آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون IELTS (International English Language Testing System)، آزمونی شناخته شده برای بررسی سطح زبان انگلیسی افرادی است که زبان اولشان انگلیسی نمی باشد. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی موجود در دنیا است و برای مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری مورد قبول بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. این آزمون توسط دو موسسه بریتیش کانسیل بریتانیا (British Council) و آی دی پی (IDP) استرالیا در تمامی دنیا برگزار می شود. مدت زمان بخش کتبی آزمون آیلتس دو ساعت و چهل و پنج دقیقه است. در زمان نگارش این مقاله به طورموقت ثبت نام آزمون ایلتس در ایران لغو شده است و برای ثبت نام مجدد منتظر اعلام سازمان سنجش می باشیم. 

اعتبار آزمون ایلتس 2 سال می باشد و هر چندبار که بخواهید می توانید در آزمون آیلتس شرکت کنید.

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

آزمون آیلتس، دو ماژول آکادمیک و جنرال دارد و هر فرد بسته به هدف مهاجرتی که دارد، در یکی از این آزمون ها شرکت می کند. آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند و آزمون جنرال برای افرادی است که می خواهند از طریق برنامه کاری مهاجرت کنند، به طور مثال اگر بخواهید از طریق برنامه اکسپرس اینتری به کانادا مهاجرت کنید باید مدرک زبان آیلتس جنرال یا سلپیپ داشته باشید. تفاوت این دو ماژول در دو مهارت ریدینگ و رایتینگ است و دو بخش دیگر یعنی اسپیکینگ و لیسنینگ در هر دو ماژول یکسان اند. در ریدینگ آکادمیک متن ها معمولا جنبه ی علمی دارند در حالی که متن ها در ریدینگ جنرال عمومی تر هستند و به زندگی روزمره ارتباط بیشتری دارند. برای مثال متن هایی در مورد تاریخچه معماری یا سیستم های کشاورزی و یا نحوه زندگی یک گونه جانوری معمولا در ماژول آکادمیک مطرح می شوند در حالی که متن هایی حاوی دستور العمل ها در شرایط متفاوت و یا آگهی ها در ماژول جنرال. رایتینگ آیلتس از دو بخش تشکیل شده. تفاوت اصلی آیلتس جنرال و آکادمیک در تسک اول است. در آزمون جنرال از شما خواسته می شود در مورد موضوعی که به شما داده میشود نامه ای بنویسید ولی در آکادمیک لازم است شما یک داده تصویری مثل یک نمودار یا یک نقشه و... را توصیف کنید.

مهارت های مورد ارزیابی در آزمون آیلتس

در آزمون آیلتس، چهار مهارت رایتینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و لیسنینگ داوطلب مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای هر مهارت نمره ای از 1 تا 9 داده می شود.

بخش های آزمون آیلتس
مهارت تعداد سوالات مدت زمان پاسخگویی
(دقیقه)
لیسنینگ 40 30+10
ریدینگ 40 60
رایتینگ 2 بخش 20+40
اسپیکینگ 3 بخش 11 تا 14

آشنایی با بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس

  • آزمون اسپیکینگ آیلتس، به صورت شفاهی و حضوری برگزار می شود، به طور معمول قبل از آزمون کتبی لازم است در آزمون اسپیکینگ شرکت کنید، این امکان به شما داده می  شود که به سایت سنتری که در آن ثبت نام کرده اید، رجوع کنید و زمان مناسب را انتخاب کنید. آزمون اسپیکینگ آیلتس سه بخش دارد و حدود 11 تا 14 دقیقه زمان می برد. در بخش اول آزمون سوالاتی کوتاه و گاها شخصی درباره ی شما پرسیده می شود، پارت اول آزمون اسپیکینگ آیلتس 4 تا 5 دقیقه زمان می برد.
  • پارت دوم آیلتس، بخشی است که شما باید بتوانید برای یک تا دو دقیقه درباره ی موضوعی که به شما داده شده است، صحبت کنید. برای این بخش به شما یک کارت سوال (cue card) داده می شود که موضوع و سوالاتی که باید در حین صحبت خود به آنها پاسخ دهید، مشخص شده است، یک دقیقه زمان به شما داده می شود تا بتوانید خود را برای صحبت کردن، آماده کنید. بعد از اتمام دو دقیقه، اگزمینر می تواند از شما سوالاتی درباب موضوعی که صحبت کرده اید، بپرسد.
  • در پارت سوم اسپیکینگ ایلتس، سوالاتی که از شما پرسیده می شود، می توانند درباره ی موضوع cue card شما باشند یا موضوعاتی کاملا متفاوت، این بخش از آزمون ایلتس حدود 4 تا 5 دقیقه زمان می برد.




آشنایی با بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

اولین بخش آزمون آیلتس (کتبی آیلتس)، بخش لیسنینگ است، سوالات بخش لیسنینگ آیلتس انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

  • سوالات چندگزینه ای
  • سوالات Matching
  • سوالات Plan, map, diagram labelling
  • سوالات کامل کنید (Form, note, table, flow-chart, summary completion)
  • سوالات Sentence completion
  • سوالات پاسخ کوتاه 

در بخش لیسنینگ ازمون کاغذی آیلتس بعد از اتمام زمان پاسخگویی به داوطلبین ده دقیقه زمان داده می شود تا پاسخ های خود را به پاسخنامه انتقال دهند که به این زمان (transfer time) می گویند.

آشنایی با بخش ریدینگ آزمون آیلتس - آکادمیک

در ریدینگ آیلتس آکادمیک به شما سه متن داده می شود و 60 دقیقه زمان دارید، این نکته را فراموش نکنید که در بخش ریدینگ آیلتس، شما transfer time ندارید و باید همزمان با پاسخ دادن سوالات جواب را به پاسخنامه منتقل کنید، سوالات بخش ریدینگ آیلتس انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

  • سوالات multiple choice
  • سوالات identifying information
  • سوالات identifying the writer’s views/claims
  • سوالات matching information
  • سوالات matching headings
  • سوالات matching features
  • سوالات matching sentence endings
  • سوالات sentence completion
  • سوالات summary completion
  • سوالات note completion
  • سوالات table completion
  • سوالات flow-chart completion
  • سوالات diagram label completion
  • سوالات short-answer questions




آشنایی با بخش ریدینگ آزمون آیلتس – جنرال

در ریدینگ آیلتس جنرال سه بخش وجود دارد و 60 دقیقه زمان دارید، این نکته را فراموش نکنید که در بخش ریدینگ آیلتس، شما transfer time ندارید و باید همزمان با پاسخ دادن سوالات جواب را به پاسخنامه منتقل کنید، متون سوالات ریدینگ جنرال مشابه با مطالب نوشته شده در مجلات و روزنامه ها هستند و انواع سوالات همانند ریدینگ آکادمیک هستند.

آشنایی با بخش رایتینگ آزمون آیلتس – آکادمیک/ جنرال

در بخش رایتینگ آزمون ایلتس، شما دو رایتینگ باید بنویسید و مجموعا 60 دقیقه زمان دارید، مدت زمان در نظر گرفته شده برای رایتینگ تسک 1، بیست دقیقه است و به سوالاتی داده می شود که برپایه ی نمودار و دیاگرام هستند و باید اطالاعات آماری را توضیح دهید، برای تسک 1 رایتینگ باید حداقل 150 کلمه نوشته شود و یک سوم نمره ی رایتینگ شما به این بخش تعلق می گیرد و دو سوم آن نمره ی تسک 2 رایتینگ است. در تسک 2 رایتینگ 40 دقیقه زمان دارید و باید حداقل 250 کلمه بنویسید. سوالات رایتینگ تسک 2 آیلتس در یکی از پنج گروه زیر قرار می گیرند:

  • Opinion (Agree or Disagree)
  • Advantages and Disadvantages
  • Problem and Solution
  • Discussion (Discuss both views)
  • Two-part Question.

سوال تسک 2 رایتینگ آیلتس در دو ماژول یکسان است و تفاوت رایتینگ ها در تسک 1 می باشد. در تسک 1 آزمون آیلتس جنرال شما باید یک نامه بنویسید که لحن و میزان رسمی بودن نامه ی شما باتوجه به موضوع و فردی که مخاطب نامه ی شما است، مشخص می گردد. 

اعلام نتایح و اعتراض نمره آیلتس

سیزده روز پس از شرکت در آزمون آیلتس کاغذی، نتایج اعلام می شود، درصورتی که نمره ی خود را بالاتر از آنچه اعلام شده است، تصور می کنید، می توانید در هر مهارتی که بخواهید اعتراض بزنید. هزینه اعتراض 165 دلار است و تفاوتی در هزینه اعتراض برای یک مهارت یا چند مهارت وجود ندارد. لازم است درخواست اعتراض خود را از طریق ایمیل به مرکزی که در آن آزمون داده اید ارسال کنید تا برایتان فرم مربوطه و هزینه لازم را ارسال کنند، بعد از تکمیل فرم و پرداخت هزینه اعتراض شما بررسی می شود. اگر اعتراض شما مورد قبول قرار گیرد، کل هزینه ی پرداختی به شما عودت داده می شود و در صورتی که نمره شما تغییر نکند، وجه به شما بازگشت داده نمی شود.

آزمون آیلتس کامپیوتری

آزمون آیلتس به صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می شود. تفاوت این دو آزمون در بخش های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ است. بخش اسپیکینگ در هر دو آزمون یکسان و به صورت فردی برگزار می شود و ممتحن آزمون از شما سوال پرسیده و به شما نمره داده می شود، تفاوت دیگر این دو آزمون در مدت زمانی است که نتیجه آزمون را دریافت می کنید؛ در آزمون کاغذی 13 روز بعد از امتحان، نتایج به دست شما می رسد ولی در آزمون کامپیوتری بین 5 تا 7 روز بعد از آزمون می توانید از نتیجه آن مطلع بشوید. برای اینکه در مورد شرکت در آزمون کاغذی یا کامپیوتری تصمیم بهتری داشته باشید، ‌این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • آیا استفاده کردن از فناوری، ‌مثل کامپیوتر، برایم آسان است؟
  • آیا ترجیح می‌دهم به جای خودکار یا مداد از کیبورد استفاده کنم؟
  • آیا می‌توانم به راحتی با کیبورد تایپ کنم؟
  • آیا خواندن مقاله‌ها و نوشته‌ها به صورت آنلاین برایم آسان‌تر از خواندن آنها بر روی کاغذ است؟

اگر پاسخ شما به تمام این سؤال‌ها بله است پس بهتر است در آزمون کامپیوتری شرکت کنید. در صورتی که لغو موقتی آزمون را در نظر نگیریم، آزمون آیلتس به صورت کامپیوتری در ایران برگزار می شود.




مزیت های شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری

بسته به مرکز آزمون شما، به احتمال زیاد آزمون‌های بیشتر، یعنی تاریخ‌ها و زمان‌های بیشتری برای آزمون در نظر گرفته شده است. در بعضی از مراکز، آزمون کامپیوتری در هر سه نوبت صبح، ‌بعدازظهر و عصر برگزار می‌شود و به شما امکان داده می‌شود تا بسته به شرایط خود بهترین زمان را انتخاب کنید. تعداد آزمون‌های بیشتر انعطاف‌ پذیری بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد و به شما در برنامه ‌ریزی و انجام کارهای مشخص در زمان‌های تعیین شده، مثلاً ارائه درخواست‌ها به محل کار، دانشگاه، مهاجرت و خیلی چیزهای دیگر، به شما کمک می‌کند.

نتایج سریع‌تر

یکی دیگر از مزایای آزمون کامپیوتری این است که خیلی سریع نتایج به شما اعلام می‌شود. در آزمون کامپیوتری نتایج ظرف 3 تا 5 روز به شما اعلام می‌شود، این در حالی است که در آزمون کاغذی این کار ممکن است تا 13 روز طول بکشد!

دیگر از دست خط شلخته خبری نیست!

یکی از نگرانی‌های بعضی از داوطبان دست خط شلخته و دشواری خواندن آن توسط آزمون‌گر است. در آزمون کامپیوتری از این دردسر آزاد هستید. این مزیت برای خیلی‌ها مایه خوشحالی است!

آزمون آیلتس آنلاین - IELTS Indicator

 IELTS Indicator (آیلتس ایندیکیتور) آزمونی است که به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مراکز آموزشی به عنوان جایگزین موقت آیلتس معرفی شده است؛ نتیجه این آزمون هفت روز بعد از برگزاری اعلام می شود و هزینه آن 149 دلار آمریکا است. امکان شرکت در این آزمون از ایران وجود ندارد و در زمان نگارش این مقاله تعداد بسیار کمی از دانشگاه ها این آزمون را قبول دارند، بنابراین برای اخذ پذیرش و ویزا شرکت در این آزمون توصیه نمی شود.

آزمون آیلتس برای مهاجرت تحصیلی/کاری به انگلستان

آزمون UKVI تفاوت چندانی با آزمون آیلتس ندارد، اما برخی از دانشگاه و موسسات آموزش عالی از شما میخواهند مدرک این آزمون را ارائه دهید و اگر هدفتان مهاجرت غیر تحصیلی به انگلستان است، لازم است در این آزمون شرکت کنید. نکته مهم در این آزمون این است که باید در مرکزی شرکت کنید که مورد تایید اداره مهاجرت انگلستان باشد. در ایران و در زمان نگارش این متن تنها مرکز ایرسافام مورد تایید اداره مهاجرت انگلستان است.




آزمون آیلتس برای اخذ شهروندی انگلستان

آزمون IELTS for Life Skills آزمونی است که دو مهارت لیسنینگ و ریدینگ شما را مورد ارزیابی قرار می دهد و 12 تا 20 دقیقه زمان می برد.

  • سطح A1 جهت اخذ ویزای انگلستان توسط فردی است که همسر یا والدینش در انگستان ساکن میباشد.
  • سطح B1 برای اقدام به اخذ مهاجرت و تشکیل پرونده شهروندی انگلستان به کار میرود.

اسامی مراکز برگزار کننده آزمون آیلتس 

موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین

  • نشانی: تهران، بزرگراه شهید مدرس شمال، خیابان شهید دستگردی (ظفر)، پلاک 215، برج های طلایی کیش، طبقه اول
  • شماره تماس: 22921097، 22921579، 22921534، 22921524

موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام

  • نشاني: تهران، خيابان دكتر شريعتی، بالاتر از پل صدر، انتهای شهيد ميرزاپور(سهيل)، قلندری شمالي، بن بست ساناز، پلاك 3
  • شماره تماس: 22246710 الي 22246713 
  • نشاني: اصفهان، چهارباغ بالا، نرسيده به فکله دروازه شيراز، مجتمع پارسيان، طبقه 2
  • شماره تماس: 03136262323
  • نشاني: مشهد، بلوار سجاد، خيابان بهار چهارم، پلاک 27، طبقه 5
  • شماره تماس: 05137601085
  • نشاني: شيراز، قصر دشت، بعد از سه راه عفيف آباد، جنب بانک پارسيان، ساختمان پرتوی، طبقه 3، واحد 5
  • تلفن: 07136285488
  • نشاني: تبريز، بلوار استاد شهريار، جنب اداره بهزيستی، ساحتمان دفتری اداری استاد شهريار، طبقه 4، واحد 5
  • شماره تماس: 04136590988، 04136590989
  • نشاني: ساري، کيلومتر 8 جاده نکا
  • شماره تماس: 02175292
  • نشاني: اهواز، خیابان 24 متری، خيابان شهيد عابدی، هتل پارس
  • شماره تماس: 02175292
  • نشاني: جزيره کيش
  • شماره تماس: 02175292
  • نشاني: کرمان
  • شماره تماس: 02175292

دانشگاه آزاد اسلامی

  • نشاني: تهران، خيابان حافظ، پايين تر از خيابان جمهوری، روبروی تالا بورس اوراق بهادار، ساختمان فرهيختگان، طبقه چهارم
  • شماره تماس: 02166348856، 02166348862

آیلتس تهران

  • نشاني: تهران، خیابان فرمانیه غربی بین آقایی و آریا، بالای بانک پاسارگاد، پلاک 118
  • شماره تماس: 02126459239، 02122692833، 02126658313
  • نشانی: کرج، میدان شهدا، خیابان بهار، برج دالاهو
  • شماره تماس: 02632220830، 02632234923
  • نشانی: جزیره کیش، بلوار میرمهنا، ابتدای نیایش، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش 
  • شماره تماس: 0764434884

موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش

  • نشاني: تهران، خیابان ولی عصر، ضلع شمالی پارک ساعی، کوچه ساعی یکم، بن بست دانش، موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
  • شماره تماس: 02188644690، 02188644691

موسسه پارسیان

  • نشاني: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، نبش کوچه اعرابی 2، ساختمان 97
  • شماره تماس: 02144262006، 02188824050

موسسه فرهنگی هنری مهر آریا دانش

  • نشاني: ساری،خیابان فرهنگ، نبش فرهنگ 22، روبروی بانک ملی، جنب پاساژ تقوی
  • شماره تماس: 01133313641

موسسه آموزشی علوم و فنون پاراکس

  • نشانی: مشهد، بلوار سجاد، خیابان بهارستان، بهارستان 3، پلاک 53
  • شماره تماس: 05137620143، 05137674037، 05137646620 

تعیین سطح برای آزمون آیلتس

برای شرکت در دوره ی آیلتس و موفقیت در کوتاه ترین زمان ممکن، یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، مشخص کردن سطح زبانتان در هر چهار مهارت است. این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر در تعیین سطح، سطح شما را پایین تر از دانش زبانی شما اعلام کند، لازم است مدت زمان بیشتری به کلاس ها بروید و دروسی که به شما آموزش داده می شوند، کسل کننده خواهند بود و این خود، دلیلی می شود تا علاقه ی شما به یادگیری زبان و شرکت در آزمون آیلتس کم شود و اگر سطح شما بالاتر از دانش شما مشخص شود (که این اتفاق به ندرت پیش می آید) شما احساس خواهید کرد، در یادگیری مشکل دارید و نمی توانید آنطور که باید مطالب آیلتس را بیاموزید.

تبدیل نمره ی دولینگو به آیلتس

نمره دهی در آزمون دولینگو که آزمونی آنلاین است و به دلیل شیوع ویروس کرونا جایگزین آیلتس شده است، از بازه ی 10 تا 160 می باشد. در جدول زیر تبدیل نمره ی دولینگو به آیلتس را مشاهده می کنید.

دولینگو به آیلتس
دولینگو آیلتس
10 1.5
20-25 2.5
30-40 3
45-50 3.5
55-60 4
65-70 4.5
75-80 5
85-90 5.5
95-100 6
105-110 6.5
115-120 7
125-130 7.5
135-140 8
145-150 8.5
155-160 9

تبدیل نمره آزمون آیلتس به تافل

آزمون تافل و آیلتس دو آزمون معتبر و شناخته شده برای افرادی هستند که می خواهند مهارت زبان انگلیسی خود را ارزیابی کنند، در جدول زیر تبدیل نمره آیلتس به تافل را مشاهده می کنید.

آیلتس به تافل
تافل آیلتس
118-120 9
115-117 8.5
110-114 8
102-109 7.5
94-101 7
79-93 6.5
60-78 6
46-59 5.5
35-45 5
32-34 4.5
0-31 0-4

نمره ی آیلتس مورد نیاز برای مهاجرت

نمره ایلتس لازم برای مهاجرت و اخذ پذیرش، براساس دانشگاه  مورد نظر شما مشخص می شود، به طور معمول برای اخذ پذیرش در دوره های کارشناسی نمره ی اورال 6، ارشد 6.5 یا 7 و برای دکتری 7 یا 7.5 لازم هست، تاکید می کنیم که نمره ی دقیق را باید از سایت دانشگاه موردنظرتان چک بفرمایید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter