چطور علی طی چهار هفته از 6.5 آیلتس به 7.5 رسید!!

چطور علی طی چهار هفته از 6.5 آیلتس به 7.5 رسید!!

علی در ماه می 2016 با من تماس گرفت. دکتری بودش که در نزدیکی من درملبورن استرالیا زندگی میکرد اما زبان انگلیسی خیلی خوب بلد نبود.من دکترای زیادی رو با چنین شرایطی دیدم و این مساله میتونه بسیار کلافه کننده باشه براشون. او تا اون موقع دو مرتبه تو آزمون آیلتس شرکت کرده بود و نتونسته بود اورال 7.5 و نمره 7 در هر اسکیل رو کسب کنه و در حال آماده شدن برای دفعه سوم بود که کمتراز یک هفته دیگه زمان داشت!

 مشکلات اصلیش READING و WRITING بود که رو نمره های 6 و 6.5 متوقف شده بودن، LISTENING و SPEAKING اون در کل خوب بود.همانطور که اون زندگی روزمره خودش رو داشت، ما تصمیم گرفتیم که باهمدیگه سه روز فشرده را بگذرونیم و اون به عنوان تکلیف خود READING و WRITING اضافی هم داشته باشه. مهارت READING اون نسبتا به سرعت خوب شد، یه سری تکنیک ،بخصوص در انتخاب کلمات کلیدی و کاهش اتلاف زمان صرف شده در موقع READING یادگرفت که بسیار کمکش کرد. در مهارت WRITING ، علی نیاز داشت که جملات پیچیده بیشتری بنویسه و بجای کلمات رایج از دامنه لغات بیشتری استفاده کنه و همچنین اشتباهات گرامری که نشاَت گرفته از زبان اولش بود رو برطرف کنه. تداخل مفاهیم از زبان اول در SPEAKING و WRITING یه مشکل رایجه هستش و تذکرات من به علی و اگاهیش از این مطلب باعث شد که به دقت مشکلاتش رو بر طرف کنه.

یه مشکل دیگه تو WRITING ، تمایل فکر کردن به زبان اول بجای انگلیسی فکرکردن بود، که این میتونه برای بسیاری از زبان آموزا سخت باشه. راه حل اینه که 'اگر چیزی رو بلد نیستین پس استفادش هم نکنین'، به این معنا که اگه ایده ای از زبان اول خود دارید اما معادل انگلیسیش رو یا اینکه چطوربه انگلیسی بیان میشه رو نمیدونید، پس استفاده کردنش به احتمال زیاد غلط خواهد بود، پس یا بشکلی که واقعا بلدید استفادش کنین یا اون ایده را عوض کنین. ترجمه کلمه به کلمه به ندرت جواب میده و یا اینکه به چیزی ختم میشه که یا واضح نیست و یا معنای عجیبی میده. قانون یک من تو رایتینگ اینه که تنها جملاتی که بلدید رو بنویسین. اگر نمیدونید که چجوری یه ایده رو بیان کنین، پس فقط ایده ای که از لحاظ درستی نوشتارش اطمینان دارید انتخاب کنین. البته اگر زمان کافی دارین میتونید روش های دیگه هم بکار ببرین، اما نه برای علی که تنها سه روز زمان داشت.

چون ما زمان بسیار کمی داشتیم، استراتژی ما این بود که جملات پایه ای را تقریبا ساده نگه داریم و سپس با کلمات ربطی بهم وصلشان کنیم، به صفات، قیدها و دیگرتعدیل کننده های خوب تجهزشون کنیم وسعی کنیم افعال جالبتری بجای کلمات ساده، مثل 'هست'، 'دارد' و 'میتواند'، پیدا کنیم. سپس با استفاده اززبان مجهول وافعال کمکی ممکنه که task 2 بهتری در رایتینگ آیلتس مون داشته باشیم که بتونه نمره 7 آیلتس رو بگیره. برای task 1 رایتینگ آیلتس، دایره ی لغات مرتبط با آمار و واضح سازی در مورد موضوع مطرح شده، اعم از آماری، نقشه ای، نموداری و یا سیر روندی، کلید موفقیت هستش. ساده نگه داشتن جملات اصلی به درک راحتتر مطلب کمک میکنه و همین جملات رو میشه با لغاتای تخصصی زیباشون کرد. همچنین من به علی هشدار دادم که ایجاد تغییر بزرگ در رایتینگ آیلتس تنها تو سه روز تقریبا غیر ممکنه اما ممکنه که خوش شانس باشه و همه چی براش درست بشه. از طرفی هم اون چون که تو امتحان آیلتس ثبت نام کرده بود راه دیگه ای نداشت و آماده بود که ببینه تو آیلتس چه کار میکنه. ما نسبتا پیشرفت خوبی رو طی کرده بودیم و اون روز بعد در امتحان آیلتس شرکت کرد.


اگرچه ریدینگش 7 شد اما تو رایتینگش فقط تونست 6.5 بگیره. این اتفاق برای هیچکدوم از ما تعجبی نداشت، چون نمیشه تو رایتینگ آیلتس عجله کرد و فقط نیاز به تمرین زیاد داره.علی برای تعطیلات به ایران بارگشت و ما توافق کردیم که درس ها رو بصورت آنلاین ادامه بدیم. اون زمان بسیار محدودی داشت و در امتحان آیلتس مجددا ثبت نام کرده بود، اینبار ما ده روز فرصت داشتیم. من هنوز نگران بودم که نتونه تو رایتینگ آیلتس  نتیجه بگیره و روند آماده سازیش بیشتر طول بکشه، اما باز این بار هم از اونجایی که ثبت نام دیگه صورت گرفته بود چاره ای نداشتیم.

شیوه کارآنلاین به این شکل بود، که ابتدا کل کار را بطور کامل برای دانشجو ارسال میکنم و بعدش زبان آموزا جواباشون  رو میفرستن و پس از چک کردن، باهاشون آنلاین کلاس برگزار میکنم و تک تک مشکلات و علت هاشون رو بررسی میکنیم . اگر زبان آموزا از نمره خواسته شده فاصله  زیادی داشته باشن، ازشون خواسته میشه که تمام کارها رو دوباره از سر بگیرن، این کاری بود که با علی داشتیم میکردیم. ما هرروز در کلاس انلاین همو میدیدیم و درمدر این بین اون روی مطالب امتحان آیلتس و رایتینگش سخت تمرین میکرد. در نهایت اون یه الگوی مشخص برای task1  و task 2 رایتینگ آیلتس پیدا کرد و استفاده هم میکرد. طولی نکشید که نوشتن رایتینگ آیلتس براش راحتر شد و غلط ها ش کمتر و کمتر شد وپاسخ های معقول تری میداد. رایتینگش حاوی دایره ی لغات بهتری شده بود و به نمره 7 رسیده بود.این بار گذشته از زمان کمی که داشتیم ، امیدوار تر بودم که نمره 7 رو بگیره.

روز امتحان آیلتس رسید و علی در استرالیا بود. آخرین حرفی که بهم زد این بود که اگه اینبار موفق نشد، به ایران برمیگرده و دیگه هم تو آزمون آیلتس شرکت نمیکنه! پس این امتحان خیلی براش مهم بود. بعد از آزمون IELTS به من ایمیل زد و گفت:

 اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ ایلتسم خوب بود. از اون اسکیلها راضی هستم، اما بخش ریدینگم افتضاح بود. تیتر متن اول Infants Literacy  بود و من هیچ نظری نداشتم که ' Literacy ' به چه معناست، پس خودت میتونی حدس بزنی که چه فاجعه ای  بوده. متن دوم هم در رابطه با photographs of planets بود، ستاره شناسی ،متنفرم. سخت بود از اونجایی که بیشتر وقتم سر متن اول رفته بود، مجبور شدم بخاطر کمبود وقت بعضی سوالات رو جواب ندم. متن سوم خوب بود. اما اگه تو ریدینگ 5 هم بشم خوشحال میشم، یجورایی همه چی انگار دیگه خراب شده!!

شنیدن این خبر بسیار ناامید کننده بود، مخصوصا که تو تمرین های ریدینگ خوب بودیم. اما من این حرف رو خیلی از دانشجویان شنیده بودم ولی نهایتا نمره بالاتری رو هم در آخر گرفته بودن، پس در انتظار نمره 5 از علی نبودم.روز نتایج فرا رسید و من خبری به دستم نرسید. باز چند روز گذاشتم بگذره اما هنوز خبری نبود. در مورد پیش بینی هاش تو بخش ریدینگ نگران شدم. بعد چندروز ایمیل زدم و جویای نتایجش شدم. از قرار معلوم یه سری بازنگری ها درحال انجام بوده و نتایج به تاخیر کشیده شده بود.

نتایج یک ماه طول کشید تا برسن، اما عالی بودن.  لیسنینگ و اسپیکینگش شده بود 7.5، رایتینگ  7 و ریدینگش با نمره شگفت انگیز 8!!

استرس زیادی بود، اما نمره نهایی ارزشش رو داشت.آزمون آیلتس برای همه ممکنه، فقط به تلاشتون ادامه بدین و اعتماد به نفستون رو حفظ کنین و مقداری کمک از کسانی که با آزمون آیلتس به خوبی آشنا هستن بگیرین.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter