مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

به عنوان دانشجوی بین المللی در ترکیه، می توانید مدرنیته و سنت را در یکی از امن ترین و پایدارترین کشورهای منطقه تجربه کنید. برخی از دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی را به عنوان زبان تدریس بر می گزینند و برخی دیگر روی یادگیری زبان انگلیسی تمرکز می کنند. مهمتر از همه، کیفیت بالای آموزش شما را، در هر نقطه از جهان که باشید، برای آینده آماده خواهد کرد.

ار آنجا که ترکیه که در چهارراه بین شرق و غرب دنیا قرار دارد، چشم اندازهایش طیف گسترده ای از مناطق جغرافیایی را در بر می گیرد و دارای ویژگی های ترکیبی از سه قاره جهان است: اروپا، آفریقا و آسیا. ترکیه به دلیل موقعیت مکانی که از سه طرف توسط دریاها احاطه شده است، همواره مرکز اصلی مسیرهای بزرگ تجارت ابریشم و ادویه بوده است. امروزه حتی در غیرقابل دسترس ترین و یا دورافتاده ترین قسمت ها، می توان به راحتی ردپای فرهنگ های مختلف را احساس کرد و دید.

دانشگاه های ترکیه این فرصت ها را، علاوه بر خیلی فرصت های دیگر، در اختیار شما می گذارند:

  •  استانداردهای بالای آموزش
  • مدرک های معتبر بین المللی
  •  خوابگاه های مدرن با امکانات فوق العاده
  • تنوع فرهنگی
  • آموزش ایمن و مقرون به صرفه
  •  محیطی گرم و دوستانه
  • سیستم آموزشی ترکیه

سیستم آموزشی ملی ترکیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. آموزش رسمی و غیر رسمی. آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه است و بنابراین شامل آموزش عالی می شود که موضوع اصلی این مقاله است. آموزش غیر رسمی شامل کلیه فعالیت هایی است که در خارج از مدرسه یا در کنار مدرسه انجام می شود.

آموزش رسمی شامل موارد زیر است:

  • آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری که در مهدکودک ها و امثال آن تا سن 6 سالگی برگزار می شود.
  • آموزش ابتدایی: دوره هشت ساله آموزش اجباری ، سنین 6 تا 14 سال.
  • آموزش متوسطه: دبیرستان یا دبیرستان فنی حرفه ای ، سنین 15 تا 17/18 سال.
  • آموزش عالی: این گروه شامل کلیه مؤسسات آموزشی است که آموزش های پس از دوره متوسطه را ارائه می دهند.

آموزش عالی در ترکیه

در ترکیه، مؤسسات آموزش عالی حداقل دو سال آموزش عالی را ارائه می دهند و دانشجویان را برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا آموزش می دهند. مؤسسات آموزش عالی متشکل از دانشگاه ها، دانشکده ها، آموزشگاه ها، مدارس آموزش عالی، هنرستان ها، آموزشگاه های فنی حرفه ای آموزش عالی و مراکز تحقیقات کاربردی است.

دانشگاه های ترکیه تحصیلات تخصصی پیشرفته ای را در زمینه های مختلف برای دانشجویانی که آموزش متوسطه را به پایان رسانده اند ارائه می دهند. اعتلای تحصیلات عالی ، چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت، برای زندگی در زمانه ی جهانی شدن هدف اصلی آموزش بوده است. برنامه های ساخته شده هم همیشه بازتاب این امر بوده اند. دانشگاه ها، که متشکل از چندین واحد هستند، توسط دولت و طبق قانون به صورت شرکت های دولتی مستقل در امر تدریس و تحقیق، تأسیس می شوند. علاوه بر این، مؤسسات آموزش عالی، تحت نظارت و کنترل دولت، می توانند توسط بنیادهای خصوصی مطابق رویه ها و اصول مندرج در قانون تأسیس شوند، مشروط بر اینکه ماهیتی غیرانتفاعی داشته باشند.

مانند بسیاری از مناطق دیگر دنیا، در ترکیه هم دانشگاه اصلی ترین موسسه آموزش عالی است. دانشگاه در این کشور دارای استقلال دانشگاهی و شخصیت حقوقی عمومی است و وظیفه انجام فعالیت های آموزشی سطح بالا، تحقیقات علمی و انتشارات را بر عهده دارد. هر دانشگاه از دانشکده ها و مدارس چهار ساله تشکیل شده است. مدارس چهارساله برنامه های سطح کارشناسی را با تاکیدی بر برنامه های فنی حرفه ای ارائه می دهند. همچنین، هر دانشگاه مدارس فنی حرفه ای دو ساله ای را هم با برنامه های سطح مقدماتی کارشناسی (کاردانی) ارائه می دهد.

برنامه های سطح کارشناسی ارشد شامل برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا است که با هماهنگی  آموزشگاه ها برای تحصیلات تکمیلی ارائه می شود. برنامه های کارشناسی ارشد شامل برنامه های با پایان نامه یا بدون پایان نامه هستند که هر دو حداقل در دو سال طول می کشند. برنامه های کارشناسی ارشد با پایان نامه شامل به پایان رساندن یک دوره مشخص و پس از آن ارائه ی پایان نامه هستند، در حالی که برنامه های بدون پایان نامه شامل گذراندن واحدهای درسی تحصیلات تکمیلی و انجام پروژه ی ترم هستند. دسترسی به برنامه های دکترا نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارد. برنامه های دکتری حداقل چهار سال است که شامل گذراندن واحدها، قبولی در آزمون جامع دکتری و تهیه پایان نامه دکتری و دفاع ازآن است. اما برنامه های تخصص پزشکی که معادل برنامه های سطح دکترا هستند، در دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و سازمان بیمه اجتماعی کشور ارائه می شوند. دانشگاه ها آزاد هستند که تعداد دانشجویان پذیرفته شده در برنامه های سطح کارشناسی ارشد و همچنین شرایط پذیرش و برنامه های درسی و الزامات مدرک چنین برنامه هایی را مطابق با قوانین و مقررات عمومی مصوب شورای دانشگاه ها تعیین کنند.




هزینه تحصیل در ترکیه

شهریه موسسات آموزشی ترکیه در ابتدای هر سال تعیین می شود. (برای ارقام دقیق تر بهتر است با دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید، تماس بگیرید)

تحصیل در دوره ی پیش از کارشناسی دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی

  • دانشجویان ترکیه: 150 - 500 دلار آمریکا
  • دانشجویان بین المللی: 450 - 1500 دلار آمریکا

تحصیل در دوره ی پیش از کارشناسی دانشگاه های غیر انتفاعی

  • 5000-12000 دلار آمریکا

تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی

  • دانشجویان ترکیه: 200 - 300 دلار آمریکا
  • دانشجویان بین المللی: 600 - 900 دلار آمریکا

تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های غیرانتفاعی

  • 5000-12000 دلار امریکا

در دانشگاه هایی که کلاس ها به زبان ترکی تدریس می شود، معمولاً شهریه، نصف موارد فوق است.

(دانشجویان جمهوری های ترکیه و کشورهای مبدأ ترکیه (جمهوری آذربایجان، باشقیرستان (باشکورتستان)، بوسنی و هرزگوین، داغستان، قره چای-چرکس، قزاقستان، قرقیزستان، مقدونیه، مغولستان، مولداوی، نخجوان، ازبکستان، تاجیکستان، تاتارستان، ترکمنستان و اوکراین) همه شهریه خود را به عنوان اتباع ترکیه پرداخت می کنند.

هزینه زندگی در ترکیه

اکثر پردیس دانشگاه ها انواع امکانات اقامتی یا گزینه های دیگر را ارائه می دهند. جدا از خوابگاه های دانشگاه، خوابگاه های دولتی به همه دانشجویان خدمت رسانی می کنند. دانشجویان باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های خاص، با دانشگاه خود تماس بگیرند. در شهرهای بزرگ نیز گاهی اوقات مسکن اجاره ای ارائه می شود که اغلب با دانشجویان بین المللی یا ترکی، هم خانه خواهید بود.

بسیاری از خوابگاه ها دارای وسایل آشپزخانه برای تهیه وعده های غذایی توسط خود دانشجویان هستند. آن ها همچنین دارای کافه های کوچکی هم هستند که تا نیمه شب غذا سرو می کنند. خوابگاه ها براساس جنسیت از هم جدا شده و اتاق های خصوصی و مشترک را ارائه می دهند. زندگی در یک خوابگاه فرصتی عالی برای شرکت در فعالیت های داخل و خارج از دانشگاه و همچنین ملاقات با دانشجویان دیگر است که راهی عالی برای دوست یابی برای یک دانشجوی بین المللی ست. قیمت متوسط اتاق بسته به امکانات، بین 30 تا 300 دلار در ماه متغیر است.

اجاره خارج از پردیس دانشگاه: در شهرهای بزرگ، قیمت آپارتمان های خارج از دانشگاه بسیار بالا است، اما قیمت ها با توجه به منطقه، اندازه و کیفیت منزل نیز بسیار متفاوت است. برای بسیاری از دانشجویان، راه حل این است که آپارتمان خود را با یک دوست یا دانشجوی دیگر به اشتراک بگذارند. متوسط هزینه یک آپارتمان در خارج از دانشگاه بین 200 دلار تا 500 دلار در ماه است.

هزینه زندگی برای دانشجویان بین المللی بسته به استانداردهای زندگی ای که انتخاب می کنند، بین 300 تا 400 دلار آمریکا در هر ماه است. هزینه ی کتاب و هزینه های اداری تقریبا 100 تا 150 دلار آمریکا در هر ترم است.

غذاهای ترکی

همانند بسیاری از کشورهای جنوب اروپا، خوردن غذا بخش مهمی از زندگی اجتماعی در ترکیه است. علاوه بر غذاهای سنتی ترکی در تمام انواع محلی آن، انواع مختلفی از غذاها مانند فست فود و غذای گیاهخواری به طور گسترده در دسترس است. دانشگاه های ترکیه به طور کلی گزینه های مناسبی از خدمات غذایی با کیفیت را برای دانشجویان ارائه می دهند. کافه ها و رستوران های اطراف دانشگاه گزینه دیگری برای غذا خوردن در خارج از خانه هستند، ممکن هم هست که آشپزی خود را ترجیح دهید.

حمل و نقل

حمل و نقل عمومی بسیار راحت است و از طریق اتوبوس ها، مینی بوس ها (dolmus) و متروها (در شهرهای بزرگ) ارائه می شود. دانشجویان حق تخفیف ویژه حمل و نقل برای جابجایی درون شهری و بین شهری را دارند.

سلامتی

همه دانشگاه های ترکیه نوعی از مراکز پزشکی را در خود دارند. با این حال، به دانشجویان بین المللی اکیداً توصیه می شود که با یک بیمه درمانی معتبر به ترکیه بیایند. مسئولیت هرگونه هزینه بستری یا هرگونه خدمات درمانی که در پردیس دانشگاه ها در دسترس نیستند، بر عهده ی خود دانشجویان بین المللی ست. همه بیمارستان ها دارای بخش اورژانس هستند که 24 ساعت شبانه روز باز است، پزشکان و داروخانه ها شب ها و آخر هفته ها هم در دسترس هستند.




کتابخانه ها و امکانات کامپیوتری

همه دانشگاه های ترکیه دارای کتابخانه هستند، البته همه کتاب ها و سایر امکانات موجود به زبان ترکی است. البته كتابخانه های چند دانشگاه مانند METU (دانشگاه فني خاورميانه)، دانشگاه Hacettepe، دانشگاه Bilkent در آنكارا، دانشگاه Bosphorus ،ITU  (دانشگاه فنی استانبول) و دانشگاه Sabanci در استانبول هستند که کتاب ها و مطالب آنها به زبان انگلیسی است. به هر دانشگاهی که در ترکیه بروید، مطمئناً برای خدمات مورد نیاز خود، آزمایشگاه های کامپیوتر مجهز به اینترنت خواهید یافت.

زندگی اجتماعی

راجع به اینکه تحصیل در ترکیه فرصتی عالی برای آموزش عالی با کیفیت است به طور مدفصل صحبت کردیم، اما چیزهای بیشتری هم برای صحبت وجود دارد. شهرهای ترکیه دارای اماکن تاریخی و فرهنگی بسیاری برای بازدید است، تئاترها و سینماها، نمایشگاه ها و جشنواره ها نیز برای کسانی که علاقمند به کاوش در فرهنگ ترکیه باشند در دسترس است.

به عنوان دانشجویی در خارج از کشور، ممکن است به عضویت در انواع باشگاه ها یا انجمن های دانشجویی دربیایید و همه اینها می توانند زندگی شما در ترکیه را غنی سازند. در این کشور زیبا تمام ویژگی های چهار اقلیم را مشاهده خواهید کرد، بنابراین گزینه های مختلف ورزشی اعم از شنا، قایق سواری، قایقرانی و اسکی وجود دارد که می توانید در آنها شرکت کنید. فوتبال، بسکتبال، والیبال و دوی آهسته، بخش های دیگری از فعالیت های ورزشی و تفریحی بسیاری است که می توانید از آنها لذت ببرید.

آیین نامه دانشجویان بین المللی

ویزای دانشجویی: دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند باید قبل از ورود به ترکیه ویزا را از کنسولگری ترکیه در کشور خود اخذ کنند زیرا ویزای دانشجویی برای ثبت نام در کالج یا دانشگاه لازم است.

اقامت: طی یک ماه از ورود به ترکیه، تمام دانشجویان بین المللی باید ثبت نام کرده و اجازه اقامت (Ikamet Belgesi) را دریافت کنند. دریافت این مجوز از وزارت امور خارجه در اداره امنیت هر استان لازم است.

کار: متأسفانه دانشجویان بین المللی هیچ حق قانونی ای برای کار در دفاتر دولتی یا خصوصی ندارند. با این وجود، ممکن است در برخی دانشگاه ها مانند METU و Bilkent کار دانشجویی با حقوق بسیار کمی وجود داشته باشد.

بیمه: مسئولیت هرگونه هزینه بستری یا هرگونه خدمات درمانی که در پردیس دانشگاه ها در دسترس نیستند، بر عهده ی خود دانشجویان بین المللی ست. از دانشجویان درخواست می شود بیمه های مناسب برای اورژانس و بستری را که در ترکیه معتبر هستند، خریداری کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: