مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
انتظارات از برنامه های مهاجرتی کانادا در سال 2023

انتظارات از برنامه های مهاجرتی کانادا در سال 2023

چه انتظاراتی در مهاجرت به کانادا در سال 2023 داشته باشیم؟

در این مقاله، در مورد پنج مورد از انتظارات مهاجرتی کانادا در سال 2023 بحث خواهیم کرد.

  1. عقب ماندگی در رسیدگی به پرونده های مهاجرتی
  2. اکسپرس اینتری در سال 2023
  3. برنامه نامزدهای استانی (PNP) در سال 2023
  4. سطوح مهاجرت (Levels Plan) در سالهای 2025-2023
  5. تعهد به کارگران جوان

کاهش تاخیر و عقب ماندگی در رسیدگی به پرونده های مهاجرتی

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، اکنون داده هایی را در مورد چگونگی پیشرفت پرونده های عقب مانده در پروسه مهاجرت گزارش می دهد.

از تاریخ 30 نوامبر 2022، IRCC تعداد 2.1 میلیون پرونده عقب مانده را در تمام مشاغل مختلف گزارش کرده است. این شامل درخواست برای اقامت دائم، اقامت موقت و شهروندی است. از این تعداد، زمان پردازش برای 1.09 میلیون نفر فراتر از 'استانداردهای خدمات' رفته است.

وظیفه IRCC این است که 80٪ از برنامه ها را در چارچوب استاندارد خدمات ارائه کند. 20٪ باقیمانده برای موارد دشوار یا موقعیت هایی است که اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.

هنگامی که به طور کلی به عقب ماندگی ها نگاه کنید، درصدهای مربوط به اقامت موقت و اقامت دائم تقریبا مشابه هستند. بر اساس گزارشات، 56 درصد از درخواست های اقامت موقت (برای بازدید، تحصیل یا کار) و 55 درصد از درخواست های اقامت دائم، در محدوده استانداردهای خدماتی نیستند و آن را نقض کرده اند.

به نظر می رسد برنامه های مدیریت شده توسط اکسپرس اینتری سریعتر از آنچه که IRCC پیش بینی کرده بود از لیست پرونده های عقب مانده خارج می شوند، اما این را نمی توان برای برنامه های نامزد استانی که از اکسپرس اینتری برای مدیریت برنامه ها استفاده می کنند، تعمیم داد.

'enhanced PNPs' با سرعت کمتری نسبت به پیش بینی IRCC پردازش می شوند؛ سرعت پردازش در ماه سپتامبر اندکی کم شد و بین اکتبر و نوامبر ثابت ماند.

عقب ماندگی در پرونده های حمایت از همسر (خارج از کبک) کمتر شده، اما هنوز به 20 درصدی که IRCC مد نظر دارد نرسیده است.

IRCC در سال 2022 رکورد 5.2 میلیون درخواست را در همه مشاغل پردازش کرد که دوبرابر تعداد پردازش شده در سال 2021 بود. این وزارتخانه در تلاش برای کاهش آمار پرونده های عقب مانده ناشی از همه گیری کرونا، قبل از پاییز سال 2022، 1250 افسر جدید مهاجرت را استخدام کرد. 

در دسامبر 2021، CIC News گزارش داد که IRCC دارای 1.8 میلیون پرونده است که در سپتامبر 2022 به 2.6 میلیون رسیده است. از آن زمان، گزارش ها حاکی از آن است که این میزان روند نزولی داشته است.

این شاخص‌ها اشاره می‌کنند که در سال 2023، همچنان شاهد کاهش بیشتری در تعداد پروندههای عقب مانده و انباشته شده خواهیم بود و از این نظر، دلهره کمتری برای مهاجران ایجاد خواهد شد.




قرعه کشی های هدفمند اکسپرس اینتری در سال 2023

یکی از مسیرهای مهاجرتی اصلی کانادا که در سال جاری کمی جذاب تر شده است، اکسپرس اینتری می باشد. اکسپرس اینتری یک سیستم مدیریت درخواست آنلاین برای سه برنامه مهاجرتی زیر است: برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)، کلاس تجربه کانادایی (CEC) و برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP).

اگر واجد شرایط هر یک از این برنامه ها هستید، می توانید در اکسپرس اینتری ثبت نام کنید و امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) را دریافت کنید. به عبارت ساده، برای عواملی مانند تجربه کاری تخصصی، سن، تحصیلات، توانایی زبان و موارد دیگر امتیاز می گیرید. کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را در اکسپرس انتری کسب کرده اند، از طریق قرعه کشی اکسپرس انتری، یک دعوت نامه برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم دریافت می کنند. این ITA به آنها اجازه می دهد تا در نهایت برای اقامت دائم درخواست دهند.

جزئیات اندک است، اما می دانیم که IRCC اکنون توانایی برگزاری قرعه کشی اکسپرس اینتری را بر اساس سایر معیارهای اقتصادی دارد. برخی از نمونه هایی که مقامات آورده اند شامل قرعه کشی بر اساس تجربه کاری در بخش های پر تقاضا مانند مراقبت های بهداشتی، توانایی زبان فرانسه و حتی معیارهای منطقه ای است.

IRCC گفته است که قرعه کشی های هدفمند در بهار آغاز خواهد شد، اما تاریخ شروع رسمی آن اعلام نشده است.

قرعه کشی ها معمولا هر دو هفته یکبار در روز چهارشنبه برگزار می شود. با این حال، IRCC از 23 نوامبر قرعه کشی اکسپرس انتری را برگزار نکرده است. مقامات دلیلی برای این توقف ارائه نکرده اند.

PNP های بیشتر

برای دومین سال متوالی، کانادا انتظار دارد از طریق برنامه های نامزد استانی (PNPs) مهاجران بیشتری را نسبت به سایر برنامه های مهاجرتی پذیرا باشد.

در حالی که در برخی از کشورهای دیگر، مهاجرت صرفاً تحت کنترل فدرال است، در کانادا این امر هم در سطح فدرال و هم در سطح استانی انجام می شود. دولت فدرال، IRCC، حرف آخر را در مورد اینکه چه کسی می تواند اقامت دائم و شهروند کانادا شود، می¬زند. با این حال، استان¬ها و مناطق می توانند برنامه های مهاجرتی خود را بر اساس نیازهای اقتصادی منطقه ای خود ایجاد کنند.

کبک بیش از هر استان دیگری اختیارات مهاجرتی دارد، بنابراین در PNP شرکت نمی کند. Nunavut نیز PNP ندارد. هر استان و منطقه دیگری از PNP برای هدف قرار دادن مهاجرانی استفاده می کند که ممکن است در بازار کار خود موفق شوند.

شما می توانید برای PNP مستقیماً از طریق یک برنامه پایه به استان درخواست دهید، یا اگر از قبل یک پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری دارید، ممکن است واجد شرایط PNP باشید.

برنامه های مهاجرتی کانادا -برای مسیرهای اقتصادی مانند اکسپرس اینتری و PNP- اغلب در یک سیستم Expression of Interest (EOI) مدیریت می شوند. اکسپرس اینتری مانند یک سیستم غول پیکر EOI برای کل کشور است. بسیاری از PNP ها نیز، چه ازExpress Entry برای مدیریت برنامه های خود استفاده کنند یا نه، به همین ترتیب عمل می کنند. شما مشخصات خود را ارسال می کنید، امتیاز می گیرید و برای درخواست نامزدی استانی دعوت می شوید.

نامزدی استانی با اقامت دائم یکسان نیست. این سندی است که به دولت فدرال نشان می دهد که یک مقام استانی فکر می کند که شما در آن  استان موفق خواهید شد. اینکه آیا شما به علت شغل یا تجربه تحصیل در استان مورد نظر یا داشتن مهارتهای مورد تقاضا در آن استان، پذیرفته شوید، بستگی به استان مورد مظر دارد.

اگر یک نامزدی استانی را از طریق  PNP ای دریافت کنید که از سیستم اکسپرس اینتری استفاده می کند، 600 امتیاز خودکار به امتیاز کلی شما اضافه می شود. این امتیاز اضافه شده، احتمالاً شما را به صدر امتیازات اکسپرس انتری نزدیک می‌کند، جایی که به احتمال زیاد ITA برای شما صادر خواهد شد.

سال جدید، سطوح مهاجرت (Levels Plan) جدید

اهداف مهاجرتی کانادا به رکورد بالایی رسیده است. در سال 2023، این کشور قصد دارد 465000 ساکن دائمی جدید را بپذیرد. تا سال 2025، کانادا انتظار دارد 500000 مهاجر تازه وارد را از طریق کلیه برنامه های مهاجرت و اسکان پناهندگان وارد کند.

ما می دانیم که امسال کانادا به لطف اطلاعات تکمیلی در برنامه سطوح مهاجرت 2023-2025، تاکید بیشتری بر PNP دارد. کانادا انتظار دارد در سال 2023، 105500 مقیم دائم جدید را از طریق PNP بپذیرد (از جمله PNP هایی که توسط سیستم اکسپرس اینتری مدیریت می شوند).

انتظار می‌رود برنامه های مدیریت شده توسط اکسپرس اینتری، که از نظر تعداد ورودی‌های جدید پیش‌بینی‌شده در رتبه دوم قرار دارند، تا پایان سال 82880 مهاجر جدید وارد کنند.

برنامه‌های سال‌های 2024 و 2025 همچنان روند ورود تعداد بیشتری از افراد تازه وارد از طریق PNP نسبت به اکسپرس اینتری را ادامه می‌دهد. هر برنامه قرار است در این دوره رشد بیشتری داشته باشد.

با این حال، قانون کانادا حکم می‌کند که هر سال (مگر اینکه انتخاباتی برگزار شود) یک طرح جدید برای سطوح مهاجرت باید در تاریخ 1 نوامبر یا قبل از آن ارائه شود. این بدان معناست که ممکن است اهداف برای برنامه سطوح مهاجرت 2024-2026 تغییر کند.

اعلامیه سطوح مهاجرت (Levels Plan)، بزرگترین اعلامیه در فضای مهاجرت کانادا در سال است. این به سهامداران و دولت ها می گوید که چگونه انتظار می رود مهاجرت در کوتاه مدت و میان مدت گسترش یابد.

تعهد به کارگران جوان

هر ساله، کانادا از طریق برنامه تجربه بین المللی کانادا (IEC)، از کارگران بین المللی جوان استقبال می کند. نشان داده شده است که تجربه کار یا تحصیل در کانادا قبل از اخذ اقامت دائم، به مهاجران کمک می کند تا در سال اول پس از آمدن به کانادا، درآمد بیشتری کسب کنند و پیشنهادات شغلی بیشتری داشته باشند.

وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر، اخیراً اعلام کرد که در سال 2023 میزان پذیرش IEC با 20 درصد افزایش به 90000 خواهد رسید. برنامه ها در 9 ژانویه 2023 برای درخواست باز خواهند شد.

IEC یک برنامه متقابل است که به جوانان کانادایی و بین المللی اجازه می دهد در کشورهای یکدیگر کار کنند. کانادا با 36 کشور، این نوع قراردادهای جابجایی جوانان را دارد که به جوانان بین 18 تا 35 سال (بسته به کشور) اجازه می دهد تا حداکثر 2 سال در این کشور کار کنند.

3 دسته تحت IEC وجود دارد:

  1. شرکت کنندگان در تعطیلات کاری یک مجوز کار آزاد دریافت می کنند که به آنها امکان می دهد در هر نقطه از کشور میزبان برای حمایت از سفر خود کار کنند.
  2. شرکت کنندگان Co-op  بین المللی (کارآموزی)، مجوز کار ویژه کارفرما را دریافت می کنند که به دانشجویان اجازه می دهد تا تجربه ای هدفمند در زمینه تحصیلی خود کسب کنند.
  3. شرکت‌کنندگان جوان حرفه‌ای (Young Professionals)، مجوز کار ویژه کارفرما را دریافت می‌کنند تا تجربه کاری هدفمندی را که در حوزه تحصیلی یا مسیر شغلی آنها باشد، به دست آورند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ویزا استارت آپ چیست؟
ویزا استارت آپ چیست؟

ویزا استارت آپ به افرادی که می خواهند کسب و کار خودشان را در کانادا راه اندازی کنند، اجازه می دهد به کانادا سفر کنند و کسب و کارشان را راه اندازی کنند بعد از مدت کوتاهی اقامت دائم و تابعیت کانادا به این افراد و خانوادهشان داده می شود ...

بیشتر بخوانید
چطور برای ویزا استارت آپ صلاحیت کسب کنم؟
چطور برای ویزا استارت آپ صلاحیت کسب کنم؟

داشتن حداقل ۱۰٪ سهام کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید و مدرک آیلتس از جمله موارد مورد نیاز برای کسب صلاحیت است ...

بیشتر بخوانید
مدارک مورد نیاز برای ویزا استارت آپ چیه؟
مدارک مورد نیاز برای ویزا استارت آپ چیه؟

مهمترین مدارک لازم برای درخواست ویزا استارت آپ بیزینس پلن، نامه حمایتی از سرمایه گذار و مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی است. ترجمه مدارکی مثل شناسنامه، پاسپورت، گواهی سلامت و سابقه کیفری هم لازم هستند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: