تحصیل در رشته ی رادیولوژی و رادیوگرافی

تحصیل در رشته ی رادیولوژی و رادیوگرافی

21 آبان , 1399

اشعه ایکس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا ام آر آی و سونوگرافی از قسمت‌های اسا سی در فرایند تشخیصی-درمانی هستند. پزشکان از این عکس ها برای تشخیص شکستگی های استخوان، سرطان و لخته های خون استفاده می کنند. از این عکس ها همچنین در آزمایشاتی مانند سی تی اسکن و سونوگرافی استفاده می شوند. امروزه حتی اشعه ایکس سه بعدی وجود دارد که در نهایت به تشخیص سرطان ها و بیماری های خونی بدون جراحی های داخلی منجر می‌شود. به زبان ساده این ابزار جزء ضروری پزشکی مدرن و پیشرفته هستند.

 این امر با جذب متخصصان بیشتر و جوان تر در این تخصص پزشکی، پرتو نگاری و پرتو شناسی را به حرفه ای ضروری و لازم در رشته پزشکی تبدیل می کند. اگر به این کار علاقه دارید برای آشنایی بیشتر این متن را بخوانید.

تفاوت بین پرتو نگاری و پرتو شناسی چیست؟

در حالی که تکنولوژی تصویربرداری پزشکی قسمت اصلی هر دو حرفه است، پرتونگارها و پرتوشناس ها نقش های متفاوتی دارند. پرتونگارها مسئول انجام اسکن ها و عکس ها با فناوری تصویربرداری پزشکی هستند. در حالی که پرتوشناس ها عکس را برای تشخیص بیماری مرور و بررسی می‌کنند. تفاوت اصلی بین این دو این است که پرتو نگارها فقط باید دوره پرتونگاری را طی کنند و گواهینامه بگیرند. اما پرتوشناس ها باید پزشکانی کاملا مجاز باشند. 

برای ادامه تحصیل در پرتو نگاری و پرتو شناسی به چه چیزهایی نیاز است؟

 پرتونگارها کارشناس و کاردان هستند و برای قبول شدن در رشته تصویربرداری پزشکی تنها دریافت گواهینامه پیش دانشگاهی لازم است. همچنین ممکن است بعد از دبیرستان قادر به ورود به دوره دیپلم باشند. از سوی دیگر پرتوشناس ها معمولا بعد از تکمیل دوره پزشکی به ادامه تحصیل در پرتو شناسی می‌پردازند که شامل کارآموزی و دستیاری است. بنابراین باید قبل از پرتو شناسی دارای مدرک کارشناسی و پزشکی باشند.

چه چیزهایی می آموزم؟

 برای پرتونگار شدن می‌توان یک دوره دو ساله کاردانی یا یک دوره چهار ساله کارشناسی را گذراند. دانشجویان پرتونگاری می‌توانند انجام همه انواع تصویربرداری پزشکی را یاد بگیرند، یا می توانند در رشته‌هایی مانند ماموگرافی و سونوگرافی متخصص شوند و مجوز بگیرند و آماده مطالعه و فهم ساختار بدن همراه با چگونگی تاثیرپذیری آن توسط انواع مختلف صدمات  شوند و همچنین یاد خواهند گرفت از انواع مختلفی از لوازم و ماشین های تصویربرداری پزشکی استفاده کنند.

همچنین علاوه بر این  رفتارشان را بهبود خواهند بخشید. گذشته از اینها پرتونگار ها بیماران را از لحاظ جسمی و روحی برای این آزمایش‌ها  آماده می‌کنند، که شامل توضیح روش و رعایت کارهای ایمنی است. از آنجایی که پرتوشناس ها در زمینه تفسیر نتایج آزمایشات تصویربرداری پزشکی متخصص هستند، تحصیلات آنها یک گام فراتر می رود. انتظار می‌رود تا دانش شناسایی اندام های انسان را با یادگیری شناخت تصاویر پزشکی و نوشتن گزارش گزارشات تشخیصی، گسترش و بهبود دهند. پرتونگار ها و پرتوشناس ها معمولاً در بیمارستان ها مشغول به کار هستند. اما فرصت ها به همین جا ختم نمی‌شود، و تخصص آنها همچنین در درمانگاه ها و کلینیک های دامپزشکی، فروش تجهیزات و همچنین آزمایشگاه های پزشکی قانونی، نظامی و دانشگاهی مورد نیاز است.

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter