مهم ترین نکات اسپیکینگ آزمون آیلتس 2021

مهم ترین نکات اسپیکینگ آزمون آیلتس 2021

یه دلیل اینه که speaking بیشتر یه مهارته تا یه مجموعه از دانش، بنابرین زمان بیشتری طول می کشه تا این مهارت به دست بیاد. بهترین راه پیشرفت در اسپیکینگ تمرین مداوم همراه با گرفتن فیدبک از یه استاده. عدم درک کافی از معیارهای ارزیابی هم می تونه باعث بشه که شرکت کنندگان در آیلتس، به جای مسائل مهم تر، به اشتباه روی یکسری چیزهای دیگه تمرکز کنن. مثلا ممکنه نگران نکات تلفظی ظریف باشن و بخوان که دقیقا مثل یه native speaker صحبت کنن. ممکنه تلاش در این زمینه، تفاوتی رو هم ایجاد کنه اما تلفظ، فقط 25 درصد نمره ی اسپیکینگ رو تشکیل می ده. و حالا، چند درصد نمره speaking  آیلتس رو داشتن یه داستان زندگی جذاب و دونستن راه حل تمام مشکلات دنیا تشکیل می ده؟ صفر درصد!

چیزی که واقعا می تونه بهتون کمک کنه اینه که بدونید چه معیارهایی برای ارزیابی اسپیکینگ ایلتس هست و سعی کنید که به بهترین شکل اون مهارت ها رو به examiner ایلتس ارائه بدید. به همین دلیله که من پایه ی نکاتی که درباره speaking آیلتس می خوام بهتون بگم رو بر نسخه ی عمومیِ نحوه ی ارزیابی اسپیکینگ آیلتس یا همون (Band Descripors Public Version) گذاشتم. من در مقالات قبلی هم یک سری نکات برای گرفتن نمره ی 7 در speaking آیلتس نوشته بودم.

نکته ی اول speaking این است که به حرف زدن ادامه بدید. بر اساس معیار ارزیابی، کسی که نمره ی 7 می گیره:

بدون تلاش قابل توجهی، به مدت طولانی، بدون اینکه انسجام جملاتش از دست بره، صحبت می کنه.

در speaking آیلتس هر چی بیشتر صحبت کنید، نمره تون بالاتر می ره، حتی اگه این منجر به داشتن اشتباهات بیشتر بشه. چون آیلتس اینو می سنجه که چه کار می تونید بکنید، نه اینکه چه کار نمی تونید بکنید. بنابرین تا جایی که می تونید، در جوابِ یه سوال صحبت کنید: تا جایی که دیگه می بینید که ایده هاتون داره تموم می شه یا اینکه دارید همون حرفایی که زدید تکرار می کنید. اگه هم تا جایی صحبت کنید که examiner متوقفتون کنه، که چه بهتر.

طبق نکته ی دوم speaking آیلتس یکی دو تا idiom هم استفاده کنید. بر اساس معیار ارزیابی، کسی که نمره ی 7 می گیره:

از کلماتی که حالت اصطلاحی دارند و کمتر رایج هستند، استفاده می کند و نشان می دهد که از سبک های مختلف و همچنین کالوکیشن ها آگاهی دارد.

Examiner آیلتس، منتظره که در صحبت شما، چیزی فراتر از اون مطالبی که در کتاب ها یادگرفتید به گوشش بخوره و می خواد ببینه که آیا می تونید از یه انگلیسی واقعی و اصطلاحی استفاده کنید یا خیر. بنابرین از یکی دو تا اصطلاح نظیر I’m a bundle of nerves به معنی « من استرس دارم» هم استفاده کنید. می تونید اصطلاحات خوبی رو در این لینک پیدا کنید و حتی برای سیستم iOS نرم افزار idiom هم طراحی شده.




در نکته ی سوم speaking آیلتس سوال رو paraphrase کنید. بر اساس معیار ارزیابی، کسی که نمره ی 7 آیلتس می گیره از paraphrase به طور مؤثری استفاده می کند.

اگه examiner ایلتس سوالی ازتون می پرسه که می تونید paraphrase ش کنید، یعنی می تونید همون معنی رو با کلمات دیگه ای بیان کنید، حتما این کار و بکنید، یه چیزی شبیه این بگید: « Oh, you mean…? » و بعدم در ادامه ش سوال رو paraphrase کنید. این یکی از مؤثرترین راههای نشون دادن یکی از مهارت های محوری ای هست که examiner منتظره بشنوه. سعی کنیده دو سه باری در طول آزمون این کار رو بکنید.

نکته ی چهارم speaking آیلتس، از linking word ها برای متصل کردن جملاتتون استفاده کنید. بر اساس معیار ارزیابی، کسی که نمره ی 7 آیلتس می گیره:

از کلمات ربط و موصولی و کلماتی که نشان دهنده ی سبک صحبت هستند، به راحتی استفاده می کند.

این در انگلیسیِ نرمال یعنی چی؟ یعنی از یک سری عبارات مثل « in other words » ،« also » ،« however » و « on the other hand » برای اتصال ایده هاتون به هم استفاده کنید. Examiner نمی خواد بشنوه که شما صدبار بگید « on the other hand »! پس صدای خودتون رو ضبط کنید و ببینید که اصطلاحی مثل همین « on the other hand » هست که شما بیش از حد ازش استفاده می کنید یا نه. اگه اینطور بود، سعی کنید به جاش یه عبارت دیگه استفاده کنید.

نکته ی پنجم speaking آیلتس، از اشتباهات نترسید. بر اساس معیار ارزیابی، کسی که نمره ی 7 آیلتس می گیره:

اغلب جملاتِ بدون اشتباهی را به کار می برد، هر چند ممکن است بعضی اشکالات گرامری تکرار شوند.

این یعنی ممکنه که هم یه تعداد اشتباه داشته باشید و هم بتونید نمره 7 یا 7.5 آیلتس بگیرید. اما بعضی از شرکت کننده ها نمره شون کم می شه به خاطر اینکه زیادی بابت اشتباهاتشون نگران می شن. در نتیجه خیلی با سرعت کمتری صحبت می کنن و اشتباهاتشون واضح تر می شه! اینکه جملاتتون رو روان بیان کنید از اینکه جملات بدون اشتباهی رو بگید مهم تره ( نکته ی اول رو دوباره ببینید). البته خوب هم هست که اگر اشتباهی داشتید و متوجهش شدید، اشتباهتون رو تصحیح کنید.

و در نهایت باید بدانید که:

  • 1. پیش از شروع آزمون اسپیکینگ آیلتس انگلیسی صحبت کردن را تمرین کنید.
  • 2. برای گفتگو آماده باشید و اعتماد بنفستان را حفظ کنید. این یک مصاحبه ی رسمی نیست پس سخت نگیرید.
  • 3. به دقت به سوالات گوش دهید و بلافاصله پاسخ را بگویید از فکر کردن های طولانی برای پاسخ بپرهیزید. 
  • 4. به پاسخ هایتان اطلاعات بیشتری اضافه کنید. دلیل بیاورید و مثال بزنید که چرا از این عقیده برخوردارید. 
  • 5. تنها بر لغات متمرکز نشوید لغات یک چهارم از نمره ی اسپیکینگ آیلتس شما را تشکیل میدهند. روان، ساده و درست صحبت کنید. 
  • 6. لباس شما تاثیری بر نمره تان ندارد هر چه دوست دارید می توانید بپوشید .این مصاحبه شغلی نیست. پس راحت باشید.
  • 6. دراسپیکینگ آیلتس از طیفی از زمان های گرامری را بکار ببرید.
  • 7. هر دو تلفظ آمریکایی و انگلیسی قابل استفاده هستنددر SPEAKING IELTS ولی از یک تلفظ استفاده کنید. 
  • 8. اگر نیاز بود از ممتحن IELTS بخواهید سوال را تکرار کند.
  • 9. اگر با وجود تکرار سوال هنوز برایتان روشن نیست یا معنی کلمه ای را نمیدانید از او بپرسید.
  • 10. ممتحن برای بخش دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس شما قلم و کاغذ آماده میکند. روی کاغذ یاداشت برداری کنید. او در واقع توجهی به کاغذ شما ندارد بلکه تنها به صحبتهایتان نمره خواهد داد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter