مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای دانشجویی آمریکا آپدیت 2021

ویزای دانشجویی آمریکا آپدیت 2021

در هنگام ورود به دانشگاه در ایالات متحده، معدل (GPA) دانش‌آموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین بیشتر مؤسسات آموزش عالی از دانش‌آموزان می‌خواهند که در آزمون استعداد تحصیلی (Scholastic Aptitude Test (SAT یا (American College Test (ACT شرکت کنند. هر دو آزمون متشکل از سؤالات چهارگزینه‌ای و یک قسمت نگارش هستند. در مجموع این آزمون‌ها از آزمون‌های فارغ‌التحصیلی که در اروپا و آسیا برگزار می‌شوند آسان‌تر تلقی می‌شوند. برای محصلان بین‌المللی که می‌خواهند در دانشگاه‌های ایالات متحده تحصیل کنند چند بورسیه وجود دارد. آنها معمولاً باید در یکی از آزمون‌های استعداد تحصیلی یا (American College Test (ACT شرکت کنند تا بتوانند بورسیه دریافت کنند. اگر می خواهید برای تحصیل در آمریکا، افراد تحت تکلف خود را نیز با خود به این کشور بیاورید، مطمئن شوید که (designated school official(DSO) از این موضوع اطلاع دارد، زمانی که شما این موضوع را به DSO اعلام میکنید که با همراهان خود برای تحصیل به آمریکا می آیید، DSO فرم I-20 را به هریک از همراهان شما می دهد که موظف اند آن را تکمیل کنند. بسیاری از مدارس فرمی جداگانه به شما می دهند که بعد از پر کردن این فرم 'Certificate of Eligibility for Nonimmigrant Status' می توانید فرم'I-2' را دریافت کنید. قبل از درخواست برای ویزای 'F-2' یا 'M-2' برای همراه یا فرزند خود، باید محدودیت های ویزا برای همراهان را بدانید.

ویزای F-2/M-2 همراهان:

  • تا زمانی که شرایط مهاجرتی شما مورد تایید اداره ی مهاجرت آمریکا باشد، ویزای همراهان شما قانونی است.
  • می توانند  کشور را ترک کنند و با مدارک که لازم است دوباره به آمریکا باز گردند.
  • شاید نتوانند کار کنند.
  • ویزای F-2/M-2 این امکان را می دهد، که بتوانند تحصیل کنند ولی نه در دوره های تمام وقت.
  • اگر هریک از اطلاعات ارتباطی شما تغییر کند باید از DSO فرم I-20 را تحویل گرفته و دوباره تکمیل کنید.
  • اگر همراه شما بخواهد در برنامه ایی تمام وقت تحصیل کند، نوع ویزا باید تغییر کند به F-1 یا M-1

شرایط عمومی ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

به طور کلی، اتباع دیگر کشور هایی که قصد ورود به ایالات متحده آمریکا را دارند، نیازمند اخذ ویزا هستند، خواه این ویزا یک ویزای non-immigrant ویزا باشد که برای اقامت موقت اخذ می گردد و خواه یک ویزای immigrant ویزا باشد به جهت اقامت دائم. لذا اگر قصد تحصیل در آمریکا دارید، می بایست ویزای دانشجویی آمریکا یا ویزای دانش آموزی این کشور را اخذ نمایید که رشته تحصیلی شما و مدرسه و دانشگاه مقصد تحصیل تان معین می کند که ویزای دانشجویی آمریکا ی شما از نوع F باشد یا M .


از دیگر ویزاهای دانشجویی و ویزاهای تحصیلی آمریکا می توان به ویزاهای زیر نیز اشاره کرد :

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع F-1

شاید بتوان گفت که مشهور ترین ویزای دانشجویی آمریکا ، ویزای F-1 باشد.  همانطور که در جدول بالا به آن اشاره شده است، ویزای نوع F-1 برای ورود به دانشگاهها، کالج ها، دبیرستانها، مدارس ابتدایی خصوصی، سمینارها، هنرستانها و … کاربرد دارد. چنانچه متقاضی اخذ ویزای دانشجویی آمریکا تمایل داشته باشد که بعنوان همراه، همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را با خود به آمریکا ببرد، می بایست برای همراهان ویزای F-2 را اخذ نماید.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع B-2

این ویزای دانشجویی آمریکا برای آن دسته از متقاضیانی صادر می گردد که قصد دارند در کشور آمریکا یک دوره تحصیلی یا آموزشی کمتر از 6 ماهه را بگذرانند. شایان ذکر است که متقاضی با اخذ این نوع ویزا قادر نخواهد بود همرهانش را با خود به آمریکا ببرد.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع M-1

تفاوت ویزای دانشجویی از نوع M-1 با دیگر ویزاهای دانشجویی آمریکا این است که برای متقاضیانی که قصد دارند در رشته هایی نظیر فنی و حرفه تحصیل نمایند، صادر می شود. متقاضیان می توانند برای با خود بردن همراهان و اعضای خانواده اش ( همسر و فرزندان زیر 21 سال ) ، درخواست ویزای M-2 نماید.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع J-1

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع J-1 به ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا نیز شهرت دارد و برای متقاضیانی که به قصد تحقیق یا تدریس به کشور آمریکا ورود می نمایند، صادر می گردد. مدت زمان اعتبار این ویزا بسته به طول دوره خواهد بود، لکن عموما متقاضی می بایست پس از گذشت 2 سال  از آمریکا خارج گردد و برای ادامه فرصت مطالعاتی اش مجددا اقدام به اخذ این ویزا نماید. بمنظور با خود بردن همراهان که شامل همسر و فرزندان زیر 21 سال می باشند، در این خصوص ویزای J-2 اخذ می گردد.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع کارشناسی چیست؟

برای بسیاری از دانش آموزان مقطع دبیرستان در ایران، علی الخصوص دانشجویان مدارس خاص نظیر تیزهوشان، اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع لیسانس ، بدون اغراق یک آرمان و آرزوی بزرگ است. تحصیل لیسانس در آمریکا 4 سال به طول می انجامد و متقاضیان به جهت ورود به دانشگاههای این کشور در مقطع لیسانس ملزم به گذراندن آزمون SAT می باشند. در واقع آزمون SAT مهارت ها و توانایی دانش آموزان متقاضی ورود به دانشگاههای آمریکا را در زمینه های زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم و … مورد محک قرار می دهد و اخذ نمره بالا در این آزمون نمایانگر آمادگی دانش آموز به جهت ورود به کالج یا تحصیل در دانشگاه مورد نظر است. هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع خصوصی و دولتی بودن دانشگاه، موقعیت و ایالتی که دانشگاه در آن واقع است و لایف استایل شخصی متقاضی از 10 تا بیش از 30 هزار دلار آمریکا متغیر است. هر چند گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس در این کشور امکان پذیر اما بسیار مشکل است، اما با توجه به گران بودن شهریه دانشگاهها و کرایه خوابگاههای دانشجویی، بهتر است برای قبل از هر اقدامی ارزان ترین دانشگاههای آمریکا را بشناسید، سپس جهت اخذ ویزای دانشجویی آمریکا برای تحصیل در مقطع لیسانس اقدام نمایید.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

بمنظور اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا، ارائه مدرک معتبر لیسانس به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی الزامی است. مدت زمان تحصیل در این مقطع عموما 2 سال است اما در رشته هایی خاص نظیر روزنامه نگاری حتی با 1 سال می توان فارغ التحصیل شد. متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های فنی-مهندسی و مدیریت کسب و کار ملزم به قبولی در آزمون GRE یا GMAT می باشند. برای تحصیل در رشته ای نظیر رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا قبولی در آزمونی موسوم به LSAT از الزامات است. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود در این مقطع می بایست همانند دانشگاههای دیگر کشور پایان نامه خود را ارائه نمایند. شایان ذکر است که اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا شدنی و امکان پذیر است.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع دکترا چگونه است؟

برای اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی آمریکا و تحصیل در مقطع دکتری در این کشور، ارائه مدرک معتبر فوق لیسانس به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی از الزامات است. متقاضیان به منظور اخذ پذیرش می بایست با استاد راهنما یا سوپر وایزر وارد مذاکره شوند و با تأیید وی اقدام به اخذ پذیرش نمایند. مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا 4 تا 5  سال به طول می انجامد. متقاضیان در دو سال ابتدایی این مقطع، در کلاسهای تدریس و سمینارها شرکت نموده و واحد آموزشی خود را می گذرانند و دو تا سه سال انتهایی را به Research و ارائه تز دکترای خود می گذرانند. متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع دکتری می بایست دارای رزومه ای بسیار قوی از مقالات ارائه شده در مجلات معتبر علمی، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و دیگر جوایز یا آثار علمی معتبر باشند.




شرایط کار دانشجویی در آمریکا چگونه است؟ 

هزینه های زندگی دانشجویی در آمریکا نه تنها برای دانشجویان بین المللی بلکه خود دانشجویان بومی این کشور بالاست و کار دانشجویی ضمن تحصیل می تواند در کاهش برخی از این هزینه دانشجویان را یاری نماید. بسیاری از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی متقاضی اخذ ویزای دانشجویی آمریکا همواره به دنبال پاسخ این سوال می گردند که آیا امکان کار دانشجویی ضمن تحصیل در آمریکا برای آنها وجود دارد یا خیر؟ اگر بخواهیم به این سوال به صورت کوتاه پاسخ دهیم، بله! اما دانشجویان بین المللی بمنظور کار ضمن تحصیل در آمریکا دارای محدودیت هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

دانشجویان بین المللی که دارای ویزای دانشجویی آمریکا از نوع F-1 و M-1 هستند، این اجازه را دارند که در محیط کمپ دانشجویی خود در قالب برنامه های آموزشی ویژه به کار دانشجویی پرداخته و برخی از هزینه های خود را پوشش دهند. یکی دیگر از محدودیت هایی که در زمینه کار دانشجویی در آمریکا وجود دارد این است که دانشجویان مجوز کار دانشجویی را در خارج از کمپ دانشجویی در طول سال اول تحصیل خود ندارند. از جمله کار های دانشجویی که در محیط کمپ دانشگاه قابل انجام است، می توان به کار در کتابخانه، کافه تریا و همچنین مرکز دانشجویی هر دانشگاه اشاره کرد. دانشجویان متقاضی اخذ ویزای دانشجویی آمریکا می توانند پس از اتمام سال اول تحصیلی خود در خارج از کمپ دانشگاه در قالب یک سری برنامه های ویژه به کار دانشجویی پرداخته و بدینوسیله با کسب درآمد به پوشش برخی از هزینه های تحصیل خود پردازند. این برنامه های ویژه شامل :

آموزش عملی اختیاری یا Optional Practical Training (OTP)

آموزش عملی اختیاری در زمینه ریاضیات، مهندسی، تکنولوژی و علوم Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Optional Practical Training Extension

آموزش عملی در زمینه تحصیل دانشجو Curricular Practical Training (CPT)

برنامه OPT برنامه ای است که به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد در ایالات متحده آمریکا به صورت موقت تا حداکثر 12 ماه به کار مشغول شوند. این برنامه 12 ماهه می تواند هم قبل از پایان تحصیلی دانشجویان به پایان برسد و هم بعد از آن؛ اما خاطر نشان می کنیم که دانشجویان بین المللی مجازند که مجموعا 12 ماهه این فرآیند را چه پیش از اتمام و چه پس از اتمام مقطع تحصیلی خود به انجام برسانند.

آیا همراه داشتن یا سینگل بودن در اخذ ویزای دانشجویی آمریکا تأثیری دارد؟

این امکان برای دانشجویان بین المللی متقاضی اخذ ویزای دانشجویی آمریکا فراهم است که در هر زمان برای پیوستن همراه و وابستگان درجه یک شان به خود در آمریکا درخواست دهند. وابستگان یا در اصطلاح Dependents بعنوان همسر ( شریک زندگی ) و فرزندان مجرد خرد سال تعریف می شوند. لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی که دارای ویزاهای تحصیلی F-1 و J-1 هستند، واجد صلاحیت ارائه درخواست جهت الحاق فرزندان بالای 21 سال شان به خود نمی باشند. همراهان یک دانشجوی بین المللی متقاضی تحصیل در آمریکا می توانند به جهت اخذ ویزای F-2 و J-2 شان درخواست دهند؛ واضح تر آنکه همراهان می توانند هم بصوت همزمان با متقاضی به ایالات متحده ورود نمایند و هم می توانند پس از ورود متقاضی به خاک آمریکا و مدتی پس از شروع سال تحصیلی اش به وی بپیوندند.

یکی از مهمترین نکات به منظور بردن همراهان با خود به آمریکا این است که به دولت این کشور نشان دهید که از توانایی مالی کافی به منظور حمایت اقتصادی از خود و خانواده تان در خاک آمریکا برخوردار می باشید. بعنوان مثال یکی از نیازمندیهای بردن همراه برای تحصیل در دانشگاه ویسکانسین این است که اثبات کنید به ازای همسر مبلغ 5000 تا 7000 دلار و به ازای هر فرزند مبلغ 6000 تا 7000 دلار بر روی حساب شما وجود دارد. دولت ایالات متحده آمریکاست که دانشگاهها را ملزم می کند تا این قبیل شروط را برای دانشجویان بین المللی بمنظور ارائه درخواست جهت الحاق همراه وضع نماید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

افرادی که می خواهند برای تحصیل در آمریکا اقدام کنند، قبل از آنکه بخواهند برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کنند باید از دانشگاهی در امریکا پذیرش بگیرند. نوع ویزای تحصیلی شما با توجه به دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید و دوره ی تحصیل شما مشخص می شود. اصلی ترین ویزاهای دانشجویی آمریکا F-1 و M-1 هستند.

ویزای F-1 آمریکا: این ویزای برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند به صورت تمام وقت در دانشگاه تحصیل کنند.

ویزای M-1 آمریکا: این ویزای برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند به صورت تمام وقت در دوره های فنی حرفه ای تحصیل کنند.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم DS-160
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • تعیین زمان مصاحبه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: