آزمون یوس دانشگاه استانبول و هرآنچه باید بدانید

آزمون یوس دانشگاه استانبول و هرآنچه باید بدانید

آزمون یوس یا برون ‌مرزی دانشگاه استانبول (İstanbul University Foreign or Overseas Students Exam) یا آزمون دانشجوی بین ‌المللی (International Student Exam) آزمونی است که دانشجویان خارجی یا برون ‌مرزی که می‌خواهند در دانشگاه استانبول تحصیل کنند در آن شرکت می‌کنند. از نتایج این آزمون می‌توان برای اپلای کردن در سهمیه‌های دانشجویان خارجی یا برون‌ مرزی دانشگاه استانبول استفاده کرد. این آزمون توسط خود دانشگاه استانبول برگزار می‌شود.

تمام متقاضیان واجد شرایط هستند، به این شرط که دوره ی متوسطه را تمام کرده باشند و یا تنها در حال دریافت مدرک پایان دوره باشند، و همچنین متقاضیانی که شروط زیر را برآورده کنند:

  • افرادی که دارای ملیت خارجی هستند.
  • افرادی که به عنوان تبعه ترکیه به دنیا آمده‌اند اما بعدها وزارت امور داخلی ترکیه به آنها اجازه داده است تا از تابعیت ترکیه خارج شوند، شامل فرزندان صغیر (به سن قانون نرسیده) آنها که اسم آنها در مدرک ترک تابعیت ترکیه ثبت شده است و می‌توانند تأیید کنند که، پیرو حقوق تابعیت ترکیه (Turkish Nationality Law)، مدرک مربوط به Exercise of Given Rights را در اختیار دارند (ماده 7 حقوق تابعیت ترکیه به شماره 5091 مقرر می‌دارد که « نوزادی که حاصل ازدواج یک مادر یا یک پدر دارای تابعیت ترکیه در داخل یا خارج از خاک ترکیه است یک تبعه ترکیه‌ای محسوب می‌شود»؛ متقاضیانی که می‌خواهند برای سهمیه پذیرش خارجی اپلای کنند باید حقوق تابعیت ترکیه را بررسی کنند).
  • افرادی که قبلاً تابعیت خارجی داشته‌اند اما بعداً تابعیت ترکیه را کسب کرده‌اند/ افرادی که دارای تابعیت دوگانه تحت این شرایط هستند.

افرادی که دارای شرایط آمده در مواد زیر هستند:

  • افرادی که دارای تابعیت ترکیه هستند و سه سال از آموزش متوسطه خود را در یک کشور خارجی به جز جمهوری ترکیه‌ای قبرس شمالی (Turkish Republic of Northern Cyprus) گذرانده‌اند (از جمله متقاضیانی که آموزش متوسطه خود را در مدارس ترکیه‌ای در یک کشور خارجی به جز جمهوری ترکیه‌ای قبرس شمالی گذرانده‌اند). 
  • افرادی که آموزش متوسطه خود را در یک کشور خارجی به جز جمهوری ترکیه‌ای قبرس شمالی پس از 01/02/2013 گذرانده‌اند (از جمله متقاضیانی که آموزش متوسطه خود را در مدارس ترکیه‌ای در یک کشور خارجی به جز جمهوری ترکیه‌ای قبرس شمالی گذرانده‌اند).
  • افرادی که دارای تابعیت جمهوری ترکیه‌ای قبرس شمالی هستند، در قبرس شمالی ساکن هستند، تحصیلات متوسطه را در قبرس شمالی تکمیل کرده‌اند و مدارک GCE AL (گواهینامه عمومی آموزش - سطح پیشرفته (The General Certificate of Education – Advanced Level)) را دریافت کرده‌اند، و افرادی که پس از ثبت ‌نام و تحصیل در کالج‌ها یا دبیرستان‌های کشورهای دیگر بین سال‌های 2005 و 2010 مدرک GCE AL را دریافت کرده‌اند یا دریافت خواهند کرد.




متقاضیان باید با دقت فرم درخواست (Application Form) را با استفاده از سیستم درخواست (Application System) بین تاریخ‌های درخواست در سایت یوس استانبول تکمیل کنند تا شماره متقاضی (Applicant Number) خودشان را دریافت کنند. 

مسئولیت پیامدهای ناشی از اشتباه در پر کردن فرم درخواست کاملاً بر عهده متقاضی است. در زمان پر کردن بخش‌های مربوط به اطلاعات هویتی (identity information) در فرم، این اطلاعات هویتی متقاضی نباید تغییر داده شود یا کوتاه شود. 

ایمیلی که در فرم درخواست وارد می‌شود باید متعلق به متقاضی باشد و هر متقاضی باید تنها یک ایمیل وارد کند. این ایمیل نباید از طرف متقاضیان برای مکاتبه یا تراکنش‌ها (transactions) استفاده شود.

برای دسترسی به سیستم متقاضی (Application System) در ادامه، از این ایمیل به عنوان یوزرنیم استفاده خواهد شد.

نسخه دیجیتال عکس پرسنلی متقاضی باید در بخش مربوطه در فرم درخواست ضمیمه شود. چون این عکس در مدرک پذیرش آزمون (Examination Admission Document) و مدرک نتیجه آزمون (Examination Result Document) چاپ می‌شود، باید ظرف شش ماه قبل از ثبت ‌نام و از نمای جلو گرفته شده باشد تا متقاضی به آسانی قابل‌ تشخیص باشد. متقاضی نباید تغییرات زیادی در چهره خود ایجاد کند، تغییراتی که باعث شوند تشخیص چهره او در روز آزمون سخت باشد. باید در نظر داشت که اگر Head of the Examination Hall نتواند هویت متقاضی را تشخیص بدهد از این حق برخوردار است تا مانع شرکت او در آزمون شود.

زمانی که درخواست تکمیل و ذخیره می‌شود، سیستم شماره متقاضی را از طریق ایمیل برای او ارسال می‌کند.

شماره متقاضی فقط یک بار برای او ارسال می‌شود. چون شماره متقاضی هم برای آزمون و هم برای تمام تراکنش‌هایی که به صورت مجازی با دانشگاه استانبول انجام می‌شود ضروری است، باید با دقت از آن نگهداری شود. 

پس از دریافت شماره متقاضی، الزامی است که این شماره در تمام انواع مکاتبات با دانشگاه استانبول عنوان شود. به درخواست‌هایی که فاقد شماره متقاضی هستند ترتیب اثر داده نخواهد شد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter