در کدام آزمون زبان باید شرکت کنی؟

در کدام آزمون زبان باید شرکت کنی؟

شما قصد کرده‌اید که در یک آزمون زبان انگلیسی شرکت کنید تا گواهینامه‌ی سطح انگلیسی مورد نظر خود را دریافت کنید، اما نمی‌دانید کدام آزمون برای شما مناسب است: آیلتس، تافل یا آزمون زبان انگلیسی کمبریج؟ این آزمون‌ها چقدر با هم متفاوت هستند، هزینه‌ی شرکت در آن‌ها چقدر است و آیا راهی وجود دارد که قبل از شرکت در آزمون‌ها، سطح زبان خود را مورد سنجش قرار دهید؟ ما این مقاله‌ی کوتاه را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم اطلاعات موجود بسیار در این حوزه را جدا کنید و تصمیم‌گیری آگاهانه و سریعی داشته باشید.

چگونه آزمون مناسب را انتخاب کنم؟

یک تفاوت مهم بین این سه آزمون، اعتبار نتیجه‌ی آن است. مدرک کمبریج تا پایان عمر شما معتبر خواهد بود، در حالیکه آیلتس و تافل، نشان‌دهنده‌ی سطح زبان انگلیسی شماست و فقط به‌مدت دو سال اعتبار دارد.

برای اثبات سطح زبان انگلیسی خود و داشتن چیزی برای نمایش در رزومه‌تان، اگر می‌خواهید دیپلم زبان بگیرید، آزمون انگلیسی کمبریج، احتمالاً بهترین انتخاب برای شماست. آزمون‌های آیلتس و تافل غالباً بیشتر با درخواست‌های ویزا، شغل و دانشگاه یا کالج که سطح مشخصی از زبان انگلیسی را از شما طلب می‌کنند، در ارتباط است. بین این دو آزمون، آیلتس بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بریتانیا بیشتر طرفدار دارد، در حالیکه تافل در آمریکا شایع‌تر است (البته استثناهایی نیز وجود دارد و بسیاری از موسسات هر دو آزمون را می‌پذیرند).


در طول امتحان باید چه کار کنم؟

برای آزمون تافل، اکثر افراد آزمون اینترنتی (TOEFL iBT) را انتخاب می‌کنند. این آزمون بر روی کامپیوتر انجام می‌شود و سه تا چهار ساعت و نیم طول می‌کشد (با 10 دقیقه استراحت). این آزمون توانایی‌های اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ شما را سنجش می‌کند. در مجموع، می‌توانید 120 امتیاز، 30 امتیاز برای هر بخش دریافت کنید. امتیاز شما در کارنامه‌تان بین 0 تا 120 خواهد بود و این کارنامه به‌مدت دو سال معتبر خواهد بود.

آیلتس نیز بر چهار بخش اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ تمرکز دارد. سه بخش نخست (لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ) از طریق یک آزمون کتبی که 160 دقیقه طول می‌کشد و بدون توقف برگزار می‌شود، سنجش می‌شود. بخش شفاهی آزمون 15 دقیقه طول می‌کشد و در همان روز (پس از 10 دقیقه استراحت) یا در روز دیگری انجام می‌شود. این بستگی به مرکز آزمون دارد. در آیلتس، شما نمره‌ای بین 1 تا 9 دریافت می‌کنید و همچون تافل، آیلتس نیز فقط دو سال اعتبار دارد.

محتوای آزمون زبان انگلیسی کمبریج به نوع آزمونی که در آن شرکت خواهید کرد بستگی دارد. در کل، امتحان زبان انگلیسی کمبریج دو روز طول می‌کشد. روز نخست شامل بخش‌های ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ است. هر بخش بسته به سطح شما، یک تا دو ساعت طول می‌کشد. بخش شفاهی آزمون معمولاً در روز دیگری برگزار می‌شود و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. بسته به مرکز آزمون، آزمون زبان کمبریج می‌تواند بر روی کامپیوتر یا به صورت کتبی انجام شود. این آزمون براساس چارچوب مرجع مشترک اروپایی زبان‌ها (CEFR) از A1 تا C2 نمره‌گذاری می‌شود و اگر شما با فاصله‌ی کمی رد شوید، در مقیاس CEFR، یک سطح پایین‌تر نمره‌ خواهید گرفت.

چه کسی آزمون را برگزار می‌کند؟

گواهینامه‌ی تافل توسط سازمان خدمات تست‌های آموزشی (ETS)، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی برگزار می‌شود، در حالیکه آیلتس به طور مشترک متعلق به شورای بریتانیا، مرکز آموزش IDP و مرکز ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج است. مدرک کمبریج توسط موسسه‌ی ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج، مستقر در دانشگاه کمبریج انگلستان صادر می‌شود.

کجا و چه زمانی در این آزمون‌ها شرکت کنیم؟

شما می‌توانید در هر سه آزمون (تقریباً) در هر نقطه‌ای از جهان شرکت کنید. در وب‌سایت‌های سازمان‌های مختلف، نزدیک‌ترین مرکز آزمون را پیدا کنید و حتی می‌توانید در آزمون آنلاین نیز ثبت‌نام کنید. آزمون‌های تافل و آیلتس تقریباً هر هفته برگزار می‌شوند، در حالیکه آزمون زبان انگلیسی کمبریج فقط چند بار در سال انجام می‌شود. بنابراین، باید از قبل برنامه‌ریزی کنید.


هزینه‌ی شرکت در آزمون چقدر است؟

هزینه‌ی آزمون تافل حدوداً 245 دلار، آزمون آیلتس حدود 200 یورو و آزمون زبان انگلیسی کمبریج بین 165 تا 255 یورو (بسته به سطح) است. لطفاً توجه داشته باشید که این قیمت‌ها ممکن است بسته به موقعیت مکانی شما متفاوت باشد و ممکن است تغییر کند.

چگونه برای آزمون آماده شوم؟

آماده‌سازی برای شرکت در این آزمون‌ها نکته‌ی مهم و بسیار کلیدی است. امتحان و شروع به‌موقع درس خواندن را نادیده نگیرید. شما می‌توانید این کار را خودتان به‌تنهایی یا از طریق یک دوره‌ی آموزش آنلاین انجام دهید، اما اگر واقعاً به‌دنبال پیشرفت و کسب بهترین امتیاز ممکن هستید، بهترین کار این است که در یک دوره‌ی آموزش زبان شرکت کنید. موسسات زبانی همچون موسسه‌ی زبان زنگنه دوره‌هایی برگزار می‌کنند که متناسب با آزمونی است که می‌خواهید در آن شرکت کنید. این دوره‌ها شامل شرکت در آزمون‌های آمادگی و انجام تمرین‌های هدفمند بسیار است. اگر در یک دوره‌ی زبان در خارج از کشور زادگاه‌تان (مثلاً در بریتانیا، آمریکا یا کانادا) شرکت کنید، شانس خود را برای موفقیت در بخش لیسنینگ آزمون به‌حداکثر می‌رسانید، چون در حال تمرین و استفاده از زبان انگلیسی ماه‌ها و هفته‌ها قبل از برگزاری آزمون هستید.

قبل از تصمیم‌گیری

با مراجعه به موسسه‌ی زبان زنگنه و استفاده از دوره‌های آموزشی این موسسه، از سطح فعلی زبان خود و اینکه آیا دوره‌ی آمادگی آزمون مناسب شما هست یا نه، مطلع شوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter