اهمیت و نقش Phrasal Verbs در آزمون آیلتس

اهمیت و نقش Phrasal Verbs  در آزمون آیلتس

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نمره ی شما در آزمون آیلتس آنطور که می خواهید نیست؟ یکی از این دلایل قطعا Phrasal Verbs هستند.

در این مقاله، به بررسی اهمیت و نقش Phrasal Verbs در آزمون آیلتس می پردازیم.

تعریف Phrasal Verbs

Phrasal Verbs  یا افعال دو قسمتی در زبان انگلیسی، گروهی از کلمات هستند که از یک فعل اصلی به همراه یک یا دو حرف اضافه تشکیل شده اند.

به این دو فعل دقت کنید:

  • Look up این فعل از دو بخش 'look'  و 'up' تشکیل شده است.
  • Take off این فعل از دو بخش 'take' و 'off' تشکیل شده است.

تفاوت Phrasal Verbs با افعال ساده:

  • معنی: Phrasal Verbs معمولا معنای متفاوتی با فعل اصلی خود دارند.
    • مثال: فعل 'look' به معنی 'نگاه کردن' است، اما 'look up' به معنی 'جستجو کردن' است.
  • ساختار: Phrasal Verbs از دو یا سه کلمه تشکیل شده اند، در حالی که افعال ساده فقط یک کلمه هستند.

اهمیت Phrasal Verbs  در آزمون آیلتس

نقش Phrasal Verbs در مهارت Reading آزمون آیلتس

در بسیاری از مواقع، عدم تواناییِ داوطلب در پاسخگویی به سوالات در مهارت Reading  بخاطر عدم درک Phrasal Verb  هست. به این مثال از کتاب Cambridge IELTS 11  دقت بفرمایید.

در سوال اول، 'fell into'  و در سوال دوم 'pull out' از Phrasal Verb ها به شمار می آیند. عدم پاسخگویی درست به این دو سوال اغلب به دلیل درک نکردن معنی این دو Phrasal Verb  است.

ابتدا به شما فرصت داده می شود که با توجه به متن زیر، به هر دو سوال پاسخ دهید تا دانش Phrasal Verb  خود را ارزیابی کنید:

Silk is a fine, smooth material produced from the cocoons' soft protective shells that are made by mulberry silkworms (insect larvae). Legend has it that it was Lei Tzu, wife of the Yellow Emperor, ruler of China in about 3000 BC, who discovered silkworms. One account of the story goes that while taking a walk in her husband's gardens, she discovered that silkworms were responsible for the destruction of several mulberry trees. She collected a number of cocoons and sat down to have a rest. It just so happened that while she was sipping some tea, one of the cocoons that she had collected landed in the hot tea and started to unravel into a fine thread. Lei Tzu found that she could wind this thread around her fingers. Subsequently, she persuaded her husband to allow her to rear silkworms on a grove of mulberry trees. She also devised a special reel to draw the fibers from the cocoon into a single thread so that they would be strong enough to be woven into fabric. While it is unknown just how much of this is true, it is certainly known that silk cultivation has existed in China for several millennia.                                                  

با توجه به قسمت های مشخص شده ی زیر، پاسخ سوال اول tea  و پاسخ سوال دوم reel  می باشد.

  • It just so happened that while she was sipping some tea, one of the cocoons that she had collected landed in the hot tea and started to unravel into a fine thread.
  • She also devised a special reel to draw the fibers from the cocoon

همانطور که متوجه شدید،fell into  به  landed in به معنی افتادن در چیزی و pull out  به draw  به معنی بیرون کشید،  تغییر پیدا کرد.  در صورت ندانستن معنی این دو Phrasal Verb  به احتمال زیاد شما این دو سوال را به درستی پاسخ ندهید. 

نقش Phrasal Verbs در مهارت Listening آزمون آیلتس

در آزمون Listening آیلتس، استفاده از Phrasal Verbs نقش مهم و حیاتی دارد، به ویژه در بخش سوم آن. این عبارات در زبان انگلیسی روزمره بسیار متداول هستند و در بخش‌های مختلف گفتاری به کار می‌روند، از جمله مکالمات روزمره و دانشگاهی یا نیمه رسمی که در بخش سوم لیسنینگ آیلتس ممکن است مورد بحث قرار گیرند. شناختن و درک صحیح این عبارات نشان‌دهنده درک صحیحی از زبان طبیعی است و کمک می‌کند تا محتوای گفتارها را بهتر درک کنید. همچنین، استفاده صحیح از این اصطلاحات نشان از دامنه ی واژگانی شما دارد که یکی از معیارهای ارزیابی در آزمون آیلتس است. به طور کلی، آشنایی با Phrasal Verbs و تمرین برای استفاده صحیح از آنها می‌تواند به بهبود مهارت‌های Listening شما و تسلط بر زبان انگلیسی کمک زیادی کند.

به این دو سوال از کتاب Cambridge IELTS 9 دقت کنید و با گوش دادن به فایل صوتی به سوال پاسخ دهید.


با توجه به قسمت های مشخص شده ی زیر، پاسخ سوال 25، گزینه ی C  و پاسخ سوال 26 گزینه ی B  می باشد.

در پاسخ به سوال شماره 25، وقتی  Hiroko  پرسید

?Do the other students talk too much

 Spiros پاسخ داد:

They are familiar with each other, so because they know each other's habits, they can let each other into the discussion.

درصورتی که معنای let into  را تشخیص ندهید که به معنی 'وارد کردن به بحث' می باشد، به احتمال زیاد پاسخگویی برای شما دشوار خواهد بود.

در پاسخ به سوال شماره 26،  Hiroko می گوید

For most of this semester, I've said absolutely nothing in tutorials. But recently, I've been trying to speak up more and I just jump in, and I've noticed an interesting thing. I've noticed that if they thought my point was interesting or new, then the next time they actually asked for my opinion and then it was much easier for me to be part of the discussion.

 در صورتی که معنای speak up وهمچنین jump in  را تشخیص ندهید که به ترتیب به معنی 'بیان کردن نظرات با وضوح و قاطعیت' و ' ورود کردن سریع و پرانرژی به یک مکالمه، بحث یا فعالیت' می باشند، احتمالاً با چالش جدی رو به رو خواهید شد.

نقش Phrasal Verbs در مهارت Writing آزمون آیلتس

درتسک یک ماژول General Training IELTS، و در  نامه‌نویسی غیر رسمی آیلتس، استفاده از phrasal verbs به جای افعال تک‌کلمه‌ای رسمی می‌تواند نوشته را طبیعی‌تر و دوستانه‌تر جلوه دهد.

 Phrasal Verbs جزء زبان روزمره و محاوره‌ای هستند و به متن شما رنگ و بوی طبیعی‌تری می‌بخشند که در نامه‌های غیر رسمی بسیار مهم است. این نوع افعال کمک می‌کنند تا ارتباط شما با گیرنده صمیمی‌تر به نظر برسد و از رسمی و خشک بودن لحن جلوگیری می‌کند.

 به عنوان مثال، به جای استفاده از فعل تک‌کلمه‌ای و رسمی 'postpone' که به معنای 'به تعویق انداختن' است، می‌توان از Phrasal Verb  غیر رسمی 'put off' استفاده کرد.

  • Due to the unexpected rain, we had to postpone the picnic.
  • Because of the unexpected rain, we had to put off the picnic.

در این مثال، 'put off' یک Phrasal Verb است که به جای 'postpone' استفاده شده و متن را دوستانه ‌تر و غیر رسمی ‌تر کرده است.

کاربرد Phrasal Verbs در مهارت Speaking آزمون آیلتس

در مهارت Speaking آزمون آیلتس نیز، استفاده از Phrasal Verbs می‌تواند به بهبود نمره شما کمک کند، زیرا نشان‌دهنده‌ی تسلط شما بر زبان محاوره‌ای و طبیعی انگلیسی است.  استفاده درست از Phrasal Verbs می‌تواند مکالمات شما را روان‌تر و صمیمی‌تر جلوه دهد. این نوع افعال معمولاً معنای خاص و دقیقی دارند که با افعال تک‌کلمه‌ای رسمی نمی‌توان به راحتی بیان کرد. به عنوان مثال، به جای استفاده از فعل تک‌کلمه‌ای  'relax' ، می‌توان از Phrasal Verb غیر رسمی 'kick back' استفاده کرد

Do you enjoy watching movies?

  • Yes, I love watching movies! Whenever I have some free time, I like to relax and watch a good film.
  • Yes, I love watching movies! Whenever I have some free time, I like to kick back and watch a good film.

در این مثال،  'kick back' یک Phrasal Verb است که به جای 'relax' استفاده شده و مکالمه را طبیعی‌تر و محاوره‌ای‌ تر کرده است. این نشان می‌دهد که شما توانایی استفاده از زبان انگلیسی در موقعیت‌های واقعی و روزمره را دارید که در آزمون آیلتس بسیار ارزشمند است.