مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس

بواسطه‌ی وجود یک سیستم آموزشی معتبر، شهریه‌های مناسب و جاذبه‌های توریستی، قبرس در بین دانشجویان خارجی محبوبیت فزاینده‌ای دارد. هزینه‌ی تحصیل در قبرس در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی اروپایی پایین‌تر است و جرم و جنایت نیز تقریباً در این کشور وجود ندارد. شما همچنین این شانس را خواهید داشت که بسته به محل تحصیل خود، زبان دوم، یونانی یا ترکی را نیز انتخاب کنید. با این حال، زبان انگلیسی به‌شکل وسیعی در قبرس صحبت می‌شود. علاوه بر این، قبرس از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است و سواحل شنی، جنگل‌های سبز و خرابه‌های باستانی نیز در آن خودنمایی می‌کند که این مسئله این کشور را به مقصدی ایده‌آل برای ادامه تحصیل و وسیع کردن اُفق‌های فرهنگی خود تبدیل ساخته است.

دانشگاه‌های قبرس

بخش آموزش عالی در قبرس، ترکیبی از موسسات دولتی و خصوصی و همچنین تعدادی کالج خصوصی است. دانشگاه‌های قبرس دوره‌‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را مشابه دوره‌‌های تحصیلی در بریتانیا برگزار می‌کنند.

سه دانشگاه دولتی در قبرس وجود دارد:

  • دانشگاه صنعتی قبرس (CUT)
  • دانشگاه آزاد قبرس (OUC)
  • دانشگاه قبرس (UCY)

پنج موسسه‌ی آموزش عالی، بخش آموزش عالی خصوصی قبرس را تشکیل می‌دهند:

  • دانشگاه اروپایی قبرس (EUC)
  • دانشگاه فردریک
  • دانشگاه نئاپولیس پافوس (NUP)
  • دانشگاه مرکزی لنکاوی (UCLan) قبرس
  • دانشگاه نیکوزیا

دانشگاه‌های موجود در بخش قبرس شمالی، تحت قانون مجزای جمهوری ترک‌نشین قبرس شمالی فعالیت می‌کنند.

دوره‌های تحصیلی در قبرس

دوره‌های کارشناسی هم در موسسات دولتی برگزار می‌شود و هم در موسسات خصوصی و معمولاً هم چهار سال به طول می‌انجامد. برنامه‌های تحصیلی موجود، رشته‌های گوناگونی همچون علوم انسانی، علوم، مهندسی و فن‌آوری، تجارت، ریاضیات، پزشکی، حقوق و علوم اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

تحصیل کارشناسی در قبرس

برای پذیرش در مقطع کارشناسی، به گواهی‌نامه‌ی پایان تحصیلات مدرسه و شرکت در آزمون مرکزی پذیرش نیاز است. شما از طریق مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها، سمینارها و کار گروهی و پروژه‌ای، درس‌ها را فرا خواهید گرفت. مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، اما اگر زبان انگلیسی، زبان مادری شما نیست، باید تسلط خود را به آن ثابت کنید.


مقطع کارشناسی ارشد در قبرس

مقطع کارشناسی ارشد در قبرس با همین مقطع در بریتانیا برابری می‌کند. دوره‌ها معمولاً 1 یا 2 سال طول می‌کشد و می‌توان در آن‌ها به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت شرکت کرد. متقاضی باید در دوره‌ی کارشناسی شرکت کرده باشد تا در یک دوره پذیرفته شود. همچنین ممکن است مجبور شوید در یک مصاحبه‌ی کارشناسی ارشد شرکت کنید. سال تحصیلی در قبرس به 2 ترم تقسیم می‌شود و از سپتامبر تا مه در دانشگاه‌های دولتی جریان دارد. امتحانات میان‌ترم غالباً در ماه‌های اکتبر و مارس و امتحانات نهایی نیز در پایان هر ترم برگزار می‌شود. تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بین ماه‌های اکتبر و ژوئن برگزار می‌شود.

مقطع دکترا در قبرس

متقاضیان مقطع دکترا باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی مرتبط خود باشند. دوره‌ی دکترا در دانشگاه‌های دولتی شایع‌تر است و معمولاً سه سال به‌طول می‌انجامد و شامل گذراندن واحدها و نوشتن یک پایان‌نامه است. رشته‌‌های اصلی تحصیلی در مقطع دکترا عبارتند از:

  • اقتصاد و مدیریت
  • مهندسی
  • علوم سلامت
  • علوم انسانی
  • قانون
  • علوم کاربردی
  • علوم اجتماعی و آموزش

هزینه‌های تحصیلی دوره‌ی آموزشی در قبرس

شهریه‌های دانشگاه‌ها توسط خود موسسات آموزشی جداگانه تعیین می‌شود. بنابراین، شما باید با دانشگاه انتخابی خود تماس بگیرید تا با رقم دقیق شهریه آشنا شوید. هزینه‌های دوره بسته به نوع و محل تحصیل شما متفاوت خواهد بود. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کل کمتر از بریتانیاست و موسسات دولتی غالباً از همتایان خصوصی خود ارزان‌تر هستند. به‌عنوان یک راهنمای کلی، دانشجویان کارشناسی ارشد باید انتظار داشته باشند که سالانه بین 5000 تا 10000 یورو هزینه کنند. دوره‌های MBA و دکترا گران‌تر است. دانشجویان غیر اتحادیه‌ی اروپا احتمالاً بیش از دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا هزینه‌ی تحصیل پرداخت می‌کنند.


بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی در قبرس

بورسیه‌های دولتی که معمولاً 10 تا 20 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد که عملکرد علمی برجسته‌ای از خود نشان می‌دهند. دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه قبرس به دانشجویان خارجی از طریق دستیاری بورسیه می‌دهند. این بورسیه شامل کمک به آموزش، درجه‌بندی و نظارت آزمایشگاهی است.

ویزای دانشجویی قبرس

دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا برای تحصیل در قبرس، نیازی به اخذ ویزا ندارند. پس از ورود به قبرس، باید اسناد زیر را به دفتر پذیرش موسسه‌ی انتخابی خود تحویل دهید:

  • فُرم درخواست تکمیل شده
  • هزینه‌ی درخواست
  • 4 قطعه عکس گذرنامه
  • کپی مدارک تحصیلی خود
  • مدرکی مبنی بر تسلط به زبان انگلیسی
  • یک فتوکپی از پاسپورت خود
  • گواهی عدم سوءپیشینه‌ی از نیروی پلیس کشور زادگاه‌تان

علاوه بر موارد فوق، دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا باید برای اخذ مجوز اقامت موقت، به اداره‌ی ثبت احوال و مهاجرت درخواست دهند.

دانشجویان غیر اتحادیه‌ی اروپا، از جمله دانشجویان بریتانیایی، برای تحصیل در قبرس، به ویزا نیاز دارند.

ویزا فقط برای دانشجویان تمام‌وقتی صادر می‌شود که حداقل 12 واحد در هر ترم دارند. 2 تا 3 ماه قبل از شروع دوره‌ی تحصیلی خود، باید به سفارت قبرس در کشور خود درخواست دهید. شما باید در یک مصاحبه‌ی ویزا شرکت کنید و در جلسه‌ی مصاحبه، باید مدارکی همچون معاینه‌های پزشکی و اسناد حمایت مالی و گواهی‌های عدم سوءپیشینه را ارائه دهید.دانشجویان غیر اتحادیه‌ی اروپا نیز باید ظرف 7 روز پس از ورود به قبرس، در شعبه‌ی اتباع خارجی پلیس منطقه ثبت‌نام کنند.

چگونه برای تحصیل در قبرس درخواست دهیم

درخواست‌ها معمولاً مستقیماً از طریق پُست به موسسه‌ی آموزشی ارسال می‌شوند و فُرم‌های درخواست نیز از وب‌سایت رسمی آن موسسه قابل‌دانلود هستند. با این حال، هر موسسه شرایط پذیرش خود را داراست. بنابراین، باید با دفتر پذیرش دانشگاه خود مشورت کنید تا با جزئیات خاص پذیرش در آن موسسه‌ی آموزشی آشنا شوید. برای درخواست دادن، باید از یک سال قبل آماده باشید. برخی از برنامه‌های تحصیلی شما را ملزم به شرکت در آزمون ورودی یا مصاحبه‌ی پیش از ورود می‌کنند. همچنین باید هزینه‌ی درخواست پذیرش را نیز بپردازید. معمولاً باید پاسپورت، کارت شناسایی و گواهی‌نامه‌های تحصیلی خود را نیز در کنار فُرم درخواست‌تان ارائه دهید. شما همچنین باید ثابت کنید که می‌توانید از نظر مالی پشتیبان خود باشید و هزینه‌های تحصیل‌تان را پیشاپیش پرداخت کنید.

شرایط زبانی برای تحصیل در قبرس

دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، در حالیکه دانشگاه‌های دولتی برخی دوره‌ها را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند.

قبل از ثبت‌نام، دانشگاه‌ها به مدرک تسلط متقاضی به زبان انگلیسی نیاز دارند. هیچ سیستم رسمی برای آزمون زبان وجود ندارد. بنابراین، شرکت در آیلتس (سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی) را در نظر بگیرید. برای دانشجویان بدون تسلط کافی به زبان انگلیسی، یک ماه آموزش فشرده‌ی رایگان زبان انگلیسی برگزار می‌شود. موسسات آموزشی در قبرس همچنین ممکن است از دانشجویان خارجی بخواهند که تسلط قابل‌قبولی به زبان یونانی داشته باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های قبرس
برترین دانشگاه های قبرس

هزینه‌ی تحصیل پایین و موقعیت مکانی مناسب، قبرس را به مقصد محبوبی برای دانشجویان خارجی تبدیل ساخته که سالانه حدود 10 هزار دانشجو برای تحصیل به این کشور می‌آیند. بسیاری از دوره‌های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. جزیره‌ی قبرس دارای گذشته‌ی غ ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنیم؟
چگونه برای ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنیم؟

اگر یک شهروند غیر اتحادیه‌ی اروپا هستید که به‌دنبال تحصیل در قبرس می‌باشید، باید برای دریافت ویزای دانشجویی و مجوز اقامت موقت اقدام کنید. اخذ ویزای دانشجویی به شما این امکان را می‌دهد که قانوناً تا 90 روز وارد قبرس شوید و در این کشور بمانید. اگر دوره‌‌ی تح ...

بیشتر بخوانید
فرایند پذیرش قبرس برای دانشجویان بین المللی
فرایند پذیرش قبرس برای دانشجویان بین المللی

آیا علاقه‌مند به تحصیل در قبرس هستید؟ ما در خدمت شما هستیم تا کمک‌تان کنیم که این روند کمی ساده‌تر شود. فرایند پذیرش در دانشگاهی در قبرس ممکن است با آنچه که قبلاً به آن عادت داشته‌اید، فرق کند. بنابراین، اگر سوال خاصی دارید، حتماً با دانشگاهی که به آن درخو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: