله یا انعطاف‌پذیری باشد. مصاحبه‌کننده معمولاً می‌خواهد در مورد چالش‌هایی که داشته‌اید بشنود، نه صرفاً در مورد موقعیت‌هایی که همه‌چیز به خوبی پیش رفته است. بنابراین، در مصاحبه‌ی خود، مثال‌هایی از نحوه‌ی حل مشکلات در تیم‌تان یا برخورد با شخصی که خوب کار نمی‌کرده را بیان کنید. این نشان می‌دهد که از پس شرایط سخت برمی‌آیید. هنگام آماده شدن برای مصاحبه‌ی شغلی، شرح وظایف و مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز آن شغل را به‌دقت بخوانید و سعی کنید موقعیت‌هایی را که مجبور به استفاده از این مهارت‌ها در گذشته شده‌اید، به‌یاد بیاورید. سپس هنگام صحبت در مورد آن مثال، از روش STAR استفاده کنید:

  • موقعیت- جزئیات مربوط به موقعیت مثال خود و آنچه را که می‌خواستید انجام دهید، بیان کنید.
  • وظیفه- مسئولیت‌ها و چالش‌هایی را که با آن‌ها روبرو شدید، شرح دهید.
  • اقدام- شرح دهید که برای مقابله با آن شرایط، چه گام‌هایی برداشتید.
  • نتیجه- درباره‌ی نتیجه‌ی نهایی و چگونگی کمک به این نتیجه صحبت کنید.
  • از این موارد اجتناب کنید: رفتن بدون آمادگی و مجبور شدن به فکر کردن درباره‌ی مثال‌ها یا گفتن اینکه در کار هرگز با چالشی روبرو نشده‌اید.

3- سوالات خیالی در مصاحبه کاری

  • اگر نظر متفاوتی با رئیس خود در مورد چگونگی انجام کاری داشته باشی، چه کار می‌کنی؟
  • چگونه می‌توانی از پس حجم زیاد کار با چندین کارمند بربیایی؟
  • اگر مجبور باشی سیاست جدیدی را معرفی کنی که می‌دانی در تیم تو محبوبیتی ندارد، چه می‌کنی؟

این سوالات مصاحبه، مشابه سوالات شایستگی است، با این تفاوت که به‌جای اینکه از شما بخواهند در مورد تجربه‌ای که در گذشته داشته‌اید صحبت کنید، یک موقعیت خیالی به شما ارائه می‌دهند که ممکن است در شغل جدیدتان با آن روبرو شوید.

ممکن است آماده‌سازی برای یک مصاحبه‌ی شغلی، کار دشواری به‌نظر برسد، اما به‌یاد داشته باشید که پاسخ‌های شما به‌معنای نشان دادن مهارت‌های مورد نیاز برای آن شغل است. هنگام آماده شدن برای مصاحبه، ویژگی‌هایی را که مصاحبه‌کننده ممکن است به‌دنبال آن باشد، ویژگی‌هایی مانند مدیریت اختلاف‌ها، مدیریت زمان یا مهارت‌های افراد را در نظر بگیرید. سپس به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این خصوصیات را در شرایط مختلف نشان دهید. با موقعیت‌هایی که تجربه کرده‌اید شروع کنید و به موقعیت‌های احتمالی دیگری بروید که ممکن است در شغلی که برایش درخواست داده‌اید، با آن روبرو شوید.

  • از این موارد اجتناب کنید: خارج از موضوع صحبت کردن، تغییر موضوع دادن و عدم پاسخگویی به سوال اصلی.
  • از هر سوالی که پرسیده می‌شود، مصاحبه‌کننده می‌خواهد فرد مناسب با آن شغل را پیدا کند و مشتاق است که به شما این فرصت را بدهد تا نشان دهید چه‌کاری می‌توانید انجام دهید. با کمی آمادگی، می‌توانید به مصاحبه‌کننده نشان دهید که کاملاً مناسب شغل مورد نظر هستید.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter