مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
چگونه به عنوان دانشجوی بین المللی در قبرس تحصیل کنید؟

چگونه به عنوان دانشجوی بین المللی در قبرس تحصیل کنید؟

قبرس شاید فقط 3 دانشگاه دولتی و 5 دانشگاه خصوصی داشته باشد، اما برخلاف سایر دانشگاه‌ها، از اعتبار علمی بالایی برخوردار است. علاوه بر سواحل زیبا، این کشور بواسطه‌ی پیشتازی آموزشی نیز شناخته می‌شود. جدا از این‌ها، قبرس میزبان موسسات باکیفیتی است که به داشتن دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی افتخار می‌کنند. با توجه به جامعه‌ی بین‌المللی بزرگ حاضر در قبرس، این کشور دارای یک محیط چندفرهنگی و خدمات پشتیبانی قوی و یک تجربه‌ی وسیع دانشجویی است. اگر می‌خواهید از آموزش برتر بدون پرداخت هزینه‌های گران تحصیلی برخوردار شوید، باید قبرس را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

راه‌های تحصیل در قبرس برای دانشجویان خارجی

برای به‌حداکثر رساندن شانس تحصیل در قبرس، دانشجویان خارجی باید این مراحل را دنبال کنند.

برای تامین هزینه‌های تحصیل در قبرس، خود را آماده کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه شود، هزینه‌هاست. اگر نمی‌توانید هزینه‌ها را از حساب بانکی خود پرداخت کنید، می‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌های ارزان، کار هنگام تحصیل و دریافت بورسیه، به این هدف برسید. هنگام تحصیل در قبرس، شرایطی برای درخواست عمومی وجود دارد. شما باید این شرایط را برآورده سازید. سپس باید با استفاده از شرایط مورد نیاز، به یکی از دانشگاه‌های قبرس درخواست پذیرش دهید. در نهایت، باید ویزای دانشجویی بگیرید.  در ادامه‌ی این مقاله، ما این مراحل را با جزئیات و تفصیل بیشتری شرح خواهیم داد.

 از هزینه‌ی تحصیل در قبرس آگاه شوید

تحصیل در قبرس ارزان است، چون دانشجویان مقطع کارشناسی فقط باید حداقل 3928 دلار (3500 یورو) در سال از جیب بپردازند. از سوی دیگر، دوره‌‌های داروسازی 7856 دلار (7000 یورو) در سال هزینه برای دانشجویان در پی دارد.

هزینه‌ی دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز بسیار ارزان است و شهریه‌ی سالانه‌ی آن‌ها چیزی بین 2244 تا 2806 دلار (2000 تا 2500 یورو) است.

هزینه‌ی زندگی سالانه نیز مناسب است و چیزی در حدود 4770 تا 5612 دلار (4250 تا 5000 یورو) در سال برای‌تان هزینه دارد که تقریباً معادل 400 تا 467 دلار در ماه است.

از شرایط درخواست عمومی برای تحصیل در قبرس به‌عنوان یک دانشجوی خارجی آگاه شوید

اگر علاقه‌مند به تحصیل در قبرس هستید، باید به شرایط زیر توجه کنید:

شرایط عمومی زبان انگلیسی (کارشناسی)

دانشجویان خارجی باید نمرات زیر را در آزمون‌های تسلط به زبان انگلیسی کسب کنند:

  • آیلتس = 6.5
  • TOEFL CBT= 213
  • TOEFL Ibt= 79
  • TOEFL PBT= 550

همچنین ممکن است دانشجویان قبل از پذیرش، در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی دانشگاه نیز شرکت کنند.

از سوی دیگر، دارندگان مدرک International Baccalaureate (IB) ممکن است از شرکت در آزمون تسلط به زبان انگلیسی معاف شوند.

اگرچه نمرات ذکر شده در بالا معیارهای نوعی پذیرش هستند، برخی دانشگاه‌ها ممکن است شرایط نمره‌ی پایین‌تری داشته باشند. در دانشگاه نیکوزیا، دانشجویی با مدرک PBT تافل 513، CBT تافل 183، iBT تافل 65 یا باند آیلتس 5.5 ممکن است پذیرفته شود.

در حالیکه اکثر دانشگاه‌ها دارای دوره‌‌های تحصیلی به زبان انگلیسی هستند، برخی از آن‌ها چنین دوره‌هایی ندارند. نمونه‌ی موردی: دانشگاه صنعتی قبرس. در این دانشگاه، تمام برنامه‌های کارشناسی به زبان یونانی تدریس می‌شود. در نتیجه، برای پذیرش در این دانشگاه، باید زبان را به‌خوبی بلد باشید.

با توجه به این نکات، توصیه می‌شود که وب‌سایت دانشگاه خود را برای آگاهی از نمرات مورد نیاز آزمون بررسی کنید.


شرایط عمومی زبان انگلیسی (تحصیلات تکمیلی)

برای تحصیل در قبرس به‌عنوان یک دانشجوی خارجی در مقطع تحصیلات تکمیلی، باید همان محدوده‌ی نمرات آزمون‌های زبان انگلیسی بالا را داشته باشید. با این حال، تفاوت‌های جزئی وجود دارد و در نتیجه، بهتر است با موسسه‌‌ی آموزشی انتخابی خود تماس بگیرید و با آن‌ها مشورت کنید.

دانشگاه قبرس را در نظر بگیرید که همان نمرات IELTS، TOEFL CBT و TOEFL PBT را برای مقطع کارشناسی قبول می‌کند و البته برای تافل iBT به نمره‌ی بالاتر 92 نیاز دارد.

همین موضوع را می‌توان در مورد دانشگاه صنعتی قبرس نیز گفت که برای تافل iBT به نمره‌ی 82 و بالاتر نیاز دارد.

بسیاری از دانشگاه‌ها، گواهینامه‌های تسلط به زبان انگلیسی دیگری همچون موارد زیر را می‌پذیرند:

  • GCE O Level English یا IGCSE با انگلیسی = حداقل نمره‌ی C
  • Cambridge English First، Cambridge English Advanced یا Cambridge English Proficiency = 176
  • Certificate of Proficiency in English = 650
  • Anglia Examinations = C1

دانشجویانی که دوره‌ای را به‌پایان رسانده‌اند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شده است، ممکن است از شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی معاف شوند.

شرایط درخواست (کارشناسی) در قبرس

دانشگاه‌های قبرس معمولاً از دانشجویان مقطع کارشناسی می‌خواهند گواهی دبیرستان و صفحه‌ی شناسه‌ی پاسپورت اسکن شده‌ی خود را ارائه دهند.

در برخی از دوره‌‌ها، نمره‌ی شما ممکن است مبنایی برای پذیرش باشد. اگر مایل به تحصیل در رشته‌ی پزشکی یا دندانپزشکی در دانشگاه اروپایی قبرس هستید، باید معدل 90% یا بالاتر داشته باشید. همچنین باید مدارکی دال بر کار داوطلبانه، توصیه‌نامه‌ها و بیانیه‌ی شخصی را نیز نشان دهید. مصاحبه نیز غالباً انجام می‌شود.

از آنجایی‌که مدارک ذکر شده در بالا حداقل هستند، باید با مشاور پذیرش خود در مورد سایر اسنادی که ممکن است از شما خواسته شود مشورت کنید.

شرایط درخواست (کارشناسی ارشد) در قبرس

دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد در قبرس هستند، باید اسناد و مدارک زیر را ارسال کنند:

  • گواهی دبیرستان
  • گواهی دوره‌ی کارشناسی
  • کارنامه‌ی سوابق آموزشی
  • صفحه‌ی شناسه‌ی پاسپورت اسکن شده
  • رزومه
  • مدرک زبان


مدارک لازم برای تحصیل دکتری در قبرس

برای مقطع دکترا، شرایط همچون موارد فوق می‌باشد. با این حال، شما باید موارد زیر را نیز ارسال کنید:

  • مدرک کارشناسی ارشد
  • کارنامه‌ی کارشناسی ارشد
  • پروپوزال پایان‌نامه

در موسسات خاصی همچون دانشگاه قبرس، ممکن است مصاحبه‌ی شخصی و آزمون کتبی نیز مورد نیاز باشد. در عین حال، در دانشگاه بین‌المللی قبرس، متقاضی تحصیلات تکمیلی باید یک سند قوانین و مقررات امضا شده را نیز ارائه دهد.

در نتیجه، همیشه برای ارسال مدارک دیگر مورد نیاز موسسه‌ی آموزشی‌تان، به دانشگاه/دپارتمان آموزشی خود مراجعه کنید.

روش درخواست پذیرش در قبرس

معمولاً دانشجویان خارجی باید اسناد و مدارک خود را چند ماه قبل از متقاضیان محلی یا متقاضیان ساکن در اتحادیه‌ی اروپا ارسال کنند که انجام این کار در تاریخ زودتر، به بهبود شانس شما برای پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان کمک می‌کند. ارائه‌ی درخواست، یکی از مهم‌ترین مراحل برای دانشجویان خارجی است که مایل به تحصیل در قبرس هستند. بنابراین، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های ارسال درخواست را بادقت دنبال می‌کنید.

ددلاین تحصیل کارشناسی در قبرس

مهلت ارائه‌ی درخواست پذیرش معمولاً به زمان ترمی که می‌خواهید شروع کنید بستگی دارد.

برای مثال، اگر می‌خواهید در دانشگاه قبرس ثبت‌نام کنید، باید مدارک خود را تا اواسط ماه ژوئن ارسال کنید تا بتوانید از ماه سپتامبر شروع کنید. شما همچنین می‌توانید در طول ترم دوم تحصیل خود را شروع کنید. برای انجام این کار، باید اسناد و مدارک خود را تا اواسط ماه نوامبر تکمیل و ارسال کنید.

در عین حال، در دانشگاه بین‌المللی قبرس، مهلت ارائه‌ی درخواست‌ها دیرتر (ماه‌های ژانویه و سپتامبر) شروع می‌شود.

در اکثر دانشگاه‌ها، ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌ی درخواستی در حدود 45 دلار (40 یورو) باشد. با این حال، یک استثنا، دانشگاه بین‌المللی قبرس است که در آن، هیچ هزینه‌ی درخواستی از دانشجویان خارجی دریافت نمی‌شود.

از آنجایی‌که مهلت‌های درخواست پذیرش بسیار متفاوت است، حتماً باید به وب‌سایت پذیرش دانشگاه خود برای دوره‌های پذیرش و هزینه‌های مربوطه‌ی آن مراجعه کنید.

ددلاین تحصیل کارشناسی ارشد در قبرس

مشابه دوره‌های کارشناسی، موسسات تحصیلات تکمیلی نیز دارای شروع‌های ترم متفاوتی هستند. در نتیجه، مهلت‌های درخواست ممکن است در بین دانشگاه‌ها متفاوت باشد.

در دانشگاه نیکوزیا، ترم پاییز از سپتامبر تا ژانویه جریان دارد. بنابراین، مهلت درخواست آن، اواخر ژوئن است. مهلت درخواست ترم بهار که از فوریه تا می‌ طول می‌کشد، ماه اکتبر است. مهلت درخواست ترم تابستان که از ژوئن تا ژوئیه به‌طول می‌انجامد، اواخر فوریه است.

در عین حال، در دانشگاه صنعتی قبرس، دو مهلت درخواست پذیرش وجود دارد: ماه مارس برای درخواست زودهنگام و ماه می برای درخواست دیرهنگام. با این حال، به دانشجویان خارجی توصیه می‌شود که اسناد و مدارک خود را در اولین زمان ممکن ارسال کنند.

پس از تکمیل مدارک، برای ارائه‌ی درخواست رسمی، باید هزینه‌ای (که از 58 دلار یا 52 یورو شروع می‌شود) بپردازید. این هزینه ممکن است برای برخی از موسسات آموزشی همچون دانشگاه بین‌المللی قبرس رایگان باشد.

مدارس تحصیلات تکمیلی ممکن است بسته به تعداد متقاضیان ترم خود، تاریخ پذیرش خود را تمدید یا کوتاه‌تر کنند. با بررسی جزئیات بولتن پذیرش موسسه‌ی آموزشی خود، همیشه در جریان تغییرات به‌روز قرار بگیرید.

ویزای دانشجویی قبرس

پس از پذیرش در دانشگاه، می‌توانید در ادامه، برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. این ویزا فقط برای یک دانشجوی خارجی که 15 واحد یا 30 ECTS در هر ترم دارد صادر می‌شود. اخذ ویزای دانشجویی برای دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در قبرس هستند، یک فرایند بسیار آسان است، چون اگر مراحل 1 تا 3 را دنبال کرده باشید، تمام مدارک مورد نیاز خود را از قبل آماده کرده‌اید.

طبق وب‌سایت ویزای قبرس، شرایط اولیه‌ی درخواست ویزای دانشجویی از این قرار است:

  • فُرم درخواست کاملاً تکمیل‌شده
  • فتوکپی صفحه‌ی شناسه‌ی پاسپورت
  • 4 عدد عکس در اندازه‌ی پاسپورت
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی
  • همچنین ممکن است گواهی عدم سوءپیشینه‌ی (صادر شده توسط پلیس) و ضمانت مالی صادر شده توسط بانک پشتیبان از شما درخواست شود.
  • هزینه‌ی درخواست چیزی حدود 29 تا 58 دلار (15 تا 30 یورو) است.

نتیجه گیری از مقاله

قبرس، جزیره‌ای جذاب در دریای مدیترانه، به‌دلیل آب و هوای معتدل و سواحل زیبایش شناخته شده است. اگرچه این جزیره، بهشتی برای گردشگران است، اما به پناهگاهی برای دانشجویان خارجی نیز تبدیل شده است. قبرس با داشتن دانشگاه‌های خوب که در مقایسه با کشورهای اروپایی همسایه بسیار ارزان است، کشوری است که باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، همیشه به‌عنوان یک گزینه مطرح باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های قبرس
برترین دانشگاه های قبرس

هزینه‌ی تحصیل پایین و موقعیت مکانی مناسب، قبرس را به مقصد محبوبی برای دانشجویان خارجی تبدیل ساخته که سالانه حدود 10 هزار دانشجو برای تحصیل به این کشور می‌آیند. بسیاری از دوره‌های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. جزیره‌ی قبرس دارای گذشته‌ی غ ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنیم؟
چگونه برای ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنیم؟

اگر یک شهروند غیر اتحادیه‌ی اروپا هستید که به‌دنبال تحصیل در قبرس می‌باشید، باید برای دریافت ویزای دانشجویی و مجوز اقامت موقت اقدام کنید. اخذ ویزای دانشجویی به شما این امکان را می‌دهد که قانوناً تا 90 روز وارد قبرس شوید و در این کشور بمانید. اگر دوره‌‌ی تح ...

بیشتر بخوانید
فرایند پذیرش قبرس برای دانشجویان بین المللی
فرایند پذیرش قبرس برای دانشجویان بین المللی

آیا علاقه‌مند به تحصیل در قبرس هستید؟ ما در خدمت شما هستیم تا کمک‌تان کنیم که این روند کمی ساده‌تر شود. فرایند پذیرش در دانشگاهی در قبرس ممکن است با آنچه که قبلاً به آن عادت داشته‌اید، فرق کند. بنابراین، اگر سوال خاصی دارید، حتماً با دانشگاهی که به آن درخو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: