استراتژی پاسخ به سوالات Matching Heading در آیلتس

استراتژی پاسخ به سوالات Matching Heading در آیلتس

در سوالات Matching ریدینگ آیلتس از شما خواسته می شود تا سرتیتر آمده در سؤال را به پاراگراف یا بخش صحیح متن وصل کنید. همیشه تعداد سرتیتر ها از تعداد پاراگراف ها یا بخش ها بیشتر است، پس بعضی سرتیتر ها اصلا استفاده نمی شوند. همچنین ممکن است قسمتی از متن در تسک قرار داده نشود. در این نوع تسک از متن هایی استفاده می شود که حاوی پاراگراف هایی با مضامین مشخص هستند. در این تسک توانایی شما در تشخیص ایده اصلی پاراگراف و شناسایی کردن ایده های حمایت کننده (supporting) سنجیده می شود.  

دشوار بودن این نوع سؤال می تواند به یکی از این دلایل باشد:

  • نسبت به دیگر سؤال ها، کامل کردن آن زمان بیشتری می برد
  • اغلب تعداد سرتیتر ها از تعداد پاراگراف ها بیشتر است
  • بعضی پاراگراف ها به سرتیتر احتیاج ندارند
  • بعضی سرتیتر ها شبیه هم هستند
  • سرتیتر هایی که فقط حاوی جزئیات مشخص هستند و نه ایده اصلی ممکن است شما را گمراه کنند
  • در بعضی سرتیتر ها از کلمات یک پاراگراف استفاده شده است ولی با هم جور نیستند

نحوه جواب دادن به این نوع سؤال به خودتان بستگی دارد، پس باید استراتژی مناسب خودتان را انتخاب کنید. در ادامه دو استراتژی را به شما معرفی می کنیم.

موفقیت در ریدینگ آیلتس – استراتژی اول

اول تمام سرتیترها را بخوانید

سعی کنید با خواندن دقیق تمام سرتیتر ها معنی آنها را درک کنید. روش paraphrasing می تواند باعث آسان تر شدن درک سرتیترها شود. 

دور کلمات کلیدی سرتیترها خط بکشید

وقتی سرتیترها را خواندید دور یا زیر کلمات کلیدی مثل اسم های خاص و عام، مکان ها، تاریخ ها و اسم ها خط بکشید.

باید به شباهت ها و تفاوت های بین سرتیتر ها توجه کنید

در این نوع سؤال، سرتیتر ها اغلب یا خیلی مثل هم هستند یا کاملا متضاد هم. وقتی کلمات کلیدی را مشخص کنید شباهت ها و تفاوت ها مشخص تر می شوند. این کار انتخاب یک گزینه را آسان تر می کند.

جمله اول و آخر پاراگراف را بخوانید

معمولا ایده اصلی هر پاراگراف در جمله اول و/یا آخر آن قرار دارد. بهتر است این جملات را با دقت بخوانید تا در زمان خودتان صرفه جویی کنید. نکته مهم این است که جملات دیگر را به سرعت بخوانید (skimming) چون ممکن است ایده اصلی تا جمله دوم یا سوم مشخص نشود.

باید سرتیتری را انتخاب کنید که دارای بیشترین تناسب با پاراگراف است

اگر از تفاوت بین چند سرتیتر مطمئن نیستید آن را علامت گذاری کنید و جلو برید. وقتی تمام پاراگراف ها را خواندید ممکن است بتوانید چند سرتیتر را کنار بگذارید و پاسخ ها برایتان روشن تر بشوند. به خاطر داشته باشید که یک سرتیتر، ایده اصلی پاراگراف است و نه جزئیاتی مشخص. ممکن است همان جزئیاتی که در پاراگراف آمده است، مثل یک کلمه مشخص، در سرتیتر هم آمده باشد، ولی ممکن است ایده اصلی نباشد. این می تواند باعث سردرگمی آزمون دهنده ها شود. 




موفقیت در ریدینگ آیلتس – استراتژی دوم

اول متن را بخوانید

بعضی از آزمون دهنده ها ترجیح می دهند تمام متن را به سرعت بخوانند تا مفهوم کلی آن را دست بیاورند و ایده اصلی هر پاراگراف را مشخص کنند. مسئله مهم در اینجا مدیریت زمان است. شما برای هر بخش reading فقط 20 دقیقه وقت دارید، پس نباید تمام این 20 دقیقه را به یک نوع سؤال اختصاص بدهید.

هر پاراگراف را جدا بخوانید

بیشتر روی جمله اول و آخر پاراگراف تمرکز کنید و سعی کنید ایده اصلی آن را شناسایی کنید. 

سرتیتر خودتان را بسازید

به محض اینکه متن را skim کردید، از سرتیتر یا جملات کوتاهی که خودتان می سازید برای خلاصه کردن چیزی که خوانده اید استفاده کنید. سرتیتری که می سازید باید حاوی ایده اصلی باشد و نه فقط جزئیاتی مشخص.

تمام سرتیترها را بخوانید

برای به دست آوردن درک کاملی از متن تمام سرتیتر ها را به دقت بخوانید. این بار سعی کنید سرتیتری را انتخاب کنید که به سرتیتر خودتان برای همان پاراگراف نزدیک تر است. گزینه های مختلفی که با آن پاراگراف تطابق دارند را مشخص کنید و جلو بروید. همان طور که به خواندن پاراگراف های دیگر ادامه می دهید ممکن است بتوانید گزینه های نامناسب را حذف کنید. کلمات کلیدی که نشان دهنده شباهت ها و تفاوت ها هستند را مشخص کنید چون این کار به شما در حذف سرتیتر هایی که معانی مشابه دارند کمک می کند.

نکات کلی برای موفقیت در ریدینگ آیلتس

در این دو استراتژی مسئله خیلی مهم مدیریت زمان است، چون این استراتژی ها خیلی زمان بر هستند. اگر از تفاوت بین دو یا چند پاراگراف مطمئن نیستید آن را مشخص کنید و به پاراگراف بعدی بروید. یکی از گزینه هایی که در اختیار دارید حذف کردن پاسخ های احتمالی است. خط زدن سرتیتر هایی که از اشتباه بودن آنها مطمئن هستید روی برگه امتحان هم یک گزینه بسیار خوب است. این کار باعث صرفه جویی در زمان می شود چون مجبور نیستید یک سرتیتر را چند بار بخوانید. روش skimming یک مهارت ضروری برای سؤالات زمان بر مثل matching headings است. همچنین این مهارت زمان بیشتری را در اختیارتان می گذارد تا آن را به سؤالات دیگری در بخش ریدینگ اختصاص بدهید. روشی که خودتان با آن راحت هستید و همچنین زمانی که به سؤال اختصاص می دهید به شما در پیدا کردن بهترین استراتژی کمک می کنند. با تمرین بیشتر این کار برایتان آسان تر می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
اشتباهات رایج در Punctuation رایتینگ آیلتس

اشتباهات رایج در Punctuation رایتینگ آیلتس

آخه مگه نقطه گذاري تو ايلتس مهمه؟ اين سواليه که خيلي از کساني که خودشون رو براي ایلتس آماده مي کنند مي پرسند. همينجا مي خوام خيال همه رو راحت کنم، بله، خيلي زياد. اگر نمره خوب براي رايتينگ IELTS مي خواين حتما روي نکات ساده نقطه گذاري دقت کنين. ...

بیشتر بخوانید
چطور در READING آیلتس 9 شدم!

چطور در READING آیلتس 9 شدم!

کاری که من کردم این بود که تستهای کمبریج آیلتس هارو زدم و فقط کلمات کلیدی متن هارو چک کردم یعنی اون کلماتی که در سوال ها بودن و من معنیشون نمیدونستم و باعث میشد نتونم سوال رو بفهمم و یا اونهایی که مستقیما جواب سوالا بودن و یا پیدا کردن جواب سوال ها مبتنی ب ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter