مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
داشتن حساب بانکی و مدیریت مالیات در چین

داشتن حساب بانکی و مدیریت مالیات در چین

با توجه به قوانین جدید واجد شرایط بودن برای افرادی که می خواهند یک حساب بانکی در چین باز کنند و سیستم مالیاتی که می تواند پیچیده باشد، به ویژه برای افراد خوداشتغال، مدیریت امور مالی در چین چالش برانگیز تر است. با این حال، راهنمای ما اطلاعاتی را که برای اطمینان از مدیریت پول در چین به آن نیاز دارید را در اختیار شما می‌گذارد. با وجود اینکه چین دارای کمک هزینه های نسبتاً سخاوتمندانه ای در رابطه با آوردن پول نقد از طریق گمرک است، اما شما همچنان نیاز دارید که یک حساب بانکی چینی باز کنید، درحالی‌که تا همین چند سال پیش فرآیند باز کردن حساب تنها به مدرک سفر متقاضی نیاز داشت، اما تغییرات اخیر آن را چالش برانگیزتر کرده است. سیستم مالیاتی این کشور حتی پیچیده تر است. مالیات نه تنها به درآمد شما، بلکه به مدت زمانی که در چین بوده اید نیز بستگی دارد. خبر خوب این است که اکثر کارفرمایان مالیات بر درآمد را برای شما انجام می دهند. در غیر این صورت، قبل از تسلیم اظهارنامه مالیاتی سالانه شدن، باید مدتی را صرف محاسبه و مطالعه قوانین مالیاتی کنید.

نحوه افتتاح حساب بانکی در چین

نحوه ایجاد حساب قبلا برای افراد غیر مقیم امری ساده بود. تنها کاری که باید انجام می دادید این بود که به نزدیکترین شعبه بانک مورد نظر خود بروید، پاسپورت خود را ارائه دهید و حساب خود را راه اندازی کنید. امروزه دولت چین قوانین را سخت‌تر کرده است. بزرگترین بانک های کشور از شما می خواهند که حتما مقیم چین باشید تا بتوانید یک حساب بانکی چینی ایجاد کنید.

سیستم بانکی در چین چیست؟

مشتریان فردی می توانند از بین بانک های تجاری مختلف انتخاب کنند. با این حال، چهار بانک دولتی، 'The Big Four' به عنوان بهترین بانک های چین در نظر گرفته می شوند. آنها با بیش از ده میلیارد دارایی در میان بزرگترین بانک های جهان قرار دارند. این چهار بانک عبارتند از:

  • بانک چین (BoC)،
  • بانک ساختمانی چین (CCB)،
  • بانک کشاورزی چین (ABoC)،
  • بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC).

این بانک‌ها معمولاً شرایط و نرخ‌های پس‌انداز عالی ارائه می‌دهند، با این حال، ممکن است برای خارجی‌هایی که برای خدمات آنها درخواست می‌کنند سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند.

تعداد زیادی بانک تجاری کوچکتر و همچنین بانک های شهری محلی یا منطقه ای نیز وجود دارد. اکثر بانک ها متعلق به دولت ملی یا محلی هستند. تعداد کمی از مالکان خصوصی در بخش بانکی وجود دارد. از زمان پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی در سال 2001، بسیاری از محدودیت ها بر بانکداری بین المللی در چین برداشته شده است. به همین دلیل است که برخی از بانک های بین المللی) گروه بانکی استرالیا و نیوزلند، جی پی مورگان JPMorgan، استاندارد چارترد Standard Chartered و غیره نیز در این کشور فعالیت می کنند.

توجه به این نکته مهم است که اکثر بانک های دولتی برای خارجی هایی که مایل به افتتاح حساب بانکی در چین هستند الزامات بیشتری دارند. بانک‌های تجاری کوچک‌تر ممکن است کمی ملایم‌تر باشند، با این حال، یافتن بانکی که شما را ملزم به اقامت در کشور نکند بسیار نادر است.


چگونه بر موانع زبانی غلبه کنیم؟

ممکن است موانع زبان یکی از دلایل انتخاب یک بانک خارجی یا یکی از بانک های بزرگ در چین باشد. چون این بانک ها معمولاً هم وب‌سایت‌های چینی و هم انگلیسی دارند و احتمال زیادی وجود دارد که کارکنان انگلیسی زبان هم داشته باشند. اگر شعبه در یک محله مهاجران یا نزدیک محوطه دانشگاه واقع شده باشد، به احتمال زیاد با یک کارمند انگلیسی زبان در بانک ملاقات خواهید کرد. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که انتخاب شعبه در نزدیکی خانه یا محل کار مهم است. حساب شما معمولاً به شعبه خاصی گره خورده است و برخی از کارها را فقط می توانید شخصاً در بانک انجام دهید. اگر در مورد مشکل زبان در شعبه نزدیک مطمئن نیستید، از قبل تماس بگیرید و یک قرار ملاقات بگذارید. به این ترتیب، فردی که به زبان انگلیسی مسلط است در راه اندازی حساب کاربری به شما کمک خواهد کرد. اگر در یکی از کلان شهرها زندگی نمی کنید، ممکن است مانع زبان مشکل جدی تری باشد. اگر به زبان ماندارین صحبت نمی کنید، ممکن است بخواهید از یک دوست قابل اعتماد بخواهید که شما را همراهی کند و در ترجمه یا تکمیل فرم ها به شما کمک کند.

 حساب های بانکی رایج چین کدامند؟

می‌توانید از قبل وب‌سایت بانک مورد نظر را بررسی کنید تا بفهمید چه خدماتی را ارائه می‌دهد. اگر یک بانک چینی را انتخاب کنید، به احتمال زیاد به یک 'حساب همه کاره' در BoC و ICBS یا رنمینبی RMB و حساب سپرده تقاضای ارز خارجی Foreign Currency Demand Deposit Account»  در ABoC  متصل خواهید شد.  این حساب ها به شما اجازه می دهند:

  • سپرده گذاری پول به ارز چینی و چندین ارز خارجی؛
  • برداشت پول نقد از طریق شبکه خودپرداز؛
  • انتقال پول در داخل و خارج از کشور؛
  • تنظیم پرداخت های خودکار مانند قبوض آب و برق 

در صورت نیاز، مطمئن شوید که خدمات بانکداری آنلاین و تلفن همراه را از بانک خود در چین درخواست کنید.

بهترین حساب های پس انداز با بالاترین نرخ بهره توسط چهار بانک برتر The Big Four و همچنین بانک های بین المللی مانند HSBC و Standard Chartered ارائه می شود.

فرآیند افتتاح حساب در چین

همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر بانک ها برای ایجاد حساب بانکی از شما می خواهند که مدرک اقامت خود را ارائه دهید. از آنجایی که هر بازدیدکننده باید ظرف 24 ساعت پس از ورود به چین اقامت موقت بگیرد، همیشه باید مدرکی مبنی بر اقامت کوتاه مدت شما وجود داشته باشد، حتی اگر فقط شامل آدرس هتل شما باشد. با این حال، در اکثر بانک های بزرگ کشور، مجوز اقامت موقت، شما را واجد شرایط درخواست حساب بانکی نمی کند. با این حال، اگر شما اقامت دائم چین را داشته باشید، پروسه ایجاد حساب نباید برایتان مشکلی ایجاد کند. هنگامی که یک شعبه در موقعیت مناسب و خدمات مورد نظر را انتخاب کردید، باید با تمام مدارک لازم به آنجا بروید. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی در چین عبارتند از:

  • شناسنامه شخصی معتبر؛
  • مدرک سکونت؛
  • پول سپرده؛
  • اجازه کار یا ویزای دانشجویی که به شما اجازه می دهد یک سال یا بیشتر در این کشور بمانید (در موارد نادر، کمتر از یک سال نیز قابل قبول است)
  • برخی از بانک ها نیز از شما می خواهند که شماره تلفن چینی داشته باشید.
  • همچنین باید فرم درخواستی را پر کنید که در بیشتر موارد دو زبانه (انگلیسی و چینی) است. اگر این مدارک را ارائه نکنید، ممکن است درخواست شما رد شود. به همین دلیل است که اگر از گزینه های خود مطمئن نیستید، برای استعلام مدارک لازم با شعبه انتخابی خود تماس بگیرید.


آیا افتتاح حساب بانکی در چین نیاز به پرداخت هزینه دارد‌؟ 

به طور معمول، بانک ها هزینه ای ماهانه برای نگهداری حساب دریافت می کنند که از حدود 10 تا 20 یوان در ماه شروع می شود. با این حال، همیشه اینطور نیست. بسیاری از بانک‌ها حساب‌هایی با کارمزد نگهداری ارائه می‌کنند که در صورت واریز مقدار مشخصی پول در هر ماه (معمولاً بیش از 1000 یوان) ممکن است از آن صرف نظر کنند. اساساً، حساب های بانکی بدون کارمزد نادر هستند، اما برخی از بانک ها مثل سیتی بانک، HSBC) ) گزینه هایی را ارائه می دهند. قبل از تسویه حساب در بانک مورد نظر خود، حتماً خرید کنید و همه مزایا و معایب را بسنجید.

مبلغ سپرده اولیه بسته به بانک مورد نظر شما متفاوت است. حداقل سپرده می تواند از 1 تا حدود 100 یوان باشد. اگر مایل به واریز ارز هستید، قوانین معمولا متفاوت است و به مبلغ بیشتری نیاز دارد. پس از تکمیل درخواست شما، یک کارت Union Pay برای برداشت از دستگاه خودپرداز دریافت خواهید کرد و پس از تنظیم رمز عبور / پین شش رقمی خود، برای کارهای بانکی در چین آماده خواهید بود. به خاطر داشته باشید که اگر به نکات سرمایه گذاری یا طرح های پس انداز علاقه مند هستید، باید با یک متخصص بانک مشورت کنید.

بانکداری آنلاین در چین

در حالی که اکثر بانک ها گزینه های بانکداری آنلاین را برای مشتریان خود ارائه می دهند، چه به زبان انگلیسی و چه به زبان چینی، شما نمی توانید یک حساب بانکی چینی به صورت آنلاین باز کنید.

اپلیکیشن های پرداخت موبایلی

استفاده از تلفن برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات در چین غیر معمول نیست. برنامه‌های دارای کدهای QR که در پرداخت اسکن می‌شوند، امکان تراکنش بسیار راحت را فراهم می‌کنند. حتی برخی از فروشندگان خیابانی پرداخت های اپلیکیشن را می پذیرند و برخی مکان ها به طور کامل به سیستم جدید تغییر کاربری داده اند و به هیچ وجه گزینه های پرداخت دیگری را ارائه نمی دهند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

بورسیه تحصیلی هونگ کونگ 2022
بورسیه تحصیلی هونگ کونگ 2022

شما می توانید بدون آیلتس در کشورهای خارجی تحصیل کنید. هدف بورس تحصیلی دولت هنگ کنگ جذب بهترین و باهوش ترین دانشجویان است و هیچ هزینه ای برای ارسال درخواستتان دریافت نمی کند. بورس تحصیلی هنگ کنگ تمام هزینه ها را برای مدت زمان کامل پوشش می دهد. همچنین دانشگا ...

بیشتر بخوانید
بورسیه Schwarzman تحصیل در چین 2022
بورسیه Schwarzman تحصیل در چین 2022

هم اکنون امکان ارسال درخواست برای بورس تحصیلی شوارتزمن Schwarzman وجود دارد. این بورسیه کامل است و تمامی هزینه ها را پوشش می دهد و برای تحصیل در دانشگاه چینهوا Tsinghua پکن ارائه داده می شود. بورسیه Schwarzman یکی از مشهورترین و معتبرترین بورسیه هایی است ک ...

بیشتر بخوانید
برترین دانشگاه های چین 2022
برترین دانشگاه های چین 2022

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد موسسات آموزشی این کشور در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان مجله‌ی تایمز، تحصیلات عالی در چین رو به افزایش بوده است. طرح‌هایی همچون پروژه‌ی 211، پروژه‌ی 985 و Double First Class University Plan که هدف آن‌ها، بهبود اس ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: