کانادا در میان 5 کشور برتر دنیا از نظر سیاست های مهاجرتی

کانادا در میان 5 کشور برتر دنیا از نظر سیاست های مهاجرتی

29 آذر , 1399

از نظر پیشرفت در دسترسی به خدمات بهداشت و درمان و حقوق شهروندی، کانادا در جایگاه چهارم جهان قرار گرفته است. در نظرسنجی که اخیراً بر روی سیاست‌های 52 کشور جهان انجام شده، کانادا بر حسب موارد فوق‌الذکر، در رتبه‌ی چهارم جای گرفته است. شاخص سیاست‌های ادغام مهاجرتی (MIPEX)، یک معیار بین‌المللی جامع برای سیاست‌های مهاجرتی است. سیاست‌های دولت‌ها بر موضوعات زیادی در حوزه‌ی مهاجرت تاثیر می‌گذارد: اینکه مهاجران تازه‌وارد چقدر راحت بتوانند شغل پیدا کنند، به زبان و فرصت‌های تحصیلی دسترسی پیدا کنند، حس تعلق به آن کشور داشته باشند و به شهروندی تبدیل شوند که کاملاً در جامعه، مشارکت فعال داشته باشد.

آنا تریاندافیلیدو، رئیس موسسه‌ی Canada Excellence Research در بخش مهاجرت دانشگاه رایرسون در این‌باره می‌گوید: 'امتیازات MIPEX به ما این امکان را می‌دهد تا سنجش کنیم که سیاست‌های ما تا چه میزان، مهاجران را در مسیر ورود به جامعه‌ی کانادا حمایت و پشتیبانی می‌کند یا مانع آن‌ها می‌شود. این شاخص همچنین به ما کمک می‌کند تا با گذشت زمان، عملکرد خود را مقایسه و مشخص کنیم که در کجا فرصت پیشرفت یا پتانسیل بهره‌گیری از کشورهای دیگر را داریم.' در نسخه‌ی 2020 MIPEX، به‌لطف پیشرفت در دسترسی پناهجویان به مراقبت‌های بهداشت و درمان و اصلاح لایحه‌ی تابعیت سال 2017، رتبه‌ی کل کانادا دو رتبه افزایش یافته است. در سال 2015، کانادا در رده‌بندی جهانی MIPEX، به رتبه‌ی ششم دست یافته بود.

بر اساس این گزارش، بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت کانادا، سیاست‌های ضد تبعیض این کشور ارزیابی شده است. کانادا بدلیل قوانین و سیاست‌های پیشرو در جهان، از جمله سیاست‌های چندفرهنگی ذکر شده در منشور حقوق و آزادی کانادا، نمره‌ی بالایی دریافت کرده است.

در این گزارش، کانادا امتیازاتی را نیز از دست داده است، زیرا افراد فاقد تابعیت، مانند دارندگان سکونت دائم، هیچ فرصتی برای مشارکت سیاسی در سطح محلی یا ملی ندارند. این افراد همچنین در نهادهای تنظیم‌کننده‌ی سیاست‌های دولتی، هیچ نماینده‌ای ندارند. با این وجود، افراد دارای سکونت دائم، فرصت دریافت تابعیت را دارند که به آن‌ها حق رای می‌دهد. این حقیقت، امتیازات بیشتری به کانادا داده است.

تحرک بازار کار نیز به اصلاحاتی نیاز دارد. مهاجران فاقد مدارک قانونی یا دارای مجوز کار موقت و محدود، با موانعی برای اشتغال مواجه هستند. این امر باعث شده آن‌ها دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشت و درمان داشته باشند.

در این گزارش، سیاست‌های پیوستن به خانواده‌ی دولت کانادا 'مطلوب' گزارش شده است. اگرچه، این موضوع نیز اشاره شده كه كودكان در سنین بالاتر و همچنین والدین و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نسبت به ده كشور موجود در رده‌های بالا، با موانع بیشتری برای پیوستن به خانواده‌های خود در كانادا مواجه هستند.

در این گزارش، از نظر مسیرهای کسب اقامت دائم، کانادا امتیازاتی را از دست داده است، زیرا این مسیر برای تعداد روزافزون نیروی کار مهاجر موقتی، می‌تواند طولانی و نااُمیدکننده باشد.

آموزش و پرورش در کانادا به‌لطف آموزش‌های چندفرهنگی و سیاست‌های برابری، به کودکان کمک می‌کند تا در مدرسه احساس امنیت داشته باشند و این موضوع مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با این حال، در برنامه‌های درسی، حرفه‌ی تدریس و آموزش عالی، به شرایط بهتری نیاز است.

در این گزارش، بالاترین امتیاز را در بین کشورهای جهان، سوئد با 86 امتیاز داشت. فنلاند با 85 امتیاز دوم، پرتغال با 81 امتیاز سوم و کانادا با 80 امتیاز پس از آن، چهارم شد و نیوزیلند با 77 امتیاز مقام پنجم را کسب کرد.

توماس هادلستون، مدیر مرکز تحقیقات گروه سیاست‌های مهاجرتی، در این‌باره می‌گوید: 'در میان کشورهای انگلیسی‌زبان، کانادا در حال تبدیل شدن به یک مقصد جذاب و فراگیر جهانی برای مهاجران است. کانادا، به‌همراه نیوزلند، جای کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان و ایالات متحده‌ی آمریکا را گرفته که همه تحت فشار نیروهای سیاسی پوپولیست، در رتبه‌بندی MIPEX سقوط داشته‌اند.'

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter