چگونه برای آزمون GMAT برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای آزمون GMAT برنامه ریزی کنیم؟

داشتن یک استراتژی و برنامه‌ی مطالعاتی به‌منظور آماده شدن برای آزمون جی‌مت (GMAT)، بسیار مهم است. افراد زیادی با خرید کتاب، شرکت در کلاس‌های آمادگی یا دانلود برنامه‌ها، آمادگی خود را برای آزمون جی‌مت آغاز می‌کنند. روش هوشمندانه این است که ابتدا وضعیت شخصی خود را کاملاً ارزیابی کنید: بفهمید کجا هستید و کجا می‌خواهید بروید و بهترین مسیر برای رسیدن به هدف‌تان را مشخص کنید. اختصاص دادن زمان برای این هدف و برنامه‌ریزی از قبل، می‌تواند منجر به کسب نمره‌ی بالاتری در آزمون جی‌مت شده و پروسه‌ی آمادگی‌تان، کارآمدتر شود. در مورد برنامه‌ریزی برای آماده شدن برای آزمون جی‌مت، من 'مرحله‌ی 0' را توصیه می‌کنم. در مرحله‌ی 0، شما باید چارچوب درستی را در مورد ماهیت آزمونی که قصد شرکت در آن را دارید، اتخاذ کنید.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی هستید، شما باید خود را برای آزمون جی‌مت آماده سازید

آزمون جی‌مت، یک آزمون ضریب هوشی یا آزمون مهارت‌های زبان انگلیسی، مهارت‌های کلامی یا ریاضی صرف نیست. اگرچه تسلط بر زبان انگلیسی، احتمالاً در قسمت تصحیح جمله‌ی امتحان به‌کارتان خواهد آمد، اما سابقه‌ی علمی شما کمتر از آنچه انتظار دارید، برای‌تان مفید فایده خواهد بود. برای مثال، من در رشته‌ی تجارت و اقتصاد تحصیل کرده‌ام و شخصاً این پیشینه‌ی تحصیلی خود را برای حل سوالات بخش کوانت، چندان مفید نیافتم.

چرا آزمون جی‌مت، این‌گونه هست؟ چون جی‌مت، مفاهیم نسبتاً ساده‌ای را مورد سنجش قرار می‌دهد و شما را مجبور می‌کند که آن‌ها را با استفاده از تفکر انتقادی و منطق خود، در یک محدوده‌ی زمانی خاص، خلاقانه به‌کار بگیرید. فُرمت سوالات آزمون جی‌مت، منحصربه‌فرد است و باید به آن‌ها عادت کنید. بنابراین، شما باید با برخی از قوانین گرامر زبان انگلیسی و مجموعه‌ای از مفاهیم و فرمول‌های ریاضی آشنا باشید. اما وظیفه‌ی اصلی شما، ایجاد مهارت‌های تفکر انتقادی، توانایی‌های ریاضی ذهنی و توانایی جواب دادن به سوالات در یک محدوده‌ی زمانی خاص برای کسب نمره‌ی خوب در آزمون جی‌مت خواهد بود. در واقع، دانش ریاضی مورد نیاز برای آزمون جی‌مت، فراتر از جبر 2 نیست که اندکی آمار با آن ترکیب شده است. در مجموع، صرف‌نظر از اینکه چقدر در مدرسه خوب کار کرده‌اید یا چقدر 'باهوش' هستید، باید خود را برای امتحان جی‌مت، آماده سازید. داشتن این چارچوب ذهنی، بسیار مهم است. تعداد بسیار کمی از افراد هستند که بدون آمادگی از قبل، در امتحان موفق شوند.

آماده‌سازی استراتژیک برای آزمون جی‌مت، به چه معناست؟

در اولین کلاس استراتژی خود در مدرسه‌ی تجارت، ممکن است یک سخنرانی کامل به تعریف اصطلاح 'استراتژی' اختصاص یابد. یکی از تعاریف مورد علاقه‌ی من از این واژه، این است: 'برای رسیدن به یک هدف، چه کارهایی باید انجام داد و چه کارهایی نباید انجام داد'. وقتی صحبت از آمادگی برای آزمون جی‌مت می‌شود، این به چه معناست؟ این جمله اساساً به این معناست که برای داشتن آمادگی استراتژیک برای آزمون جی‌مت، باید به‌دنبال یک هدف باشید، برنامه‌ی مطالعاتی خود را شخصی کنید و زمان واقعی خود را با مطالعه‌ی هرچه بیشتر، کارآمدتر و موثرتر سازید.

اگر از 6 توصیه‌ی زیر پیروی کنید، احتمالاً در حال آمادگی استراتژیک برای آزمون جی‌مت هستی

براساس دوره‌‌های مدرسه‌ی تجارت هدف خود، نمره‌ی هدف‌تان در جی مت را تعیین کنید

فقط شروع به مطالعه نکنید و تصور نکنید که هرچه بیشتر مطالعه کنید و درس بخوانید، نتیجه‌ی بهتری برای‌تان به‌همراه خواهد داشت. اگرچه این حرف درست است، اما شما به‌میزان بازده کمتری خواهید رسید. ممکن است پنج ساعت در هفته درس بخوانید و بعد از دو ماه، بتوانید نمره‌ی 660 را بدست آورید، در حالیکه نمره‌ی آزمون آزمایشی اول شما، 475 بوده است. ممکن است دو ماه دیگر، 5 ساعت در هفته وقت برای درس خواندن بگذارید و نمره‌ی 690 را کسب کنید. از نظر بسیاری از کمیته‌های پذیرش، نمره‌ی 660 با نمره‌ی 690 تفاوت چندانی ندارد. از آنجایی‌که آزمون جی‌مت، تنها بخشی از درخواست شماست، بهتر است دو ماه دیگر را به تهیه‌ی مقاله و درخواست خود صرف کنید تا اینکه نمره‌ی خود را از 660 به 690 افزایش دهید.

نکته‌ی اصلی این است که نمره‌ی جی‌مت هدف خود را تعیین کنید که با 50 درصد نمرات در سه تا پنج دوره‌‌ی برتر MBA یا کارشناسی ارشد بازرگانی مرتبط باشد. وقتی توانستید به‌وضوح در آن محدوده‌ی نمره قرار بگیرید، وقت آن است که در آزمون جی‌مت شرکت کنید. تعیین این نمره، هدفی را برای شما ایجاد می‌کند که بتوانید برنامه‌ی مطالعاتی آزمون جی‌مت خود را جهت دهید.

با شرکت در یک آزمون آزمایشی جی مت، نقطه‌ی شروع خود را نسبت به آن هدف درک کنید

به دو دلیل، در مراحل آماده‌سازی برای آزمون جی‌مت خود، باید خیلی زود در یک آزمون آزمایشی شرکت کنید:

  • اولاً، باید بدانید که در یک نگاه کل، چقدر به نمره‌ی 'هدف' خود نزدیک هستید. اگر نیاز به دستیابی به نمره‌ی 700 دارید، اما نقطه‌ی شروع شما، نمره‌ی 600 است، دوره‌ی مطالعاتی شما از نظر طول مدت و شدت مطالعه، می‌تواند بسیار متفاوت از نقطه‌ی شروع 400 باشد.
  • دوماً، شرکت در یک آزمون آزمایشی در اوایل دوران آمادگی خود، در کل، می‌تواند نقاط ضعف و قوت موجود شما را نشان دهد. شما می‌فهمید که عملکردتان در کدام بخش‌ها بهتر خواهد بود. با تجزیه و تحلیل دقیق سوالاتی که پاسخ نداده‌اید، همچنین خواهید فهمید که باید به کدام نوع سوالات و مفاهیم، زمان خود را اختصاص دهید.

برای انتخاب روش آمادگی برای آزمون جی‌مت، به سبک یادگیری، میزان خودانگیزشی و علائق شخصی خود فکر کنید

چند روش مختلف به‌منظور آمادگی برای آزمون جی‌مت وجود دارد. شما می‌توانید کتابی همچون راهنمای رسمی جی‌مت را خریداری کنید و خود به‌تنهایی شروع به درس خواندن کنید. می‌توانید به‌صورت حضوری یا آنلاین، در کلاس شرکت کنید. می‌توانید از یک 'برنامه‌ی' خودآزمایی همچون Magoosh استفاده کنید یا می‌توانید به کار با یک معلم خصوصی بپردازید.

اگر انگیزه‌ی درونی دارید، در تعهد به برنامه‌ها خوب هستید و نیازی به کسب نمره‌ای بالاتر از 720 ندارید، خودآموزی همراه با داشتن یک برنامه‌ی درست، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای‌تان باشد. اگر انگیزه‌ی درونی ندارید، شرکت در کلاس یا گرفتن یک معلم خصوصی، می‌تواند به شما در مسیر پیشرفت‌تان کمک کند.




برنامه‌ی مطالعاتی خود را در آزمون جی مت شخصی کنید

اگر در حال آمادگی با استفاده از کتاب هستید، در کلاس شرکت می‌کنید یا از یک دوره‌ی آموزشی خودآزما استفاده می‌کنید، همیشه تقریباً یک برنامه درسی خاص، به شما ارائه می‌شود. شما همیشه باید این برنامه‌ی درسی را با یک برنامه‌ی مطالعاتی بر اساس نتایج تشخیصی که در بالا ذکر شد، شخصی‌سازی کنید.

ممکن است وضعیت شما بسیار نزدیک به متوسط داوطلبان آزمون باشد (آمار نشان می‌دهد که تقریباً در نیمی از موارد، چنین بوده است). بنابراین، شاید لازم نباشد خیلی از برنامه‌ی درسی که به شما ارائه می‌شود، فاصله بگیرید. اما استراتژیک درس خواندن یعنی اطمینان از اینکه زمان بیشتری را به بخش‌های ضعیف خود اختصاص دهید. اگر همچون من، پس از اولین آزمون آزمایشی، نمره‌ی وربال شما در Percentile 99 بوده اما نمره‌ی کوانت شما متوسط شده باشد، باید زمان بیشتری را به ایجاد مهارت‌های کوانت خود اختصاص دهید.

در آزمون‌های آزمایشی منظم جی مت، شرکت کنید

به سه دلیل، باید منظم در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید:

  1. برای اندازه‌گیری و پیگیری پیشرفت خود
  2. برای کار کردن در یک محدوده‌ی زمانی مشخص
  3. برای بازبینی سوالاتی که جواب نداده‌اید و اطمینان از درک اینکه چه اشتباهاتی رخ داده است

هر یک از این نکات، فوق‌العاده مهم هستند. اگر هفته‌ها منتظر شرکت در یک آزمون آزمایشی باشید، چون می‌خواهید ابتدا تمام مطالب را کاملاً مطالعه کنید، از نظر روانشناسی، ممکن است عقب‌نشینی کنید. نمره‌ای که به شکل غیرمنتظره‌ای کم است، می‌تواند از نظر ذهنی خردکننده باشد. علاوه بر این، هرچه بیشتر در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید، در برخورد با فشار امتحان، راحت‌تر خواهید ‌شد و سوالات تمرینی بیشتری را حل خواهید کرد. هر سه هفته یکبار یا کمی بیشتر، باید در یک آزمون آزمایشی کامل 4 ساعته شرکت کنید.

اطمینان حاصل کنید که از اصول تمرین سنجیده، پیروی می‌کنید

تمرین سنجیده در کل، بهترین نوع تمرین است، چه تمرین برای بخش کوانت آزمون جی‌مت باشد و چه تمرین هاکی. چند اصل کلیدی تمرین سنجیده برای دوره‌ی آمادگی برای آزمون جی‌مت، از این قرار است:

  • هر بار، 30 دقیقه- بدون روشن بودن تلویزیون در پس‌زمینه، بدون دادن پیام به دیگران و ...- بر روی تمرین خود، تمرکز شدید داشته باشید.
  • از کار کردن ‌آرام و روشمند نترسید و قبل از رفتن به مرحله‌ی بعد، هر سوال را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید.
  • سوالات تمرینی را انجام دهید که به‌تدریج شما را تحت فشار قرار دهد. همیشه در حل برخی سوالات، دچار اشتباه خواهید شد و احساس می‌کنید که توانایی‌های‌تان، دچار مشکل شده است. اما در عین حال، مطمئن شوید که قبل از ادامه‌ی کار، مفاهیم اساسی را درک کرده‌اید.
  • بازخورد فوری دریافت کنید. اگر از امتیاز کار با یک معلم خصوصی برخوردار نیستید، بلافاصله سوالاتی را که جواب نداده‌اید مرور کنید و اشتباهات‌تان را تشخیص دهید. این‌گونه نباشد که امروز در یک آزمون تمرینی شرکت کنید و دو روز بعد، آن را مرور کنید. نتایج و سوالات جواب نداده را بلافاصله مرور کنید.
  • به‌شدت بر روی این موضوع تمرکز کنید که چه اشتباهی رخ داده و چرا اشتباهی را مرتکب شده‌اید. اگر واقعاً نمی‌دانید که چه کاری انجام داده‌اید یا چرا پاسخ صحیح آن است، آن سوال را علامت‌گذاری کرده و با یک فرد متخصص در آن بخش، مشورت کنید. فکر نکنید که بعداً متوجه آن خواهید شد.

برای موفقیت در آزمون جی‌مت، نگاه استراتژیک داشته باشید

نکته‌ی اصلی من در این مقاله، این است: قبل از مشخص شدن برنامه‌ی آمادگی جی‌مت خود و برنامه‌ریزی رویکرد کلی‌تان، دست نگه دارید. آنچه برای بهترین دوست شما کار کرده و جواب داده، ضرورتاً ممکن است برای شما کار نکند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

GMAT یا GRE؟

GMAT یا GRE؟

خیلی از کسانی که هدفشون ورود به MBA هست مردد هستن که آزمون GRE رو انجام بدن یا GMAT ؟اساسا آزمون GMAT همواره معیار تعیین سطح استعداد تحصیلی در Business Schools بوده اما مدتی میشه که آزمون GRE البته بعد از تغییراتی که در سال 2011 انجام داد، تونست رقیب خوب ...

بیشتر بخوانید
اشتباهات رایج در حل سوالات DATA Sufficiency جی مت

اشتباهات رایج در حل سوالات DATA Sufficiency جی مت

آیا دقت کرده اید که تحلیل یک گزاره در واقع سخت تر از دو گزاره است. زیرا گزاره دیگر اغلب یک نکته، یک راهنمایی یا پاره ای از اطلاعات را به همراه دارد که می توان برای تشخیص حقه یا تله سوال از آن استفاده کرد. ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با سوالات ریاضی آزمون GMAT

آشنایی با سوالات ریاضی آزمون GMAT

همانطور که میدونید آزمونGMAT آزمونی بین المللی است جهت ادامه تحصیل درزمینه های تجارت، بازرگانی ومدیریت. مدت زمان GMAT سه ساعت ونیم می باشد، ولی بطورکلی با احتساب زمان استراحت بین آزمون، حدود 4 ساعت به طول می انجامد. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter