آیلتس یا تافل؟

آیلتس یا تافل؟

دو آزمون تافل و آیلتس از تست های معتبر جهانی هستند که هدف آنها ارزشیابی سطح زبان انگلیسی شما هستند؛ در این مورد برای تصمیم در خصوص انتخاب این دو به موارد زیر توجه کنید.

آیلتستافل
در حدود دو ساعت و چهل و پنج دقیقهدر حدود 4 ساعت
در 59 مرکز در آمریکا و 900 نقطه در جهان بر گزار می شوددر 500 نقطه آمریکا و 4500 مرکز در جهان برگزار می شود
هزینه در حدود 210 دلار آمریکاهزینه در حدود 210 دلار آمریکا
سطح نمره دهی: نمره کل 9سطح نمره دهی: 120-0

آزمون تافل مانند آیلتس برای اهداف آکادمیک و همچنین مهاجرتی استفاده میشود، در آیلتس افراد عادی به هدف مهاجرت خصوصا به انگلستان، استرالیا و کانادا و افراد آکادمیک جهت ادامه تحصیل می توانند آزمون مربوط به خود ( جنرال یا آکادمیک) را شرکت کنند. اعتبار مدرک آزمون تافل و آیلتس، دو سال می باشد و بعد از گذشت دو سال لازم است دوباره درآزمون شرکت نمایید. آزمون آیلتس و تافل دارای چهار مهارت Speaking, Writing, Reading, Listening هستند.

آزمون تافل درقسمت اسپیکینگ به صورت ضبط صدا عمل کرده و دربعضی سوالات باید متنی خوانده شود یا مکالمه ای شنیده شود و سپس صحبت توسط شما انجام شود، اما در آزمون آیلتس فقط با یک ممتحن گاها غیربومی به مدت 5 تا 15 دقیقه مکالمه انجام شده و به صورت سوال و جواب و صبحت درخصوص یک موضوع با توجه به کارت آزمونcue card می باشد. در قسمت رایتینگ نیز، به جز قسمت مقاله نویسی Task 2 که هردو مشابه هستند، در تافل بازهم در سوال اول نیاز به خواندن و شنیدن و سپس نوشتن است که به integrated writing مشهور است و ترکیبی از reading و listening و writing خواهد بود، اما آزمون آیتلس برحسب نوع آزمون از شما نوشتن یک نامه یا توصیف یک نمودار را طلب می کند. درآزمون تافل قریب به یقین با لهجه آمریکایی مواجه هستند اما در آیلتس بیشتر با لهجه های انگلیسی در اسکاتلند، انگلستان، کانادا یا استرالیا مواجه اید و لهجه آمریکایی بسیار کم رخ می دهد.




آیلتس یا تافل – معرفی آزمون تافل

آزمون تافل Test of English as a Foreign Language TOEFL، آزمونی برای سنجش مهارت زبانی شماست که به صورت کامپیوتری برگزار می شود و در آن چهار مهارت لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ شما مورد ارزیابی قرار می گیرد. برگزار کننده ی این آزمون موسسه ETS است، فرمت آزمون تافل به گونه ای طراحی شده تا توانش زبانی شما را در محیط های آکادمیک مورد ارزیابی قرار دهد. بر خلاف آزمون آیلتس کتبی و کامپیوتری، همه ی بخش های این آزمون در یک روز برگزار می شوند و در بخش اسپیکینگ ممتحنی در مقابل شما وجود نخواهد داشت و صدای شما توسط کامپیوتر ضبط می شود. مدرک تافل مورد پذیرش بیش از 11،000 دانشگاه و مرکز آموزشی در 150 کشور دنیا است. از هر 10 دانشگاه در آمریکا، 9 دانشگاه داشتن مدرک تافل را به سایر مدارک ترجیح می دهند. در استرالیا و نیوزلند مدرک تافل مورد قبول تمامی دانشگاه هاست و مدرک تافل مورد قبول بیش از 98 درصد از دانشگاه های انگلستان است. اعتبار مدرک تافل دو سال است و برای شرکت در آن محدودیتی ندارید، تنها محدودیت برای شرکت در آزمون تافل این است که در سه روز نمی توانید بیش از یکبار در آزمون شرکت کنید.

آیلتس یا تافل – معرفی آزمون آیلتس

آزمون آیلتس IELTS (International English Language Testing System)، آزمونی شناخته شده برای بررسی سطح زبان انگلیسی افرادی است که زبان اولشان انگلیسی نمی باشد. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی موجود در دنیا است و برای مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری مورد قبول بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. این آزمون توسط دو موسسه بریتیش کانسیل بریتانیا (British Council) و آی دی پی (IDP) استرالیا در تمامی دنیا برگزار می شود. مدت زمان بخش کتبی آزمون آیلتس دو ساعت و چهل و پنج دقیقه است، در حال حاضر هزینه ی ثبت نام در آزمون آیلتس از ایران 6،151،040 تومان است، اعتبار آزمون آیلتس 2 سال است و هر چندبار که بخواهید می توانید در آزمون آیلتس شرکت کنید. آزمون آیلتس به دو صورت کامپیوتری و کاغذی برگزار می گردد. 

آیلتس یا تافل – تعیین سطح رایگان تافل

برای شرکت در دوره ی تافل و موفقیت در کوتاه ترین زمان ممکن، یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، مشخص کردن سطح زبانتان در هر چهار مهارت است. این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر در تعیین سطح، سطح شما را پایین تر از دانش زبانی شما اعلام کند، لازم است مدت زمان بیشتری به کلاس ها بروید و دروسی که به شما آموزش داده می شوند، کسل کننده خواهند بود و این خود، دلیلی می شود تا علاقه ی شما به یادگیری زبان و شرکت در آزمون تافل کم شود و اگر سطح شما بالاتر از دانش شما مشخص شود (که این اتفاق به ندرت پیش می آید) شما احساس خواهید کرد، در یادگیری مشکل دارید و نمی توانید آنطور که باید مطالب تافل را بیاموزید.

در موسسه تخصصی زبان زنگنه سه نوع تعیین سطح تافل تعریف شده است:

  • تعیین سطح حضوری
  • تعیین سطح با استفاده از سوشیال مدیا
  • تعیین سطح از طریق سایت (آنلاین)

آیلتس یا تافل – تعیین سطح رایگان آیلتس

آزمون آیلتس، آزمونی است که هر چهار مهارت لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ شما را ارزیابی می کند، بنابراین به تعیین سطحی می توان اطمینان کرد که برپایه ی بررسی چهار مهارت داوطلب باشد. می توان گفت برای یادگیری و تقویت زبان و موفقیت در آزمون آیلتس باید این نکته را بدانید که دو مهارت رایتینگ و اسپیکینگ مهارت های پروداکتیو (productive skills) هستند، به این معنا که فرد باید با دانش زبانی به اندازه ای آشنایی داشته باشد که بتواند جملات را تولید کرده و محتوایی معنا دار را بیان یا بنویسد، از این رو موفقیت و پیشرفت در این دو مهارت کمی دشوارتر است و زمان بیشتری نسبت به دو مهارت دیگر می طلبد. در مقابل مهارت های پروداکتیو، مهارت های رِسِپتیو (receptive skills) قرار دارند، لیسنینگ و ریدینگ در گروه این مهارت ها قرار می گیرند، برای موفقیت در لیسنینگ و ریدینگ آیلتس تمرین، تمرین، تمرین، نکته ای کلیدی است، زیرا در این دو مهارت متوجه شدن متنی که خوانده اید یا موضوعی که شنیده اید برای پاسخگویی به سوالات کافی است و بیان عبارتی جدید از شما خواسته نمی شود.

اکثر زبان آموزان می توانند با تمرین نمرات بالایی در مهارت های لیسنینگ و ریدینگ آیلتس کسب نمایند، اما کسب نمره ی بالا در اسپینیگ و علی الخصوص رایتنیگ دشوار است. با قطعیت 99% می توان گفت، نمی توانید زبان آموزی بیابید که نمره ی مهارت های پروداکتیوَش بالاتر از رسپتیوَش باشد، اما نقطه ی شروع برای موفقیت در هر چهار مهارت، تعیین سطح آیلتس است. همانند تعیین سطح تافل، در موسسه تخصصی زنگنه، تعیین سطح آیلتس نیز به سه صورت انجام می پذیرد.

آیلتس یا تافل - نمره خوب در آزمون تافل

نمره حداقلی می تواند از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر متفاوت باشد. در بعضی از دانشگاه‌ها نمره حداقلی 70 است در بعضی ها 110. در مجموع نمره‌ای که دانشگاه از شما می‌خواهد نمره «خوب» است و مقطع تحصیلی که می خواهید در آن تحصیل کنید بسیار مهم است به طور قطع نمره ی مورد نظر برای تحصیل در مقطع کارشناسی پایین تر از مدرک ارشد و دکترا است و مورد دیگر که در نمره تافل باید در نظر بگیرید این است که نمره ی هر مهارت به صورت جداگانه ارزش دارد و گاها شما نمره ی کل مناسبی کسب کرده اید اما نمره ی رایتینگ شما به حد نصاب نرسیده است، بنابراین همیشه سعی کنید در یادگیری زبان، برروی تمام مهارت ها تمرکز نمایید و از یک مهارت غافل نشوید.

  • کمتر از 80: این معمولا یک نمره خوب نیست. اگر نمره تافل شما زیر 80 باشد پذیرش در یک دانشگاه زبان انگلیسی سخت است مگر اینکه قصدتان پذیرش مشروط باشد. البته چند دانشگاه دولتی کوچک در ایالات متحده نمره‌های پایین‌تر از 80 تافل را قبول می‌کنند و برنامه‌های مدرک زبان انگلیسی در کشورهای غیرانگلیسی‌زبان هم بعضی وقت‌ها نمرات این رنج نه چندان خوب را قبول می‌کنند. 
  • 90-80: این یک رنج متعادل است. وقتی نمره تافل شما به 80 یا بالاتر می‌رسد دانشگاه‌های بیشتری شما را قبول می‌کنند. جالب این است که در این رنج متعادل، پذیرش در دانشگاه‌های تحصیلات عالی آسان‌تر است. (برنامه‌های این مقاطع توانایی انگلیسی خاصی را از شما می‌خواهند. البته آنها بیشتر به مهارت‌های پژوهشی و تخصص آکادمیک شما اهمیت می‌دهند).
  • 100-90: نمرات تافل در این رنج عالی هستند. در این سطح، نمره تافل شما برای بسیاری از دانشگاه‌ها یک نمره خیلی خوب است. با این نمرات تافل این فرصت را دارید تا به عنوان دستیار پزشک یا دستیار آموزشی در کمپس فعالیت داشته باشید.
  • 110-100: اینها نمرات خیلی خوبی برای تافل هستند. وقتی نمرات تافل شما به این رنج می‌رسد این شانس را دارید تا در دانشگاه‌های Ivy League و دیگر دانشگاه‌های تاپ پذیرفته بشوید. 
  • 120-100: این بهترین رنج نمرات تافل است. اگر بتوانید تا این حد نمره خودتان را بالا ببرید حتما پذیرفته می‌شوید ... مگر اینکه نتوانید الزامات بخش ریز نمرات (sub score) را برآورده کنید.

آیلتس یا تافل - نمره خوب در آزمون آیلتس

همانند آزمون تافل، نمره ی خوب در آزمون آیلتس به عوامل و فاکتورهای مختلفی از جمله دانشگاه، مقطع تحصیلی و کشور مورد نظر بستگی دارد اما به طور کلی باید گفت در صورتی که نمره اورال 6.5 بگیرید و هیچ کدام از نمرات شما زیر 6.0 نباید نمره ی قابل قبولی برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در اکثر کشورهای دنیا کسب کرده اید و در صورتی که نمره ی 6.0 با هر زیر نمره ی 5.5 را کسب کرده باشید، شانس پذیرش در مقطع کارشناسی را دارد و برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا کسب حداقل نمره ی 7 اورال و هر اسکیل 6.5 ضروری می باشد.

تست شرکت در آزمون آیلتس یا تافل

برای دانستن آنکه کدام آزمون سخت تر و کدام آزمون برای شما مناسب تر است، به سوالات زیر پاسخ دهید:

بلی/خیر
من با کار کردن با سیستم کامپیوتر راحت تر هستم
بلی/خیر
من برای صبحت کردن با میکروفون به صورت سرزده و بدون معطلی مشکلی ندارم
بلی/خیر
در تایپ کردن سریع هستم
بلی/خیر
من سیستم استاندارد آمریکایی را ترجیح می دهم
بلی/خیر
من در پاسخ دادن به سوالات چندگزینه ای بهتر عمل می کنم
بلی/خیر
برای نوت برداری note-taking از فایل های صوتی به صورت سریع و مختصر مشکلی ندارم

اگر به سوالات بالا اکثرا پاسخ مثبت می دهید و مهارت Speaking شما از قویترین مهارتهای شماست، وهمچنین در آزمون آیلتس موفق به کسب نمره 7 رایتینگ نمیشوید، آزمون تافل برای شما مناسب تر می باشد اما اگر به سوالات زیر پاسخ مثبت می دهید و ترجیح میدهید آزمونی کاغذی به روش سنتی با مهارتهای جداگانه بدهید، آزمون آیلتس را مدنظر قرار دهید.

بلی/خیر
با یک مصاحبه فرد به فرد بیشتر راحت هستم
بلی/خیر
دستخط خوانا و تمیزی دارم
بلی/خیر
من قادر به تشخیص گویش های مختلف در زبان انگلیسی هستم
بلی/خیر
من آزمونی را که دارای انواع زیاد سوالات (جای خالی، چهارگزینه ای، False/True/NG و امثالهم هست) را ترجیح می دهم
بلی/خیر
بیشتر مطالبی که من دوست دارم بخوانم یا بشنوم در بازه متنوعی از موضوعات (باستانشناسی، جغرافی، هنر، فلسفه، و غیره…) هستند
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter