مشاوره رایگان 02145328

آشنایی با بهترین روش های تقویت Reading در آزمون آیلتس

موسسه تخصصی زبان زنگنه
آشنایی با بهترین روش های تقویت Reading در آزمون آیلتس آشنایی با بهترین روش های تقویت Reading در آزمون آیلتس

روشهای تقویت بخش  Reading آزمون آیلتس

بخش Reading  آزمون آیلتس شامل سه قسمت می باشد و داوطلب می بایست طی یک ساعت به 40 سوال پاسخ بدهد. کسب نمره ی بالا در این مهارت یکی از چالشهای بزرگ داوطلبان می باشد به این دلیل که این قسمت هم به سنجش واژگان آکادمیک می پردازد که کمتر در دوره های زبان عمومی به آن پرداخته می شود و هم به ارزیابی ساختارهای گرامری گاها پیچیده می پردازد. در نهایت آنچه به چالش این قسمت اضافه می کند، مدیریت زمان است.  .

در ادامه به برخی از روش‌های مؤثر برای تقویت مهارت Reading در آزمون آیلتس می‌پردازیم:

آشنایی با ساختار آزمون Reading

آزمون ریدینگ در آیلتس به دو نوع جنرال (General) و آکادمیک (Academic) تقسیم می‌شود که هر یک ساختار خاص خود را دارد.

  • در آزمون ریدینگ آکادمیک، داوطلبان با سه متن طولانی در ژانر آکادمیک که عمدتاً از مقالات علمی، مجلات و کتاب‌ها انتخاب می‌شوند رو به رو می شوند و بر روی مهارت‌های درک مطلب و تحلیل بحث های آکادمیک و گاها فرضیه ها و تئوری های علمی توسط محققین مختلف تمرکز دارد.
  • در مقابل، آزمون ریدینگ جنرال شامل سه بخش است که به تدریج پیچیده تر و طولانی تر می‌شوند و متون آن‌ها از منابع روزمره مانند آگهی‌ها، بروشورها، مقالات روزنامه‌ها و راهنماها انتخاب می‌شوند. هدف آزمون ریدینگ جنرال ارزیابی توانایی داوطلبان در فهم و استفاده از اطلاعات متنی در موقعیت‌های روزمره و اجتماعی است.

آزمون ریدینگ آیلتس شامل انواع مختلف سوالات است که هر کدام برای ارزیابی جنبه‌های مختلف مهارت خواندن طراحی شده‌اند. این سوالات شامل این چند دسته می شوند:

True/False/Not Given و Yes/No/Not Given

در این نوع سوالات داوطلب باید تعیین کند آیا اطلاعات ارائه شده در سوال با متن مطابقت دارد یا خیر.

Multiple Choice

در این سوالات چندگزینه‌ای، داوطلب باید پاسخ صحیح از بین چند گزینه انتخاب کند.

Matching Headings

در اینجا، داوطلب باید عنوان مناسب را برای پاراگراف‌ها انتخاب کند.

Matching Information

این نوع سوال که یکی از دشوارترین سوالات است از داوطلب می خواهد که اطلاعات خاصی را در پاراگرافهای  متن پیدا کند.

Matching Features

در این نوع سوال می بایست گزاره های اغلب علمی را به گزینه های داده شده انطباق داد.

Completion Tasks

داوطلب باید جملات، یادداشت ها خلاصه ها، فلوچارت ها، جداول و حتی تصاویر ناقص را با کلمات مناسب از متن کامل کند.

Short Answer Questions

داوطلب باید به طور مختصر به سوالات بر اساس اطلاعات متن پاسخ دهد.

همانطور که مشخص است هر نوع سوال مهارت‌های مختلفی از جمله درک مطلب و تحلیل و تطبیق اطلاعات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد  و داوطلب باید همه ی مهارت های لازم را فرا گیرد تا بتواند در شرایط آزمون، با بکار گیری آنها بتواند به نمره ی مورد نظر دست پیدا کند.

در واقع هر داوطلب با توجه به فاکتورهای متعددی همچون سطح تمرکز و میزان به ذهن سپاری و بازیابی اطلاعات در حافظه ی کوتاه مدت، باید با کمک مربی استراتژی خاص خود را انتخاب کند و به کار گیرد.

پس از آشنایی با ساختار آزمون، نوع متون، نوع سوالات، حال داوطلب باید بتواند راهکار هایی برای ارتقاء نمره ی خود به کار گیرد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

افزایش دایره ی واژگان

یکی از کلیدهای موفقیت در آزمون Reading آیلتس، داشتن دایره لغات گسترده است. کلمات ناآشنا می‌توانند سرعت خواندن شما را کاهش دهند و درک مطلب را دشوارتر کنند. این قضیه برای برخی از داوطلبان جدی تر هم می باشد. گاها با دیدن یک واژه ی نا آشنا بطور جدی دچار استرس می شوند.  برای تقویت دایره واژگان خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

مطالعه روزانه متون انگلیسی

 سعی کنید هر روز به طور منظم، متون مختلفی به زبان انگلیسی مانند مقالات خبری را مطالعه کنید.  به عنوان مدرس مهارت Reading آزمون آیلتس پیشنهاد میکنم از وبسایت The Guardian استفاده کنید. داستان‌های کوتاه و کتاب‌های غیر تخصصی مانند رمان ها را هم مطالعه کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا با دامنه ی وسیعی از واژگان در ارتباط با موضوعات متنوع آشنا شوید.

استفاده از فلش‌کارت

 کلمات جدیدی را که در حین مطالعه یا تمرین با آن‌ها برخورد می‌کنید، یادداشت کرده و با استفاده از فلش‌کارت آن‌ها را مرور کنید. سعی کنید حتما کلمه را در فرهنگ لغت معتبر مانند Longman Dictionary of Contemporary English بررسی کنید تا با انواع معانی و موارد استفاده ی آن در جملات و عبارات آشنا شوید.

یادگیری کلمات هم خانواده یا Word Family

بعضی از فرهنگ لغت های معتبر آنلاین مانند Longman Dictionary of Contemporary English در همان ابتدا همه ی کلمات هم خانواده واژه ی موردنظر را میتوانید ببینید و با کلیک کردن روی آنها معنی آنها و مثالهای موردنظر را میتوانید ملاحظه کنید. به عنوان مثال، می توانید Word Family  واژه ی Intelligent را در این فرهنگ لغت مشاهده کنید.

 

یادگیری کلمات مترادف

یکی از مهارتهای مهم در آزمون Reading آیلتس، مهارت Paraphrasing  است و یک روش معمول برای این مهارت استفاده از کلمات هم معنی و مترادف است. به بخش Thesaurus زیر ملاحظه کنید:

این قسمت از Longman Dictionary of Contemporary English به شما کمک می کند کلمات با مشخصه های معنایی مشترک را فرا گیرید.

فراگیری ریشه ی کلمات، پیشوندها و پسوندها

تشخیص معنی کلمات از طریق عناصر تشکیل دهنده ی آنها مانند ریشه، پیشوند و پسوند کلمات همگی کمک می کنند تا معنی کلمات ناآشنا را در متون آکادمیک حدس زد. بطور مثال، با دانستن پیشوند منفی ساز un-  میتوان به معنی واژه ها پی برد.

این قسمت از Longman Dictionary of Contemporary English به شما کمک می کند معنی این کلمات حدس بزنید.

بالا بردن سرعت خواندن  در Reading  آزمون آیلتس

در آزمون ریدینگ آیلتس، زمان محدودی برای پاسخ به 40 سوال دارید. به همین دلیل، افزایش سرعت خواندن بسیار مهم است. برای افزایش سرعت خواندن، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.

یکی از تکنیکهای مهم در بالا بردن سرعت خواندن بخصوص در بین داوطلبان سطح Intermediate  خواندن گروهی از کلمات (Chunking) و اجتناب از خواندن به صورت کلمه به کلمه است.

به این متن دقت کنید:

در صورت خواندن کلمه به کلمه، مدت زمان خواندن این متن طولانی و درک مطلب سخت به نظر میرسد.

The /engine/ for /this /change/ was/ cotton,/ which/ began/ to/ be/ imported/ via/ the/ port/ of/Liverpool/ and/ which/ was/ delivered/ by/ canal/ to/ Manchester/ in/ the/ latter/ part/ of/ the/ eighteenth/ century.

حالا عبارت به عبارت بخوانیم.

The engine/ for this change/ was cotton,/ which began/ to be imported/ via the port/ of Liverpool/ and/ which was delivered/ by canal/ to Manchester/ in the latter part of/ the eighteenth century.

در سطوح پیشرفته طول عبارات و chunk  ها بیشتر هم می شود.

The engine for this change/ was cotton,/ which began to be imported/ via the port of Liverpool/ and/ which was delivered by canal to Manchester/ in the latter part of the eighteenth century.

مطالب مرتبط