نمره 8 در اسپیکینگ آیلتس

نمره 8 در اسپیکینگ آیلتس

سوالی که از من به‌ عنوان مدرس آیلتس زیاد پرسیده می‌شود، این است که چگونه داوطلبان می‌توانند نمره‌ی خود را برای بخش اسپیکینگ آیلتس بهبود بخشند. در این پُست، قصد دارم درباره‌ی آنچه داوطلبان می‌توانند انجام دهند تا نمره‌ی خود را به باند 8 برسانند، بحث کنم. اگر این هم دغدغه‌ی شماست، پس این مقاله را حتماً بخوانید! قبل از ورود به اصل مطلب، باید معیارهایی را بررسی کنیم که داوطلبان باید برای کسب نمره‌ی بالا در بخش اسپیکینگ آیلتس، آن‌ها را داشته باشند. به داوطلبان در چهار معیار بخش اسپیکینگ، نمره داده می‌شود. تسلط و انسجام، منبع واژگانی، دامنه و صحت گرامری و تلفظ. نمره‌ی اسپیکینگ شما با جمع کردن نمرات تمام این معیارها و سپس تقسیم آن عدد بر چهار برای محاسبه‌ی متوسط نمره محاسبه می‌شود. در این مقاله، ما بارزترین سناریو را در نظر خواهیم گرفت که در آن، با کسب نمره‌ی 8 در هر معیار، نمره‌ی کل اسپیکینگ شما 8 می‌شود.

در ادامه، هر معیار را بررسی خواهیم کرد. اما در ابتدا، می‌خواهم بهترین نکته را به شما بازگو کنم:

نکته‌ی1: هرآنچه می دانید بیان کنید

منظور من از این جمله چیست؟ شما بر اساس توانایی‌هایی ارزیابی می‌شوید که در آزمون اسپیکینگ، از خود نشان می‌دهید. بنابراین، باید میزان توانایی‌های خود را در هر چهار گروه ارزیابی نشان دهید. اگر ایده‌ها و استدلال‌های بسیار خوبی دارید، اما درباره‌ی آن‌ها صحبت نکنید، نمی‌توانید نمره‌ی آن‌ها را بدست آورید. اگر در آزمون اسپیکینگ، زیاد حرف نزنید، چون عصبی هستید یا در ایده‌های‌تان گیر اُفتاده‌اید، نمره‌ی شما احتمالاً آسیب می‌بیند. اگر واژگان زیاد و گرامر پیشرفته‌ای می‌دانید، اما فقط از کلمات و ساختارهای ساده استفاده کنید، این بر نمره‌ی شما اثر می‌گذارد.

نکته‌ی 2: تظاهر به دانستن نکنید!

نکته‌ی دومی که می‌خواهم به شما بگویم، شاید دلسردکننده‌تر به‌ نظر برسد، اما این یک حقیقت است. بسیاری از داوطلبان، توانایی و مهارت‌های خوبی دارند، اما نمی‌دانند چرا نمی‌توانند در آزمون اسپیکینگ، نمره‌ی بالایی کسب کنند. یعنی، آن‌ها در دستیابی کامل به برخی از معیارها در یک نمره‌ی باند خاص، موفق نمی‌شوند. این می‌تواند مربوط به نکته‌ی 1 باشد. اینکه آن‌ها نمی‌توانند توانایی‌های خود را نشان دهند یا ممکن است دانش یا توانایی آن‌ها، از حد تصورشان محدودتر باشد. هرگز ترس به خود راه ندهید، هر داوطلب می‌تواند با توجه به زمان، راهنمایی‌ها و تمرین‌های مناسب، پیشرفت کند.

لازم است که به ‌درستی برای تمام بخش‌های آزمون آماده شوید و درک کنید که معیارها چه‌چیزهایی را ارزیابی می‌کنند. ثبت ‌نام در دوره‌های آمادگی برای آزمون را حتماً در نظر بگیرید. دوره‌های آیلتس موسسه‌ی زبان زنگنه، از مدرسان متخصصی بهره می‌برد که به شما بازخوردهای خوب و نکاتی را برای بهبود مهارت‌های گفتاری و نوشتاری‌تان، ارائه می‌دهند. دریافت بازخوردهای صادقانه و سازنده، برای بهبود مهارت‌های خود، بسیار مهم است.

الان که در مورد نکات کلی صحبت کردم، قصد دارم بیشتر در مورد هر یک از معیارهای ارزیابی و آنچه که باید برای به ‌حداکثر رساندن شانس داشتن نمره‌ی باند 8 در آزمون اسپیکینگ انجام دهید، توضیح دهم.

نکته‌ی 3: انسجام مطالب و تسلط بر پاسخ

برای کسب نمره‌ی 8 در معیار تسلط و انسجام، داوطلبان لازم است که روان صحبت کنند و در صحبت کردن خود، به‌ ندرت درنگ یا خود را تکرار و اصلاح کنند. بسیاری از داوطلبان، اصطلاح 'تسلط' (Fluency) را اشتباه درک می‌کنند. آن‌ها معتقدند این واژه به‌ معنای صحبت با سریعترین زمان ممکن است. اصلاً اینطور نیست. این واژه به ‌معنای آن است که توسعه‌ی عناوین، منسجم و مناسب است. این بدان معناست که ممتحن باید بتواند از آنچه می‌گویید پیروی کند و استدلال‌های شما باید مرتبط باشد.

نکته‌ی 4: سرعت طبیعی در اسپیکینگ، سازماندهی و پیوند ایده ها

خطر سریع صحبت کردن این است که کنترل تلفظ و گرامر شما در سرعت بالا، بسیار دشوارتر می‌شود. همچنین این خطر وجود دارد که ایده‌های شما گیج ‌کننده و غیرمنطقی به نظر برسد، زیرا آن‌ها را بدون فکر کردن به پاسخ خود، ایجاد می‌کنید.




نکته‌ی 5: کسب اطلاعات درباره ی موضوعات مختلف جامعه

نکته‌ی دیگری که به شما در زمینه‌ی تسلط و انسجام و منابع واژگانی اسپیکینگ خود کمک می‌کند، داشتن ایده در مورد موضوعات مختلف است. وقتی برای آزمون آیلتس خود آماده می‌شوید، باید پادکست‌ها، مقالات، تحقیقات علمی، مستندها، برنامه‌های تلویزیونی و غیره را در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات بخوانید یا به آن‌ها گوش دهید. با انجام این کار، می‌توانید دایره‌ی واژگانی خود را براساس مضامین مختلف ایجاد کنید. شما باید آماده باشید که نظرات خود را بیان کنید و سپس آن را با اظهارات پشتیبانی ‌کننده توجیه یا در مورد علل و نتایج نکته‌ای که ذکر کردید، صحبت کنید.

نکته‌ی 6:مراقب اصطلاحات باشید!

با استفاده از منابع واژگانی، اولین معیار برای گرفتن نمره‌ی باند 8، 'توانایی استفاده‌ی آسان و انعطاف ‌پذیر از طیف گسترده‌ای از واژگان برای انتقال معنای دقیق است.' قسمت اول این عبارت، ساده است، اما بیایید درباره‌ی قسمت دوم آن بحث کنیم. 'توانایی استفاده‌ی آسان و انعطاف ‌پذیر از واژگان'، نشان می‌دهد داوطلب دانش کافی و عمیقی در مورد واژگان در طیف گسترده‌ای از موضوعات دارد و به ‌دنبال کلمات یا استفاده از زبان مبهم یا غیردقیق نیست. این معیار همچنین شامل توانایی استفاده‌ی ماهرانه از زبان کمتر متداول و اصطلاحی و قابلیت Paraphrase کردن موثر در صورت لزوم است. بسیاری از داوطلب‌ها فکر می‌کنند که این جمله به‌ معنای استفاده از عبارات‌ها یا اصطلاحات عجیب و غریب است. در واقع، افراد بومی از اصطلاحات عجیب و غریب غالباً استفاده نمی‌کنند.

با این حال، آن‌ها از افعال مرکب و سایر عبارت‌های اصطلاحاتی استفاده می‌کنند. حرف من این است که دانش خود را در مورد افعال مرکب، اصطلاحات و هم نشینی‌ها افزایش دهید. سایت‌ها، مقالات و کتاب‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید موارد فوق ‌الذکر را در آنجا جستجو کنید. ابتدا، آن‌ها را با یک معلم یا فرد انگلیسی زبان بومی بررسی کنید تا ببینید آیا هنوز هم به شکل معمول خود استفاده می‌شوند یا اینکه قدیمی هستند.

نکته‌ی 7: تقویت گرامر

در مورد گرامر، برای گرفتن نمره‌ی باند 8، شما باید توانایی بر طیف گسترده‌ای از ساختارهای گرامری را با درجه‌ی دقت بسیار بالایی، از خود نشان دهید. در تمرینات خود، سعی کنید ساختارهای پیشرفته ‌تری مانند Past Perfect (استمراری)، جملات مجهول، جملات شرطی، افعال کمکی گذشته و غیره را در آن بگنجانید. استفاده از موارد بالا را تمرین کنید تا استفاده از آن‌ها طبیعی به ‌نظر برسد. بخش‌هایی در آزمون وجود دارد که می‌توان یک داستان کوتاه را بیان کرد. بنابراین، این فرصت خوبی برای بروز توانایی‌های خود است. به‌ همین ترتیب، در بخش 3، بحث‌های انتزاعی بیشتری در مورد جامعه و غیره وجود دارد و استفاده از افعال کمکی و جملات شرطی برای بحث در مورد این موضوعات، ضروری است.

نکته‌ی 8: فیلم و سریال های زبان انگلیسی ببینید

در آخر، بیایید تلفظ را بررسی کنیم. برای گرفتن نمره‌ی باند 8، شما باید بتوانید ریتم مناسب را فقط با وقفه‌های گه گاه حفظ کنید و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های مرتبط با تلفظ را از خود نشان دهید. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل: استرس کلمه، استرس جمله، استنباط، لحن و غیره باشد. البته، یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود تلفظ خود، زندگی در یک کشور انگلیسی‌ زبان است، اما این برای همه امکان ‌پذیر نیست! نگران نباشید، به لطف اینترنت، همه‌ی افراد دسترسی به منابع نامحدود زبان انگلیسی برای گوش کردن و تقلید کردن دارند. ذکر این نکته مهم است که نیازی به داشتن لهجه‌ای همچون یک فرد انگلیسی‌ زبان ندارید. هنگام صحبت به زبان انگلیسی، داشتن لهجه‌ی خنثی خوب است. برخی از داوطلبانی که بهترین تلفظ را داشته‌اند، زمان قابل ‌توجهی را صرف تماشای سریال‌های اینترنتی کرده‌اند و الگوهای طبیعی و استرس‌ گذاری‌های زبان انگلیسی را به‌ خوبی فهمیده‌اند.

نکته‌ی 9: تا می‌توانید، تمرین کنید!

اگر می‌توانید دوستان انگلیسی زبان پیدا کنید، این یک روش لذت ‌بخش و موثر برای بهبود توانایی‌های زبان انگلیسی خود است. شما همچنین می‌توانید به‌ عنوان راهنمای تور برای گردشگران انگلیسی‌ زبان شهر خود داوطلب شوید.

نکته‌ی 10: عجله نکنید

همچنین مهم است که به خود زمان کافی برای پیشرفت بدهید. آموزشگاه‌های زبان معمولاً یک دوره‌ی 12 هفته‌ای آموزش تمام‌ وقت را برای بالا بردن نمره‌ی باند پیشنهاد می‌کنند. در نهایت، هرچه بیشتر تمرین کنید و بیشتر مجبور به برقراری ارتباط به زبان انگلیسی شوید، به احتمال زیاد، یک اسپیکر انگلیسی ‌زبان ماهر می‌شوید. برای گرفتن نمره‌ی باند 8 در بخش اسپیکینگ آیلتس، موفق باشید!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

پنج نکته برای آمادگی در رایتینگ تسک 2

اطمینان از خارج نشدن از موضوع، کنترل انسجام متن، استفاده از گرامر و لغات خوب، پرهیز از تکرار، استفاده کافی از جملات پیچیده و کلمات ربط در 280 کلمه و تنها در 40 دقیقه، اصلا کار آسونی نیست. پس نوشتن یک پلان ، ساختار بهتری رو به رایتینگ آیلتس تون میده. این pl ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

پنج نکته برای غلبه بر ترس از آیلتس

برای اونکه این ترس از بین بره، فقط یک راه‌حل وجود داره- تمرین کردن. تمرین کردن اعتماد به نفس رو بالا می‌بره و به شما یاد میده در صورتی‌که یک یا دو سوال رو از دست دادین، چه طوری خودتون رو جمع و جور کنین؛ یعنی چه جوری ادامه داده و به سوالات دیگه پاسخ بدین. ...

بیشتر بخوانید
پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter