مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شروع به کار در کانادا

شروع به کار در کانادا

اگر اخیراً از یک موسسه آموزشی در کانادا فارغ التحصیل شده اید یا در آینده ای نزدیک فارغ التحصیل می شوید، احتمالاً زندگی و فرصت های شغلی هیجان انگیزی در پیش روی شما قرار دارد. اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در کانادا بمانید و شغل خود را شروع کنید، باید کاملا برای این هدف آماده باشید. در این مقاله شما را با نحوه شروع کار در کانادا آشنا می کنیم.

کانادا به خوبی ارزش فارغ‌التحصیلان بین‌المللی را برای اضافه شدن به نیروی کار این کشور می داند. به همین دلیل، گزینه‌های مختلفی در برابر آنها قرار می دهد و آنها را تشویق می‌کند که پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا بمانند و شغلی را در این کشور، که دارای یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان است، شروع کنند.

حتی اگر قصد ندارید درازمدت در کانادا بمانید یا مطمئن نیستید که مسیر شما در آینده قرار است به کجا ختم شود، بهتر است که با گزینه های خود در کانادا، برای به دست آوردن تجربه کاری ارزشمند که می تواند بعداً به شما چه در کانادا یا چه خارج از آن کمک کند، آشنا شوید.

شرایط کار در کانادا در دوران تحصیل

ممکن است در دوران دانشجویی، در هیجان و چالش های کلاس درس و زندگی دانشجویی خود غرق شوید، اما مهم است که به زندگی پس از فارغ التحصیلی نیز فکر کنید، حتی زمانی که هنوز در حال تحصیل هستید. دانشجویان فعالی که پیش از فارغ التحصیلی، برای بهبود شرایط شغلی خود پس از فارغ التحصیلی قدم برمی دارند، معمولا اولین کسانی هستند که پس از ترک دانشگاه یا کالج به شغل مورد نظر خود دست می یابند.

شبکه سازی (Networking): شبکه سازی در بازار کار کانادا بسیار مهم است. بسیاری از فارغ التحصیلان از طریق افرادی که می شناسند شغل پیدا می کنند، و کارفرمایان اغلب فردی را استخدام می کنند که شخص دیگری که او را می شناسند و به او اعتماد دارند، او را پیشنهاد کرده است. برخی از مشاغل هرگز حتی تبلیغ نیز نمی شوند، زیرا کارفرمایان از قبل می دانند چه کسی را می خواهند از طریق شبکه خود استخدام کنند. در ادامه بیشتر در مورد شبکه سازی صحبت خواهیم کرد.

از career centre استفاده کنید: اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کانادا دارای یک career centre هستند که در آن می‌توانید در مورد بازار کار کانادا، فرصت‌های شغلی در رشته تخصصی خود و منابع بیشتر برای شروع شغل در کانادا، مشاوره دریافت کنید. این مراکز ممکن است با کارفرمایانی که به دنبال فارغ التحصیلان رشته شما هستند ارتباط داشته باشند، یا ممکن است بتوانند شما را با یک مشاور یا فرصت کارآموزی را آشنا کنند. اگر سؤالات دیگری نیز در مورد شغل یا بازار کار در کانادا دارید، career centre ها ممکن است پاسخ سؤالات شما را داشته باشند.

یک مشاور پیدا کنید: یک مشاور، فردی با تجربه در زمینه شماست که می تواند به شما توصیه هایی در مورد دستیابی به موقعیت شغلی که به آن علاقه مند هستید، ارائه دهد. یک مشاور ممکن است یک دانش آموز بزرگتر، یک استاد یا مدرس، یک دوست خانوادگی، شخصی که در یک کنفرانس یا رویداد صنعتی ملاقات می کنید، یک مدیر یا سایر کارکنان، یا هرکسی که مایل به صحبت در مورد اینکه چگونه می توانید به اهداف شغلی خود در کانادا برسید، باشد. از تماس گرفتن با افرادی که در صنعت مورد نظر شما مشغول هستند نترسید، حتی اگر هرگز شخصاً آنها را ملاقات نکرده اید.

لینکدین (Linkedin): وقتی حرفه ای را در کانادا شروع می‌کنید، می توانید با اشخاص از طریق لینکدین، توسط یک پیام کوتاه و مودبانه، تماس بگیرید و سؤالاتی در مورد کار در یک زمینه خاص بپرسید. ممکن است شخصی که با او تماس می‌گیرید مشتاق به اشتراک‌گذاری تجربیات خود با شما که یک فارغ التحصیل باانگیزه هستید، باشد. 

به رویدادهای مختلف بروید: زندگی دانشگاهی می تواند بسیار بیشتر از شرکت کردن در کلاس های درس باشد. دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا به همان اندازه که اهداف آموزشی دارند، مراکز تحقیق و توسعه ای هستند که اغلب میزبان کنفرانس‌ها، رویدادها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌های متخصصان و دانشگاهیان برتر از سراسر جهان می باشند. دانشجویان اغلب مجاز به شرکت در این رویدادها هستند و در صورت رایگان نبودن رویداد، احتمالاً از تخفیف های دانشجویی در قیمت بلیط برخوردار می شوند. دانشگاه های تحقیقاتی بزرگ در کانادا مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا و سایرین، با تأثیرگذاری که دارند معمولا میزبان سخنرانان بزرگ و کنفرانس های بین المللی شناخته شده می باشند. حتی اگر دانشجوی این دانشگاه ها نیستید، به هر حال ممکن است بتوانید در این رویداد ها شرکت کنید. حتی بهتر است سعی کنید در یک رویداد بزرگ، برای کمک به اجرای رویداد، داوطلب شوید؛ در این صورت شانس بیشتری برای ملاقات با افراد مهم خواهید داشت (و احتمالاً ناهار رایگان نیز دریافت خواهید کرد!).

پیام اصلی در اینجا این است: خودتان را در معرض فرصت ها قرار دهید. شما هرگز نمی دانید کجا یا چه زمانی فردی را ملاقات خواهید کرد که ممکن است بتواند شما را در برابر فرصت بزرگ بعدی قرار دهد.





شبکه سازی (Networking) برای پیداکردن کار در کانادا

همانطور که قبلا ذکر شد، شبکه سازی در بازار کار کانادا حیاتی است، به خصوص اگر به دنبال شروع یک شغل در کانادا هستید. نکته کلیدی در اینجا این است که گزینه های خود را باز نگه دارید و با افرادی که ملاقات می کنید در تماس باشید. پس از پایان کلاس‌ها، با اساتید و دستیاران آموزشی خود در تماس باشید و برای هرکسی که در یک رویداد ملاقات می‌کنید، بعدا یک ایمیل ارسال کنید. اگر به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود یک دوره کارآموزی، کار موقت یا کار داوطلبانه انجام داده اید، با افراد محل کار خود در تماس باشید. آنها تأثیری را که شما در طول کارتان گذاشته اید به خاطر خواهند آورد و می توانید بدین وسیله، در زمان باز شدن فرصت های شغلی جدید، در صف اول کاندیدها باشید. 

اگر به یک رویداد یا کنفرانس بزرگ می‌روید، چند بیزینس کارت تهیه کنید. شرکت هایی مانند Moo به شما کمک می کنند تا بیزینس کارت هایی با ظاهر حرفه ای با تعداد سفارشات کم تهیه کنید. اگر هنوز دانشجو هستید، یک الگوی ساده مبتنی بر متن را انتخاب کنید و فقط اطلاعات تماس و آدرس شبکه های اجتماعی خود را در آن درج کنید (ایده خوبی است که از آدرس ایمیل غیر آکادمیک خود استفاده کنید، زیرا در صورتی که کسی بعد از فارغ التحصیلیتان سعی کند با شما تماس بگیرد، ممکن است دیگر ایمیل آکادمیک شما فعال نباشد). ارائه بیزینس کارت به آشنای جدید، شما را حرفه ای و آماده نشان می دهد و به آنها این فرصت را می دهد که بعداً بدون فشار با شما تماس بگیرند. 

در اینجا لازم است به لینکدین مجددا اشاره شود. لینکدین، یک شبکه اجتماعی اشتغال محور است که به عنوان یک ابزار شبکه سازی برای دانشجویان، کارگران و کارفرمایان تقریباً ضروری شده است. حتی اگر هنوز در حال تحصیل هستید و به دنبال یک شغل دائمی و تمام وقت نمی گردید، ارتباطاتی که در دوران دانشجویی در لینکدین ایجاد می کنید می تواند بعداً به شما کمک کند. همچنین ممکن است در لینکدین، رویدادهایی را در نزدیکی خود بیابید؛ بدین صورت می توانید بدون شرکت در رویداد، سخنرانان آن را به شبکه خود در لینکدین اضافه کنید.

کار در کانادا

شغل رویایی خود را در کانادا شکار کنید

پس از فارغ التحصیلی، کار واقعی شما آغاز می شود: شکار شغل. ابتدا اطمینان حاصل کنید که قادر به ادامه کار قانونی در کانادا هستید. اگر دانشگاه یا کالج شما واجد شرایط باشد، می توانید تا سه سال پس از فارغ التحصیلی با مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (Post Graduation Work Permit-PGWP) کار کنید.

مکان های زیادی برای جستجوی شغل وجود دارد.

دانشگاه یا کالج شما ممکن است سایت جستجوی مشاغل خود را برای دانشجویان و فارغ التحصیلان داشته باشد، و این یک مکان عالی برای شروع است، زیرا کارفرمایانی که در چنین سایت هایی پست می گذارند، به صراحت به دنبال فارغ التحصیلان اخیر از دانشگاه یا کالج شما می باشند.

سایت Moving2Canada، دارای لیستی از شغل های مخلف از سراسر کانادا است. همچنین وب‌سایت‌هایی مانند Monster ،Indeed، و Craigslist نیز توسط کارفرمایان کانادایی برای استخدام استفاده می‌شوند (به خاطر داشته باشید که Craigslist، بیشتر برای مشاغل پاره وقت و موقت یا با دستمزد کمتر استفاده می شود)

درخواست دادن برای مشاغل در کانادا

یک رزومه قوی تهیه کنید که بتوانید آن را با کمترین تغییر برای مشاغل مختلف ارسال کنید و روی نوشتن یک کاورلتر (cover letter) مناسب برای هر درخواست تمرکز کنید. قبل از شروع کار در کانادا، باید یک رزومه قوی بسازید. رزومه و کاورلتر شما باید به عنوان خلاصه ای از تجربیات شما عمل کند. رزومه در حد یک یا دو صفحه و کاورلتر در حد یک صفحه باشد. هدف این اسناد، بدست آوردن 'مصاحبه' است، پس لازم نیست داستان زندگی خود را در آنها روایت کنید.

روش های مختلفی برای درخواست کار در کانادا وجود دارد. ممکن است یک شرکت از طریق یک پورتال آنلاین درخواست ها را بررسی کند؛ در این صورت، باید فرم و پروفایل آنلاین را تکمیل و فایل ها را آپلود کنید. شرکتی دیگر ممکن است از یک آدرس ایمیل برای بررسی درخواست¬ها استفاده کند. در این مورد، کاورلتر خود را به عنوان متن اصلی ایمیل ارسال کنید و نه به عنوان پیوست جداگانه.

به عنوان یک تازه فارغ التحصیل، ممکن است تجربه کاری زیادی برای نشان دادن استعدادهای خود در رزومه نداشته باشید. با این وجود، تجربه کار پاره وقت همچنان ارزشمند است؛ اگر در دوران تحصیل، در یک شغل پاره وقت استخدام شده اید و در عین حال کیفیت خوب نمرات دانشگاهی خود را حفظ کرده اید، احتمالاً چیزهای زیادی در مورد کار تیمی، نحوه کنار آمدن با فشار کاری و نحوه اولویت بندی زمان یاد گرفته اید. اگر در یک کافه یا خرده فروشی کار کرده اید، جایی که جابجایی کارمندان پاره وقت می تواند زیاد باشد، به احتمال زیاد تجربه آموزش یک کارمند جدید را نیز داشته اید.

حتی اگر در طول تحصیلات خود شغل پاره وقت نداشته اید، باز هم فعالیت هایی وجود دارد که می توانید برای نشان دادن نقاط قوت خود به آنها روی آورید. رهبری پروژه‌های گروهی و مدیریت گروه‌های مطالعاتی، شرکت در مسابقات ورزشی، روزنامه‌نگاری یا باشگاه‌های دانشجویی، کمک به انجمن دانشجویی یا کار داوطلبانه همگی می‌توانند مجموعه مهارت‌هایی را ایجاد کنند که برای تحت تأثیر قرار دادن کارفرمای آینده نیاز دارید. مسئولان استخدام می‌دانند که شما ده‌ها سال تجربه کاری نخواهید داشت؛ آنها به دلیل تجربیات متنوع و تحصیلات قوی شما در جدیدترین و مرتبط‌ترین موضوعات روز در حوزه کاری خود، به استخدام یک تازه فارغ‌التحصیل علاقه‌مند هستند.

همچنین، به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، از امتیازی برخوردار هستید که ممکن است دیگران برخوردار نباشند؛ شما تصمیم گرفتید به کشور جدیدی بیایید و خود را در فرهنگ و شاید زبان جدیدی غرق کنید. این نشان دهنده عزم و سازگاری شما است که هر دو ویژگی، برای کارفرمایان بسیار مهم است. بنابراین مهم است که این نقاط قوت را در رزومه و کاورلتر خود به نمایش بگذارید.

از تماس با افراد مختلف در شبکه خود نترسید و از آنها بپرسید که آیا فرصت شغلی مناسبی برای شما می شناسند یا خیر. اگر قصد دارید این کار را انجام  دهید، ابتدا با ارسال یک ایمیل مختصر و مودبانه توضیح دهید که به تازگی فارغ التحصیل شده اید و به دنبال شغلی در رشته خود هستید و قدردان هر کمکی که آنها می توانند ارائه دهند، خواهید بود. اگر توانایی کمک به شما را در این زمینه داشتند، رزومه خود را به صورت پیوست PDF برای آنها ارسال کنید.

مصاحبه ی کاری در کانادا

اگر شما موفق به کسب 'مصاحبه' شدید، تبریک می گویم! این فرصتی است برای اینکه مهارت ها و شخصیت خود را به افراد مهم در شرکت مورد نظر نشان دهید و آنها را تحت تاثیر قرار دهید.

هرگز بدون آمادگی وارد مصاحبه نشوید. در مورد هدف شرکت، فعالیت های اخیر، تیم مدیریت آن، و هرگونه پوشش رسانه ای از آن شرکت، از قبل تحقیق کنید. نشان دادن اینکه تحقیقات خود را در مورد شرکت و فرصت شغلی مورد نظر انجام داده اید، به مدیر استخدام ثابت می کند که به این فرصت شغلی اهمیت می دهید. در واقع، مدیران و کارفرمایان استخدام کننده رزومه های زیادی دریافت می کنند و مصاحبه های متعددی انجام می دهند. یکی از راه‌های برجسته شدن در میان سایر نامزدها این است که نشان دهید حتی قبل از استخدام در مورد آن موقعیت شغلی تحقیق کرده اید.

قبل از مصاحبه مدتی وقت بگذارید تا پاسخ سوالات رایجی را که ممکن است پیش بیاید آماده کنید. سعی کنید به پاسخ هایی متمایز از سایر کاندیدها فکر کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید می توانید پروژه را قبل از ددلاین حاضر کنید (هرکسی می تواند این را بگوید)، به موقعیت خاصی فکر کنید که سهم بیشتری در یک پروژه، نسبت به حالتی که تنها بخش مربوط به خود را به موقع تحویل داده اید، داشته اید. اگر از شما درباره دستاوردها، موفقیت‌ها یا حتی شکست‌های گذشته‌تان سؤال شد، چند حکایت از این قبیل از پیش آماده کنید.

از صحبت در مورد ضعف ها و شکست های خود نترسید. همه می دانند که این اتفاقات رخ می دهد. کارفرمایان انتظار ندارند فردی را استخدام کنند که از هر نظر بی نقص باشد. اگر از شما در مورد نقاط ضعفتان سؤال شد، در برابر میل به پاسخ هایی مانند 'من زیادی کار می کنم' یا 'من یک کمال گرا هستم' مقاومت کنید. کارفرمایان می خواهند بشنوند که چگونه به شکست یا کاستی ها واکنش نشان می دهید و آنها را مدیریت می کنید و چگونه از اشتباهات خود درس می گیرید. اینها بینش آشکارتری از نقاط قوت شما، نسب به 'وقت شناسی' یا 'توجه به جزئیات'، به کارفرما ارائه می دهند.

در نهایت، در طول این فرایند صبور باشید؛ زیرا ممکن است مدتی طول بکشد که شغل مورد علاقه خود را در کانادا بدست آورید، اما تمام تلاش های شما در طول تحصیل می تواند نتیجه دهد اگر با صبر، بر جستجوی شغل مورد نظر خود متمرکز باشید و با انگیزه بمانید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ویزا استارت آپ چیست؟
ویزا استارت آپ چیست؟

ویزا استارت آپ به افرادی که می خواهند کسب و کار خودشان را در کانادا راه اندازی کنند، اجازه می دهد به کانادا سفر کنند و کسب و کارشان را راه اندازی کنند بعد از مدت کوتاهی اقامت دائم و تابعیت کانادا به این افراد و خانوادهشان داده می شود ...

بیشتر بخوانید
چطور برای ویزا استارت آپ صلاحیت کسب کنم؟
چطور برای ویزا استارت آپ صلاحیت کسب کنم؟

داشتن حداقل ۱۰٪ سهام کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید و مدرک آیلتس از جمله موارد مورد نیاز برای کسب صلاحیت است ...

بیشتر بخوانید
مدارک مورد نیاز برای ویزا استارت آپ چیه؟
مدارک مورد نیاز برای ویزا استارت آپ چیه؟

مهمترین مدارک لازم برای درخواست ویزا استارت آپ بیزینس پلن، نامه حمایتی از سرمایه گذار و مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی است. ترجمه مدارکی مثل شناسنامه، پاسپورت، گواهی سلامت و سابقه کیفری هم لازم هستند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: