مشاوره رایگان 02145328

آشنایی با بهترین روش های تقویت speaking در آزمون آیلتس

موسسه تخصصی زبان زنگنه
آشنایی با بهترین روش های تقویت speaking در آزمون آیلتس آشنایی با بهترین روش های تقویت speaking در آزمون آیلتس

روش‌های تقویت مهارت Speaking در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سطح جهان است که مهارت‌های زبانی داوطلبان را در چهار بخش Listening، Reading، Writing و Speaking ارزیابی می‌کند. مهارت Speaking یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آزمون است. خیلی از موقعیت های تحصیلی و شغلی جدید مانند دستیار استاد (TA) در دانشگاه به داوطلبان با نمره ی بالای      Speaking در این آزمون اعطا می شود. 

تمرین مکالمات روزمره به صورت پیوسته

یکی از بهترین روش‌های تقویت Speaking ، مکالمه روزانه با دوستان، هم‌کلاسی‌ها یا حتی خانواده است. سعی کنید در مکالمات روزمره خود از زبان انگلیسی استفاده کنید و با موضوعات مختلف بحث کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با کلمات و عبارات جدید آشنا شوید و آن‌ها را در مکالمات خود به کار ببرید.

قرار گرفتن در معرض منابع به زبان انگلیسی

مشاهده ی فیلم‌ها، سریال‌ها و اخبار به زبان انگلیسی می‌تواند به بهبود تلفظ شما کمک کند. سعی کنید به نحوه بیان کلمات و جملات دقت کنید و سعی کنید آن‌ها را تقلید کنید. همچنین می‌توانید به صحبت‌های خود گوش دهید و اشتباهات خود را شناسایی کنید.

شرکت در کلاس‌های Speaking

شرکت در کلاس‌های Speaking آیلتس با حضور یک معلم مجرب می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را بهبود بخشید. معلمان مجرب می‌توانند نقاط ضعف شما را شناسایی کنند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

تمرین با نمونه سوالات آیلتس

استفاده از نمونه سوالات Speaking آیلتس و تمرین با آن‌ها می‌تواند به شما کمک می کند تا با ساختار و نوع سوالات آشنا شوید. از آنجا که موضوعات آزمونها هر چهار ماه یک بار مشخص می شوند و به موضوعات کلی دسترسی دارید، سعی کنید به سوالات پاسخ دهید و سپس پاسخ‌های خود را ضبط کنید و برای یک مدرس با تجربه ارسال کنید و بازخورد دقیق داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و بر روی آن‌ها کار کنید.

آشنایی با معیار های نمره دهی در بخش  Speaking آزمون آیلتس

نمره‌دهی در مهارت Speaking  آزمون آیلتس، بر اساس چهار معیار اصلی انجام می‌شود:

1. Fluency and Coherence (روانی و انسجام)

این معیار 25 درصد از نمره نهایی شما را تشکیل می دهد و از سه بخش زیر تشکیل شده است:

●     سرعت صحبت کردن و روانی کلام: در اینجا مهمترین فاکتور مکث و تردید است. باید تا حد امکان بدون مکث و تردید صحبت کنید. بطور کلی دو نوع مکث و تردید وجود دارد: دسته ی اول مکث و تردید هایی ست که بعلت نقص زبانی ست. در واقع، مشکلات واژگانی و گرامری باعث مکث می شود.  این جدی تر از دسته دوم است که مکث و تردید بعلت نداشتن ایده است. و این قضیه در جدول نمره دهی به صورت زیر است.

  • نمره ی 9: Any hesitation is content-related rather than to find words or grammar
  • نمره ی 8: Hesitation is usually content-related and only rarely to search for language

همانطور که مشخص است در نمرات 8 و 9 مکثها Content-related  هستند. ولی در نمرات 7 و پایین تر مکث ها Language –related  هستند.

  • نمره ی 7: may demonstrate language-related hesitation at times

●     ربط دادن ایده ها:  این بخش اغلب شامل استفاده از ربط دهنده هاست. شما باید از کلمات و عبارات ربط برای ربط دادن ایده ها به طور منطقی استفاده کنید. این کار به شنونده کمک می کند تا افکار و صحبت های شما را به راحتی دنبال کند.

●     بسط دادن ایده ها:  بیان ایده ها با جزئیات کافی نیز تاثیر مستقیم روی نمره دارد. پاسخهای کوتاه بدون توضیحات کافی قطعا نمره ی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. اهمیت این قضیه را در نمرات 8 و 9 می بینید:

  • نمره ی 9: Develops topics fully and appropriately
  • نمره ی 8: Develops topics coherently and appropriately

2. Lexical Resource (منابع واژگان)

منابع واژگان یکی دیگر از معیارهای مهم در آزمون آیلتس است که به گستردگی و دقت واژگان داوطلب مربوط است. این معیار 25 درصد از نمره نهایی شما را تشکیل می دهد و به دو بخش زیر تقسیم می شود:

●     دامنه واژگان: شما باید طیف وسیعی از واژگان را در موضوعات مختلف بشناسید و از آنها به درستی استفاده کنید. از استفاده مکرر از کلمات تکراری خودداری کنید و سعی کنید از مترادف ها و کلمات جایگزین استفاده کنید.

●     دقت و درستی واژگان: شما باید از کلمات را به درستی و در معنای صحیح آنها استفاده کنید. از استفاده از کلمات اشتباه یا نامناسب خودداری کنید.

یادگیری واژگان، عبارات و اصطلاحات مهم برای موضوعات مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا در آزمون خود، روان‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید. سعی کنید هر روز چند واژه، اصطلاح یا عبارت جدید یاد بگیرید و آن‌ها را در Speaking خود به کار ببرید.

3. Grammatical Range and Accuracy(درستی و دامنه ساختارهای گرامری)

درستی و دامنه ساختارهای گرامری یکی دیگر از معیارهای مهم در آزمون آیلتس است که به توانایی شما در استفاده صحیح و متنوع از ساختارهای گرامری زبان انگلیسی اشاره دارد. این معیار هم 25 درصد از نمره نهایی شما را تشکیل می دهد و به دو بخش زیر تقسیم می شود:

●     دامنه ساختارهای گرامری: شما باید بتوانید از طیف وسیعی از ساختارهای گرامری، از جمله زمان ها، افعال و جملات پیچیده استفاده کنید. از تکرار مکرر ساختارهای ساده خودداری کنید و سعی کنید از تنوع گرامری استفاده کنید.

●     درستی ساختارهای گرامری: میزان درستی ساختارهای گرامری نیز به همین اندازه اهمیت دارد. این را در جدول نمره دهی نیز میبینید:

  • نمره ی 8: Produces a majority of error-free sentences with only very occasional inappropriacies or basic/nonsystematic errors
  • نمره ی 7: frequently produces error-free sentences, though some grammatical mistakes persist
  • نمره ی 6: may make frequent mistakes with complex structures, though these rarely cause comprehension problems

4. Pronunciation (تلفظ)

تلفظ یکی دیگر از معیارهای مهم در آزمون آیلتس است که بر روی توانایی شما در تلفظ صحیح کلمات و جملات تمرکز دارد. این معیار 25 درصد از نمره نهایی شما را تشکیل می دهد و به سه بخش زیر تقسیم می شود:

●     وضوح تلفظ: شما باید صداها، کلمات و جملات را به طور واضح و قابل فهم تلفظ کنید هر گونه اشتباهی در ادای کلمات، حتی در سطح یک صدا، بدین معنی ست که آن ویژگی تلفظی را رعایت نمیکنید و نمره از دست میدهید.

●     استفاده از لحن و آهنگ: شما باید از لحن و آهنگ مناسب برای انتقال معنی و احساسات خود استفاده کنید. صحبت کردن یکنواخت و بدون لحن باعث می شود نمره از دست بدهید.

●     استرس: شما باید استرس  بر روی کلمات را به دقت بگذارید. یکی از دلایل اصلی از دست دادن نمره در این قسمت که شدیدا باعث می شود نمره ی کلی Speaking هم کاهش پیدا کند ، همین استرس گذاشتن بر روی بخش های نادرست است.

برای بهبود تلفظ خود در آزمون آیلتس، می توانید این موارد را انجام دهید:

●     به سخنرانی های زبان مادری گوش دهید: به سخنرانی های افراد انگلیسی زبان گوش دهید و به نحوه تلفظ آنها توجه کنید.

●     تمرین تلفظ کلمات: کلمات و جملاتی را که با تلفظ آنها مشکل دارید، تمرین کنید. می توانید از یک دیکشنری آنلاین یا برنامه تلفظ استفاده کنید تا تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید.

●     با یک معلم صحبت کنید: از معلم بخواهید که تلفظ شما را بررسی کند و بازخورد دقیق به شما بدهد.

در پایان، شدیدا پیشنهاد می شود در آزمون‌های شبیه‌سازی شده شرکت کنید!

شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی شده آیلتس می‌تواند به شما کمک کند تا با شرایط آزمون آشنا شوید و استرس خود را کاهش دهید. مجموعه ی زنگنه این آزمون‌های استاندارد را هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برگزار می کند و شما می‌توانید با شرکت در آنها، عملکرد خود را در هر چهار معیار نمره دهی ارزیابی کنید و با پیشنهادهای ارائه شده تقویت کنید.

مطالب مرتبط