یادگیری لغات برای استفاده در رایتینگ و اسپیکینگ

یادگیری لغات برای استفاده در رایتینگ و اسپیکینگ

وقتی که یک زبان را یاد می‌گیریم فقط کلمات و عبارت‌هایی که به زندگی روزمره ما مربوط می‌شوند را یاد نمی‌گیریم، بلکه زبان مربوط به موضوعات روز و اتفاقاتی که در جهان اطراف ما می‌افتند را هم یاد می‌گیریم. وقتی برای آزمون IELTS آماده می‌شوید باید خودتان را با موضوعات مختلفی آشنا کنید تا بتوانید به راحتی به واژه‌ها و ایده‌های مربوط به این موضوع‌ها دسترسی داشته باشید. دامنه وسیع واژگان یکی از کلیدهای موفقیت است. می‌توانید با خواندن روزانه، تماشای برنامه‌ها و فیلم‌های انگلیسی، آواز خواندن به انگلیسی و مطالعه فهرست کلمات، منابع واژگانی خودتان را تقویت کنید. با افزایش دادن دامنه واژگان راحت‌تر می‌توانید در مورد چیزی که می‌خواهید بگویید فکر کنید و موضوعاتی که به آن ها گوش می‌کنید، درباره آن ها می‌خوانید،‌ می‌نویسید یا حرف می‌زنید را بهتر بفهمید.

یکی از راه‌های ساده برای افزایش دادن دامنه واژگان استفاده از mind map ها است.

mind map (نقشه ذهنی) چیست؟

استفاده کردن از mind mapها راهی ساده برای سازماندهی کردن ایده‌هایتان است. آن ها همچنین راهی عالی برای آمادگی IELTS هستند، چون تمام ایده‌ها و زبان مربوط به یک تاپیک را در یک جا جمع می‌کنند. یک mind map زمانی ساخته می‌شود که در مورد یک تاپیک ایده‌ پردازی می‌کنید (brainstorming).

بیایید یک mind map خیلی ساده را در نظر بگیریم. اگر من از کلمه IELTS استفاده کنم شما فوراً در مورد کلمات و ایده‌هایی که به این آزمون مربوط می‌شوند فکر می‌کنید. اگر تمام کلماتی که در مورد آزمون IELTS می‌دانید را بنویسید تعداد این کلمات خیلی زیاد خواهند شد، چون از همان اوایل حضور در مدرسه در امتحانات زیادی شرکت کرده‌اید.

حتماً کلماتی مثل آزمون، تست، گرامر، درست و غلط، مدیریت زمان، فعل، اسم، صفت، زمان، املا و خیلی کلمات این چنینی به ذهن شما خطور می‌کنند. کلماتی که به ذهن شما می‌رسند هیچ نظم مشخصی ندارند، پس باید به شکلی آن ها را سازماندهی کنید که بتوانید در روز امتحان به راحتی آن ها را به یاد بیاورید و استفاده کنید. این کار نه تنها در آمادگی برای آزمون IELTS، بلکه در ایجاد ارتباط بهتر و درک بهتر در استفاده از زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند.  

چطور یک mind map بسازم؟

mind map ها شکل‌ها و طرح‌های مختلفی دارند. ممکن است ترجیح بدهید کلمات را فهرست کنید، تمام ایده‌ها و کلمات را شماره ‌گذاری کنید، از باکس‌ها یا دایره‌ها استفاده کنید و یا با استفاده از فلش‌ها و رنگ‌های مختلف کلمات کلیدی را هایلات کنید. باید تا  جایی که می‌توانید زبان مرتبط با موضوع را در mind map خود قرار دهید.

مهمترین کارکرد یک mind map سازماندهی کردن اطلاعات در گروه‌هایی منطقی است تا به شما در یادآوری چیزهایی که نوشته‌اید کمک کند. وقتی که در حال یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم هستید باید مقوله واژگانی را در mind map خود مشخص کنید تا اسم‌ها، فعل‌ها، صفت‌ها، قیدها و افعال دو کلمه‌ای در مورد تاپیک‌های مختلف را به یاد داشته باشید.

mind map می‌تواند به دو بخش تقسیم شود:

  • ایده‌ها و مثال‌ها
  • واژگان (مقوله واژگانی)

ما یک mind map را برای شما ایجاد کرده‌ایم تا با ظاهر آن آشنا شوید.

یکی از تاپیک‌ها در آخر این مقاله را انتخاب کنید و به ایده‌های مرتبط با آن فکر کنید.

برای ساختن mind map خود کلماتی را انتخاب کنید که ایده‌ها و مثال‌ها شما را به طور روشنی توصیف می‌کنند. همچنین در مورد المان‌های مثبت و منفی مرتبط با ایده‌های خود فکر کنید. بعد باید در مورد گذشته و حال این تاپیک و اینکه در آینده دچار چه تغییراتی می‌شود فکر کنید. به ارتباط خود، کشور خود و شهر خود با این تاپیک و بعد به ارتباط آن با دولت خود یا افراد و مکان‌های دیگر هم فکر کنید. ما یک mind map را در مورد محیط زیست (environment) شروع کرده‌ایم ولی هنوز آن را تمام نکرده‌ایم. ببینید چطور ایده‌ها را با واژگان پیوند داده‌ایم و یک mind map درست کرده‌ایم که به ما در صحبت کردن و نوشتن درباره محیط زیست کمک می‌کند.

mind map های ساده

بعضی از ما دوست داریم با فهرست‌ها کار کنیم و به خاطر سپردن آن ها برایمان راحت است. یکی از راه‌ها برای درست کردن یک mind map ساده این است که در مورد تأثیر مستقیم یک تاپیک بر روی زندگی خودتان فکر کنید. برای مثال تاپیک «علایق و سرگرمی‌ها» (interests and hobbies) را در نظر بگیرید.

این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  • من چکار می‌کنم؟
  • آیا برای من خوب است، چرا؟
  • به چه وسایلی احتیاج دارم، چرا؟

با خواندن جواب‌های من متوجه می‌شوید که درباره شنا صحبت می‌کنم. تمام کلمات برجسته به شنا مربوط می‌شوند. دسترسی به این واژه‌ها به من کمک می‌کند تا در مورد چیزی که می‌خواهم بگویم فکر کنم و به راحتی تمام جواب‌های خودم را بسط بدهم.


من شنا می‌کنم چون واقعاً به من کمک می‌کند تا سالم و آماده باشم و برای بیماری آسم هم خوب است. من در یک باشگاه استخر محلی تمرین می‌کنم چون یک استخر ۵۰ متری دارد و مجبورم برای رسیدن به انتهای آن کمی بیشتر شنا کنم. من این استخر را انتخاب کردم چون معمولاً آرام است و می‌توانم برای خودم یک خط داشته باشم. شنا یک ورزش عالی است و به سیستم قبلی عروقی شما کمک می‌کند. همچنین باعث ماهیچه‌ سازی می‌شود و به انعطاف ‌پذیری شما هم کمک می‌کند، ‌پس برای افراد مسنی مثل من عالی است. به وسایل زیادی احتیاج ندارید، مگر اینکه بخواهید با یک تیم تمرین کنید. تنها چیزهایی که نیاز دارید یک کلاه، عینک و البته لباس مخصوص است. چون در استرالیا از کلر زیادی استفاده می‌شود حتماً باید عینک بزنید. اگر می‌خواهید با یک تیم تمرین کنید به یک تخته شنا و کفش غواصی نیاز دارید.

به mind map زیر نگاه کنید و سرگرمی یا علایق مد نظر خودتان را انتخاب کنید، بعد به چهار سؤال بالا جواب بدهید. سعی کنید از کلمات این چهار باکس استفاده کنید.

حالا نوبت شما است.

ما در مورد درست کردن mind map ها به شما چند ایده دادیم، حالا نوبت شما است که این کار را عملی کنید. اول mind map محیط زیست را کامل کنید و بعد به دیگر تاپیک‌های رایج در IELTS نگاه کنید. این کار کمی زمان می‌برد، ولی با ایده‌ پردازی کردن در مورد واژه‌ها و ایده‌ها برای هر یک از این تاپیک‌ها می‌توانید یک کتابخانه برای خودتان بسازید و بعداً واژه‌ها و عبارات دیگری را هم به آن اضافه کنید. 

  • محیط زیست
  • سرگرمی و اوقات فراغت
  • توریسم
  • آموزش و تحصیل
  • اینترنت
  • جرم و مجازات
  • سلامتی و رژیم غذایی
  • مسافرت
  • حمل و نقل
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ورزش و مسابقه
  • هنر و موسیقی
  • سبک زندگی مدرن و تغییرات اجتماعی
  • آداب و رسوم
  • مد و تبلیغات
  • اشتغال

افزایش دادن دایره واژگان در مورد این تاپیک‌ها می‌تواند به شما در خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن کمک کند. همچنین آمادگی بیشتری خواهید داشت و به راحتی می‌توانید به زبان و ایده‌هایی که نیاز دارید دسترسی داشته باشید و در آزمون خود بهترین عملکرد را داشته باشید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter