آشنایی با آزمون یوس ترکیه

آشنایی با آزمون یوس ترکیه

هر ساله 5 هزار دانشجو از ملیت‌های مختلف در آزمون یوس شرکت می‌کنند. براساس نتایج این آزمون، دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ترکیه پذیرش می گیرند و کسانی که نمره کافی کسب کنند، می‌توانند در یکی از این دانشگاه‌ها ثبت ‌نام کنند. تا سال 2011، آزمون دانشجویان خارجی در ژوئن هر سال توسط ÖSYM (مرکز گزینش و تعیین سطح دانشجویان) برگزار می‌شد. طبق تصمیم هیئت مدیره ÖSYM که در تاریخ 21/01/2010 اتخاذ شد، این آزمون از حوزه مدیریت ÖSYM‌ خارج و به دانشگاه‌ها محول شد.

توضیحات ÖSYM در مورد آزمون یوس که همچنان اعمال می‌شود به این شرح است:

«دانشجویان خارجی که می‌خواهند در مقاطع فوق دیپلم یا کارشناسی در ترکیه تحصیل کنند باید از دوره آموزش متوسطه (secondary education institution) فارغ ‌التحصیل شده باشند و در آزمون‌هایی که توسط دانشگاه‌های مربوطه برگزار می‌شوند، و مورد تأیید شورای تحصیلات عالی Council of Higher Education) YÖK) هستند، شرکت کنند و پس از ارائه گواهینامه‌های مورد نیاز، براساس نمراتی که از این آزمون‌ها گرفته‌اند، به صورت حضوری در دانشگاه‌ها ثبت ‌نام ‌کنند.»

آزمون یوس چگونه برگزار می‌شود؟

پیرو این تصمیم، دانشگاه‌ها سازماندهی آزمون یوس برای دانشجویانی که پذیرش می‌کنند را آغاز کردند. برای هر دانشجو که در این آزمون شرکت می کند، دانشگاه‌ها، در رسانه رسمی خود شروط و مقتضیاتی که دانشجویان باید برآورده کنند، مراحل اپلای کردن در آزمون، تاریخ آزمون و هزینه آن را اعلام می‌کنند. نتایج آزمون دانشجویان خارجی که در خود دانشگاه‌ها در ترکیه برگزار می‌شود به مدت دو سال اعتبار دارد. نتایج آزمون در دانشگاهی که ثبت ‌نام شده است معتبر هستند، ولی موارد استثنایی هم وجود دارد. هر دوره متفاوت است، ولی گروه‌ها در بعضی از دانشگاه‌ها آزمونی که در هر یک از این گروه‌ها برگزار شده است را می‌پذیرند، و با نمره یکسان از آزمون، دانشجویان ممکن است در گروه‌های دانشگاهی مختلف پذیرفته شوند.  




در آزمون یوس از چه مباحثی سؤال می‌آید؟

این آزمون، حاوی دو فصل (chapter) مختلف است، آزمون مهارت‌های یادگیری پایه (Basic Learning Skills Test) و آزمون زبان ترکی (Turkish Test). آزمون مهارت‌های یادگیری پایه مربوط به ریاضی، هندسه و عبارت نمادین (symbolic expression) است، ولی پاسخ به آزمون زبان ترکی اختیاری است. آزمون مهارت‌های یادگیری پایه به دو زبان انگلیسی و ترکی است. نمره آزمون مهارت‌های یادگیری پایه ی قدرت تفکر انتزاعی داوطلبان را می‌سنجد. درواقع نوعی از نمره است که دانشگاه‌ها از آن به عنوان مبنا برای پذیرش دانشجوها استفاده می‌کنند. نمرات داوطلب‌ها محاسبه می‌شود و گروه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد طبق درجه ‌بندی نمره پذیرش‌ها دریافت می کنند. در بعضی از دانشگاه‌ها از حوزه‌های فیزیک، شیمی، تاریخ و جغرافیا نیز سؤال می‌آید.

آزمون زبان ترکی که در آزمون یوس گنجانده شده، برای ورود به برنامه‌های دانشگاهی در نظر گرفته نشده است. این آزمون که توسط دانشجویان پذیرفته ‌شده در دانشگاه پاسخ داده می‌شود دانش آن ها از زبان ترکی را مورد سنجش قرار می‌دهد. دانشجویانی که نتوانند نمره مورد نظر را دریافت کنند، قبل از ورود به دوره‌های دانشگاهی برای یک سال در برنامه آماده‌ سازی زبان ترکی شرکت خواهند کرد. اگر در امتحان‌ها موفق باشند سال بعد وارد دانشگاه می‌شوند.

شرایط ثبت نام در آزمون یوس

داوطلبانی که برای آزمون یوس درخواست می دهند، باید از دبیرستان یا مؤسسات معادل آن فارغ‌ التحصیل شده باشند یا تنها یک سال به فارغ التحصیلی آن ها مانده باشد. تنها دانشجویان خارجی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. اتباع یا دانشجویان قبرس شمالی (Turkish Republic of Northern Cyprus)، دو تبعه‌هایی که یکی از تابعیت‌های آنها ترکیه‌ای یا قبرس شمالی است، نمی‌توانند در آزمون yos شرکت کنند. دانشجویانی که در خارج پذیرفته می‌شوند، براساس ملاک‌های مورد تشخیص دانشگاه‌ها به طور کامل مورد سنجش قرار می‌گیرند. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

چگونگی ثبت نام در آزمون یوس ترکیه

چگونگی ثبت نام در آزمون یوس ترکیه

اگر واجد شرایط ثبت نام هستید، این مراحل را دنبال کنید. ثبت ‌نام در یوس شامل چهار مرحله است. ...

بیشتر بخوانید
با داشتن مدرک یوس ترکیه در چه رشته های می توان تحصیل کرد؟

با داشتن مدرک یوس ترکیه در چه رشته های می توان تحصیل کرد؟

حداقل نمره ی یوس لازم، برای ثبت نام در هر رشته، توسط خود دانشگاه‌ منتشر می‌شود. با آزمون یوس می‌توانید هم در دانشگاه‌های خصوصی و هم در دانشگاه‌های دولتی ترکیه ثبت ‌نام کنید. ...

بیشتر بخوانید
شرکت کنندگان در آزمون یوس چه افرادی هستند؟

شرکت کنندگان در آزمون یوس چه افرادی هستند؟

دانشجویان سراسر جهان می‌توانند در آزمون یوس شرکت کنند. بیشتر دانشجویان از آذربایجان، ترکمنستان، ایران، ترکیه، سوریه، آلمان، بلغارستان، افغانستان، قرقیزستان، و از قاره آفریقا هم تانزانیا، کنیا، مالاوی، مصر و تونس در این آزمون شرکت می‌کنند. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter