برنامه ی یک ماهه برای موفقیت در آزمون آیلتس

برنامه ی یک ماهه برای موفقیت در آزمون آیلتس

در دنیای کامل آیلتس، قادر خواهیم بود در زمانی آزاد از کار یا تحصیل، یک معلم خصوصی استخدام کنیم و تمام وقت خود را به مطالعه و درس خواندن برای آیلتس اختصاص دهیم. اما ما در دنیای کاملی زندگی نمی‌کنیم و بسیاری از داوطلبان، با این واقعیت روبرو هستند که زمان بسیار محدودی، برای آماده شدن برای آزمون آیلتس دارند. خوشبختانه، ما یک برنامه‌ی مطالعاتی یک ماهه برای شما آماده کرده‌ایم. این برنامه به شما امکان می‌دهد در عین اطمینان از موفقیت در آزمون آیلتس، در زندگی شغلی، تحصیلی و شخصی خود تعادل برقرار کنید.

امتحان آیلتس شامل پنج بخش است: اسپیکینگ، ریدینگ، لیسنینگ، تسک1 رایتینگ و تسک2 رایتینگ. ما به شما توصیه می‌کنیم که برای سنجش دقیق نقاط قوت و ضعف خود، در آزمون‌های آزمایشی آیلتس ما شرکت کنید و سپس برنامه‌ی تحصیلی خود را بر اساس نتایج آن آزمون‌ها، اصلاح کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، ما برنامه‌ی مطالعاتی 1 ماهه‌ی زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

هفتهروز اولروز دومروز سومروز چهارمروز پنجمروز ششمروز هفتم
1بخش های ریدینگ 3-1بخش های لیسنینگ 4-1تسک 1 رایتینگتسک 2 رایتینگاسپیکینگآزمون تمرینی 2بررسی آزمون تمرینی 2
2بخش های ریدینگ 3-1بخش های لیسنینگ 4-1تسک 1 رایتینگتسک 2 رایتینگاسپیکینگآزمون تمرینی 2بررسی آزمون تمرینی 2
3بخش های ریدینگ 3-1بخش های لیسنینگ 4-1تسک 1 رایتینگتسک 2 رایتینگاسپیکینگآزمون تمرینی 2بررسی آزمون تمرینی 2
4بخش های ریدینگ 3-1بخش های لیسنینگ 4-1تسک 1 رایتینگتسک 2 رایتینگاسپیکینگآزمون تمرینی 2بررسی آزمون تمرینی 2

روز اول ریدینگ

امتحان ریدینگ، به ‌گونه‌ای طراحی شده تا به ‌تدریج دشوارتر شود. بنابراین، تمرین شروع با بخش 1 و تمام کردن با بخش 3، بسیار مهم است. سوالات بخش 1، برای داوطلبانی نسبتاً قابل ‌مدیریت است که نمرات باند کمتری دارند، در حالی که سوال بخش 3 شامل واژگان آکادمیک و تخصصی است که شما را برای سطوح ریدینگ باند 6+ سنجش می‌کند. نگران نباشید، این آزمون شما را ملزم نمی‌کند تا در مباحث ریدینگ متخصص بوده یا اطلاعات بیرونی داشته باشید. همه‌ی اطلاعاتی که نیاز دارید، در متن برای شما آورده شده و نباید هیچ دانش بیرونی در این زمینه‌ها داشته باشید. آیلتس توانایی شما برای بررسی سریع اطلاعات موجود در ایده‌های کلی و بررسی جزئیات یک متن خاص را مورد سنجش قرار می‌دهد.

در امتحان اصلی، شما برای خواندن سه متن ریدینگ و پاسخ به 40 سوال، یک ساعت وقت دارید. اگر بعد از یک ساعت، تازه در قسمت میانی بخش 2 باشید، باید زمان خود را مدیریت کنید. سعی کنید زمان خود را برای هر سه بخش مدیریت کنید. هدف خود را این قرار دهید که 5 دقیقه از وقت خود را در تلاش بعدی کم کنید. بنابراین، اگر تکمیل 3 بخش، 80 دقیقه طول می‌کشد، در تلاش بعدی خود، 75 دقیقه و بعدتر 70 دقیقه به خود اختصاص دهید. این شیوه را تا 55 دقیقه ادامه دهید. برای بررسی پاسخ‌های خود و انتقال آن‌ها به پاسخ ‌نامه‌ی خود، به 5 دقیقه‌ی آخر نیاز دارید. به‌ یاد داشته باشید، حتی اگر تمام پاسخ‌های شما روی برگه‌ی سوال صحیح باشد، اگر پاسخ خود را به پاسخ ‌نامه منتقل نکنید، نمره‌ی باند 0 دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، این یک اشتباه بسیار رایج است که داوطلبان می‌توانند پاسخ صحیح را در مکان اشتباهی در پاسخ‌ نامه انتقال دهند (برای مثال، نوشتن پاسخ سوال شماره‌ی 16 در مکان مخصوص به پاسخ شماره‌ی 17). در صورت انجام چنین کاری، آن پاسخ به ‌عنوان اشتباه شناسایی خواهد شد.

روز دوم لیسنینگ

آزمون لیسنینگ از چهار قسمت با 4 بخش شنیداری مختلف تشکیل شده و تقریباً 35 دقیقه طول می‌کشد. برخلاف بخش ریدینگ، در پایان لیسنینگ، 10 دقیقه وقت دارید تا پاسخ‌های خود را به پاسخ ‌نامه منتقل کنید.

  • بخش شنیداری 1، مکالمه‌ی دو نفر است که اطلاعات شخصی مانند نام، اطلاعات تماس و تاریخ را با هم رد و بدل می‌کنند.
  • بخش شنیداری 2، یک مونولوگ با یک پس ‌زمینه‌ی اجتماعی است، مانند یک مجری که در رادیو صحبت می‌کند، راهنمای تور یا کسی که دستورالعملی ارائه می‌دهد.
  • بخش شنیداری 3، مکالمه‌ی دو تا سه نفر است. دانش‌آموزان یا یک معلم خصوصی در مورد یک ارائه، مقاله یا پروژه بحث می‌کنند. این پروژه همیشه با مشکلاتی روبروست. بنابراین، آن‌ها پیشنهادهایی ارائه می‌دهند، ایده‌هایی را با یکدیگر رد و بدل کرده و مشکلات را حل و فصل می‌کنند.
  • بخش شنیداری 4، مونولوگ و گزیده‌ای از یک سخنرانی دانشگاهی است.

مانند همه‌ی بخش‌ها، تمرین در شرایط آزمون، از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم نیست که بخش شنیداری آزمون لیسنینگ را در جایی متوقف کنید تا متوجه منظور گوینده شوید، چون نباید به این کار عادت کنید. تمرین لیسنینگ باید شامل مراحل زیر باشد: اول، هر چهار بخش را کامل کنید و زمان را با شرایط آزمون اصلی در نظر بگیرید. دوم، پاسخ‌های خود را با کلید پاسخ تطابق دهید و پاسخ‌های اشتباه را برجسته کنید. سوم، دوباره بخش شنیداری را با متن آن گوش کنید. اینجاست که می‌توانید به صلاح ‌دید خود، قطعه‌ی شنیداری را متوقف کرده و دوباره آن را پخش کنید. پاسخ‌های اشتباهتان را حتماً پیگیری کنید. با نگاهی متفاوت، کلمات جدید را برجسته کرده و آن‌ها را به دفتر واژگان خود اضافه کنید. متن لیسنینگ، بهترین دوست شما در حین مطالعه برای این بخش است.




روز سوم و چهارم تسک 1 و 2 رایتینگ

تسک 1 رایتینگ، برای آزمون آکادمیک، شامل تجزیه و تحلیل یک گراف یا نمودار است. برای داوطلبان دارای مهارت‌های عمومی، این تسک شامل نوشتن یک نامه‌ی درخواست، تحسین یا شکایت است. مقاله‌ی شما باید حداقل 150 کلمه باشد. ممتحن، رایتینگ شما را براساس سازمان‌ دهی، گرامر، اسپلینگ و انتخاب کلمات ارزیابی می‌کند. از همه مهم‌تر، ممتحن بررسی خواهد کرد که آیا شما به سوال یا تسکی که پرسیده شده پاسخ داده‌اید یا خیر. اگر در چارچوب موضوع و تسک خواسته شده از شما حرکت نکنید، حتی نوشته‌ای کاملاً صحیح با واژگان پیشرفته نیز شما را در این بخش به جایی نخواهد رساند. مثل همه‌ی بخش‌ها، عادت داشته باشید بدون استفاده از فرهنگ لغت یا مترجم، نوشتن را انجام دهید (اما برای تمرین استفاده از کلمات جدید، از دفترچه‌ی واژگان خود استفاده کنید). همچنین باید یک ساعت به خود فرصت دهید تا تسک 1 و 2 را انجام دهید. به‌ خاطر داشته باشید که برحسب نمره، ارزش تسک 2، دو برابر تسک 1 است. بنابراین، به ‌شکل ایده‌آل، باید 20 دقیقه را به تسک 1 و 40 دقیقه را به تسک 2 اختصاص دهید. رایتینگ خود را از نظر غلط‌های املایی، اشتباهات زمانی و تطابق بین فعل و فاعل حتماً بررسی کنید.

روز پنجم اسپیکینگ

اگر می‌خواهید بدون کلاس برای آزمون اسپیکینگ آماده شوید، بهترین استراتژی برای تمرین اسپیکینگ، ضبط کردن صدای خود در تلفن همراهتان است. هر سه قسمت آزمون اسپیکینگ را بررسی کنید تا به پیشرفت سوالات عادت کنید. قسمت 1، 5-4 دقیقه فقط پاسخ دادن به سوالات مربوط به خودتان (خانواده، کار/ تحصیل و سرگرمی) است. قسمت 2، باید تحت شرایط آزمون برگزار شود. برای آماده‌ سازی خود، بیش از 60 ثانیه وقت نگذارید، زیرا این زمان اختصاصی برای آزمون است. یک کرونومتر را در نزدیک خود داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که به‌ مدت 2 دقیقه صحبت می‌کنید. اگر این کار برای شما دشوار است، ابتدا 1:30، سپس 1:35، سپس 1:40 و... صحبت کنید. نکته‌ی دیگر برای قسمت 2، POPS (مخفف کلمات زیر به انگلیسی) است: این سوال همیشه در مورد یک شخص، شی، مکان یا وضعیت/ داستان خواهد بود. سرانجام، برای قسمت 3، به تفکر تحلیلی درباره‌ی موضوع قسمت 2 نیاز دارید.

نوع تجزیه و تحلیل می‌تواند این باشد: مقایسه/ تضاد، مزایا/ معایب، موافق/ مخالف، علت/ معلول/ راه‌ حل یا جانبداری از یک طرف نظر. شما نه ‌تنها باید صحبت کردن و نوشتن در مورد موضوعات متنوع، بلکه باید انجام تسک‌های فوق ‌الذکر را هم در speaking و هم در writing تمرین کرده باشید. با بررسی صدای ضبط شده‌ی خود، تمرین اسپیکینگ‌تان را به ‌پایان برسانید. همچنین می‌توانید از دیگران بخواهید که به ‌صدای شما گوش کنند. مواردی که باید مراقب آن‌ها باشید: میزان مکث بین کلمات و جملات. تعداد دفعات تکرار کلمه یا یک ایده‌ی مشابه. خطاهای گرامری و به طور خاص، زمان‌ها و تطابق بین فعل و فاعل، استفاده از افعال مرکب و اصطلاحات و اینکه آیا به سوال یا تسک خواسته شده پاسخ داده‌اید یا خیر. و سرانجام- آیا شنوندگان شما می‌توانند تلفظ شما را درک کنند؟ (به همین دلیل است که گوش دادن دیگران به صدای شما، عملی مفید است). اگر تلفظ برای شما به مشکل تبدیل شده است، باید نمودار واج ‌شناسی انگلیسی را مرور کرده و تمرین کنید.

روز ششم آزمون آزمایشی

بسیار مهم است که شما آزمون‌های آزمایشی خود را در شرایط امتحان اصلی انجام دهید. یعنی، تحت شرایط زمانی امتحان بدون وقفه، بدون مترجم، بدون فرهنگ لغت، بدون اینترنت و کمک دوستان و اعضای خانواده. به‌ یاد داشته باشید، این ابزارها را در امتحان نخواهید داشت. بنابراین، بهتر است به استفاده از آن‌ها عادت نکنید.

روز هفتم مرور آزمون آزمایشی

وقت آن است که پاسخ‌های آزمون آزمایشی خود را بررسی کنید. اکثر داوطلبان این اشتباه بزرگ را انجام می‌دهند که برگه‌های پاسخ خود را پُر می‌کنند و بعد آن را بررسی نمی‌کنند. بدون دانستن اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید و چگونگی و چرایی مرتکب شدن آن‌ها، هرگز پیشرفت نخواهید کرد. بسیار مهم است که به متن بازگردید و بررسی کنید که چرا پاسخ اشتباه شما، اشتباه و چرا پاسخ صحیح شما، صحیح بوده است. بررسی پاسخ‌ها همچنین شامل جستجوی کلماتی است که از قلم انداخته‌اید یا آن‌ها را نفهمیده‌اید و افزودن آن‌ها به دفترچه‌ی لغات خود است. همچنین باید از اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید، یک دفترچه‌ی یادداشت داشته باشید. برای مثال، چند پاسخ از لیسنینگ، مربوط به اشتباهات املایی بوده است؟ چند پاسخ مربوط به خطاهای جمع کردن یا خطاهای فُرمی؟

توصیه‌ی نهایی ما: موفقیت به ثبات مربوط است، نه زیاد درس خواندن. اگر یک برنامه‌ی مطالعاتی ثابت با بازخوردی مانند آنچه در بالا ذکر شد را دنبال کنید، در مسیر درستی قرار گرفته‌اید. ما در موسسه‌ی زبان زنگنه، برای موفقیت شما در آزمون آیلتس، بهترین‌ها را برای‌تان آرزو می‌کنیم!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter