تحصیل پزشکی در فرانسه 2021

تحصیل پزشکی در فرانسه 2021

تحصیلات پزشکی در فرانسه به سه مرحله (PCEM ،DCEM و پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها) تقسیم می شود که منجر به دریافت مدرک دکترای پزشکی می شود. مراحل اخذ پذیرش برای تحصیلات دانشگاهی پزشکی در فرانسه بستگی به این دارد که دانشجو از کدام کشور به فرانسه می آید.

مرحله ی اول (چرخه اول مطالعات پزشکی PCEM: Premier Cycle d'études Medicales):

این دوره دو ساله است، با برگزاری آزمون (Numerous Clauses) در پایان سال اول، فقط حدود 15 تا 20٪ دانش آموزان سال اول، وارد سال دوم می شوند، دو سال اول برای دانشجویان پزشکی، داروسازی، ادنتولوژی، پرستاری و فیزیوتینوتیک در سیستم آموزش پزشکی فرانسه مشترک است و آموزشی یکسان دریافت می کنند. حداکثر تعداد دانشجویان خارجی که از کشورهایی غیر از اتحادیه ی اروپا توسط هر دانشکده پزشکی یا پذیرفته می شوند، هشت درصد کل پذیرفته شدگان در آن دانشگاه یا دپارتمان تخصصی است، با این شرط که رتبه آخرین دانشجوی خارجی برابر یا بالاتر از آخرین دانشجوی فرانسوی باشد، آزمون ورودی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و مامایی مشترک است، ثبت نام بیش از دو بار در برنامه سال اول امکان پذیر نیست.

مرحله دوم (چرخه دوم مطالعات پزشکی DCEM: Deuxième Cycle des Etudes Médicales): 

آخرین دوره ی چهارساله، برای ورود به مرحله ی سوم، دانشجویان سال چهارم باید مرحله ی دوم را با موفقیت پشت سر بگذارند که این ارزیابی از طریق برگزاری امتحانات تئوری، حضور در دوره های آموزشی بیمارستان و شرکت در سمینارهای اجباری انجام می پذیرد، یک امتحان جامع در سطح کشوری برگزار می شود و با توجه به رتبه بندی، افراد می توانند تخصصی که می خواهند را انتخاب کنند.

مرحله سوم شامل دو برنامه ی تحصیلی است، پزشک عمومی یا سایر تخصص ها، که هر دو منجر به دریافت مدرک Diplôme d’Études Spécialisées  می شوند (DES  مدرک مطالعات تخصصی 'Diplômes d 'udtudes Spécialisées'):

کارآموزی پزشکی عمومی سه سال طول می کشد و شامل کار در بیمارستان و همچنین یک دوره ی کار شش ماهه با یک پزشک می شود، کارآموزی برای سایر تخصص ها با توجه به رشته 4 یا 5 سال زمان می برد. برنامه های DES ممکن است توسط یک برنامه آموزشی تخصصی دیگر که دوازده تا هجده ماه دیگر طول میکشد، ادامه یابد که منجر به دریافت مدرک Diplôme d’Études Spécialisées Complémentairesمی شود (DESC: مدرک مطالعات تخصصی بیشتر). مدرک DESC، همراه با یک پایان نامه کوتاه در پزشکی، منجر به دریافت مدرک دانشگاهی دکترای پزشکی می شود (DM).

تحصیل پزشکی در فرانسه و شرایط ورود به رشته پزشکی

بر خلاف ساختاری که نظام آموزشی در ایران دارد در کشور فرانسه ورود به دانشگاه برای تحصیل پزشکی در فرانسه آسان است اما فارغ التحصیل شدن در این رشته از دانشگاه های فرانسه دشوار می باشد. برای ورود به رشته پزشکی در دانشگاه های فرانسه متقاضی نیاز به شرکت در کنکور در کشور فرانسه ندارد اما بعد از ورود به دانشگاه دو حالت برای دانشجو اتفاق می افتد در حالت اول دانشجو برای ورود مستقیم به رشته پزشکی پس از گذراندن یک سال تحصیل در دانشگاه های فرانسه بسته به معدل ترم تحصیلی بالای نمره 10 در صورتی که نمره عالی و رزومه خوبی در سال تحصیلی داشته باشد می تواند وارد رشته پزشکی در فرانسه شود و در صورتی که معدل بالای 10 ولی معمولی داشته باشد می تواند وارد رشته های مربوط به رشته پزشکی در فرانسه شود ولی در صورتی که نتواند نمره بالای 10 بدست آورد یا باید از کشور فرانسه خارج شود یا در رشته دیگری تحصیل نماید. در حالت دوم در سال تحصیلی اول علاوه بر گرایش پزشکی یک رشته دیگر جدای از رشته پزشکی را آموزش خواهید دید و در آخر سال تحصیلی اول در صورت نمره معدل پایین 10 این امکان را خواهید داشت که دوباره در سال اول گرایش دیگری که غیر از پزشکی انتخاب کرده بودید بخوانید و در صورت قبولی در آن رشته از سال دوم مشغول به تحصیل شوید، همچنین در صورت قبولی با نمره خوب می توانید وارد رشته پزشکی شوید و اگر هم قبول شوید ولی نمره خوبی نداشته باشید می توانید در مقطع لیسانس گرایش مورد انتخاب خود غیر از پزشکی و پیراپزشکی مشغول به تحصیل شوید. بنابراین ورود به دانشگاه های فرانسه برای تحصیل در رشته پزشکی نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارد اما برای به پایان رساندن تحصیل در این رشته دانشجو باید به مطالعه و تحصیل بپردازد. برای اخذ مدرک دکتری در پزشکی دانشجویان باید در دانشگاه سه دوره را پشت سر بگذراند. توجه داشته باشید که برای تحصیل در فرانسه در رشته پزشکی متقاضی باید به زبان رسمی این کشور یعنی فرانسوی تسلط داشته باشد. در صورت عدم آشنایی با زبان فرانسوی متقاضی تحصیل پزشکی در فرانسه باید قبل از شروع کلاس های درس در دوره های زبانی که در این کشور برگزار می شود شرکت نماید تا زبان فرانسوی را فرا بگیرد.

تحصیل پزشکی در فرانسه و مدارک لازم برای پذیرش

اگر شما متقاضی تحصیل پزشکی در فرانسه هستید باید به چند نکته توجه نمایید. متقاضیانی که از کشورهایی هستند که عضو اتحادیه اروپا نمی باشند باید برای سال اول تحصیل در این رشته ویزای تحصیلی این کشور را اخذ نمایند تا اقامت در این کشور برای سال اول به شما داده شود اما برای تحصیل در سال دوم رشته پزشکی در فرانسه دانشجویان باید اقدام به اخذ اقامت کشور فرانسه نمایند. هر دانشگاه مدارک متفاوتی برای اعطای پذیرش تحصیلی از دانشجویان تقاضا می کند اما به طور کلی مدارک عمومی که برای تحصیل پزشکی در فرانسه نیاز است عبارتند از:

  • ارائه مدرک دیپلم یا مدارک تحصیلی قبلی متقاضی به همراه ریز نمرات
  • مدارک هویتی فرد با ترجمه فرانسوی
  • گذرنامه معتبر
  • داشتن سن حداقل 17 سال
  • ارائه انگیزه نامه 
  • ارائه برگه ای که نشان دهنده وضعیت سلامت متقاضی از لحاظ بهداشت و شرایط پزشکی و روانی باشد.
  • توصیه نامه از اساتید قبلی در صورت نیاز
  • رزومه علمی فرد در صورت وجود
  • گواهی تمکن مالی از بانک
  • پرداخت هزینه های ثبت نام
  • داشتن حداقل نمره قبولی در دروس پایه ای همچون زیست، فیزیک و ریاضی. حداقل نمره متقاضی باید میانگین 62 درصد بین دروس ذکر شده را باشد.




تحصیل پزشکی در فرانسه و هزینه های تحصیل

همان طور که گفتیم تحصیل پزشکی در فرانسه بین افراد زیادی محبوب و پر طرفدار است زیرا فرانسه دارای دانشگاه های پزشکی رنک بالا و جوایز تخصصی معتبر می باشد اما علاوه بر آن ها، یکی دیگر از دلایل پر طرفدار بودن تحصیل پزشکی در فرانسه بسیار کم هزینه بودن و تقریبا رایگان بودن آن می باشد. همچنین مبلغ شهریه برای تحصیل پزشکی در فرانسه برای متقاضیانی که عضو کشور های اتحادیه اروپا هستند کم تر از بقیه می باشد. در ادامه هزینه های تحصیل در فرانسه برای شهروندان کشور های اتحادیه اروپا و دیگر کشورها را برای شما عزیزان قرار داده ایم. هزینه های ذکر شده مربوط به دانشگاه های دولتی است و تحصیل پزشکی در فرانسه در دانشگاه های خصوصی سالانه بین 3 تا 10 هزار یورو است، که در جدول زیر مشخص شده است.

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه
مقطع تحصیلی

هزینه سالیانه تحصیل

(برای دانشجویان غیراتحادیه اروپا)

کارشناسی2،950 یورو
کارشناسی ارشد3،900 یورو
دکترا410 یورو

همچنین متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه باید به این نکته توجه داشته باشند که سالانه بورسیه های زیادی به دانشجویان برتر در این کشور اعطا می شود که برخی از این بورسیه های حمایتی می تواند تا 3 برابرهزینه شهریه دانشجو را در بر بگیرد.




تحصیل پزشکی در فرانسه و سایر رشته های علوم پزشکی

بسیاری از افرادی که قصد تحصیل پزشکی در فرانسه را دارند مایلند تا در دوره های سایر رشته های پزشکی (چون داروسازی، پرستاری و دندانپزشکی) در کشور فرانسه شرکت نمایند، توجه داشته باشید که دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته ها را دارند در پایان سال اول تحصیل با توجه به معدل تحصیلی خود می توانند مشغول به ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود شوند.

تحصیل داروسازی در فرانسه

با تحصیل در این رشته در کشور فرانسه حدودا بین 6 تا 9 سال زمان می برد تا متقاضی موفق به اخذ مدرک این دوره شود. البته دوره کارآموزی را نیز در این سال ها مد نظر قرار داده ایم. برای تحصیل داروسازی در فرانسه متقاضی باید مدارکی مثل مدرک دیپلم خود به همراه ریز نمرات آن و مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه را ارائه نماید.

تحصیل دندان پزشکی در فرانسه

برای تحصیل این رشته در فرانسه متقاضی باید مدرک C1 در زبان فرانسه را برای اخذ پذیرش تحصیلی ارائه نماید. برای پذیرش در مقطع کارشناسی در رشته دندان پزشکی در کشور فرانسه متقاضی باید مدرک دیپلم خود را به همراه ریز نمرات آن به دانشگاه ارائه کند. به طور کلی تحصیل در رشته دندانپزشکی در فرانسه با انجام دوره کار آموزی حدود 9 سال زمان نیاز دارد و از لحاظ هزینه نیز تقریبا رایگان است.

تحصیل پزشکی در فرانسه و دریافت ویزا

اخذ ویزا برای تحصیل پزشکی در فرانسه بستگی به ملیت متقاضی دارد. متقاضیانی که تابعیت آن ها از کشور های عضو اتحادیه اروپا است تنها نیاز به گذرنامه معتبر یا شناسنامه برای تحصیل پزشکی در فرانسه دارند اما متقاضیانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا مثل کشور ایران قصد تحصیل پزشکی در فرانسه را دارند باید ابتدا ویزای تحصیلی کشور فرانسه را اخذ کنند. روش های متفاوتی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور با توجه به رشته تحصیلی و مدت زمان حضور در فرانسه وجود داد. متقاضیانی که قصد گذراندن مدت بیش از 6 ماه را برای تحصیل پزشکی در فرانسه دارند باید برای اخذ ویزای طولانی مدت اقدام نمایند. این ویزا ها به عنوان مجوزی برای اقامت متقاضی هستند و به آن ها VLT-TS گفته می شود. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر می باشد:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • بیومتریک
  • عکس
  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک سفر در 10 سال گدشته
  • اثبات ترک فرانسه بعد از فارغ التحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • مشخص کردن محل اقامت برای سه ماه اول
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک

تحصیل پزشکی در فرانسه و کار پس از تحصیل

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم تحصیل پزشکی در فرانسه جایگاه مناسبی دارد و همچنین فرصت های شغلی خوبی برای افرادی که در این کشور در رشته های پزشکی تحصیل کردند وجود دارد. اگر شما فارغ التحصیل پزشکی از کشور فرانسه نیستید برای کار در رشته های پزشکی در این کشور مدرک تحصیلی شما باید توسط سازمان های مربوطه تایید شود و یا مدرک شما با مدرک پزشکی در فرانسه معادل سازی گردد. همچنین امکان دارد برای اشتغال در پزشکی در کشور فرانسه مجبور به گذراندن دوره هایی کوتاه مدت شوید. اما متقاضیان کار در کشور فرانسه که مدرک خود را از دانشگاه های این کشور گرفته اند می توانند در انتهای تحصیل خود در دانشگاه های فرانسه در مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین مرکز های تحقیقاتی در کشور فرانسه مشغول به کار شوند. متقاضیان کار در فرانسه که در این کشور تحصیل کرده اند می توانند به مدت 1 تا 2 سال پس از پایان تحصیل خود در کشور فرانسه بمانند و به دنبال کار مورد نظر خود بگردند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه

ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه

محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter