مهم ترین نکات برای دریافت نمره 8 لیسنینگ

مهم ترین نکات برای دریافت نمره 8 لیسنینگ

کاملا واضح است که  مهارت های شنیداری برای موفقیت در بخش LISTENING آزمون آیلتس ضروریست اما آیا به انداره ی کافی با آنها آشنایی دارید؟ این مقاله به شما شش مهارت موثردرارتقا نمره تان را معرفی میکند. یادآور میشوم که این شش مهارت نه تنها شامل مهارت های شنیداری عمومی بلکه شامل مهارت های ویژه زبان انگلیسی هستند و نکته مهم اینجاست که یادگیری مهارت های ویژه زبان انگلیسی در دیگر بخش های آزمون آیلتس نیز کاربرد دارند.

پیش بینی پاسخ ها

در بخش LISTENING، همیشه پیش از شروع نوار زمان اندکی در حدود بیست تا سی ثانیه برای خواندن سوالات وجود دارد. از این زمان می توانیم برای خواندن سوالات و پیش بینی پاسخ ها استفاده کنیم. پیش بینی کردن همان حدس زدن درست نیست چون ما قرار نیست پیش بینی مان را به عنوان پاسخ بنویسیم. درواقع با پیش بینی کردن به آن دسته از اطلاعات که ممکن است پاسخ باشند توجه کرده ایم.پس این زمان کوتاه کمک میکند که هنگام پخش نوار بروی آن اطلاعاتی که نیاز است بشنویم تمرکز کنیم.

تشخیص کلمات کلیدی

سوالات بخش LISTENING آیلتس شامل دو دسته از کلمات هستند. آن کلماتی که احتمالا گوینده بکار میبرد و آن هایی  که احتمالا PARAPHRASE می شوند. با تشخیص کلمات مهم مانند اسامی، تاریخ ها و لغات تخصصی شانس تان را در دنبال کردن نوار بالا ببرید.زیرا به احتمال زیاد آنها را راحتتر خواهید شنید. شنیدن این کلمات در نوار از سردرگم شدنتان جلوگیری می کند و همینطور می دانید کدام سوال را باید جواب بدهید.

تشخیص PARAPHRASE

برای کلماتی به غیر از نام ها، تاریخ ها و...تلاش کنید عبارات بالقوه ایی که احتمالا گوینده بکار میبرد آزمون آیلتس را پیش ببرید. انگلیسی زبانان خیلی بیشترازبقیه افراد از پارافریزاستفاده میکنند. بطورمثال میتوان جمله it is expensive را به حداقل ده روش بیان کرد مانند you need to pay much for that یا it costs a fortune . بنابراین تشخیص پارافریزها در LISTENING آیلتس مهارتی مهم است. بهرحال در حین آزمون وقت چندانی برای فکر کردن به عبارات بالقوه ندارید پس واجب است بعنوان یک زبان آموز به طور مداوم این مهارت را تمرین کنید.

LISTENING هدفمند

LISTENING هدفمند به معنای معطوف کردن تمام توجهتان به ده آیتم اطلاعاتی ست که برای پاسخ دادن به ده سوال هر بخش از آزمون LISTENING آیلتس به آن ها نیاز دارید.زمانی که بتوانید سوالات را بهتر آنالیز کنید این مهارت آسانتر میشود.مراقب سوالاتی که نیازمند اعداد و نیز اسامی دارای دیکته دشوار هستند باشید. LISTENING بدون هدف خاص یا آزاد برخلاف آن است. لیسنینگ آزاد یعنی شنیدن هرگونه اطلاعاتی که به درک آنچه رخ میدهد کمک میکند.LISTENING آزاد شاید در گپ و گفت (ارتباط با دیگران) با یک دوست مهم باشد اما برای موفقیت در آیلتس باید شنیدنی هدفمند داشته باشید.

املاء

در بخش LISTENING آیلتس، پاسخ ها تنها تیک زدن نیستند بلکه باید پاسخ را بنویسید پس حتی وقتی درست شنیده اید اگر املایتان اشتباه باشد پاسخ اشتباه خواهد بود.درنتیجه اگر املاء اشتباه باشد خوب شنیدن بی فایده است. در زبان انگلیسی ، نام افراد و آدرس ها ممکن است دارای چندین املای درست اما متفاوت باشند، در آزمون LISTENING اینگونه کلمات باید توسط گوینده SPELL شوند. فقط از آمادگی تان مطمئن باشید!!!

گرامر

در task های کامل کردن جمله و خلاصه (SENTENCE & SUMMARY COMPLETION)، پاسخ باید املا و نیز گرامر مناسبی داشته باشد.مثلا شاید شما نتوانید s جمع پایانی یک کلمه را بشنویداما با یک آنالیز سریع مطمئن خواهید شد که اسم باید بصورت جمع بیاید.یکی دیگر از بخش های کلمه که اغلب در شنیدن آن به مشکل برمیخورید پسوند '.ed' ست.اگر بدانید که درحال شنیدن یک صفت هستید دانستن همین نکته شما را بسمت پاسخ درست هدایت میکند. درLISTENING و نیز بقیه module های آیلتس، استفاده از مهارت ها و تکنیکها باید همراه با مطالعه ی مداوم دستور زبان انگلیسی باشد. پس یکبار دیگر کتاب های گرامر را مرور کنید.

اینکه بتوانید در آزمون لیسنینگ آیلتس، به نمره‌ی باند 9 برسید، رویا به‌نظر می‌رسد. اگرچه صحیح پاسخ دادن به حداقل 39 سوال از 40 سوال دشوار است، اما غیرممکن نیست! در این مقاله، چند نکته برای کمک به شما در افزایش نمره‌تان ارائه می‌شود.

واقع ‌بین باشید. برای اینکه بتوانید نمره‌ی بالایی در آزمون لیسنینگ آیلتس کسب کنید، باید دارای سطح خوبی در درک لیسنینگ آیلتس باشید. اگر در حال حاضر نمره‌ی باند شما در لیسنینگ 5.5 است، منطقی است که به بیش از یک سال مطالعه‌ی تمام ‌وقت نیاز دارید تا به نمره‌ی باند 9 برسید. این شاید دلسردکننده باشد، اما به‌عنوان یک داوطلب، مهم است که درباره‌ی برنامه‌ی زمان‌ بندی مطالعاتی خود برای بدست آوردن نمره‌ی مورد نیازتان، واقع‌بین باشید. اگر در بخش لیسنینگ، نمره‌ی باند 7 می‌گیرید، منطقی است که محاسبه کنید که در صورت مطالعه و تمرین در عرض 3 تا 6 ماه، می‌توانید نمره‌ی باند 9 را بدست آورید.

از زیر و بَم آزمون مطلع باشید

این به‌ معنای آشنایی با قالب هر بخش، انواع سوالات و اشتباهات رایجی است که در گذشته مرتکب شده‌اید. اگر قبلاً بدلیل اسپلینگ، نمره از دست داده‌اید، می‌دانید که باید به این جنبه از امتحان خود توجه کنید. اگر در آزمون لیسنینگ آیلتس، نمره از دست داده‌اید، چون واژگان کافی و گسترده برای درک کامل آنچه که می‌شنوید، در اختیار ندارید، پس باید دانش واژگان خود را گسترش دهید. اگر چند پاسخ را از دست داده‌اید، چون در حال نوشتن پاسخ سوال قبلی بوده‌اید، پس می‌دانید که باید استراتژی آزمون خود را تغییر دهید.

با طیف وسیعی از لهجه‌های مختلف آشنا شوید

در آزمون لیسنینگ آیلتس، ممکن است سخنرانانی صحبت کنند که لهجه‌ی متفاوتی با لهجه‌ی معلم شما دارند. شنیدن لهجه‌های استرالیایی، انگلیسی، کانادایی یا آمریکایی در این آزمون، بسیار معمول است. تلفظ (به‌ ویژه Vowels) می‌تواند بین کشورهای انگلیسی‌ زبان کمی متفاوت باشد. بسیار مهم است که گوش دادن به لهجه‌های مختلف را تمرین کنید تا بدون توجه به اتفاقات آزمون، با این لهجه‌ها احساس راحتی کنید. خوشبختانه، اینترنت می‌تواند محتوای  بی پایانی، از جمله نمایش‌های رادیویی آنلاین، پادکست‌ها، سریال‌های تلویزیونی، مستندها و...به شما ارائه دهد.




تمرین، تمرین، تمرین

همچنین انجام تمرین کافی هم مهم است. فعالیت‌هایی که برای تقویت مهارت‌های لیسنینگ خود انجام می‌دهید، شامل تست‌های تمرینی زمان‌دار، استفاده از فلش‌کارت‌ها و غیره است. انجام این کارها به‌شکل منظم به‌گونه‌ای مفید است که بدن و ذهن خود را آموزش دهید تا سه ساعت تمرکز لازم برای روز آزمون را تحمل کند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از پادکست‌های انگلیسی‌زبان یا گوش دادن به رادیو در خانه، مهارت‌های لیسنینگ خود را تقویت کنید. نوشتن بخش‌های کوتاهی از متن روی کاغذ و سپس مقایسه‌ی آن با نسخه‌ی اصلی، می‌تواند به شما کمک کند گفتار متصل را شناسایی کرده و آگاهی خود را از گرامر افزایش دهید. 

 مهارت‌های لیسنینگ فعال خود را تمرین کنید

برخی افراد وقتی به مکالمه‌ای گوش می‌دهند، ذاتاً از آنچه می‌شنوند، حس درونی دارند. حتی اگر مهارت‌های زبانی آن‌ها آنقدرها هم قوی نباشد، می‌توانند با توجه به لحن صدا و تعاملات بین گویندگان، از پس آزمون بربیایند. این می‌تواند هنگام کار با عوامل پرت‌ کننده‌ی حواس مفید باشد. عوامل منحرف‌ کننده‌ی حواس‌، گزینه‌های پاسخ جایگزینی هستند که ذکر شده، اما بعد نادیده گرفته می‌شوند. برای مثال، اگر پاسخ یک عدد باشد، ممکن است سخنرانان چندین عدد را ذکر کنند، اما فقط یک عدد صحیح است. پاسخ‌ها اغلب مستقیم بیان نمی‌شوند، اما با تعامل، می‌توان از پس آن‌ها برآمد. برای مثال، گوش دادن به زمان آینده‌ی 'Will' در بخش‌های 1 و 3 آزمون، می‌تواند مفید باشد، چون این زمانی است که ما معمولاً هنگام تصمیم‌ گیری یا ارائه‌ی پیشنهاد، از آن استفاده می‌کنیم، مانند 'I will do that then'.

پیروی از کنش‌ها در یک مکالمه یا مونولوگ، یک مهارت اساسی برای بخش لیسنینگ آیلتس است. سخنرانان از مترادف‌ها و بازگویی‌ها استفاده می‌کنند که ممکن است از کلمات مورد استفاده در گزینه‌های پاسخ متفاوت باشد. بنابراین، درک خوب از آنچه در مورد آن بحث می‌شود، امری حیاتی است. سخنرانان نیز در نهایت به‌اتفاق نظر خواهند رسید و از ضمایر ارجاعی (this, that, these, those) استفاده می‌کنند. در نتیجه، باید بفهمید که این ضمایر به چه مواردی اشاره دارند.

روی گرامر خود کار کنید

جنبه‌ی دیگری که ممکن است امتیاز باند شما را بالاتر ببرد، دانش گرامری شماست. اولاً، اگر آگاه باشید که به چه بخشی از آن قطعه‌ی صوتی گوش می‌دهید، می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما اگر می‌دانید که پرسش و پاسخ (به‌ویژه در پُر کردن جاهای خالی و تکمیل جدول)، می‌تواند از حالت معلوم (Active) به ‌حالت مجهول (Passive) و بالعکس تبدیل شود، این ممکن است به شما کمک کند تا پاسخ را کامل از دست ندهید.

For example, the question might state:

“In 1947 ______ were found in a remote cave in France”.

The audio script might be “Explorers came across some bones in a cave deep in the French countryside in 1947.”

در جمله‌ی بالا، اگر منتظر هستید تا وقتی چیزی درباره‌ی فرانسه یا سال 1947 می‌شنوید، تمرکز کنید، ممکن است جواب را از دست بدهید. تغییرات دیگر گرامری در یک سوال چند گزینه‌ای، ممکن است بین فعل‌ها و اسم‌ها باشد (برای مثال، گزینه‌ی سوال از یک فعل استفاده می‌کند و به‌جای آن، متن از اسم استفاده می‌کند). هرچه آگاهی شما از نحوه‌ی شکل ‌گیری متن‌ها بیشتر باشد، شانس شما برای کسب نمره‌ی بالاتر بیشتر می‌شود. بنابراین، متن‌های کتاب دانشجویی شما، حکم دوستان‌تان را دارند. از زمان خود استفاده کنید تا سوالات را با متن مقایسه کرده و عوامل ‌پرت‌ کننده‌ی حواس، مترادف‌ها و تغییرات گرامری را شناسایی کنید. معمولاً وقتی از داوطلبان می‌خواهم این کار را انجام دهند، از انجام آن طفره می‌روند، زیرا آن را خسته‌ کننده می‌دانند. اما سوال این است که شما چقدر نمره‌ی باند 9 را در لیسنینگ می‌خواهید؟

دقت کنید در آزمون کامپیوتری، شما ده دقیقه زمان برای انتقال پاسخ‌های‌تان به پاسخ‌ نامه وقت نخواهید داشت و احتمال پاسخ‌های ناخوانا نیز حذف خواهد شد. اسپلینگ شما مهم است، اگرچه هیچ سیستم بررسی‌کننده‌ی اسپلینگی وجود ندارد. در آزمون کاغذی، ده دقیقه وقت برای انتقال پاسخ‌های‌تان به پاسخ ‌نامه زمان خواهید داشت. شما باید از این زمان، آگاهانه استفاده کنید تا پاسخ‌های خود را بادقت به پاسخ ‌نامه منتقل کنید. سپس پاسخ‌های خود، به‌ ویژه اسپلینگ را دوباره بررسی کنید! همچنین، از مکث 30 ثانیه‌ای بین و درون بخش‌ها نیز باید برای بررسی سوالاتی که به‌ تازگی پاسخ داده‌اید استفاده شود. بعضی ‌اوقات، خوب است که آنچه می‌شنوید یادداشت کنید تا بتوانید بازگردید و پاسخ‌های احتمالی را مرور کنید. آزمون لیسنینگ آیلتس، دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. اگر قبلاً در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اید یا سوالات تمرینی لیسنینگ آیلتس را انجام داده‌‌اید و سختی کشیده‌اید، این امر بسیار طبیعی است. این آزمون به‌دلایل مختلف زیر، چالش‌برانگیز و سخت است.هر قطعه‌ی شنیداری را فقط یک‌بار می‌شنوید.با جلو رفتن در امتحان، متن‌‌های لیسنینگ دشوارتر می‌شود.انواع مختلفی از سوالات وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید. باید بسیار متمرکز باشید تا بتوانید به‌ خوبی به سوالات پاسخ دهید. همچنین باید با تجزیه و تحلیل سوالات، مهارت‌های خود را در پیش‌بینی پاسخ‌ها ارتقاء دهید.در امتحان، طیف وسیعی از لهجه‌های انگلیسی را می‌شنوید. این راهنمای لیسنینگ آیلتس، به همه‌ی این مسائل می‌پردازد و استراتژی‌های کلیدی مورد نیاز را برای بهبود نمره‌ی لیسنینگ‌تان، در اختیار شما قرار می‌دهد. ناگفته نماند که هرچه انگلیسی بیشتری بلد باشید و هرچه زبان انگلیسی بومی را بهتر درک کنید، لیسنینگ آیلتس برای شما راحت‌تر خواهد شد. با این حال، بیشتر افرادی که در آیلتس شرکت می‌کنند، برای کسب نمره‌ی بالا، به مهارت‌های بیشتری نیاز دارند. هر نمره‌ی اضافی واقعاً می‌تواند تفاوت ایجاد کند. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter