از آیلتس ناامید نشو...

از آیلتس ناامید نشو...

برخی افراد اونقدر زیاد تو آیلتس شرکت می‌کنن که به این نتیجه می‌رسن باید در نهایت به همون نمره‌ای برسن که به اون نیاز دارن. وقتی این رخ نمیده، خیلی‌ها احساس فریب‌خوردگی و نااُمیدی می‌کنن. متیو سید، تو کتاب خودش با عنوان Black Box Thinking، میگه که تو همچین موقعیت‌هایی، ما غریزه‌ی عمیق برای پیدا کردن سپر بلا داریم. به عبارت دیگه، پیدا کردن کسی یا چیزی برای انداختن تقصیر مشکلات‌مان به گردن او طبیعیه. خیلی از افراد خود امتحان رو تو کسب نتایج‌شون سرزنش می‌کنن. اون‌ها متقاعد شدن که امتحان تا حدی اون‌ها رو فریب داده. تو اذهان‌شون، آیلتس دشمنه و مطالب امتحانی سردرگم‌کننده و ناجوانمردانه‌ی فضای مجازی این باور اون‌ها رو تقویت کرده. اگرچه این نگرش ذهنی قابل‌فهمه، اما هم مضره و هم هزینه‌بر، چون افراد رو به این سمت می‌کشونه که یه امتحان رو بارها و بارها با این باور بدن که اشتباهی انجام شده و این بار، اون‌ها به نمره‌ی متفاوتی می‌رسن. تجربه نشون داده، بیشتر افرادی که احساس درماندگی می‌کنن، تو نمره‌ی Band 6 یا 6.5 قرار دارن.

چگونه این چرخه رو بشکونیم

دیدن امتحان آیلتس به‌عنوان یه سیستم سنجش عینی مهمه. اگه مهارت‌های شما بهتر نشه، نمره‌ی امتحانی‌تون این رو به شما میگه. صرف‌نظر از اینکه چند بار توی این امتحان شرکت می‌کنین، آیلتس فقط مهارت‌های شما رو می‌سنجه و به شما نمره‌ای میده. اگه شما مدام یه نمره‌ی Band یکسان بگیرین، واکنش نشون دادن به این مشکل به شکلی آکادمیک بهتر از شخصی کردن اونه.

داوطلبا غالباً فکر می‌کنن، چون تمرین می‌کنن، باید به هدف‌شون برسن. اما تمرین اشتباه شما رو تو سطح Intermediate گرفتار میکنه و به پیشرفت شما کمکی نمی‌کنه.


نحوه‌ی غلط آماده شدن برای آیلتس این شکلیه:

 

اگه مدام کار کنین، به‌جای پیشرفت، فقط تو حلقه‌ی دور خودتون می‌چرخین. تو کتاب Black Box Thinking، سید این ایده رو 'حلقه‌ی بسته' می‌نامه، جاییکه شکست به پیشرفت منتهی نمیشه، چون اطلاعات درباره‌ی خطاها و ضعف‌ها درست تحلیل نمیشه یا نادیده گرفته میشه. اگه فکر می‌کنین تو آیلتس شکست خوردین و خود امتحان رو مقصر می‌دونین، این می‌تونه شما رو از حل مشکلات‌تون بازداره. پس، تشخیص اینکه یک نگرش منفی نسبت به آیلتس می‌تونه شما رو تو این حلقه‌ی بسته گرفتار کنه، خیلی مهمه.

آیا شما نگرش مفیدی نسبت به آیلتس دارین؟

نگرش مضر نگرش مفید
من نمره ی 6 گرفتم چون:
  • خوش شانس نیستم
  • امتحان گیرنده رفتار دوستانه ای نداشت
  • امتحان گیرنده تو کشور من نمیخواد ما قبول بشیم
من نمره ی 6.5 گرفتم چون:
  • همچنان تو رایتینگ/اسپیکینگ خودم مشکل دارم. الان دارم روی اونا کار میکنم.
من با مطالب آموزشی آنلاین تمرین می کنم من فقط با مطالب آموزشی معتبر تمرین می کنم
من هر هفته امتحان میدم شاید دفعه ی بعدی خوش شانس باشم من امتحانم رو به تعویق انداختم تا زمانی که احساس کنم مهارت های زبانیم بهتر بشه.
بعد از اینکه گفته میشه چه جوری درس بخونیم:
وقت انجام اون کار رو ندارم امتحانم هفته ی بعده
بعد از اینکه گفته میشه چه جوری درس بخونیم:
اوکی تلاش میکنم اون رو انجام بدم


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter