مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱

تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱

آزمون SAT در گروه آزمون های استعداد تحصیلی است که در آن توانایی های فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد و مدرک این آزمون جز مدارک لازم برای پذیرش در دوره ی کارشناسی در اکثر دانشگاه های آمریکا و دانشگاه های کشورهای کانادا، استرالیا، نروژ، ترکیه و انگلستان است. آزمون SAT در دو ماژول جنرال و سابجکت برگزار می شود. آزمون SAT جنرال از مباحث ریاضیات، ریدینگ و رایتینگ هستند. در آمریکا این آزمون سالی 7 بار برگزار می شود و داوطلبین بین المللی می توانند در ماه های آگوست،سپتامبر، اکتبر، دسامبر، مارچ و می در این آزمون شرکت کنند. آزمون ست یا همان SAT، در کشور آمریکا، کانادا، استرالیا، آرژانتین و تعدادی زیادی از کشورهای دیگر هم برگزار می گردد و این آزمون هم در قالب کنکور ورودی دانشگاه ها در این کشورهاست.

آزمون یوس توسط وزارت علوم کشور ترکیه برگزار می گردید اما در حال حاضر این آزمون توسط هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می شود. بنابراین شما در ابتدا می بایست دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایید، سپس به جدول زمان بندی تاریخ های برگزاری این آزمون در دانشگاه مورد نظر رجوع کرده، زمان مورد نظر برای شرکت در آزمون را انتخاب کرده و اقدام به ثبت نام در آزمون یوس نمایید. مد نظر داشته باشید که بعضی از دانشگاه های ترکیه در سایت رسمی دانشگاه اعلام کرده اند که نمره ی قبولی در آزمون یوس سایر دانشگاه ها را هم قبول می کنند.

دانشگاه های ترکیه در سال های اخیر محبوبیت رو به رشدی بین دانشجویان بین المللی پیدا کرده اند و هر ساله تعداد دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند رو به افزایش است. اما در این کشور هم مانند سایر کشورها دانشگاه هایی با کیفیت های بالا، متوسط و پایین وجود دارد، اما بطور کلی دانشگاه های کشور ترکیه از اعتبار بالایی در سطح بین الملل برخوردار هستند و از طریق برنامه هایی مانند تبادل دانشجو مثل برنامه اراسموس و یا برنامه ی مولانا با دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی و آسیای در ارتباط هستند.

متقاضیان با درس خواندن در ترکیه و اقامت در این کشور می توانند از مزیت های فراوانی برخوردار شوند. از مهم ترین مزیت های تحصیل در ترکیه می توان به نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ ایران و ترکیه اشاره کرد.

برخی از مهم ترین مزیت های تحصیل و اقامت در ترکیه عبارت است از:

  • عدم نیاز به صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی
  • پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل
  • اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی در بین کشورهای جهان
  • برخورداری از بورسیه های تحصیلی
  • مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه های ترکیه از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان یافتن کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی
  • اخذ کمک هزینه و وام های دانشجویی
  • امکان تبادل دانشجویان با کشورهای اروپایی و آمریکا
  • مطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا
  • وجود دانشگاه های مجهز و مدرن و جهانی
  • بالا بودن امنیت اجتماعی و کیفیت زندگی
  • امکان صدور مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در این کشور با مشکلاتی مواجه می باشند. از شرایط درس خواندن در ترکیه توجه به مزیت ها و معایب با هم می باشد. یکی از مهم ترین معایب تحصیل در ترکیه عدم تسلط ترک زبان ها به زبان انگلیسی و سختی فراگیری زبان ترکی برای ایرانی ها می باشد. بالا بودن هزینه های بهداشتی و درمانی و همچنین بالا بودن اجاره بهای آپارتمان ها برای تحصیل در استانبول و آنکارا می باشد. برخی از معایب تحصیل در ترکیه عبارت است از:

  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فقط با دارا بودن مهارت زبان ترکی
  • بالا بودن هزینه های تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی
  • کمبود خوابگاه ها در دانشگاه های دولتی

در سال 2021 ، وزارت علوم، مدرکِ 30 دانشگاه و وزارت بهداشت مدرکِ 15 دانشگاه این کشور را به عنوان دانشگاه های مورد تائید اعلام کرده است. پس اگر میزان اعتبار مدرک برای شما مهم هست باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید و قبل از اقدام برای اخذ پذیرش در این کشور حتما لیست بروز شده ی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت را از سایت رسمی هر وزارت خانه بررسی کنید.

سیستم آموزشی در کشور ترکیه کاملا شبیه به سیستم آموزشی در ایران هست. قابلیت ارتباط دانشجو با استاد از طریق ایمیل، شماره تلفن و یا شبکه های اجتماعی و یا حتی سیستم آموزش مربوط به هر دانشگاه امکان پذیر هست و البته این موضوع با توجه به شرایط اعتباری و فرهنگی هر دانشگاه و حتی خود استاد متفاوت هست. در کشور ترکیه هم بعضی از اساتید رویکرد بسیار صمیمانه با دانشجو دارند و بعضی ها رسمی و بسیار سخت گیرانه عمل می کنند. اما در کل امکان ارتباط برقرار کردن از طرف دانشجو با استاد سخت نیست به ویژه اگر زبان ترکی بلد باشید و بتوانید به این زبان با اساتید ارتباط برقرار کنید.

کشور ترکیه محل امنی برای دانشجویان بین المللی فارغ از سن و جنسیت هست و شاید همین امر باعث رشد و افزایش نرخ سالانه حضور دانشجویان بین المللی در این کشور شده است. با توجه به آخرین آمار از سال 2020 بالای 150 هزار دانشجوی بین المللی در کشور ترکیه مشغول به تحصیل هستند که دانشجویان ایرانی از نظر تعداد بعد از دانشجویان کشورهای سوریه، آذربایجان و ترکمنستان در رده ی چهارم قرار دارد.

مردم ترکیه عموما خون گرم هستند و رفتار های نژادپرستانه در بین مردم این کشور عموما به ندرت وجود دارد؛ به ویژه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و دینی که با ایرانی ها احساس می کنند، همیشه به ایرانی ها به چشمِ ملتِ دوست و برادر نگاه می کنند و قشر آکادمیک که از لحاظ فرهنگی در رده ی بالاتری قرار دارند، احترام زیادی برای تاریخ و فرهنگ کشور ایران قائل هستند. اکثریت مردم ترکیه دانشجویان بین المللی رو مورد احترام قرار می دهند، بطوری که همیشه در مسیر راهنمایی و کمک به این قشر از دانشجویان بوده اند.

همچنین سازمان هایی تحت عنوان سازمانِ حمایت از دانشجویان در کشور ترکیه در حال فعالیت هستند که همه ساله به حدود 7,000 الی 9,000 نفر از دانشجویان خارجی، برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه، بورس کامل اهدا می کنند. برای مهاجرت به این کشور و تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه، در ابتدا رشته ی انتخابی و بعد از آن دانشگاه مورد نظر تعیین کننده این است که باید زبان انگلیسی بلد باشید یا زبان ترکی. اما بطور کلی برای تحصیل در دوره های آموزشی که به زبان ترکی ارائه می شوند، داشتن مدرک زبان ترکی یا همان تومر (TOMER) و برای تحصیل در دوره های آموزشی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، داشتن مدرک تافل (TOEFL) الزامی است. دانشجویان بین المللی می توانند بعد از اخذ پذیرش و قبولی در آزمون یوس و ثبت نام در دانشگاه در مقطع کارشناسی، شروع به گذراندن دوره آموزش زبان ترکی نمایند و یا مدرک بین المللی تافل ارائه کنند. پیرو دستور وزارت آموزش عالی کشور ترکیه، ارائه ی مدرک آیلتس برای اغلب دانشگاه های این کشور مورد قبول نیست و دارا بودن مدرک تافل نسبت به مدرک آیلتس ارجعیت دارد. افرادی که قصد گذراندن دوره های زبان ترکی و یا زبان انگلیسی در کشور ترکیه را دارند، می توانند پس از ثبت نام در مراکز آموزشی معتبر، از اداره ی مهاجرت برای طول مدت تحصیل خود، درخواست ویزای دانشجویی نمایند.

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل دانش آموزان در مدارس دولتی به زبان ترکی و به صورت رایگان می باشد. اما دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس خصوصی و به زبان انگلیسی را دارند، باید هزینه تحصیل را پرداخت کنند. از برترین مدارس خصوصی ترکیه مدرسه بین المللی MIF در شهر ازمیر و مدرسه بین المللی استانبول را می توان نام برد. هزینه های تحصیل در استانبول و شهرهای دیگر در مدارس خصوصی در حدود 7000 دلار تا 30.000 دلار می باشد.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی و لیسانس باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 5 تا 6.5 باشند. دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه دبیرستان نیز از مدارک مهم اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس ترکیه می باشد. اساس دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی بر طبق معدل دیپلم دبیرستان و پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه ها می باشد. از برترین رشته های تحصیلی برای مقطع کارشناسی رشته های تجارت و مدیریت، مهندسی، روابط بین الملل، گردشگری، فناوری اطلاعات و تجارت بین الملل را می توان نام برد. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی یا لیسانس این کشور چهار سال می باشد.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای مدرک کارشناسی باشند. مدت زمان تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد در حدود 2 سال می باشد. دارا بودن مدرک مهارت زبان آیلتس 6 تا 6.5 برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد ترکیه الزامی است. از مهم ترین رشته های کارشناسی ارشد برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توان رشته حقوق، فناوری اطلاعات، مدیریت تجاری، حسابداری، مهندسی صنایع، زیست شناسی، ژنتیک، اقتصاد بین الملل، مطالعات فرهنگی و روابط بین الملل را نام برد.




تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

  • متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی دوره دکتری ترکیه باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته تحصیلی دکتری باشند. دارا بودن نتیجه آزمون ALES و یا GMAT و یا GRE، دارا بودن مقاله های پژوهشی، دارا بودن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد و  مدرک مهارت زبان انگلیسی از مهم ترین مدارک برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری می باشد.
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6.5 به بالا برای اخذ پذیرش دکتری الزامی است.
  • مدت دوره تحصیل در مقطع دکتری در حدود 4 سال است.

 آزمون های YOS و SAT

متقاضیان برای اخذ پذیرش کارشناسی و لیسانس دانشگاه های ترکیه باید دارای نمره لازم از آزمون های یوس YOS و یا ست SAT باشند. هر دانشگاه این آزمون ها را بر اساس شرایط خاص خود برگزار می کند. آزمون یوس شامل سوال هایی در درس ریاضیات، هندسه، هوش، پرابلم و منطق و زبان ترکی می باشد. اگر متقاضی فاقد تسلط و مهارت به زبان ترکی است، می تواند در دوره های آمادگی زبان ترکی در این کشور شرکت کند و با کسب نمره لازم در آزمون تومر TOMER تحصیل در دانشگاه را شروع کند. آزمون ست SAT یک آزمون استاندارد برای پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه می باشد که شامل درس ریاضیات، و درک مطلب است. مدارک لازم ویزای تحصیلی متقاضی برای تحصیل در استانبول و آنکارا و تحصیل در ترکیه پزشکی و رشته های دیگر باید در ابتدا از دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی اخذ کند. متقاضی پس از اخذ پذیرش تحصیلی باید مدارک لازم را برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهد. از جمله مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی موارد زیر را می توان نام برد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه
  • گواهی تمکن مالی کافی به همراه پرینت حساب بانکی
  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی ترکیه
  • گواهی اجاره محل اقامت و یا رزرو هتل
  • آخرین مدرک و سوابق تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • بلیط برگشت به ایران رزرو شده
  • بیمه مسافرتی معتبر

تحصیل در ترکیه و بورسیه تحصیلی

متقاضیان در مورد نحوه تحصیل در ترکیه و برخورداری از بورسیه های تحصیلی باید دارای شرایط خاص باشند. از جمله این شرایط می توان به دارا بودن معدل درسی عالی، پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه، دارا بودن سوابق تحصیلی عالی و همچنین دارا بودن مقاله های علمی تحصیلی اشاره کرد. همچنین دارا بودن نتیجه آزمون های بین المللیGMAT، GRE و SAT برای اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه الزامی است. متقاضی با اخذ بورسیه های تحصیلی از پرداخت هزینه خوابگاه، هزینه شهریه، بیمه درمانی و هزینه دوره آمادگی زبان ترکی معاف می شود. متقاضیان برای دریافت بورسیه تحصیلی دارای محدودیت سنی زیر 35 سال می باشند. دارا بودن حداقل معدل 15 برای متقاضیان الزامی است. از مهم ترین بورسیه های تحصیلی بورسیه بانک توسعه اسلامی ISDB، بورسیه TUBITAK، بورسیه تحصیلی دانشگاه عبدالله گل و بورسیه TURKIYE BURSLARI می باشند.

تحصیل در برترین دانشگاه های ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توانند دانشگاه های خصوصی و یا دولتی این کشور را انتخاب کنند. از مجموع 200 دانشگاه ترکیه 10 دانشگاه دارای رتبه های برتر در رتبه بندی و رنکینگ های جهانی برترین دانشگاه های جهان QS می باشند.

  • دانشگاه کوچ با رتبه جهانی 448
  • دانشگاه بیلکنت با رتبه جهانی 456
  • دانشگاه صابانچی با رتبه جهانی 501-510
  • دانشگاه فنی خاورمیانه با رتبه جهانی 551-560
  • دانشگاه بوغازیچی با رتبه جهانی 571-580
  • دانشگاه فنی استانبول با رتبه جهانی 651-700
  • دانشگاه آنکارا به رتبه جهانی 801-1000
  • دانشگاه قاضی با رتبه جهانی 801-1000
  • دانشگاه حاجت تپه با رتبه جهانی 801-1000




تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

متقاضیان می توانند در ترکیه به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی تحصیل کنند. البته زبان تدریس در بیشتر دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی و ترکی است. دانشگاه های انگلیسی زبان بیشتر در شهرهای استانبول و آنکارا قرار دارند. تحصیل در دانشگاه استانبول به زبان انگلیسی می باشد. دانشگاه بیلکنت و دانشگاه فنی خاورمیانه نیز به زبان انگلیسی تدریس می کنند. رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، مترجمی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، تدریس زبان انگلیسی و تجارت بین الملل برای مقطع کارشناسی می باشد. رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل برای مقطع کارشناسی ارشد می باشد. متقاضیان می توانند رشته های مهندسی کامپیوتر و زبان و ادبیات انگلیسی را به زبان انگلیسی در مقطع دکتری ترکیه تحصیل کنند.

کار دانشجویی در ترکیه

از شرایط درس خواندن در ترکیه می توان به اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی و اشتغال ضمن تحصیل را نام برد. متقاضیان با کار و اشتغال دانشجویی نه تنها می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در ترکیه را تأمین کنند، بلکه می توانند برای کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی نیز تجربه کاری کسب کنند. متقاضیان با اخذ این مجوز می توانند تا کمتر از 30 ساعت در هفته به اشتغال بپردازند.

  • کار در قسمت های اداری و کتابخانه دانشگاه، کار در رستوران و کافی شاپ، پرستاری از کودکان و بیماران و فروشندگی از جمله کار و اشتغال با اخذ مجوز کار دانشجویی می باشد.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه های ترکیه حقوق دریافت کنند.
  • دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و یا دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی می توانند با تدریس به دانشجویان سال های پایین تر کسب درآمد کنند.

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

به طور کلی تحصیل و زندگی در ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. یکی از مهم ترین مزیت های تحصیل در ترکیه تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی و به زبان ترکی می باشد.

  • هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه ماهانه در حدود 400 دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل در دوره دکتری سالانه در حدود 600 دلار تا 900 دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان سالانه حدود 5000 تا 20000 دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی در حدود 300 تا 800 دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سالانه در حدود 20.000 دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بر اساس دانشگاه از حدود 700 لیر در هر ترم به بالا می باشد.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در حدود 1400 لیر می باشد.
  • هزینه بلیط حمل و نقل عمومی در ترکیه در حدود 3 لیر می باشد.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی

فارغ التحصیلان پس از تمام شدن دوره تحصیلی در ترکیه می توانند در مدت یک سال جستجوی کار در ترکیه کار مورد نظر خود را پیدا کنند. فارغ التحصیلان بر اساس رشته تحصیلی و رزومه کاری خود می توانند کار مناسب را پیدا کنند. یکی از مهم ترین شرایط کار و اشتغال در ترکیه مهارت و تسلط به زبان انگلیسی است؛ زیرا بسیاری از شرکت ها و موسسه ها به افرادی با این مهارت نیاز دارند.

مجوز کار و اقامت دانشجویان فارغ التحصیل از طرف وزارت کار ترکیه صادر می شود. برای اخذ مجوز کار و اقامت در ترکیه کارفرمای ترکیه ای باید درخواست دهد. فارغ التحصیلان می توانند در سفارت خانه ها، سازمان های غیردولتی و کنسولگری های ترکیه کار کنند. فارغ التحصیلان پس از یافتن کار در ترکیه معمولا باید ترکیه را ترک کنند و از کشور خود برای اخذ ویزای کار این کشور درخواست دهند.

اخذ اقامت ترکیه

متقاضیان با تحصیل در دانشگاه های ترکیه و فارغ التحصیلی و کار و اشتغال در این کشور می توانند در ابتدا ویزای اقامت یک ساله کاری را اخذ کنند. متقاضیان می توانند این ویزای یک ساله را تا 3 سال تمدید کنند. پس از تمام شدن مدت اعتبار این ویزای 3 ساله متقاضیان می توانند ویزای 6 ساله کار و اشتغال ترکیه را دریافت کنند. اگر متقاضی به مدت 8 سال در این کشور اقامت داشته باشد و از این 8 سال در حدود 6 سال را به کار و اشتغال بپردازد، می تواند برای اخذ اقامت دائم ترکیه درخواست دهد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: