مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه ی تحصیل پزشکی در ترکیه و قبرس

مقایسه ی تحصیل پزشکی در ترکیه و قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های تحصیلی پزشکی پیشرفت های قابل توجهی داشته است، و تمامی امکانات تحصیلی پیشرفته را در اختیار دانشجویان قرار داده است. هزینه های تحصیل در این کشور آسان و مقرون به صرفه می باشد به همین دلیل هر ساله افراد زیادی برای ادامه تحصیل دانشگاه های این کشور را انتخاب می کنند. به دلیل اعتبار بین المللی و قدمت دانشگاه های پزشکی قبرس و همچنین همکاری مستقیم دانشگاه های پزشکی این کشور با دانشگاه های مهم و معتبر کشور ترکیه دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های کشور قبرس را انتخاب می کنند.

امکان تحصیل پزشکی در قبرس به زبان انگلیسی وجود دارد و شرط آن این است که دانشجو به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد و مدرک زبان معتبر ارائه نماید. در 4 دانشگاه قبرس که شامل: دانشگاه پزشکی خاورمیانه، دانشگاه اروپایی قبرس، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه نیکوزیای قبرس می شود، متقاضیان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می توانند در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند. طول مدت تحصیل در رشته پزشکی 6 ساله می باشد و نیازی نیست دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه در دوره های مقدماتی شرکت نمایند، زیرا در دوره های تحصیلی تمامی برنامه های اساسی علوم پایه آموزش داده می شوند.

مدت زمان تحصیل پزشکی عمومی در دانشگاه های ترکیه 6 سال می باشد. البته دوره های تخصص پزشکی هم در دانشگاه های این کشور ارائه می شود که دارای شرایط ویژه ای هستند. تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان های ترکی استانبولی و انگلیسی امکان پذیر است. برخی ار دانشگاه های ترکیه نیاز به آزمون تافل یا آیلتس ندارند اما برخی دیگر نیاز به این آزمون و سایر آزمون ها برای ورود خواهند داشت.

اما ساختار آموزشی برای پزشکی در هر سال تحصیلی خاص و متفاوت می باشد. در سال های اول و دوم تحصیل همانند سایر کشور ها آموزش ها بر مبنای علوم پایه می باشد. از سال سوم شما می توانید به صورت تئوری و عملی با بیماری ها آشنا شوید. سال های چهارم و پنجم تحصیل شما تشکیل شده از بخش کارآموزی های بالینی است. آخرین سال تحصیل پزشکی به عنوان یک پزشک آینده دار در بیمارستان دانشگاه سپری می شود. شما وظایف یک پزشک منظم را بر عهده می گیرید. این مرحله مقدماتی آموزش دستیار پزشکی در ترکیه است. در این مرحله دانشجویان حقوق محدودی هم دریافت می کنند. 

دانشگاه های کشور ترکیه در سطح بین المللی بسیار مطرح و معتبر می باشند. دانشگاه های پزشکی این کشور در رتبه بندی های جهانی از اعتبار علمی خوبی برخوردار می باشند. بسیاری از دانشگاه های پزشکی ترکیه با دانشگاه های جهان تفاهم نامه علمی مبنی بر انتقال دانشجو دارند. از آن جا که اساتید دانشگاه های این کشور از کشورهای آمریکا و اروپا می باشند، دانشجویان این فرصت بی نظیر را در اختیار دارند که در حین برخوداری از سطح کیفی بالای آموزشی و تحقیقی در پروژه های مشترک با دانشگاه های برتر و تراز اول جهان شرکت کنند.

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

تحصیل برنامه های پزشکی به زبان انگلیسی، هزینه مقرون به صرفه، محیط امن و دوستانه، آب و هوای دلپذیر مدیترانه ای و محل تلاقی فرهنگ های مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقای همه و همه جزء فاکتورهایی است که تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه را برای اغلب دانشجویان خارجی جذاب می سازد. دانشگاه های پزشکی مختلفی در قبرس و ترکیه وجود دارد که انواع برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارایه می کنند. بنابراین داشتن مدرک زبان و نیز قبولی در آزمون ورودی دو فاکتور اصلی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی قبرس و ترکیه محسوب می شود.

آشنایی با یونان
پارامتر قبرس (Cyprus) ترکیه (Turkey)
مدت تحصیل 6 سال 6 سال
زبان آموزشی زبان انگلیسی زبان ترکی و زبان انگلیسی
اعتبار مدرک مورد تایید GMC, GDC, RCVS, HCPC و همچنین NMC در بریتانیا مورد تایید اغلب وزارتخانه ها و هیئت های پزشکی از سراسر جهان از جمله وزارت علوم ایران
برترین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اروپایی قبرس دانشگاه حاجت تپه

مقایسه پذیرش تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی قبرس همانند دیگر دانشگاه های غربی کمی دشوار و رقابتی است. به همین دلیل متقاضیان باید آمادگی شرکت در یک آزمون ورودی را داشته باشند. معمولا آزمون ورودی رشته های پزشکی قبرس آزمونی چند گزینه ای متشکل از دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی می باشد. علاوه بر این، شما برای تحصیل پزشکی در قبرس نیازمند ارایه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) نیز هستید. دانشجویان بین المللی از این طریق می توانند در دانشگاه های پزشکی قبرس پذیرش گرفته و وارد دوره 6 ساله آموزش پزشکی شوند.

اما ساختار تحصیل پزشکی در ترکیه به صورت ساختار شش ساله بوده و سالهای اول و دوم مربوط به آموزش علوم پایه و سال سوم همراه با معرفی تئوری و عملی بیماری ها، تشخیص و درمان آنها توام می باشد. سال چهارم و پنجم مربوطی به انترن شیپی کیلینیکی و سال ششم نیز مشتمل بر کار طبابت در بیمارستان های علوم پزشکی ترکیه می باشد. اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه نیازمند قبولی در آزمون YOS می باشید. این آزمون دارای 80 سوال درباره تست هوش (45 سوال) و ریاضیات (35 سوال) از پایه دهم متوسطه است.

مقایسه دانشگاه های پزشکی قبرس و ترکیه

تحصیل پزشکی در قبرس در بین دانشجویان پزشکی بین المللی از یک محبوبیت خاصی برخوردار است. برنامه های دکتر پزشکی (M.D) در قبرس در دو دانشگاه معروف قبرس یعنی دانشگاه اروپایی قبرس و دانشگاه نیکوزیا تحت مدیریت و نظارت دانشگاه سنت جورج لندن به دانشجویان متقاضی ارایه می شود. اما 4 دانشگاه پزشکی قبرسی برنامه های پزشکی کارشناسی و کارشناسی ارشد (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و …) خود را به زبان انگلیسی ارایه می دهند. این دانشگاه ها شامل دانشگاه نیکوزیا، دانشگاه اروپایی قبرس (EUC)، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشکده پزشکی دانشگاه خاور نزدیک (NEU) می باشد.

دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه نیز دارای اعتبار جهانی بسیاری بوده و در نزد دانشجویان ایرانی از جایگاه مناسبی برخوردارند. این دانشگاه ها هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی وجود دارد و معمولا نیز برنامه های پزشکی را به دو زبان اصلی انگلیسی و ترکی ارایه می کنند. از برترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه می توان به ترتیب به دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، داشگاه آنکاراُ دانشگاه اژه، دانشگاه مرمره، دانشگاه دوکوز ایلول، دانشگاه کوچ و … اشاره نمود.


مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

یکی از موارد بسیار مهم از مبحث مقایسه تحصیل پزشکی قبرس و ترکیه درباره شهریه های تحصیلی است. به خاط داشته باشید که هزینه تحصیل در قبرس اغلب با توجه به مقطع و نوع رشته تحصیلی متفاوت است. معمولا شهریه های سالیانه دانشجویان کارشناسی در قبرس زیر 3500€ (یورو) و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) معمولا بین 2000€ الی 2500€ (یورو) برآورد می شود. اما شهریه دانشجویان رشته های پزشکی همانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … حدود 7000€ (یورو) می باشد.

اما اکنون به بررسی هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2022 می پردازیم. ابتداء باید بدانید که شهریه اخذ شده از دانشجویان خارجی در ترکیه بین انواع دانشگاه های پزشکی و حتی با توجه به رشته های مختلف تحصیلی متفاوت است. هزینه سالیانه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه $500 الی $2000 (دلار) و در دانشگاه های خصوصی این کشور بین $10000 تا $25000 (دلار) متفوت است.

مقایسه هزینه زندگی در قبرس و ترکیه

اما درباره وضعیت هزینه زندگی در قبرس می توان چنین گفت که هزینه خورد و خوراک در قبرس ارزان بوده، هزینه حمل و نقل نسبتا پایین و اجاره بها در حد معقولی قرار دارد. به طور متوسط، هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در قبرس مابین 300€ الی €650 (یورو) می باشد. اما هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در ترکیه حدود 326€ تا 453€ (یورو) می باشد که در قیاس با قبرس نسبتا ارزانتر است. 

نکته مهمی که نباید درباره این هزینه ها فراموش کرد اینکه هزینه اجاره خانه در قبرس بسیار بالاتر از ترکیه است. مثلا اجاره ماهانه یک آپارتمان تک خواب در قبرس حدود 580€ (یورو) در حالیکه اجاره آپارتمانی با همین شرایط در ترکیه حدودا 208€ (یورو) می باشد. 

شرایط ویزای دانشجویان پزشکی قبرس و ترکیه

ترکیه و قبرس دو کشور حوزه مدیترانه با دانشگاه ها و کالج های معروف می باشند که سالانه هزاران دانشجو را به خود جلب می کنند. اما برای تحصیل در این دو کشور شرایط عمومی و اختصاصی لازم است که یکی از این شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و قبرس می باشد. جهت تحصیل دانشگاهی در ترکیه ابتداء شما باید از یک دوره تحصیلی در دانشگاه های ترکیه اخذ پذیرش نموده و سپس درخواست ویزای تحصیلی از سفارت این کشور دهید. همچنین شما برای تحصیل در دانشگاه های قبرس نیازمند اخذ ویزای تحصیلی با ارایه مدارک زیر به سفارت این کشور می باشید:

  • فرم درخواست پذیرش تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی معتبر
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • نامه پذیرش دانشگاهی
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های قبرس
برترین دانشگاه های قبرس

هزینه‌ی تحصیل پایین و موقعیت مکانی مناسب، قبرس را به مقصد محبوبی برای دانشجویان خارجی تبدیل ساخته که سالانه حدود 10 هزار دانشجو برای تحصیل به این کشور می‌آیند. بسیاری از دوره‌های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. جزیره‌ی قبرس دارای گذشته‌ی غ ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنیم؟
چگونه برای ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنیم؟

اگر یک شهروند غیر اتحادیه‌ی اروپا هستید که به‌دنبال تحصیل در قبرس می‌باشید، باید برای دریافت ویزای دانشجویی و مجوز اقامت موقت اقدام کنید. اخذ ویزای دانشجویی به شما این امکان را می‌دهد که قانوناً تا 90 روز وارد قبرس شوید و در این کشور بمانید. اگر دوره‌‌ی تح ...

بیشتر بخوانید
فرایند پذیرش قبرس برای دانشجویان بین المللی
فرایند پذیرش قبرس برای دانشجویان بین المللی

آیا علاقه‌مند به تحصیل در قبرس هستید؟ ما در خدمت شما هستیم تا کمک‌تان کنیم که این روند کمی ساده‌تر شود. فرایند پذیرش در دانشگاهی در قبرس ممکن است با آنچه که قبلاً به آن عادت داشته‌اید، فرق کند. بنابراین، اگر سوال خاصی دارید، حتماً با دانشگاهی که به آن درخو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: