Skimming و Scanning در آیلتس چیست؟

Skimming و Scanning در آیلتس چیست؟

مهارتهای مهمی وجود داره تو ریدینگ آیلتس که کمک میکنه به شما تا سریعا اطلاعات مورد نیازتون رو از متن های بلند استخراج کنید.و این دقیقا همون مهارتی هست که مورد ارزیابی قرار میگیره تو بخش ریدینگ آیلتس. نکته مهم اینه که تفاوت هر کدوم رو درک کنید و از هرکدوم به بهترین نحو استفاده کنید.البته این توضیح رو باید بدم که نه تنها نحوه چگونه استفاده کردن از این مهارت ها برای کمک کردن به ریدینگ آیلتس بلکه نحوه ارتقاء این مهارتها برای افزایش سرعت و کارایی سریعتر و موثرتر مد نظر هست.

Skimming

روشی است برای خوندن سریع یه متن.به این صورت انجام میشه که با سرعت متن رو از پیش چشم بگذرونید بطور عامیانه متن رو تند خوانی کنید و کلماتی که حاوی اطلاعات اصلی هست رو بردارید( معمولا این کلمات اسمها و فعلها هستن) و اگر فقط به این کلمات تمرکز کنید میتونید پیام کلی متن رو متوجه بشید.

مهم اینه که جزییات رو نادیده بگیرید (مثل صفتها ، قیدها، حروف اضافه ،حروف تعریف و غیره) منظور ازجزئیات کلماتی هستن که اطلاعات اضافی رو ارایه میکنن، وقتی ما به جزییات توجه کنیم سرعت خوندن متن پایین میاد و عملا skimming متوقف میشه.

در ریدینگ آیلتس نیت ، پیدا کردن یه دید کلی نسبت به اطلاعتی هست که در سوال بهش اشاره شده.

تمرین skimming رو انجام بدید:

  • یه مداد یا خودکار بیارید و با این روش فقط  کلمات دارای محتوای اصلی رو پیدا کنید.
  • زیر بعضیاشون خط بکشید.
  • پایین برگه تون کلمه هایی که زیرشون خط کشیدید رو بنویسید.
  • یه چکیده کوتاه با استفاده از این کلمات بسازید.
  • حالا متن رو به دقت بخونید و ببینید که آیا یک  خلاصه مطلب خوب هست یا نه.
  • اگه هست به خودتون تبریک بگید چونکه مهارت skimming شما خوبه.حالا دو مرحله اولیه رو تمرین کنید تا جاییکه دیگه کلمات غیر اصلی برای شما بی اهمیت شود و نهایتا احتیاجی به نوشتن آن دسته از کلمات نداشته باشید.

skimming برای نکات زیر تو آیلتس مهمه:

  •  بدست آوردن یه دید کلی ابتدایی از متن.
  • انجام دادن سوالای Heading.
  • منطبق کردن اطلاعات مورد نظر با پاراگراف مربوطه.
  • انتخاب عناوین کلی برای متنها.




Scanning

اسکن کردن راهیه برای کشف کلمات و عبارات کوتاه.

شما دوباره چشم خود را بر روی متن متمرکز میکنید اما به جای انتخاب کلمات تصادفی به دنبال کلمات خاص، اعداد، نام ها و غیره  هستید .کلمات کلیدی هستند و شما به طور کلی کلمات کلیدی را در سوالات جستجو می کنید.

یادتون باشه که لغاتی که منطبق با لغات سوال هستن تو آز مون آیلتس معمولا لغات مترادف هستن .پس شما متن رو برای تعدادی لغات scan میکنید تا مطمین بشد جای درست رو انتخاب کردید اما باین حال شما اول دنبال اسامی خاصی که تو سوال مشخص کردید میگردید.

scaning رو تمرین کنید:

  • پیدا کردن کلید واژه ها.
  • در سوالای YES,NO,NOT GIVEN وTRUE,FALSE,NOT GIVEN
  • در سوالای gap filler (پر کردن جای خالی ) و sentence completion (تکمیل جمله)
  • در جداول و فلوچارت ها.

این مهارت ها برای بیشتر کردن سرعت حیاتی هستن .تنها در صورت داشتن هدف  باید SKIMMING و SCANNING انجام بدین. لازم نیست که در ابتدا تمام متن رو SKIM کنین، SKIM کردن مقدمه میتونه اطلاعات کافی رو درباره موضوع بهتون بده.

تا زمانی که کلید واژه های مورد نیاز سوال رو تعیین نکنید SCAN کردن معنا نداره و اساسا جستجوی تصادفی و  بی هدف  در متن وخط کشیدن بدون هدف زیر لغات صرفا هدر دادن وقت هست.

با این حال، صرف زمان زیادی در تمرینات بالا به شما کمک می کنه سرعت و درک بهتری از چگونگی عملکرد متن رو بدست بیارید تا بتونید کلمات کلیدی و بعدش پاسخ ها را بسیار سریع و راحت پیدا کنین.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter