مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
حقوق در اسپانیا

حقوق در اسپانیا

داشتن پیشنهاد شغلی در اسپانیا یک رویا به نظر می رسد، اما آیا حقوق آن کافی است؟ متن  راهنمای ما در مورد حقوق و حداقل دستمزد مهاجران در اسپانیا را مطالعه کنید. حتی با وجود آفتاب زیاد و غذاهای خوشمزه، وضعیت مالی شما می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی تان داشته باشد. بنابراین، اگر قصد دارید برای زندگی و کار به اسپانیا مهاجرت کنید، باید از میزان درآمدها آگاه باشید.

حداقل دستمزد در اسپانیا

حداقل دستمزد (SMI یا Salario Mínimo Interprofesional) صرف نظر از سن، جنسیت یا قرارداد کاری برای همه کارگران در اسپانیا اعمال می شود. این دستمزد شامل کارهای فصلی، موقت و مستخدمی هم میشود. دولت اسپانیا هر سال حداقل دستمزد را بر اساس عوامل مختلفی از جمله بهره وری ملی و سطح اشتغال تنظیم می کند. وزارت کار و تامین اجتماعی حداقل دستمزد در اسپانیا را در سطوح روزانه، ماهانه و سالانه تعیین می کند.

دولت طی دهه های گذشته به طور پیوسته حداقل دستمزد ماهانه را افزایش داده است. در واقع، این دستمزد به بیش از 60 درصد افزایش یافته است، از 600 یورو در ماه در سال 2000 به حدود 1125 یورو در ماه در سال 2021 (965 یورو پرداختی ماهانه در 14 قسط که تا دو برابر این حقوق را در جولای و دسامبر فراهم میکند). به عبارت دیگر، در سال 2021 باید حداقل 7.43 یورو در ساعت درآمد داشته باشید.

شما به عنوان یک کارگر تمام وقت با حداقل حقوق، به طور کلی 965 یورو در ماه دریافت خواهید کرد که در 14 قسط قابل پرداخت است تا دو برابر حقوق ماهانه در جولای و دسامبر را دریافت کنید. دولت ممکن است حداقل دستمزد در اسپانیا را در سال 2022 از 50 تا 250 یورو در ماه افزایش دهد. اسپانیا حمایت های قانونی بسیاری را برای کارگران فراهم می کند. به این ترتیب، قراردادها، ساعات کار، مرخصی با حقوق و دستمزد تنها تعدادی از حوزه های قانونمند استخدام در اسپانیا هستند. طبق قانون کار اسپانیا، حقوق یک کارمند می تواند پولی یا غیرنقدی باشد، اما این پرداختی غیرنقدی نمی تواند بیشتر از 30 درصد کل حقوق باشد.

حداقل دستمزد در اسپانیا، استثنائات و تغییرات

هر کارگری در اسپانیا از جمله افراد زیر سن قانونی (حداقل 16 سال) حق دریافت حداقل دستمزد را دارد. بسیاری از صنایع در اسپانیا دارای قراردادهای جمعی هستند. این قرارداد ها حداقل دستمزدها و حقوق کارگران را در گروهی از شرکت ها یا در کل صنعت پوشش می دهد. اگر شغل شما زیر مجموعه ی یک قرارداد جمعی باشد، می توانید از حداقل حقوق بالاتری بهره مند شوید. شوراها (به نمایندگی از کارفرمایان) و اتحادیه ها (نماینده کارمندان) در صنایع خدماتی محبوبیت خاصی دارند. شما می توانید از کارفرمای خود بپرسید که آیا قرارداد اتحادیه اجرا می شود یا نه.


کارگران پاره وقت در اسپانیا

یک هفته کاری تمام وقت در اسپانیا 40 ساعت است. برای کارگران پاره وقت، حداقل دستمزد اسپانیایی نصف کل حقوق است. مستخدمان خانگی هم کارگر هستند. کارفرمایان کارگران خانگی باید به ازای هر ساعت کار، حداقل دستمزد اسپانیایی  (اگر کمتر از یک روز کامل باشد) را بپردازند و از مقررات قانون کار اسپانیا پیروی کنند. قوانین عمومی کار هم اعمال می شوند، حتی اگر رابطه کاری کمتر از سه ماه طول بکشد. در برخی موارد، ممکن است به علاوه ی حداقل حقوق تعطیلات قانونی خود درمدت زمان کارشان،  برای یکشنبه‌ها و تعطیلات رسمی اسپانیا هم با فرض اینکه که چنین تعطیلاتی در قرارداد ذکر نشده است، خواستار دریافت حقوق شوند. 

شاگردان و کارآموزان در اسپانیا

به دانشجویان اسپانیایی که قراردادی به عنوان کارآموز یا شاگرد دارند، معمولا حداقل دستمزد ملی پرداخت می شود. استثنایی هم در مورد برخی از قراردادهای کارآموزی وجود دارد. در برخی موارد، تا زمانی که شرکت برای مسئولیت آموزش دانشجو کمک هزینه دریافت می کند، کارآموز حداکثر تا 300 یورو پول دریافت می کند. این قراردادها معمولا بین یک تا سه سال هستند. مهم تر از همه اینکه حقوق باید همیشه متناسب با ساعات کاری دانشجو باشد.

شاگردان و کارآموزان در اسپانیا

همانطور که گفته شد، اسپانیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپای غربی هزینه زندگی کمتری دارد. با این حال، هزینه ها می تواند بسته به محل زندگی شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر به بارسلونا یا مادرید نقل مکان کنید، می توانید انتظار داشته باشید که برای اجاره یا خرید یک خانه بسیار بیشتر از شهرهای کوچکتر و ارزان تر هزینه کنید. بنابراین، قبل از امضای قرارداد کاری باید اطمینان حاصل کنید که حداقل دستمزد، زندگی قابل قبولی را برای شما فراهم می کند و با قوانین کار اسپانیا مطابقت دارد.

اگر حداقل دستمزد در اسپانیا به شما پرداخت نمی شود چه باید بکنید؟

اگر حداقل حداقل دستمزد را در اسپانیا دریافت نمی کنید، می توانید به بازرسی کار شکایت کنید تا پرونده شما را بررسی کند. مقامات اسپانیایی می توانند کارفرمایانی که از مقررات حداقل دستمزد اسپانیا پیروی نمی کنند را جریمه کنند. صندوق ضمانت حقوق و دستمزد اسپانیا (Fondo de Garantía Salarial، FOGASA) با وزارت کار اسپانیا همکاری می کند تا حقوق پرداخت نشده کارگران در نتیجه ی ورشکستگی کارفرما، توقف پرداخت ها، انحلال شرکت یا مصالحه با طلبکاران را جبران کند. 

یکی دیگر از حمایت های کارگران در قوانین کار اسپانیا، حق اعتصاب است. اعتصابات علیه یک شرکت مشخص را اتحادیه های کارگری، نمایندگان منتخب (شورای کار، نمایندگان کارکنان)، یا خود کارمندان هم می توانند سازماندهی کنند. اما اعتصاباتی که کل بخش را تحت تأثیر قرار می‌دهند را باید اتحادیه‌های کارگری اعلام کنند.

میانگین حقوق در اسپانیا

متوسط درآمد سالانه در اسپانیا حدود 27000 یورو است که از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است. اما اسپانیا نسبت به اکثر همسایگان اروپای غربی، هزینه کمتری هم برای زندگی دارد. یک کارگر تمام وقت میتواند سالانه 22 روز کاری (30 روز تقویمی) مرخصی با حقوق بگیرد. کارفرمای شما حق بیمه تان به سیستم تامین اجتماعی دولتی را از حقوق شما کسر می کند. با پرداخت به این سیستم، می توانید به مراقبت های بهداشتی عمومی، 16 هفته مرخصی زایمان، مرخصی استعلاجی با حقوق، مستمری دولتی و بیمه بیکاری دسترسی داشته باشید.

فیش حقوقی شما در اسپانیا باید به طور واضح نام شرکت و کارگر، حقوق و کسورات شامل سهم تامین اجتماعی کارگر و IRPF (Impuesto sobre la renta de las personas físicas) یا کسر مالیات بر درآمد شخصی را ذکر کند. مبلغ کسر شده برای IRPF بستگی به حقوق و شرایط شخصی و خانوادگی (کودکان و افراد تحت تکفل کارگر) دارد. کارگران باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کارفرمایان خود قرار دهند تا کسر مربوطه را به درستی محاسبه کنند.


میانگین حقوق در اسپانیا بر اساس صنف

بسیاری از کارگرانی که حداقل دستمزد اسپانیا را دریافت میکنند در بخش خدمات مشغول به کار هستند. در سال 2022، یک خدمتکار رستوران در اسپانیا معمولا از 510 یورو در ماه (حداقل حقوق) تا 1610 یورو در ماه (حداکثر حقوق) درآمد دارد. دستمزدها بر اساس سطح تجربه و ساعات کار متفاوت است. در صنعت، شرکت های موجود در بخش های بانکی و سرمایه گذاری و همچنین بیمه، بالاترین حقوق را پرداخت می کنند. مشاغلی با بالاترین حقوق سالانه در اسپانیا عبارتند از:

  • جراح 64500 یورو
  • مهندس مدیر پروژه 59900 یورو
  • مدیر فروش 58880 یورو
  • مدیر فناوری اطلاعات 48000 یورو

میانگین حقوق در اسپانیا بر اساس سطح شغل

در این بخش خلاصه ای از میانگین حقوق برای سطوح مختلف شغلی، بر اساس Paylab بیان شده است:

  • نیروی کار معمولی 1135 تا 1981 یورو
  • اقتصاد، امور مالی، حسابداری 1087 تا 3712 یورو
  • مدیریت 1098-2389 یورو
  • گردشگری، صنعت غذا، هتلداری 924 تا 2331 یورو
  • فناوری اطلاعات 1746 تا 5288 یورو 
  • بانکداری 1041 تا 4470 یورو
  • بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی 1204 تا 3696 یورو

اگر برای کار به اسپانیا می‌روید، می‌توانید با رسمی کردن مدارک تحصیلی خود، حقوق بیشتری دریافت کنید. همچنین می توانید با ارتقاء مهارت هایتان از طریق برنامه های آموزشی از فرصت های شغلی بهتری بهره مند شوید.

میانگین حقوق در اسپانیا بر اساس منطقه

طبق آمار Statista، کارگران منطقه باسک اسپانیا بالاترین حقوق سالانه (به طور متوسط 28500 یورو) را دریافت می کنند. دومین و سومین مناطق پردرآمد مادرید و ناوار بودند که میانگین حقوق سالانه آنها کمی بیش از 26000 یورو است. کارگران در کاتالونیا به طور متوسط حدود 25550 یورو در سال درآمد دارند. در والنسیا هم این میانگین نزدیک به 22000 یورو است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: