آزمون YOSچیست؟

آزمون YOSچیست؟

آزمون یوس، آزمون ورودی دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه برای دانشجویان بین المللی است و سالیانه 5000 داوطلب در این آزمون ثبت نام می کنند، آزمون YOS به صورت سالیانه توسط موسسه Student Assessment and Selection Center (ÖSYM) برگزار می شود، برخلاف کنکور ایران که یک آزمون واحد برای دانشگاه ها برگزار می شود، در ترکیه هر دانشگاه آزمون منحصر به فرد خود را دارد و بدین صورت شانس پذیرش شما برای اخذ پذیرش در رشته ای که می خواهید افزایش می یابد. به طور معمول سوالات آزمون یوس پنج گزینه دارند و نمره منفی در این آزمون حساب می شود، هر چهار سوال اشتباه، یکی از پاسخ های صحیح شما را حذف می کند.

مباحثی که در آزمون یوس مورد ارزیابی قرار می گیرند عبارتند از: هوش، ریاضی و هندسه، سوالات در حد ریاضیات دبیرستان هستند، بنابراین آزمون یوس آزمون سخت و دشواری به حساب نمی آید و هر دانشگاه باتوجه به قوانین آموزشی خود تعداد سوالات مشخصی را طراحی می کند و تعداد سوالات در همه دانشگاه ها مشابه نیست، مدت زمان آزمون یوس بین 80 تا 130 دقیقه است.

آزمون یوس به زبان ترکی برگزار نمی شود و شما می توانید زبان آزمون خود را انگلیسی، فارسی یا ترکی انتخاب کنید، آزمون یوس دانشگاه های ترکیه در اردیبهشت ماه برگزار می شود و شما باید در بهمن ماه برای آزمون YOS ثبت نام کنید، این نکته را به خاطر بسپارید که زمان آزمون در دانشگاه های مختلف متفاوت است بنابراین برای هر تعداد دانشگاهی که بخواهید می توانید ثبت نام کنید. اعلام نتایج آزمون YOS بدون شک در هر دانشگاه متفاوت است اما از انجا که پروسه مصاحبه و ثبت نام تا اوایل مرداد ماه به پایان می رسد، تا دو هفته بعد از آزمون نتیجه به شما اعلام می شود. مدت زمان اعتبار آزمون یوس 2 سال است و بعضی از دانشگاه ها، آزمون یوس دانشگاهی دیگر را می پذیرند.




اگر انتخاب شما یکی از رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی یا مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک و... است و در کنکور ایران موفق نشده اید، می توانید با کسب نمره ای خوب از دانشگاهی دولتی در ترکیه پذیرش بگیرید.

مهم: برای تحصیل در گروه پزشکی، مهندسی، حقوق و علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد باید در آزمون YOS شرکت کنید. برای ثبت نام در آزمون YOS محدودیت سنی وجود ندارد اما لازم است دوره دبیرستان را به اتمام رسانده باشید. هزینه ثبت نام در آزمون یوس بسته به دانشگاه متفاوت است، هزینه ثبت نام حدود 50 تا 150 لیر ترکیه است. آزمون یوس فقط در ترکیه برگزار نمی شود و این آزمون در دیگر کشورها نیز برگزار می شود.

نحوه اعتراض به آزمون یوس ترکیه

امکان اعتراض به نمره آزمون یوس وجود دارد، شما درخواست اعتراض خود را اعلام کرده و مبلغ مشخص شده را پرداخت می کنید. در صورتی که اعتراض شما قبول شود، کل هزینه پرداختی به شما عودت داده می شود. برای شرکت در آزمون باید کارت ورود به جلسه، پاسپورت، مداد، پاک کن و تراش همراه تان باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آشنایی با آزمون یوس ترکیه

آشنایی با آزمون یوس ترکیه

هر ساله ۵ هزار دانشجو از ملیت‌های مختلف در این آزمون شرکت می‌کنند. براساس نتایج این آزمون دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ترکیه اپلای می‌کنند و کسانی که نمره کافی بگیرند می‌توانند در یکی از این دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. ...

بیشتر بخوانید
چگونگی ثبت نام در آزمون یوس ترکیه

چگونگی ثبت نام در آزمون یوس ترکیه

اگر واجد شرایط ثبت نام هستید، این مراحل را دنبال کنید. ثبت ‌نام در یوس شامل چهار مرحله است. ...

بیشتر بخوانید
با داشتن مدرک یوس ترکیه در چه رشته های می توان تحصیل کرد؟

با داشتن مدرک یوس ترکیه در چه رشته های می توان تحصیل کرد؟

حداقل نمره ی یوس لازم، برای ثبت نام در هر رشته، توسط خود دانشگاه‌ منتشر می‌شود. با آزمون یوس می‌توانید هم در دانشگاه‌های خصوصی و هم در دانشگاه‌های دولتی ترکیه ثبت ‌نام کنید. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter