موفقیت در اسپیکینگ آیلتس

موفقیت در اسپیکینگ آیلتس

پارت 1 آزمون اسپیکینگ: مقدمه و سؤالاتی در مورد تاپیک های آشنا

4 تا 5 دقیقه

در پارت 1 تست ممتحن از شما میخواهد تا اسم خودتان را بگویید و کارت شناسایی خودتان را نشان بدهید. بعد سؤالاتی کلی در مورد خودتان پرسیده می شود، مثل کشوری که در آن زندگی می کنید یا کاری که در حال حاضر انجام می دهید (کار یا تحصیل). بعد  از آن سؤالاتی در مورد تاپیک های آشنا و رایج از شما پرسیده می شود، مثل موسیقی که دوست دارید، آشپزی، آب و هوا یا فیلم هایی که می بیند. معمولا در مورد یک یا دو تاپیک از شما سوال می شود. ممتحن سوالاتی از قبل آماده را از شما می پرسد و به جواب شما گوش می کند. اگر جواب های شما خیلی کوتاه باشد یا سوالاتی مثل Why? یا Why not? شما را ترغیب می کند تا پاسخ های خودتان را گسترش بدهید. در این پارت از یک فرمت سؤال-جواب استفاده می شود و در آن بر توانایی شما در ارائه نظرات و اطلاعات در مورد تاپیک های روزمره تمرکز می شود.

پارت 2 آزمون اسپیکینگ: Individual long turn

3 تا 4 دقیقه

بعد از تمام شدن پارت 1، ممتحن یک تاپیک به شما می دهد و از شما می خواهد تا به مدت 1 تا 2 دقیقه در مورد آن صحبت کنید. تاپیک بر روی یک کارت نوشته شده است و یک برگه کاغذ و مداد هم برای یادداشت برداری به شما داده می شود. بر روی کارت یک speaking prompt و چند نکته که می توانید در صحبت های خودتان پوشش بدهید قرار دارد. قبل از صحبت کردن دقیقا فقط یک دقیقه برای آماده سازی و یادداشت برداری وقت دارید. ممتحن از یک تایمر استفاده می کند و وقتی زمانتان تمام می شود به شما می گوید. ممتحن به شما می گوید چه وقت شروع به صحبت  کنید و به شما یادآوری می‌کند که بعد از دو دقیقه دیگر نمی توانید صحبت کنید. ممکن است او قبل از اینکه به بخش بعدی برود در مورد یکی از چیزهایی که گفته اید از شما سؤال بپرسد. در این پارت توانایی شما در صحبت کردن به مدتی طولانی در مورد یک تاپیک مشخص، با استفاده از زبان درست، و سازمان دهی منطقی ایده های خودتان سنجیده می شود. می توانید از تجربه خودتان در مورد این تاپیک برای تکمیل کردن این پارت استفاده کنید.

پارت 3 آزمون اسپیکینگ: بحث دو طرفه

4 تا 5 دقیقه

سؤالات پارت 3 به تاپیکی که در پارت 2 درباره آن صحبت کرده آید مرتبط است. شما باید به شکلی کلی تر و انتزاعی تر در مورد این تاپیک حرف بزنید تا به ممتحن نشان بدهید می توانید نظرهای خودتان را بیان و توجیه کنید و در مورد این تاپیک تحلیل، بحث و گمانه زنی (speculation) کنید. اگر لانگ ترن شما در مورد یک مکان زیبا در شهر شما بوده است، این پارت می تواند با صحبت کردن در مورد مکان های زیبا شروع شود و اولین سؤال می تواند این باشد: Do you think it’s important to maintain beautiful places in cities? در این پارت ممتحن بیشتر با شما صحبت می کند و ممکن است از شما بخواهد نظرهای خودتان را توجیه کنید و ببیند تا چه حد می توانید ایده های انتزاعی را، در مقایسه با تاپیک های شخصی پارت های 1 و 2، بیان کنید. در پارت 3 توانایی شما در بیان کردن و توجیه کردن نظرهای خودتان و تحلیل کردن، بحث کردن و گمانه زنی در مورد مسائل مختلفی که به تاپیک کلی مورد بحث در پارت 2 مربوط می شوند سنجیده می شود.

10 نکته برای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس IELTS Speaking

ممکن است برای آزمون اسپیکینگ آیلتس اضطراب داشته باشید، ولی با این 10 نکته که متخصصان آیلتس ما در اختیارتان قرار می دهند و تمرین زیاد، به راحتی می توانید اعتماد به نفس لازم را در خودتان ایجاد کنید و به نمره کل (band score) که می خواهید دست پیدا کنید. هم در آیلتس کامپیوتری و هم در آیلتس کاغذی، تست اسپیکینگ رو در رو از 3 پارت تشکیل شده است. با دانستن و درک کردن اتفاقاتی که در این سه پارت می افتند می توانید با آمادگی بیشتری سر جلسه حاضر شوید.

پارت 1

در پارت 1، به مدت 4 تا 5 دقیقه در مورد خودتان با سلام ممتحن خرف می زنید. تاپیک ها می تواند یکی از این موارد باشد:

  • Work
  • Family
  • Home life
  • Personal interests

پارت 2

در پارت 2 آزمون اسپیکینگ یک کارت که یک تاپیک بر روی آن نوشته شده است به شما داده می شود. یک دقیقه به شما فرصت داده می شود تا در مورد این تاپیک یادداشت برداری کنید و برای آماده کردن پاسخ هایتان یک مداد و کاغذ در اختیارتان قرار می گیرد، بعد از آن باید به مدت دو دقیقه در مورد این تاپیک صحبت کنید.

پارت 3

در پارت 3 شما باید در مورد تاپیک پارت 2 به طور مفصل تر با یک ممتحن صحبت کنید. پارت 3 بین 4 تا 5 دقیقه زمان می برد.




نکته 1: در اسپیکینگ آیلتس پاسخ هایتان را حفظ نکنید، مخصوصا در پارت 1.

پاسخ های حفظ شده مانع از آن می شود که ممتحن بتواند مهارت شما در انگلیسی را به درستی بسنجد. ممتحن می تواند تشخیص بدهید که شما پاسخ هایتان را حفظ کرده اید و این اتفاق بر روی نمره کل شما تأثیر می گذارد.

نکته 2: از کلمات قلنبه سلنبه و ناآشنا در اسپیکینگ آیلتس استفاده نکنید

ممکن است بخواهید با کلمات بزرک و پیچیده ممتحن را تحت تأثیر قرار بدهید، ولی محض اطمینان از کلماتی که با آنها آشنا نیستید استفاده نکنید. این احتمال وجود دارد که آنها را غلط تلفظ کنید یا به شکلی اشتباه به کار ببرید. اشتباهات می توانند بر روی نمره کل شما تأثیر بگذارند. از واژگانی که با آنها آشنا هستید و به موضوع مورد بحث مربوط می شوند استفاده کنید. به تاپیک های نکته 10 نگاه کنید و برای کمک به یادگیری کلمات و عبارات بیشتر که به تاپیک های مختلف مربوط می شوند از فهرست واژگان یا نقشه ذهنی (mind map) استفاده کنید.

نکته 3: در اسپیکینگ آیلتس از ساختارهای گرامری مختلف استفاده کنید

وقتی ممتحنهای آیلتس مهارت های شما در اسپیکینگ را می سنجند، برای نمره دادن به شما از ملاک های زیر استفاده می کنند:

  • روانی و انسجام
  • منبع واژگان
  • ساختارهای گرامری مختلف و دقت
  • تلفظ

سعی کنید از ساختارهای گرامری مختلف و جملات ساده و پیچیده برای بیان منظور خودتان استفاده کنید. اشتباهات خودتان را بدانید و با دوستان خودتان به انگلیسی حرف بزنید، یا صدایتان را ضبط کنید تا ببینید می توانید به اشتباهات خودتان پی ببرید. اگر اشتباهی را شنیدید حتما آن را اصلاح کنید. توانایی شما در استفاده درست از ساختارهای گرامری مختلف سنجیده می شود، پس مهم است که توانایی های خود در صحبت کردن راجع به گذشته، حال ‌و آینده را با استفاده از زمان های درست تقویت کنید.

نکته 4: در اسپیکینگ آیلتس نگران لهجه خودتان نباشید

در آزمون حضوری اسپیکینگ یک ممتحن با لهجه های مختلفی آشنایی دارید، پس، برعکس هوش مصنوعی، به خوبی می تواند حرف های شما را بفهمد. اگر منظورتان را به درستی بیان کنید جای هیچ نگرانی نیست. ولی مراقب صداهایی که در ادای آنها مشکل دارید باشید و حتما از استرس (stress) و تن (stress) هم استفاده کنید چون زبان انگلیسی خیلی وابسته به آنها است. با دوستان تمرین کنید و آنها به شما می گویند که چه قسمت هایی از حرف شما را نفهمیده اند.

نکته 5: در اسپیکینگ آیلتس مکث کنید و فکر کنید

هیچ ضرری ندارد که یک مکث کوتاهی کنید و درباره آنچه که می خواهید بگویید فکر کنید. همه ما این کار را برای پردازش کردن سؤالات انجام می دهیم. می توانید برای اینکه به خودتان زمان بدهید از عبارات هایی اینچنینی استفاده کنید:

  • That's an interesting question
  • I have never thought about that, but...
  • Let me see
  • That's a good point
  • That's a difficult question, but I'll try and answer it
  • Well, some people say that is the case, however I think...
  • Let me think about that for a minute




نکته 6: از filler ها در اسپیکینگ آیلتس استفاده نکنید

با اعتماد به نفس صحبت کنید و از filler ها استفاده نکنید. ما معمولا وقتی از filler ها استفاده می کنیم که نمی دانیم چه بگوییم، ولی این به ممتحن نشان می دهید که نمی توانید به زبان یا ایده های مناسب دسترسی پیدا کنید، پس خیلی مهم است که از آنها استفاده نکنید و در مقابل عبارت هایی که در نکته 5 به شما گفتیم را به کار بگیرید. از filler های زیر استفاده نکنید

  • Like
  • You know
  • Umm...
  • Ahh...
  • Ehh...
  • Well
  • Yeah...

نکته 7: دامنه پاسخ های خودتان را در اسپیکینگ آیلتس گسترش بدهید

سعی کنید به طور کامل به سؤالات ممتحن جواب بدهید. جواب های خودتان را گسترش بدهید و منتظر این نباشید که ممتحن برای این منظور از شما سؤال بپرسد. اگر جواب هایتان کوتاه باشند ممتحن تصور می کند که شما نمی توانید به تفصیل در مورد یک تاپیک حرف بزنید. اگر ممتحن می گوید «چرا؟»، او از شما می خواهد برای پاسخ خودتان دلیل بیاورید و با جزئیات بیشری در مورد آن حرف بزنید. 

نکته 8: لبخند زدن به تلفظ شما کمک می کند 

لبخند زدن می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند و این به نوبه خود به تلفظ شما کمک می کند. حتما کلمات را به درستی ادا کنید و دهان خودتان را به اندازه کافی باز کنید تا صداها به وضوح بیرون بیایند. وقتی لبخند می زنیم دهان ما بزرگ می شود و تن صدای ما دوستانه تر می شود. ادای درست و تن صحیح به ممتحن نشان می دهد که می توانید از ویژگی های تلفظی مختلفی استفاده کنید.

نکته 9: در اسپیکینگ آیلتس یکنواخت حرف نزنید

بعضی وقت ها صحبت های ما یکنواخت می شوند و هیچ تنوعی در آنها وجود ندارد. این باعث می شود که به نتوانیم منظورمان را به آسانی بیان کنیم و شنونده نتواند تشخیص بدهد که چه بخش هایی از حرف های ما مهم تر هستند. تأکید گذاشتن بر کلماتی خاص و مکث کردن در بخش هایی مشخص از صحبت هایتان باعث جذاب شدن گفتگوی شما با ممتحن می شود. وقتی کلمات خاصی را برجسته می کنید، مقایسه کردن و مقابله کردن ایده ها با تأکید کردن بر کلمات کلیدی آسان تر می شود. همچنین این کار باعث بهتر شدن جریان مکالمه می شود. پس این نکانت را به خاطر داشته باشید:

  • یکنواخت حرف نزنید
  • برای تأکید بیشتر از استراس و تن استفاده کنید
  • برای کمک کردن به بهبود ریتم مکالمه از حرکت دستانتان استفاده کنید

نکته 10: تاپیک های رایج آیلتس را تمرین کنید

در پارت 2 اسپیکینگ آیلتس از شما خواسته می شود تا در مورد یک تاپیک مشخص به مدت حدودا 2 دقیقه حرف بزنید. در مورد تاپیک های رایج در آیلتس با دوستان، خانواده و همکارانتان حرف بزنید تا با کلمات مربوط به هر تاپیک آشنا بشوید.

موضوعات رایج در اسپیکینگ آیلتس

موضوعات رایج در اسپیکینگ آیلتس عبارتند از:

  • توریسم و سفر (Tourism and travel)
  • تحصیل و آموزش (Education)
  • حمل و نقل (Transport)
  • محیط زیست (Environment)
  • زندگی خانوادگی (Family life)
  • ورزش و تفریح (Sport and recreation)
  • جرم و مجازات (Crime and punishment)
  • اینترنت (The internet)
  • تبلیغات و خرده فروشی (Advertising and retail)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

Spelling و نقش مهم آن در آیلتس

Spelling و نقش مهم آن در آیلتس

در صورت غلط بودن Spelling نمره کامل آن سوال را در آزمون Listening آیلتس از دست میدهید و در آزمون رایتینگ آیلتس هم به همین صورت باعث میشود بخشی از نمره را از دست دهید. در آزمونهای آزمایشی روزهای جمعه موسسه میبینیم که داوطلبهای زیادی چهار تا پنج سوال Listeni ...

بیشتر بخوانید
ارتقاء نمرات اسپیکینگ و لیسنینگ در آیلتس  با SHADOWING

ارتقاء نمرات اسپیکینگ و لیسنینگ در آیلتس با SHADOWING

حتما شنیدید که اگر میخواید نمره ی اسپیکینگ بالایی بگیرید درآیلتس و تافل باید طبیعی حرف بزنید؛ حتما شنیدید که انتخاب لغت هاتون باید دقیق باشه و از کالوکیشن های متنوع در جای درست استفاده بکنید؛حتما شنیدید که ساختارها گرامری در اسپیکینگ آیلتس اگر به جا استفاد ...

بیشتر بخوانید
موضوع جدید در آزمون اسپیکینگ IELTS

موضوع جدید در آزمون اسپیکینگ IELTS

موضوع آشوب و فتنه یکی از جدیدترین موضوعات مکالمه آزمون آیلتس هست که در بخش دوم و سوم قسمت مکالمه آزمون آیلتس این ماه مطرح گردید.در زیر نمونه هایی از سوالات و ایده های مربوط به این موضوع آمده است. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter