خلاصه کردن ریدینگ آیلتس

خلاصه کردن ریدینگ آیلتس

از میان دو سوال خلاصه در بخش ریدینگ IELTS، سوالی که در آن فهرست کلمات وجود دارد، دشوارترین سوال است، چون مراحل بیشتری برای این نوع سوال طراحی شده و همچنین ممکن است کلمات، مترادف دقیق نباشند، اما کلماتی در باکس وجود داشته باشند که ظاهراً مترادف به ‌نظر برسند. مهارت داوطلب در تشخیص تطابق دقیق در این فهرست است.

اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن مکان مناسب کلمات در متن است. جملاتی را که جای خالی ندارند، بررسی کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا مکان دقیق مورد نیاز خود را پیدا کنید. من اغلب می‌بینم که دانشجویان این جملات را نادیده می‌گیرند- چرا؟- شما همیشه باید فکر کنید 'چرا چنین چیزی در سوال وجود دارد؟' سعی کنید آنچه را که به شما داده شده برای خود به ‌صورت دیگری بازگو کنید (شما باید این کار را با انواع مختلف سوال انجام دهید) تا دقیقاً بدانید که به ‌دنبال چه ‌چیزی می‌گردید. اکنون با استفاده از آنچه در سوال دارید، متن را برای پیدا مکان مناسب آن جستجو کنید.

هنگام خواندن جمله، از نوع کلمه‌ی مورد نیاز یادداشت ‌برداری کنید- آیا آن کلمه، اسم است؟ اگر اسم است، مفرد است یا جمع؟ سعی کنید کلمات مناسب را جایگزین کنید. این کار به شما کمک می‌کند کلمه‌ی مناسب را پیدا کرده و همچنین ممکن است حتی بدون نگاه کردن به گزینه‌ها، جواب صحیح را انتخاب کنید. با این حال، بررسی کردن جواب‌ها همیشه خوب است، چون اغلب گزینه‌ی 'آسان'، گزینه‌ی درست نیست!

پس، به این مراحل توجه کنید:

به کلمه‌ی حذف ‌شده در متن (سوال) نگاه کنید. دیگر جملات داده شده را نیز بررسی کنید تا بتوانید مکان دقیق هر کلمه را پیدا کنید.

ببینید به چه نوع کلمه، اسم، صفت، فعل یا غیر نیاز دارید.

ویژگی‌های دیگر آن کلمه، مفرد یا جمع، را بررسی کنید. آیا حرف تعریف وجود دارد یا صفت یا قید؟

حالا به متن بروید و بخشی را که اطلاعات آن حذف شده پیدا کنید (جای خالی).

آن کلمه را با گزینه‌ها مطابقت دهید و پاسخ خود را انتخاب کنید.

بعد به سراغ سوال بعدی بروید.

سعی کنید این مراحل را به‌ صورت سیستماتیک انجام دهید، زیرا جملات غالباً با یکدیگر مرتبط هستند و در صورت پیروی از پاراگراف، یافتن آن‌ها آسان‌تر می‌شود.




به این مثال توجه کنید:

The discipline of neurasthenics aims to bring scientific objectivity to the study of art. Neurological studies of the brain, for example, demonstrate the impact which impressionist paintings have on our 31 ________ .

Alex Forsythe of the University of Liverpool believes many artists give their works the precise degree of 32 ________ which most appeals to the viewer’s brain. She also observes that pleasing works of art often contain certain repeated 33 ________ which occur frequently in the natural world.

A interpretation                            B complexity                                  C emotions

D movements                                E skill                                                F layout

G concern                                       H images

تمام جاهای خالی اسم هستند. در جای خالی 31، ما 'our' داریم. بنابراین، جای خالی می‌تواند اسم مفرد، جمع یا غیر قابل‌ شمارش باشد- به ‌نظر می‌رسد همه‌ی کلمات به طور بالقوه در این جای خالی قرار می‌گیرند، اما شاید گزینه‌های C ،F ،G و H عجیب و غریب به ‌نظر برسند. جای خالی 32 کمی متفاوت است، چون ما 'the' داریم. پس، ظاهراً یک اسم مفرد (یا غیر قابل ‌شمارش) بهترین گزینه است. بنابراین، گزینه‌های D ،C و H از نظر دستوری مناسب نیستند و گزینه‌های F و G هم کمی عجیب به‌نظر می‌رسند. در نهایت، جای خالی 33 ظاهراً یک اسم جمع یا غیرقابل‌ شمارش (repeated) است. پس، گزینه‌هایC ،D و H جواب می‌دهد.

در جستجوی کلمه‌ی neuroaesthetics، با عبارت impressionist paintings روبرو می‌شویم و می‌فهمیم که آن‌ها آمیگدالا را تحریک می‌کنند. در خط بعد، می‌فهمیم که آمیگدالا مسئول 'احساسات' است. پس، پاسخ سوال 31، باید C (emotions) باشد. اگر برای سوال 32، به‌ دنبال الکس فورسایت باشیم، خواهیم فهمید آنچه هنرمندان به کارهای خود می‌دهند، 'سطح کلیدی از جزئیات' است که در اینجا، گزینه‌ی B (complexity) درست است.

در نهایت، برای یافتن جواب سوال 33، باید به ‌دنبال repeated و مقایسه‌ی آن با جهان طبیعی باشیم. بدلیل وجود کلمه‌ی 'she'، این باید حول همان مکان سوال قبلی باشد. ما کلمه‌ی 'fractals' را می‌یابیم که به ما گفته شده در طبیعت شایع هستند. برای ایجاد تطابق، باید بدانیم که fractals چه‌چیزهایی هستند و در جمله‌ی بعد، می‌فهمیم که این‌ها اشکال و الگوهایی هستند که با سیستم بینایی ما سازگار می‌باشند. جواب خیلی ساده و سرراست نیست، اما با نگاه کردن به گزینه‌های ممکن، فقط گزینه‌ی H (images) متناسب با اطلاعات داده شده است (C استفاده شده و D با کلمه‌ی 'visual' مطابقت ندارد).


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter