از بین رفتن جامعه باعث می شود موجودات فضایی را پیدا نکنیم

از بین رفتن جامعه باعث می شود موجودات فضایی را پیدا نکنیم

17 تير , 1399

عمر تمدن ها در زمین کوتاه است؛ شاید به همین دلیل در کشف فرازمینی ها به بن بست می خوریم!

برای مثال، تمدن رم از زمان پایه ریزی امپراطوری تا انقلاب کمتر از 1000 سال فرمانروایی کرد. در دنیای امروز تمدن Maya (سرخ پوست ها) نزدیک به دو هزار سال به طول انجامید (متناسب با تاریخ شروع این تمدن شاید هم کمی بیشتر باشد) در اواخر عصر برنز (در این دوران در بیشتر وسایل از فلز برنز استفاده می شد؛ از این رو عصر برنز نام گرفت.) تمدن یونانی Mycenaean تنها 5 قرن دوام داشت. و همانطور تمدن آمریکا (مثل ایالات متحده ی آمریکا)، با این سرعتی که پیش میرود حتی همین قدر هم ادامه دار نخواهد بود.

دلایل زیادی برای ناپایداری تمدن ها در زمین وجود دارد و احتمالاً در سیاره های دیگر هم همینطور! در واقع طول عمر کوتاه زندگی ها می تواند دلیل ارتباط نگرفتن فرازمینی ها با زمینی ها باشد! بنا بر تحقیقات اخیر این فرضیه ایجاد شده است که در کهکشان راه شیری ده ها سیاره وجود دارد که از تجهیزات کافی برای برقراری ارتباط با ما برخوردار هستند. فرض بر آن است که آن ها از فاصله های بسیار دور پیام خود را میفرستند اما زمان کافی برای رسیدن به مقصد ندارند و احتمالا زمانی که پیامشان به زمین برسد هیچ کس وجود ندارد تا آن را دریافت کند.

تام وستبی و کریستوفر کانسلایس در مجله ی Astrophysical در تاریخ 10 جون نوشتنه اند:'ممکن است کهکشانی را تصور کنیم که زندگی هوشمند در آن جریان دارد اما ارتباط ممکن نیست.' 

وستبی و کانسلایس از دانشگاه ناتینگهام انگلستان، تحقیقات خود را بر پایه ی نسخه ی اصلاح شده ی یکی از معادلات، که 60 سال پیش توسط فرانک دریک ارائه شده بود، انجام می دهند. در زمانی که اکثر دانشمندان نتوانستند با فرازمینی ها ارتباط بگیرند. 

یقینا دریک فاکتورهایی را شناسایی کرد که میتوانست تعداد تمدن های ممکن در کهکشان را برآورد کند. وستبی و کانلاسلایس نوشته اند: معادله ی 'دریک' چارچوبی را برای برآورد اطلاعات مربوط به فرازمینی ها در سال های بعد به وجود آورد. از میان 36 همسایه، نزدیک ترین آن ها احتمالا 17هزار سال نوری با ما فاصله دارد. ارتباط و یا کشف آن ها با سیستم و فناوری امروزه غیرممکن است.

برای یک زندگی بلندپروازانه ی 2000 ساله، نزدیک ترین همسایه ی CETI هنوز هم می تواند هزاران سال نوری دور باشد. در خوشبینانه ترین حالت ممکن با میانگین عمر تکنولوژی یک میلیون سال، نزدیک ترین تمدن باید 300 سال نوری فاصله داشته باشد و شاید به نزدیکی 20 سال نوری.

با این وجود همیشه امید است که جوامع پیشرفته عمر طولانی تری داشته باشند. شاید هم فرازمینی ها آن قدر ها هم دور نباشند و فقط تمایلی برای برقراری ارتباط با ما نداشته باشند؛ چون ما متمدن به نظر نمی رسیم.

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter