چگونه در Writing Task Two ایده پردازی کنیم؟

چگونه در Writing Task Two ایده پردازی کنیم؟

پاسخ به سوالات Task 2 رایتینگ ایلتس

این متن به شما کمک میکنه تا در Task 2 Questions ایده های بهتری داشته باشید.

یکی از بزرگی ترین ترس هایی که دانش اموزان دارند. شروع کردن رایتینگ و پیدا کردن ایده است. تولید ایده Writing task 2 در ایلتس چیزیه که دانش اموزان نگرانش هستند. در صورتی که لازم نیست اینطوری باشه.دلیل این ترس طبیعی است ولی راه حل ساده ای داره.

مشکلات جهان اولی در رایتینگ آیلتس

ما جزء کشورهای کشور های در حال توسعه هستیم و معمولا از اینکه writing part 2 questions ایلتس به طور جانبدارانه برای کشور های غربی طراحی میشود و بیشتر مشکلات جهان اولی است برای ما غیرقابل لمس نیست . برای مثال:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this.

چه چیزه مزخرفیه. وقفه توی سال؟ اینو خیلی از دانش اموزانم تو کلاس با فریاد میگن. با اونها ابراز همدردی میکنم. بیشتر دانش اموزان ویتنامی که در حال حاضر بهشون تدریس میکنم هیچ تجربه ای از یک سال تعطیلی قبل از ورود به دانشگاه ندارند. بنظر میرسه این ایده خیلی غربی باشه و این سوال کمی آزار دهنده است که باعث میشه غیر قابل فهم باشه. خوشبختانه سوالات این چنینی نادر هستند و بیشتر موضوعات اشنا هستند که بیشتر مردم نظری راجع به ان ها دارند. مانند سلامتی. تحصیل و محیط‌زیست. به یاد داشته باشید که این تست زبانه نه یک تست دانش عمومی.

ایده ام باید سرگرم کننده باشه؟

همچنین خیلی از دانش اموزان نگرانند که ایده هاشون به اندازه کافی جالب نباشه یا خسته کننده باشه. مصحح دنبال این نیست که شما سرگرمش کنید. انها در شما دنبال نشان دادن توانایی نوشتن یک مقاله در زبان انگلیسی بر اساس شواهد و مثال های مناسب میگردند. نکته بیشتری راجع به جذابیت ایده وجود نداره.ایده باید مناسب با سوالی که پرسیده میشود باشد. به متنی که در ارتباط با انالیز سوال نوشته ام و بعدا در سایت قرار میدیم حتما نگاه بندازید. شما میتونید خسته کننده ترین ایده هارو در دنیا داشته باشید ولی همچنان نمره ی 9 را تاز مانی که ایده هاتون مناسب و مرتبط باشه بگیرید. این ممکنه برای بعضی افراد که قبلا به دانشگاه رفتن و یادگرفتن که ایده ها باید هم مرتبط و هم جذاب باشد غیر منطقی بنظر برسد. writing در دانشگاه رو فراموش کنید. این امتحان ایلتس است نه مقاله دانشگاه. برای مصحح ایلتس چیزی که میخواد رو بنویسید نه چیزی بیشتر.

راه حل ها برای ایده پردازی

در ادامه چندین راه حل که برای زبان اموزانم در گذشته بسیار مفید بوده را ذکر کردم. انها ازین قبیل اند.

  • آشنایی با موضوعات پرتکرار در رایتینگ آیلتس - Common Topic Familiarization
  • چگونگی ایده‌پردازی در رایتینگ آیلتس - Brainstorming (least effective)
  • داشتن نقشه ی ذهنی در رایتینگ آیلتس - Mind Mapping
  • پرسیدن سوال در رایتینگ آیلتس - Questions Method
  • نظرات شخصی در رایتینگ آیلتس - Personal Opinion Method (most effective)
هرچیزی برای همه مناسب نیست.

اصلی ترین چیزی که از اموزش دادن به دانش اموزانم یاد گرفتم این نکته است که هر کدوم ازین روش ها برای هرکسی مناسب نیست. باید این روش هارو امتحان کنید تا ببینید از کدومش جواب میگیرید. وقتی درحال تمرین کردن هستید به یاد داشته باشید که مصحح دنبال ایده مناسبی است که شما با مثال و توضیح دادن بیانش میکنید. باید از اونی استفاده کنید که سریع ترین ایده هارو میده. تنها 2 یا 3 دقیقه برای تولید ایده وقت دارید. در حال حاضر اگه این کار وقت بیشتری میگیرده نگران نباشید. با تمرین بهتر میشوید. با روش زیر شروع کنید. وقت محدودی معین کنید و با نمونه امتحانای قبلی تمرین کنید.

آشنایی با موضوعات پرتکرار در رایتینگ آیلتس - Common Topic Familiarization

این روش به این معناست که حداقل ده تاپیک مشترکی که درامتحان اومده رو بدونید و بعضی از لغاتی که با این تاپیک های تکراری مرتبط هست را یاد بگیرید. گسترش دایره لغاتتون باعث راحت تر فکر کردن به ایده ها میشه. اگه وقت بیشتری دارید فقط به ده تا تاپیک بسنده نکنید. بلکه بیشتر بخونید.

وقتی زمان خالی دارید به روزنامه های انگلیسی نگاهی بندازید و چندین تاپیک پیدا کنید که احتمال میدید در امتحان ایلتس بیاد. وقتی اینکار رو میکنید باید دوتا کار انجام بدید. اولین کار اینه که اول کلمات نا اشنا رو پیدا کنید و سعی کنید نسبت به متن حدس بزنید و بعد از روی دیکشنری موبایل یا کاغذی مطمئن بشید که معنی کلمه چیه. این کار واقعا کمکتون میکنه. نه تنها در writing part 2 بلکه در بقیه بخش های امتحان ایلتس کمکتون میکنه.




چگونگی ایده‌پردازی در رایتینگ آیلتس - Brainstorming (least effective)

Brainstorming اساسا فکر کردن به ایده های زیاد یست که مرتبط با تاپیکی که در اختیاردارید. Brainstorming توسط آژانس تبلیغاتی به منظور رسیدن به کمپین تبلیغاتی گسترش یافته بود. این تکنیک شامل نوشتن کلمات اصلی در وسط صفحه و بعد نوشتن تمام ایده های مرتبط با ایده اصلی تا حد توان است.

خیلی از دانش اموزان و معلمان عاشق این روش هستند و اگر این روش به شما جواب میدهد پس به استفاده کردن ازش ادامه بدید. ولی من چندتا مشکل با این روش دارم. اولا: خیلی از دانش اموزان زمان زیادی در این مرحله صرف نوشتن ایده های زیادی میکنند. دوما: به این دلیل که دانش اموزان خیلی کلی فکر میکنند ایده هاشون مرتبط و مناسب نیست. به همین دلیل وقت بیشتری میگیره درصورتی که چنین وقتی در امتحان ندارید تا ایده های مرتبط رو از غیر مرتبط مرتب کنید.

داشتن نقشه ی ذهنی در رایتینگ آیلتس - Mind Mapping

Mind Mapping راهی است بصری برای سازمان دهی فکرتون روی کاغذ.

بعضی ها عاشق این روش هستند به این دلیل که این روش نشون میده که مغزتون چگونه کار میکنه و اجازه میده تا فکراتون سازمان دهی بشه. این روش سازمان دهی بیشتری نسبت به Brainstorming داره و با یک بار تمرین با سوالای مختلف خیلی سریع میتونه انجام بشه. یک تکنیک خوب اینه که کلمات مهم رو بنویسید وسط کاغذ و کلمات کمی مهم رو کنارش بنویسید.

تنها عیب این روش اینه که بعضی از زبان اموزان زمان زیادی برای ساختن یک Mind Map عالی صرف میکنند. هیچ نکته خاصی برای ساختن mind map قشنگ وجود نداره. فقط وجود داره تا به شما برای پیدا کردن ایده کمک کنه. سریع انجامش بدید.

داشتن نقشه ی ذهنی در رایتینگ آیلتس - Mind Mapping

این روش برای سوالاتwho/what/why/where/how به منظور گسترش ایده استفاده میشه. این روش به خوبی برای افرادی که منطقی فکر میکنند و از قبل کمی راجع به تاپیک میدونند کارامده. به مثال دقت کنید.

In some countries young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this
Why- to gain work experience, to experience life in different countries, to understand different cultures, to make money before going to university, lazy, not mature. Where- tourist destinations, developing countries, local business, internship in big company.
How- save money, permission from parents and university, apply for internship/job, travel to inexpensive countries

همون طور که میتونید ببینید در چند دقیقه ما تعداد زیادی ایده با پرسیدن سه تا از 5 تا سوال از خودمون تولید کردیم. این ایده ها بیشتر از چیزیه که برای کامل کردن task نیاز داریم. بنابراین به یاد داشته باشید اونی رو انتخاب کنید که راحت تر میتونید راجع به آن بعد از تولید ایده ها بنویسید.




نظرات شخصی در رایتینگ آیلتس - Personal Opinion Method (most effective)

شخصا فکر میکنم این روش بسیار تاثیر گذاریه به این دلیل که سریع ترین و کمک کننده ترین روشه که باعث میشه دانش اموزان روی سوالات تمرکز کنند.

این روش ساده است . از دانش اموزان درخواست میکنم تصور کنند که کنار دوستانشون یا اعضای خانوادشون در کافی شاپ نشستند و از اون ها نظرتون رو میخواند. در امتحان فشار زیادی روی شما هست و اغلب سخته که بتونید فکر کنید. ولی اگه در محیط ارامی با دوستانتون باشید هیچ مشکلی برای بیان نظرتون ندارید. برای بدست اوردن ایده های بیشتر فقط تصور کنید که دوستانتون احساسی مخالف احساس شمارو نسبت به تاپیک دارند و نظر انهارو بنویسید. به مثال زیر دقت کنید.

Your friend- ‘Do you think it’s a good idea that young people take a year off between school and university to work or travel?’
You- ‘Yes. Many young people are not mature enough to go to university at 18 and travelling or working will help them mature. Working for a year could also allow them to save money and gain valuable work experience. If they go travelling, they will get to experience different cultures.

همون طور که میبینید شما درباره ی تمام ایده هایی که در رابطه به این سوال نیاز داشتید فکر کردید. میتونید ایده اتون رو به عنوان (recommended) بنویسید یا راجع به آن چند ثانیه فکر کنید.

این روش به شما ایده ی شفافی در باره ی نظرتون به سوال میده و کمکتون میکنه که مرتبط بمونید و مقاله ای شفاف و منسجم بنویسید. مثل هر روش دیگه ای این روش نیاز به تمرین داره بنابر این با چندتا از سوالای قبلی تمرین کنید.

امیدوارم که این مطلب بهتون کمک کرده باشه و لطفا اگه نظری یا سوالی دارید ازمون بپرسید

اگر ایده دیگری دارید خوشحال میشم ازتون بشنویم
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter