هدف گذاری کانادا: پذیرش بالای 400،000 نفر از سال 2021

هدف گذاری کانادا: پذیرش بالای 400،000 نفر از سال 2021

12 آبان , 1399

 دولت کانادا برنامه‌ی سطوح مهاجرت (Immigration Levels Plan) 2023-2021 خود را اعلام کرده است، کانادا برای این دوره، بالاترین میزان مهاجرت در تاریخ خود را هدف قرار داده است. در سه سال آینده، کانادا قصد دارد تعداد مهاجران جدید با اقامت دائم را به شکل زیر پذیرش کند:

  • 2021: 401,000 مهاجر
  • 2022: 411,000 مهاجر
  • 2023: 421,000 مهاجر

تنها دفعه‌ای که کانادا در یک سال، پذیرای بیش از 400،000 نفر مهاجر بود، به سال 1913 برمی‌گردد که این کشور، 401،000 مهاجر جدید را پذیرفت. کانادا دیگر هرگز به این رقم نزدیک نشده است. برنامه‌ی سطوح مهاجرت 2023-2021، با هدف پذیرش حدود 60 درصد از مهاجران تحت برنامه‌های کلاس اقتصادی (Economic Class) شامل برنامه‌ی Express Entry و برنامه‌ی متقاضیان مهاجرت استانی (Provincial Nominee Program)، طراحی شده است. این طرح، مهم‌ترین برنامه‌‌ی مهاجرتی است که هر ساله توسط دولت کانادا اعلام می‌شود و تعداد مهاجران جدید کانادا در سال‌های آینده و گروه‌هایی که کانادا در نظر دارد تحت آن، این مهاجران جدید را پذیرش کند، بیان می‌دارد. کانادا مهاجران را به‌دلایل زیر پذیرش می‌کند: اقتصادی، خانوادگی، پناهندگی و بشردوستانه.


در اوایل سال جاری میلادی، در تاریخ 12 مارس، دولت فدرال اعلام کرد که کانادا قصد دارد بیش از یک میلیون نفر از مهاجران جدید را به‌عنوان ساکنان دائمی بین سال‌های 2020 تا 2022 پذیرش کند. چند روز بعد، کانادا مجبور شد مرزهای خود را بدلیل همه‌گیری ویروس کرونا ببندد. در نتیجه، کانادا احتمالاً از هدف جذب 000/341 مهاجر که در سال جاری تعیین کرده بود، فاصله خواهد داشت. با این حال، در تمام طول مدت شیوع ویروس کرونا، قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری انجام شده که منجر به شکستن رکورد Express Entry در سال جاری شده است. علاوه بر این، قرعه‌کشی‌های برنامه‌ی متقاضیان مهاجرت اُستانی (PNP) نیز همچنان ادامه دارد. برای جبران کاهش مهاجرت در سال جاری، کانادا بلندپروازانه‌ترین برنامه‌ی مهاجرت را در تاریخ خود تنظیم کرده است.

چرا کانادا مهاجرت بالای خود را حفظ کرده است

کانادا برای جبران اثرات منفی اقتصادی و مالی سالخوردگی جمعیت و پایین بودن میزان زاد و ولد در این کشور، سطح بالای جذب مهاجر خود را حفظ کرده است. کانادا یکی از پیرترین جمعیت‌های جهان را دارد و تقریباً 18 درصد از جمعیت این کشور، 65 سال و بالاتر سن دارند. همچنین این کشور با 1.47 تولد به‌ازای هر زن، دارای یکی از کمترین میزان زاد و ولد در جهان است. بدین ترتیب، کانادا در آینده با چالش‌های رشد اقتصادی روبرو خواهد شد. این چالش‌ها با پذیرش بیشتر مهاجران برای حمایت از نیروی کار و رشد اقتصادی، کاهش پیدا می‌کند. از زمان تاسیس خود در سال 1867، كانادا در طول سال، فقط 5 بار و حداقل 300،000 مهاجر را پذیرفته است. در حال حاضر، این کشور 0.9 درصد جمعیت متقاضی مهاجرت به این کشور را پذیرش می‌کند که سه برابر بیشتر از سرانه‌ی مهاجران در ایالات متحده‌ی آمریکاست. کانادا در گذشته، سرانه‌ی جذب مهاجر بالاتری داشته و 1 درصد یا بیشتر از جمعیت مهاجران متقاضی مهاجرت را پذیرش کرده که این امر، به دهه‌های قبل از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. رکورد مهاجرت در کانادا، به‌سال 1913 بازمی‌گردد، زمانی‌که 401،000 مهاجر را پذیرفت که بیش از 5 درصد جمعیت متقاضیان مهاجرت به این کشور بود. با شاخص امروز، 5 درصد جمعیت متقاضیان مهاجرت، منجر به‌ورود 2 میلیون مهاجر جدید به کانادا می‌شود.

مهاجرت به کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا

در حالی‌که تعداد پذیرش مهاجران در حال رشد است، در سال 2020، تعداد مهاجران جدید دارای سکونت دائم که به کانادا آمده‌اند، کاهش یافته است. در مقایسه با آگوست 2019، 64 درصد اقامت دائم جدید کمتر در این کشور ثبت شده است. این تا حدودی به‌دلیل تعداد افرادی است که برای اقامت دائم تائید شده‌اند، اما به‌دلیل محدودیت‌های سفر مربوط به ویروس کرونا و سایر مشکلات، قادر به سفر به کانادا قبل از انقضای تاریخ اسناد مهاجرت خود نبودند. بر اساس مطالعه‌ی موسسه‌ی Environics، حمایت عمومی از مهاجرت به کانادا در طول دوران همه‌گیری کرونا افزایش یافته است. با اختلاف 5 بر 1، کانادایی‌ها بر این عقیده بوده‌اند که مهاجرت، کانادا را به کشوری بهتر و به‌مکانی دارای تنوع فرهنگی برای زندگی تبدیل می‌سازد. نظرسنجی دیگری توسط انجمن مطالعات کانادا نشان می‌دهد که کانادایی‌ها در کل، مهاجرت را برای بهبود بلندمدت اقتصادی مثبت می‌دانند، اما آن‌ها می‌خواهند برای مهاجرت، اعضای خانواده در اولویت قرار بگیرند.


مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter