تکنیک های ریدینگ IELTS

تکنیک های ریدینگ IELTS

بهترین راه برای درک سریع و آشنا شدن با یک آزمون، مطالعه و بررسی سوالای آزمونای قبل و فهمیدن ویژگی‌ها و نیازهای سوالات و نکات مهم و سختی‌های اونه. اگه با سوالا از قبل آشنا باشین، طبیعیه که می‌تونین عنوان هر بخش از امتحان، ویژگی‌های اون و اینکه آیا ترتیب سوالا با ترتیب نوشتن مقالات سازگار هستن یا نه رو به‌سرعت شناسایی کنین. نیازی به سپری کردن زمان اضافی نیست. سرعت خوندن‌تون رو آروم کنید.

این با 'علامت' NB در عنوان IELTS مشخص میشه. NB مخفف Nota Bene به‌معنی 'خوب دقت کنید' یا 'توجه کنید' هست و به داوطلبای IELTS یادآوری میکنه که توجه بیشتری داشته باشید؛ اما اونچه به توجه نیاز داره، در سوالای مختلف متفاوته.

دو نوع NB در امتحان فعلی ریدینگ IELTS وجود داره. یکیش ممکنه تو سوالای  Collocation و Fill-in ظاهر بشه. NB خاص اینه:

You may use any letter more than once

در این سوال، معمولاً حداقل یکی از سوالات پاسخ تکراری دارد.

داوطلبای IELTS در صورت مواجهه با این 'تذکر'، باید توجه خاص و ویژه‌ای به اون داشته باشن. باید از یکی از گزینه‌های حرفی (Option Letter) بیش از یکبار استفاده بشه. برای مثال، اگه عنوان اون بخش 5 سوال با 5 حرفه و NB میگه که باید دو سوال وجود داشته باشه که یک گزینه‌ی حرفی مشترک داشتن باشن، پس یک گزینه‌ی حرفی خاص به هیچ عنوان جواب صحیح نیست. بعد از انتخاب جواب‌های 4 سوال، از روش 'حذفی' استفاده و گزینه‌ی حرفی باقیمانده رو برای سوال آخر انتخاب کنین. اگه عنوان 5 سوال با 5 حرفه و هیچ NB هم وجود نداره، باید قاعدتاً گزینه‌های تکراری وجود داشته باشه. اگه گزینه‌ی جواب‌های داوطلب IELTS به اون 4 سوال نسبتاً قطعیه، داوطلب میتونه از روش حذفی مستقیماً برای انتخاب گزینه‌ی حرفی باقیمانده برای سوال آخر استفاده کنه.

اگه NB تو سوالای چند گزینه‌ای ظاهر بشه، معناش این میشه: جواب‌هاتون می‌تونه به هر ترتیبی داده بشه. از اونجایی‌که آزمون آیلتس، داوطلبای IELTS رو ملزم میکنه تا تمام جوابا رو تو برگه‌ی جواب بنویسن تا نمره بهشون تعلق بگیره، در اینجا این تذکر به داوطلب IELTS داده میشه که تمام گزینه‌های سوالای چند گزینه‌ای اون بخش به هنگام تایپ شدن ضرورتاً نباید به ترتیب حروف الفبا باشن. اگه یک سوال چند گزینه‌ای با شماره‌ی عنوان 3-1 دارای جوابای صحیح A، B و C باشه، داوطلب IELTS 1.A، 2.B، 3C یا 1.C، 2.B، 3.A یا 1.B رو تو ستونای 1، 2 و 3 برگه‌ی جواب می‌نویسه. A.3.C می‌تونه نمره‌ی خوبی بگیره که داوطلب IELTS فقط باید از قبل وقتی داره برای امتحان آماده میشه اون رو بدونه و هیچ نیازی به هدر دادن زمان در مکان برگزاری امتحان برای خوندن دقیق اون وجود نداره.

امتحان ریدینگ آیلتس دارای 3 بخش و 40 سواله. شما 60 دقیقه برای جواب دادن به سوالا و انتقال جواب‌هاتون به برگه‌ی امتحان وقت دارین. داوطلبای سطح بالای IELTS می‌تونن این کار رو در محدوده‌ی زمانی مشخص‌شده انجام بدن و ممکنه چند اشتباه هم داشته باشن، در حالیکه داوطلبای سطح پایین دچار مشکل میشن. تفاوت تو مهارت‌های زبانی و ریدینگه. پس، همانطور که خواهیم دید، محدوده‌ی زمانی نقش مهمی تو امتحان بازی میکنه، چون شما رو مجبور می‌کنه درست متن رو بخونین و از مجموعه‌ای از مهارت‌های ریدینگ استفاده کنین.

نوع سوالات ریدینگ آیلتس

به طور کلی، 14 نوع متفاوت سوال در آزمون ریدینگ ممکن است اتفاق بیفتد. برخی از این نوع سوالات، به ترتیب متن هستند و برخی نیستند. همین تکنیک ساده به شما کمک میکند زمان خود را ذخیره کنید و جای پاسخها در سوال را سریعتر و دقیق تر در متن پیدا کنید.

نکته‌ی اصلی در ریدینگ آیلتس

شما باید به 40 سوال جواب بدین و در عرض 60 دقیقه، جواب‌هاتون رو به صفحه‌ی دیگه‌ای منتقل کنین. فقط برگه‌ی جواب شما نمره‌گذاری میشه. برای بهبود زمان و نمره‌تون، مهارت‌های ریدینگ و وکبتون رو تقویت کنین.




مهارت های لازم برای ریدینگ آیلتس

برای جواب دادن به این سوال، باید به یاد داشته باشیم که هدف آیلتس فهمیدن اینه که آیا شما مهارت‌های مورد نیاز برای مطالعه‌ی آکادمیک، آموزش‌های مرتبط با کار یا به‌عنوان بخشی از حرفه‌تون رو دارین یا نه. پس بیایید با بررسی یک مثال از زندگی حقیقی شروع کنیم.

در چند سال گذشته، چندین نفر از خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های من مدارک دانشگاهی‌شون رو تو رشته‌های گوناگونی مثل دندان‌پزشکی، تجارت، مهندسی و مُد گرفتن، اما همه‌شون توی یه چیز مشترک بودن: نوشتن پایان‌نامه. پایان‌نامه شامل نوشتن سوال، انجام تحقیقات و رسیدن به یه نتیجه‌ای میشد که به اون سوال جواب می‌داد.

یکی از خواهرزاده‌های من بر روی کارایی یک درمان خاص برای بیماری لثه، بررسی‌های بالینی انجام داد. قبل از شروع تحقیقاتش، او واژه‌های اصلی و مترادف‌های رایج برای اون واژه‌ها رو مشخص کرد. این کار به کاهش کارهای تحقیقاتی‌اش کمک کرد. با این حال، تحقیقات اولیه‌ی او منجر به درست کردن فهرستی از بیش از 800 مرجع ممکن شد. است. مشخصه که هیچ‌کس زمان کافی برای خوندن این تعداد مرجع رو نداره. علاوه بر این، او فهمید تعداد زیادی از این مرجع‌ها خیلی با موضوع اصلی مرتبط نیستن و تلاش برای جمع‌آوری اون‌ها، هدر دادن زمانش بوده.

برای کار کردن درست و تموم کردن پایان‌نامه‌اش تو ضرب‌الاجل تعیین‌شده، خواهرزاده‌ی من باید از مهارت‌های اصلی ریدینگ استفاده می‌کرد. او مجبور شد به‌سرعت عناوین رو بخونه و هر عنوانی که تکراری بود یا مفید نبود رو حذف کنه که در نهایت، 65 عنوان مطالعاتی باقی موند. بعد، باید عنوان‌های مطالعاتی باقیمانده رو Skim می‌کرد تا ببینه آیا واقعاً به سوال خاص او مرتبط میشه یا نه. این باعث شد 6 عنوان مطالعاتی باقی بمونه. بعد او این 6 عنوان رو با دقت خوند تا به یه نتیجه برسه و به سوالش جواب بده. ما می‌تونیم همین فرایند رو تو زندگی حرفه‌ای خودمون هم ببینیم، جاییکه یک کارمند ممکنه مجبور باشه تحقیقاتی برای یه جلسه یا کنفرانس مهم انجام بده. امتحان ریدینگ آیلتس از چنین فرایندی پیروی میکنه.

سرعت خواندن خود را تاحد زیادی در ریدینگ آیلتس بالا ببرید

آزمون ریدینگ آیلتس به شدت محدودیت زمانی را به همراه دارد که توانایی داوطلب را در خواندن سریع و تصمیم گیری به سرعت به چالش می کشد. تکنیکهای  scanning, skimming and chunking تا حد زیادی به شما کمک می کنند که سرعت خواندن و پاسخگویی به سوالات در شما بالا بروند.

سعی نکنید کل متن را در ریدینگ آیلتس درک کنید

بیشتر نوع سوالات به جای درک کامل و جزبه جز متن از شما میخواهند اطلاعات خاصی را در متن پیدا کنید. عملا شما بدون درک کامل متن میتوانید به خیلی از سوالات به درستی پاسخ دهید. لازم به ذکر است که نوع سوال Matching Heading از این قاعده مستثناست و درک متن را با جزییات بیشتر میطلبد. پس تقریبا همه سوالات شما را بی نیاز میکنند از اینکه متن را به طور کاملل  بخوانید و درک کنید. اغلب پاسخگویی به سوالات درک دقیق یک یا چند جمله خاص را میطلبد و نه کل متن.

دستورالعمل ها را در ریدینگ آیلتس با دقت بخوانید

مهمترین نکته در بخش reading آیلتس سریع و بادقت خواندن سوالات است. دستوالعمل ها برای هر سوالی متفاوت هست. به دقت سوالات و دستورالعمل ها را بخوانید تا به خاطر اشتباه ساده نمره از دست ندهید. مثلا با اینکه برخی داوطلبان چند بار در امتحان های آزمایشی آیلتس شرکت کرده اند هنوز دقت نمی کنند که یک نوع سوال هست که قبل از متن دیده میشود ولی استرس بیش از حد و رو به جلو رفتن با بیدقتی باعث میشود سوالات انتخاب بهترین عنوان برای پاراگراف را از دست بدهند یا مثلا به تعداد کلماتی که باید برای سوالات completion انتخاب کنند دقت نمیکنند و این اشتباه یعنی از دست دادن نمره سوالی که جوابش را هم داوطلب میداند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter