با سوال معایب مزایا در آیلتس چه کنیم؟

با سوال معایب مزایا در آیلتس چه کنیم؟

\معمولا بچه از من می پرسن 'با سوال های مشکل و راه حل یا سوال های معایب مزایا چه کار باید بکنیم؟' سوالاتی که از من می پرسن معمولا شامل اعداد می شه: ' چند تا پاراگراف باید بنویسم؟ می تونم فقط راجع به یک عیب و یک مزیت بنویسم؟'

اگر کتاب The Key to IELTS Success بنده رو خونده باشید، قاعدتاً می دونید که:

  1.  تمرکز روی اعداد، ایده ی خوبی نیست.
  2.  یک راه خاص برای جواب دادن به نوع های مختلف سوال وجود نداره، همه ی جوابها به تسک 2 بر اساس معیارهای یکسانی نمره دهی می شن.

این یعنی همیشه باید:

  • همه ی قسمت های سوال رو مطرح کنید.
  • به سوال با ایده هایی مرتبط که خوب پرورانده و ساپورت شدن جواب بدید.
  • پوزیشن تون در سراتاسر رایتینگ واضح باشه.

ما اینو از اونجا می دونیم که معیارهای مربوط به نمرات 7-9 اینوبهمون می گن.

از معیارهای مربوط به coherence و cohesion می دونیم که باید ایده هاتون رو در پاراگراف هایی با ساختار منطقی سازماندهی کنید به طوری که بحثتون به شکلی منطقی پیش بره.

بنابرین اگه متن سوال یه مسئله رو مطرح میکنه و ازتون می خواد که مشکلات و راه حل های مربوط به اون رو بررسی کنید، باید:

  1.  راجع به هر مشکلی که می تونید پیدا کنید، بحث کنید 
  2.  راه حل برای اونها پیشنهاد بدید.

شیوه ی سازماندهی ایده هاتون همیشه به مسئله ای که در سوال مطرح شده و همچنین به احساس شخصی شما نسبت به موضوع و پاسخ تون به اون مسئله بستگی داره.

ممکنه تصمیم بگیرید که:

  1. موضوع و مسئله رو مطرح کنید
  2. راجع به مشکلات اصلی بحث کنید
  3. راجع به راه حل های ممکن بحث کنید
  4. در مورد مشکل ها و راه حل ها به یه نتیجه گیری برسید

یا اگه اعتماد به نفستون در رایتینگ بیشتر بود، ممکنه تصمیم بگیرید که

  1. موضوع و مسئله رو مطرح کنید
  2. درباره یک مشکل و یک راه حل مربوط به اون بحث کنید
  3. درباره یک مشکل دیگه و یک راه حل دیگه  بحث کنید
  4. در مورد مشکل ها و راه حل ها به یه نتیجه گیری برسید

یک راه درست منحصر به فرد برای جواب دادن به سوال ها وجود نداره.




به همین ترتیب، اگر یه مسئله مطرح شده بود و ازتون خواست بودن که راجع به معایب و مزایای اون بحث کنید، می تونید ایده هاتون رو اینطوری سازماندهی کنید:

  1. موضوع و مسئله رو مطرح کنید
  2. راجع به مزایا بحث کنید
  3. راجع به مضرات بحث کنید
  4. در مورد اینکه آیا مزایا به معایب میچربه یا برعکس، به نتیجه گیری برسید.

یا اینکه می تونید اول راجع به مضرات بحث کنید. فقط نکته ای که باید در نظر بگیرید اینه که باید:

  • به چیزی که می خواید بنویسید فکر کنید
  • ایده هاتون رو به شکلی منطقی ارائه بدید
  • نظرتون رو روشن بیان کنید

منظورمون از اینکه می گیم the advantages outweigh the disadvantages چیه؟

این سوال در واقع ازتون می خواد که جنبه های مثبت و منفی یک مسئله رو در نظر بگیرید و در آخر بگید که کدومشون از نظر شما مهم تر هستن. به عبارت دیگه، بگید که آیا آمادگی دارید که مضرات رو، به این دلیل که مزایا خیلی زیاد هستن، بپذیرید یا خیر. یه مثال خوب، سفرهای هوایی ارزون قیمت هستن. اینطور سفرها خیلی راحت نیستن، ولی افراد زیادی حاضرن اونها رو انتخاب کنن به خاطر اینکه می تونن مسافت زیادی رو در زمان کمی و با قیمت نسبتا ارزونی طی کنن. بنابرین برای افراد زیادی، مزایای سفرهای هوایی ارزون قیمت به معایبش می چربه. اما عده ی دیگه ای ممکنه مخالف باشن. اونها ممکنه نگران تاثیرات زیست محیطی این مسئله باشن  وبنابرین برای این افراد، مضرات به مزایا می چربه.

وقتی دارید نظری رو ارائه می دید که واقعا نظر شخصی خودتون و بر اساس تجربیات شخصی شماست، خیلی راحت تر می تونید یه بحث رو به شکلی منطقی پیش ببرید. مشکل اصلی وقتی پیش میاد که بعضی افراد وقت نمی گذارن تا فکر کنن و ببینن نظرشون راجع به یه مسئله چیه و فقط چیزی می نویسن تا تسک رو انجام داده باشن و در این میون فقط به 'تعداد ایده ها یا پارگراف ها' فکر می کنن. در نتیجه، بحثشون منطقی پیش نمی ره و بنابرین پوزیشن اونها مشخص نیست و نتیجه گیری شون هم مبهمه.

برای مثال، یه رایتینگ که یکی از فالوورها به پیج من فرستاده بود، نتیجه گیری کرده بود که مزایای به اشتراک گذاری تحقیقات علمی خیلی راحت به مضراتش می چربه. اولین مزیتی که مطرح کرده بود این بود که دسترسی به اطلاعات معنی ش اینه که اون می تونه به اون اعضای خونواده که از خودش کوچکتر هستن مشورت بده و بهشون کمک کنه که مسیر شغلی شون رو انتخاب کنن. بعدش، عیب اصلی رو بیان کرده بود: به خاطر بی دقتی در نشر اطلاعات، نزدیک بوده که در محل زندگی ش یه حادثه ی هسته ای اتفاق بیفته. مطمئنم می تونید تصور کنید که پاراگرافی که در مورد حادثه ی هسته ای نوشته بود، به خوبی نشون می داد که در واقع معایب این مسئله چقدر می تونن فاجعه بار باشن، و پاراگرافی که در مورد مزایا نوشته بود روشن یا متعاعدکننده نبود.

من تصورم اینه که نویسنده ی این رایتینگ اصلا به مسئله فکر نکرده بوده و فقط جمله ی ' I believe the advantages far outweigh the disadvantages ' رو در قسمت مقدمه و نتیجه گیری نوشته بود چون این الگویی بوده که یاد گرفته بوده.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter