کانتر آرگیومنت در رایتینگ آیلتس

کانتر آرگیومنت در رایتینگ آیلتس

این مقاله مشخص می کنه که وقتی به بچه ها می گیم ' discuss both sides ' (راجع به هر دو طرف موضوع بحث کنید) منظورمون چیه و بهتون کمک می کنه که بدونید کجا از کانترآرگیومنت استفاده کنید. 

من معمولا می بینم که وقتی به بچه ها می گم 'discuss both sides'، بچه های اینو اشتباه متوجه می شن. بعضی بچه ها فکر می کنن وقتی که می گیم هر دو طرف قضیه رو مطرح کنید، این لزوما به این معنیه که 'از کانترآرگیومنت استفاه کنید'. منظور ما در واقع این نیست، چون اصولا این برای کسایی که نمره ی رایتنیگشون  روی 6.5 گیره کرده، این اصلا پیشنهاد خوبی نیست.

در رایتینگ تسک2 ما همیشه میتونیم راجع به هر دو طرف قضیه بحث کنیم، ولی اینکه همیشه بخوایم یه پاراگراف رو به کانترآرگیومنت اختصاص بدیم، ایده ی خوبی نیست. برای فهم بیشتر، بذارید اصطلاحات کلیدی ای رو که ازشون استفاده می کنیم توضیح بدیم.

درک اصطلاحات کلیدی

1.    یه “side” یعنی چه؟

کلمه ی side در انگلیسی معانی متفاوت زیادی داره. تصویر زیر که از دیکشنری آنلاین کمبریج گرفته شده، دو معنی مربوط به بحث ما رو نشون می ده.

همونطور که می بینید، کلمه ی side همیشه به معنی نظر نیست. هم می تونه به عنوان یه 'نظر' در یه بحث و هم 'یه بخش' از یه مسئله معنی بشه. معنی دقیقش رو فقط از توی کانتکست می تونیم متوجه بشیم. بنابرین فقط وقتی از یه سوال که راجع به دو 'opinion' صحبت می کنه، می تونیم both sides رو 'دو نظر' معنی کنیم.




2.    کانتر آرگیومنت در آیلتس چیه؟

برای اینکه کاملا متوجه بشیم کانترآرگیومنت به چه معنیه، باید معنی فعل to counter رو هم متوجه بشیم:

بنابرین، یه کانترآرگیومنت، argument ی هست که 'برخلاف' یه نظر مطرح می شه. مهم ترین مشکل وقتی پیش میاد که معنی کانترآرگیومنت اینطور استنباط می شه:

'من همیشه باید یه پاراگراف بنویسم که بر خلاف نظر داده شده در سوال باشه'

به تجربه ی من، دلیل اینکه خیلی از بچه ها نمی تونن بند7 بگیرن اینه که سعی میکنن هر طور شده، صرفنظر از اینکه سوال چی داره می پرسه، اونو تغییر بدن تا به زور هم که شده چیزی روکه  یه کانترآرگیومنت می دونن در رایتینگ خودشون بگنوجونن تا ثابت کنن که متوجه هر دو طرف قضیه شدن.

این سوال از کتاب کمبریج 10 رو در نظر بگیرید:

‘Countries are becoming more and more similar because people are able to buy the same products everywhere in the world. Do you think this is a positive or a negative development?”

همونطور که می بینید، عبارت اول، 'نظر' خاصی رو بیان نمی کنه، بنابرین بچه هایی که فکر می کنن  همیشه باید یه کانترآرگیومنت بنویسن، اینجا دچار مشکل می شن. یادتون باشه، شما باید در رایتینگ نوشتن تون 'انعاف پذیری' داشته باشید، این یعنی باید سوال رو به درستی متوجه بشید و به دقت به اون پاسخ بدید. دو side این مساله که باید راجع بهشون بحث کنید اینه که آیا این 1. یه توسعه ی منفی یا 2. یه توسعه ی مثبت هست.

بذارید معنی بحث کردن راجع به هر دو طرف قضیه رو در مورد سوال های دیگه هم بررسی کنیم.

منظور از different sides در مورد یه سوال در آیلتس چیه؟

تسک 2 رایتینگ می تونه فرم های متفاوتی داشته باشه. ممکنه یک یا دو نقطه نظر در مورد یه مساله مطرح بشه. ممکنه اطلاعات اضافی در متن سوال داده بشه تا به شما کانتکست واضحی از اون موضوع بده (یا اطمینان حاصل بشه که شما موضوع رو کاملا متوجه شدید). ممکنه یه مساله یا یه پیشرفت توصیف شده باشه. متن سوال رایتینگ معمولا با یک یا دو سوال نظیر موارد زیر رو در انتهاش داره:

  • ‘To What extent do you agree or disagree?’
  • ‘Discuss the advantages and disadvantages / problems and solutions etc.’
  • ‘Discuss both views and give your own opinion.’
  • ‘Do you think this is a positive or a negative development?’

توصیف معیار task response به ما می گه که آزمون دهنده ای که نمره ی 6 می گیره:

‘address all parts of the task although some parts may be more fully covered than others.’

به این معنی که 'راجع به همه ی قسمت های سوال می نویسه اما یک سری قسمت ها بهتر از بقیه پوشش داده شده'.




این مشکلیه که کسی که بند 7 میگیره، نداره. بنابرین اگه می خواید بند7 بگیرید، باید در مورد همه ی قسمت های سوال به اندازه ی مساوی مطالبی رو مطرح کنید. این منظور منه، وقتی که می گم راجع به هر دو طرف مساله بحث کنید. اگرچپتر 7 کتاب The Key to IELTS Success رو خونده باشید، متوجه می شید که چرا یک سری از بچه به توصیه های بد گوش می کنن و قسمتی از سوال رو با جاش نادیده می گیرن. بحث کردن شما راجع به یه مساله باید تعادلی مثل شکل زیر داشته باشه:

نه اینکه مثل شکل زیر بی تعادل باشه:

این یعنی اگه دونظر به شما داده شده و Discuss both views and give your own opinion ازتون خواسته شده، باید هر دونظر رو به طور مساوی در بحثتون مطرح کنید. در این مورد به این صورت: 

  • Side A : یک بحث
  • Side B : کانترآرگیومنتی که بهتون داده شده

به همین شکل، اگر has more benefits than problems ازتون پرسیده شده، پس:

  • Side A : مزایا
  • Side B : مشکل ها

اگه is a positive or negative development ازتون سوال شده:

  • Side A : مثبت
  • Side B : منفی

و بقیه هم به همین شکل.

به نظر میاد مشکل اصلی وقت پیش میاد که یه نقطه نظر داده باشن و پرسیده باشن to what extent do you agree or disagree. دو طرف چنین قضیه ای معمولا به دو نکته بستگی داره: 1. مساله ای که مطرح شده و 2. نظر خود شما نسبت بهش. البته توانایی شما در استفاده از زبان هم نقش مهمی داره در اینکه شما به این سوال چطور پاسخ بدید. کسانی که بند9 می گیرن (و رایتینگ نویس های بند 10 غیر قابل انکار که من این اسم رو روشون گذاشتم) می تونن به طوری کاملا ظریف و ماهرانه با اینطور سوال ها جواب بدن، که کار رو برای آزمون دهنده هایی که توی بند6 یا پایین تر هستن سخت می کنه. برای مثال، افرادی که نمره ی بالایی میگیرن، می تونن موافقت کامل خودشون با مساله ای رو بدون اینکه دچار تکرار بشن، بیان کنن. اونها مممکنه همچنین در انتهای رایتینگ شون یه کانترآرگیومنت هم مطرح کنن، بدون اینکه به جزئیاتش بپردازن یا بدون اینکه پوزیشن خودشون رو در ابهام ببرن. مثال هایی از چنین جواب هایی در کتاب کمبریج 10 صفحات 162 و 166 اومده. برای افرادی که نمره شون معمولا در بند6 یا پایین تر هست، یادگرفتن از این رایتینگ ها سخته.

خب پس اگر بند6 هستم و می خوام که به بند7 برسم، چطور باید به چنین سوالاتی جواب بدم؟

این راهنمایی من برای کساییه که می خوان به بند7 برسن: برای سوالات  to what extent do you agree or disagree یا درجنرال Do you agree or disagree توصیه ی من اینه که در دو طرف قضیه رو بحث کنید. این به بچه های بند6 کمک می کنه که از تکرار پرهیز کنن. اینکه این دو طرف چی باشن، به نظر شما و به مساله های مطرح شده بستگی داره. اغلب، این دو طرف داخل خود سوال میاد. به مثالهای زیر نگاه کنید:

“In many places, new homes are needed, but the only space available for building them is in the countryside. Some people believe it is more important to protect the countryside and not build new homes there. To what extent do you agree or disagree?”

دو طرف مشخص در این سوال وجود دارن:

طرف 1: ساخت خونه در حومه شهر

طرف 2: محافظت از حومه و نساختن خونه




اگه جوابتون رو اینطوری سازماندهی کنید، هر دو طرف قضیه رو بحث می کنید، و موافقت یا مخالفت خودتون رو هم (امیدوارم که) می تونید واضح بیان کنید. همچنین، می تونید همون بحث رو با داشتن تعادل مطرح کنید و با هیچ طرف قضیه هم کاملا موافق یا مخالف نباشید.

دوطرف قضیه در سوالی مثل سوال زیر کمی گنگ می شه:

‘Some people say that it is possible to tell a lot about a person’s culture and character from their choice of clothes. Do you agree or disagree?”

برای چنین سوالی، بچه هایی که بند8 یا 9 می گیرن، می تونن به راحتی بحث کنن که کاملا موفقن یا کاملا مخالف و دقیقا دلیلشون رو توضیح بدن. برای زبان آموزی که بند6.5 هست و می خواد که به بند7 برسه، اینکار به اون آسونی نیست. اغلب، یه ایده رو در هر دو بادی پاراگراف تکرار می کنن و روی 6.5 گیر می کنن.

یه راه آسون برای دیدن طرف دیگر مسئله اینه که به متضادش فکر کنید. طرف 1: می شه در مورد یه شخص بر اساس لباسش قضاوت کرد، و طرف 2: نمی شه در مورد یه شخص بر اساس لباسش قضاوت کرد. این به راحتی دو تا ایده برای دو تا بادی به شما می ده و کمک می کنه که تکرار کمتری داشته باشید.

به تجربه ی من، وقتی زبان آموزان بند 6.5،به توصیه ی همیشه مطرح کردن کانترآرگیومنت عمل میکنن، به طور محدود شده ای، سوال رو به این شکل می بینن: طرف 1: کاملا موافقم طرف 2: کاملا مخالفم. این مشکلاتی رو ایجاد می کنه که اونها رو در نمره ی 6.5 نگه می داره. به جای اینطور فکر کردن، برای بهتر دیدن طرف دیگه ی قضیه، به متضادش فکرکنید_ این کمک می کنه که رایتینگ تون متعادل باشه اما تکرار نداشته باشه و همچنین پوزیشن شما هم در سراسر رایتینگ کاملا مشخص باشه.

چه موقع در رایتینگ آیلتس باید کانترآرگیومنت بنویسم؟

به نظر من یه کانترآرگیومنت در شرایط زیر مناسبه:

وقتی نظری در سوال مطرح شده که شما کاملا باهاش مخالف هستید. (طرف1: نظر مطرح شده در سوال، طرف 2: کانترآرگیومنت شما). 

وقتی به شما یه بحث با یه کانترآرگیومنت داده شده و ازتون discuss both رو خواسته. (طرف1: خود بحث طرف 2: کانترآرگیومنت)

وقتی یه عبارت با یه نقطه نظر بهتون داده شده که کاملا باهاش موافقید و...

  • احساس می کنید که می تونید فقط در مورد موافقتتون بنویسید، بدون اینکه دچار تکرار ایده هاتون بشید
  • زبان آموز بند 8 یا 9 هستید و می خواید نشون بدید که هر دو طرف قضیه رو در نظر گرفتید
  • به توانایی خودتون در استفاده از زبان اعتماد کافی دارید و می دونید که می تونید یه کانترآرگیومنت بنویسید بدون اینکه پوزیشن خودتون رو مبهم کنید.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter