چهار دلیل که نگران آنفولانزای خوکی جدید نباشید.

چهار دلیل که نگران آنفولانزای خوکی جدید نباشید.

18 تير , 1399

ممکن است فکر کردن به بیماری جهانی بعدی کمی عجیب به نظر برسد، زمانی که از بیماری فعلی رها نشده ایم. اما گزارش های مربوط به ویروس آنفولانزای خوکی، که اخیرا شناسایی شده، نشان می دهد که امکان شیوع این ویروس در بین انسان ها نیز وجود دارد. با این وجود مقامات بهداشت عمومی عقیده دارند که این یک تهدید قریب الوقوع نیست.

مطالعات اخیر نشان داد این ویروس در بعضی از خوک های چین شناسایی شده و شبیه به ویروس H1N1  می باشد. اما شناسایی این ویروس در خوک ها به معنای تهدید فوری برای انسان ها نیست؛ بلکه این آگاهی را به محققان می دهد تا بیمارانی با ویروس مشابه را شناسایی کنند.

آنتونی فوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده در بتسدا، در جلسه سنائی ایالات متحده در 30 جوم گفت:'این یک تهدید فوری نیست که مردم متوجه بیماری شوند؛ اما موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. مثل همان کاری که در سال 2009 با آنفولانزای خوکی کردیم'.

ویروس آنفولانزا به پروتئینی به نام سیالیک اسید متصل و به واسطه ی آن وارد سلول می شود. پرندگان و انسان ها انواع مختلفی از این پروتئین را در بخش فوقانی راه تنفسی خود دارند اما خوک هر دوی آن ها را دارد. این امر باعث می شود که خوک ها نه تنها مستعد آنفولانزای خوکی باشند بلکه می توانند نسبت به آنفولانزای پرندگان و انسان ها نیز حساس باشند. در نتیجه حیوانات می توانند ناقل ترکیبی از آنفولانزاها باشند.

هنگامی که آنفولانزای پرندگان، خوکی و انسانی دچار تغییر ژنتیکی می شود reassortment نام می گیرد که موجب ایجاد یک نوع ویروس جدید می شود.  اگر برخی از آن خوک های آلوده بتوانند افراد را به بیماری دچار کنند ممکن است ویروس ادامه یابد و باعث شیوع بیشتر شود.

محققان در 29 جون در مقالات علوم ملی گزارش می کنند: مانند ویروس H1N1، آنفولانزای خوکی کشف شده ی جدید، به نام G4 EA H1N1 یا به طور خلاصه G4، می توانند به گونه ای از سیالیک اسیدها که در مجاری تنفسی وجود دارد، متصل شوند. همچنین می توانند در میان سلول های انسانی در یک ظرف رشد کنند و تکثیر شوند. موش آزمایشگاهی آلوده-حیوانی که برای تحقیقات آنفولانزا استفاده می شود نیز علائم مشابهی دارد- و می تواند به این بیماری آلوده شود و به سایر حیوانات منتقل کند. این یافته ها نشان دهنده ی آن است که ویروس قابلیت انتشار و آلوده کردن افراد را دارد.

ماری کالهان، متخصص بیماری های خوکی که در دانشگاه سنت پاول آنفولانزا را مطالعه می کند و عضو این گروه تحقیقاتی نبود می گوید: این حقایق نشان می دهد که باید مراقب ویروس های آنفولانزا باشیم.

در اینجا 4 نکته در مورد آنفولانزای خوکی G4 داریم تا به شما بگوییم در حال حاضر نگران نباشید:

ویروس در سال 2013 با گردش در میان خوک ها شروع شد

این ویروس یک ویروس کاملا جدید نیست. جین هوا لیو، یک محقق آنفولانزا در چین به همراه همکارانش بیش از 30000 نمونه ی بینی یا ریه از خوک ها را در 10 استان شمالی و مرکزی چین از سال 2011 تا 2018 بررسی کرده اند. آنفولانزای خوکی از سال 2013 در میان خوک ها شروع شد و تا سال 2016 در میان خوک ها شایع بود. این اتفاق خوبی بود که بیماری فقط از خوک به خوک منتقل می شد و همچنین در میان خوک ها هم بیماری های سخت ایجاد نمی کرد که اگر اینطور بود مردم به فکر انجام کاری می افتادند.

هنوز مشخص نیست که ویروس به چه میزان گسترش یافته است. دانشمندان تا کنون تنها تعداد کمی از خوک ها را در چین آزمایش کرده اند.

این ویروس بعضی از مردم را آلوده کرده است اما علائم بیماری در آن ها مشخص نیست.

لیو و همکارانش گفته اند 10 درصد از کسانی که با خوک ها کار میکردند آزمایش شدند و در بدن آن ها آنتی بادی این ویروس وجود داشت. این نشان می دهد که این افراد بیمارشدند و بهبود یافته اند.

آنتی بادی ها می توانند تا سال های بعد عفونت را از بین ببرند. اما در آزمایش این افراد مشخص نیست که چه زمانی به ویروس مبتلا شدند و آیا علائمی داشته اند یا خیر.

این احتمال وجود دارد که ویروس تشدید نشود بنابراین عفونت ها بدون علامت بوده اند. اگر این کارگران دارای علائم بودند این احتمال نیز وجود دارد که از علائم آنفولانزای معمولی قابل تشخیص باشد.

احتمال کمی وجود دارد که این آزمایش پروتئین های مربوط به آنفولانزای دیگری را تست کرده باشد. کالهان می گوید:' جست و جوی آنتی بادی مانند جست و جوی دود است؛ دود را میبینی اما نمیدانی آتش کجاست' آنتی بادی هایی که به ویروس آنفولانزای خوکی نزدیک تر هستند این بیماری را تشخیص ندادند. این بدان معنی است که آنتی بادی ها به اندازه ای تغییر کرده اند که نمی توانند از فرد در مقابل بیماری قبلی محافظت کنند و همچنین اگر ویروس جدیدی گسترش پیدا کند احتمالا توانایی مقابله با آن را ندارند.

شواهدی مبنی بر شیوع این ویروس میان انسان ها وجود ندارد

کالهان می گوید، هنگام نظارت بر انوع آنفولانزا و تعیین خطر ابتلا 'آن چیزی که مردم از آن می ترسند سرایت انسان به انسان است' اگر تعداد زیادی از افراد که هیچ ارتباطی با خوک ها و سایر حیوانات آلوده ندارند به این بیماری دچار شوند، خطرناک خواهد بود.

طبق مطالعات انجام شده تنها 4 درصد از کلیه ی افراد دارای آنتی بادی G4 هستند و افرادی که با خوک ها در ارتباط هستند احتمال پاسخ تستشان مثبت خواهد بود. این مقاله همچنین به دو نوع آنفولانزای دیگر که افراد مرتبط با خوک به آن مبتلا شده بودند اشاره داشت. اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کسی که با خوک ها سر و کار داشته این ویروس را به شخص دیگری منتقل کرده باشد.

شواهدی مبنی بر این که این ویروس در مکان های دیگر باشد وجود ندارد

سازمان بهداشت جهانی، یک سیستم جهانی نظارت بر آنفولانزا را مدیریت می کند که داده های کشورهای عضو را برای نظارت بر آنفولانزای فصلی و شیوع آن جمع می کند. ایالات متحده آمریکا سیستم نظارت خاص خود را در وزارت کشاورزی آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دارد.

در حال حاضر تنها خوک ها در چین ناقلان ویروس G4 شناخته شده اند. هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس G4 یا ویروس های مشابه در کشورهای دیگر وجود ندارد.

کالهان می گوید:'استثناً از نظر آمریکا هرگز مدرکی وجود ندارد و ما همیشه فقط به داده ها نگاه می کنیم.'


مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter